Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica
-
- Direktor železnice
- Postovi: 523
- Pridružio se: 17 Maj 2018, 17:01
- Kontakt:
Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica
Postojala je zamisao o izgradnji pruge Banja Luka - Jajce, kako je to prikazano na detalju karte iz 1913. godine.
Quelle:
K. und K. gemeinsames Finanzministerium (Hg), 1913.
Bericht über die Verwaltung von Bosnien und der Hercegovina. Wien. Beilage 19
Quelle:
K. und K. gemeinsames Finanzministerium (Hg), 1913.
Bericht über die Verwaltung von Bosnien und der Hercegovina. Wien. Beilage 19
- Prikačeni fajlovi
-
- IMG-a1bb12ca58a7248dba95af22832de697-V.jpg (191.96 KiB) Pogledano 2585 puta
-
- Direktor železnice
- Postovi: 523
- Pridružio se: 17 Maj 2018, 17:01
- Kontakt:
Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica
Za vrijeme gradnje pruge: Banja Luka - Bosanski Novi, Osmanski sultanat je 1874. razmatrao ideje o gradnji pruga:
[1.a] Busovača - Kotor Varoš - Banja Luka - Bosanska Gradiška
[1.b] Busovača - Travnik - Jajce - Banja Luka - Bosanska Gradiška
[1.c] Busovača - Travnik - Donji Vakuf - Jajce - Banja Luka - Bosanska Gradiška
[2] Busovača - Doboj - Bosanski Šamac
Bilo je tu još fenomemalnih ideja, poput:
[3] Višegrad - Zvornik - Šabac - Beograd
[4] Bar - Skadar - Prizren - Skopje - Sofija
[5] Beograd - Smederevo - Kladovo - Berkovica - Sofija
Fantastičnu "ideju svih ideja": Busovača - Veliki Šeher - Uvac - Prijepolje - Rožaje - Kosovska Mitrovica - Skopje - Solun, nije potrebno
naglašavat!
[1.a] Busovača - Kotor Varoš - Banja Luka - Bosanska Gradiška
[1.b] Busovača - Travnik - Jajce - Banja Luka - Bosanska Gradiška
[1.c] Busovača - Travnik - Donji Vakuf - Jajce - Banja Luka - Bosanska Gradiška
[2] Busovača - Doboj - Bosanski Šamac
Bilo je tu još fenomemalnih ideja, poput:
[3] Višegrad - Zvornik - Šabac - Beograd
[4] Bar - Skadar - Prizren - Skopje - Sofija
[5] Beograd - Smederevo - Kladovo - Berkovica - Sofija
Fantastičnu "ideju svih ideja": Busovača - Veliki Šeher - Uvac - Prijepolje - Rožaje - Kosovska Mitrovica - Skopje - Solun, nije potrebno
naglašavat!
- Prikačeni fajlovi
-
- IMG-9b7b4c75cf419d040f51eb8d597f129f-V.jpg (229.84 KiB) Pogledano 2573 puta
-
- 2018-12-03 14.27.39.jpg (106.4 KiB) Pogledano 2573 puta
-
- Direktor železnice
- Postovi: 523
- Pridružio se: 17 Maj 2018, 17:01
- Kontakt:
Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica
Povezivanje Banja Luke s Busovačom je za sultanatsku upravu bio ogroman "startni" problem , kako je to predočeno na detalju skice iz 1874. godine [prilog 1].
Kako bi čitatelj znao gdje je: "Usko Pass", izdvojio sam detalj s topografske karte (M = 1 : 100000) iz tridesetih [prilog 3], na kojoj je označeno Usko Brdo.
Ne pokazujem gdje je "Komar Pass", jer to smatram poznatim.
Na istom detalju topografske karte, uočavaju se dio šumske pruge "Ugar" (Turbe), dio "Vrbanjathalbahn" (Banja Luka) i dio "Usorathalbahn" (Doboj).
Kako bi čitatelj znao gdje je: "Usko Pass", izdvojio sam detalj s topografske karte (M = 1 : 100000) iz tridesetih [prilog 3], na kojoj je označeno Usko Brdo.
Ne pokazujem gdje je "Komar Pass", jer to smatram poznatim.
Na istom detalju topografske karte, uočavaju se dio šumske pruge "Ugar" (Turbe), dio "Vrbanjathalbahn" (Banja Luka) i dio "Usorathalbahn" (Doboj).
- Prikačeni fajlovi
-
- IMG-0594b66e5ce34358567a1b3f1fc9b5c8-V.jpg (245.81 KiB) Pogledano 2570 puta
-
- 2018-12-03 16.46.40.jpg (239.01 KiB) Pogledano 2570 puta
-
- IMG-5b017235053f9917bf13259f4cce24b2-V.jpg (238.35 KiB) Pogledano 2570 puta
Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica
Detalj iz ložionice železničke stanice Potoci:
- Prikačeni fajlovi
-
- s-l1600 Industrial Steam Loco 1967 Duplicate P Gray.jpg (155.43 KiB) Pogledano 2545 puta
-
- Direktor železnice
- Postovi: 523
- Pridružio se: 17 Maj 2018, 17:01
- Kontakt:
Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica
Molim moderatora da među industrijskim prugama u BiH, otvori temu o pruzi uz (niz) rijeku Vrbanju (Kotor Varoš, Obodnik, Maslovare)
http://digitalarchive.mcmaster.ca/islan ... repo:10001
Imam nekih materijala o toj šumskoj pruzi, a nema odgovarajuće teme.
Od stanice Potoci, odvajala se šumska pruga prema zapadu. Mislim da su ove lokomotive korištene baš za "šumske" svrhe. Često bi takve "industrijske" lokomotive imale neko ime, poput ove prednje na fotografiji. Ne vidim sva slova ("... bošica"), a ova za slova, koja sam napisao, ne znam jesam li ih dobro dešifrirao.
Na stražnjoj lokomotivi, piše "12" ili "17". Mislim, dalje, da je ova ložionica opsluživala "šumske" lokomotive, dok je u obližnjoj Srnetici bila glavna ložionica
http://digitalarchive.mcmaster.ca/islan ... repo:10001
Imam nekih materijala o toj šumskoj pruzi, a nema odgovarajuće teme.
Na detalju karte iz tridesetih (M = 1 : 100000) vidi se veliko željezničko "čvorište" Potoci. Pruga prema sjeveru vodi do Srnetice (susjedna stanica), a pruga prema jugoistoku vodi za Mlinište (ili Mliništa - pojavljuju se oba naziva na kartama).Detalj iz ložionice železničke stanice Potoci
Od stanice Potoci, odvajala se šumska pruga prema zapadu. Mislim da su ove lokomotive korištene baš za "šumske" svrhe. Često bi takve "industrijske" lokomotive imale neko ime, poput ove prednje na fotografiji. Ne vidim sva slova ("... bošica"), a ova za slova, koja sam napisao, ne znam jesam li ih dobro dešifrirao.
Na stražnjoj lokomotivi, piše "12" ili "17". Mislim, dalje, da je ova ložionica opsluživala "šumske" lokomotive, dok je u obližnjoj Srnetici bila glavna ložionica
- Prikačeni fajlovi
-
- IMG-de90738ee176d34e8544af3d1dad663d-V.jpg (180.91 KiB) Pogledano 2526 puta
-
- Direktor železnice
- Postovi: 523
- Pridružio se: 17 Maj 2018, 17:01
- Kontakt:
Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica
Uz detalj skice iz 1874., prilaže se i "studija", kojom su francuski projektanti željeli uvjerit sultanatsku upravu da je normalnotračnu prugu Banja Luka - Busovača, bolje trasirat preko Jajca i "Komar Pass", nego preko Kotor Varoši i "Usko Pass".
Uglavnom, Banja Luka i Jajce nikad nisu direktno spojeni nekim šinskim vozilima, pa niti električnim tramvajima ("750 mm")!
Uglavnom, Banja Luka i Jajce nikad nisu direktno spojeni nekim šinskim vozilima, pa niti električnim tramvajima ("750 mm")!
- Prikačeni fajlovi
-
- IMG-1d8e4f0d92fb13d365a7138f579faba8-V.jpg (219.17 KiB) Pogledano 2493 puta
-
- IMG-1dae0318d3fa85d274e7590d654d394e-V.jpg (180.31 KiB) Pogledano 2493 puta
-
- Direktor železnice
- Postovi: 523
- Pridružio se: 17 Maj 2018, 17:01
- Kontakt:
Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica
Na. ove dvije fotografije stanice Turbe, interesantan je kolosijek s kontaktnom mrežom za lokomotive na električni pogon
- Prikačeni fajlovi
-
- IMG-bfc2d4e0e0d4eda56992566dcf2976c9-V.jpg (211.83 KiB) Pogledano 2452 puta
-
- IMG-ba96340f045530bbe2338a5879f6c896-V.jpg (156.05 KiB) Pogledano 2452 puta
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica
Pozdravljeni,
zanimljivo, što nema više fotografija elektrifikacije...
Kada je na 4. stranici ove teme dodao ovu fotografiju, ivanjz je zapisao:
"Šumsko preduzeće "Ugar" imalo je elektrificirani deo pruge u fabrici pa je verovatno jedan krak išao i do stanice u Turbetu. Na fotografiji dole se vidi deo elektficirane trase u varoši."

pozdrav
Darko
zanimljivo, što nema više fotografija elektrifikacije...
Kada je na 4. stranici ove teme dodao ovu fotografiju, ivanjz je zapisao:
"Šumsko preduzeće "Ugar" imalo je elektrificirani deo pruge u fabrici pa je verovatno jedan krak išao i do stanice u Turbetu. Na fotografiji dole se vidi deo elektficirane trase u varoši."
pozdrav
Darko
-
- Direktor železnice
- Postovi: 523
- Pridružio se: 17 Maj 2018, 17:01
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Lašva - Travnik - Donji Vakuf - Ja
Još je Wilhelm von Pressel (sa suradnicima)PECELJ napisao:Od stanice Goleš počinje veći uspon uz prevoj Komar, oko 45 ‰ .
Tu je morala biti izgrađena zupčasta pruga sve do stanice Oborci , što je nekih 10.6 km.
Slično zupčastoj pruzi na Ivan planini, na vrhu prevoja je stanica Komar i tunel Komar u dužini od 1382 m.
Posle njega je pad od 45 ‰ , sve do stanice Oborci.
Na ovoj skici se vidi da je izgleda bilo planirano kopanje tunela dugog 3100 m posle stanice Goleš, da bi se smanjio uspon i pad.
Nešto slično tunelu Bradina.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Wilhelm ... ingenieur)
https://www.deutsche-biographie.de/sfz97272.html
imao ideju gradnje tunela Komar normalnotračne pruge za potrebe Sultanata, koji je, prema skici (njegovog francuskog suradnika) iz 1874., trebao bit dug 1430 m (samo 48 metara dulji od tunela izgrađenog za uskotračnu prugu), a na nadmorskoj visini od 761 m (svega 18 metara niže od tunela izgrađenog za uskotračnu prugu).
Jasno je da bi nadmorska visina od 761 m, smanjila nagib, koji ne bi bio oko 45 ‰ , nego nešto manji.
Kako bi normalnotračni vlakovi svladavali takav nagib ?
- Prikačeni fajlovi
-
- Komar uspon -11-1.jpg (117.73 KiB) Pogledano 2704 puta
-
- IMG-8cedb6c20879449af164d6db1c2e9551-V.jpg (195.21 KiB) Pogledano 2704 puta
Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica
Železnička stanica Srnetica 1966.godine sa lokomotivom JŽ 189-022 :
- Prikačeni fajlovi
-
- s-l1600 189 022 Srnetica 1966 Duplicate P Gray.jpg (200.97 KiB) Pogledano 2669 puta
Ko je OnLine
Korisnika u ovom forumu: Nema registrovanih korisnika i 3 gosta