Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik - B. Mezgraja

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Bosni i Hercegovini
Odgovori
Rok

Re: Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik - B. Mezgraja

Post od Rok »

Svako pitanje koje je postavljeno direktno meni (iako se reklo da se postovi pišu za mlađe generacije), ja ću samo malo da preuredim, kako bi se postigla svrha odgovora. Odgovor na svako pitanje generalnog karaktera, postavit ću u temu koja prva bude "na redu", a da se pitanje i odgovor smisleno uklope.
železocestnik napisao: 06 Dec 2021, 12:02 ... neznam zbog čega stavljati tako loše fotografije mapa ovdje na forum kad bi se mogle staviti punu bolje ...
Ovo je pristanište Bosanska Rača. Privezana su najmanje 4 broda u nizu "jedan uz drugi", mislim da najbliži desnoj obali Save ima oznaku "901", pa onda drugi brod da ima oznaku "657", dok kod trećeg i četvrtog broda ništa ne vidim. Brodovi "901" i "657" imaju zastavu kraljevine Jugoslavije (nemaju zvijezdu). Ova fotografija je već postavljena na 1. str., ali nije prokomentirana, a to je važno kada se već sprovodi temeljita revizija teme (koja je "razasuta" posvuda po forumu).

U pozadini se vide 2 šinska vozila, od kojih je ono bliže Savi putnički vagon. Fotograf je značaj dao skupini ljudi na obali Save, pa se ne vide detalji saobraćajnih sredstava, izuzev položaja nekih lučkih kolosijeka 760 mm.

Ima jako malo foto dokumentacije o pristaništu Bosanska Rača, između 1917. i 1950.

Karta je JNA topografska, M = 1 : 25000 iz druge polovine sedamdesetih, dakle nastala je više od 25 godina nakon ukidanja uskotračne pruge Bijeljina - Bosanska Rača, 760 mm.
Ipak, na karti je dobro označen donji stroj pruge do Save, pa čak i donji stroj kolosijeka koji se odvajao prema stanici teretne žičare.

Na marginama karte prikazane su pravougle Gauß - Krüger koordinate, s tim da su njihove vrijednosti izražene u kilometrima. Tako je 4971 zapravo X koordinata (4971000 m), a 6608 (6608000 m) predstavlja Y koordinatu Gauß - Krüger koordinatnog sistema u ravni (Gauß - Krüger projekcija predstavljala je službenu kartografsku projekciju - koordinatni sistem za izradu krupnorazmjernih kartografskih proizvoda u SFRJ).
Prikačeni fajlovi
Sava.Bosanska.Raca.jpg
Sava.Bosanska.Raca.jpg (106.71 KiB) Pogledano 2656 puta
Bijeljina.427.2.1.1.25000.jpg
Bijeljina.427.2.1.1.25000.jpg (227.82 KiB) Pogledano 2656 puta
Sava.1.25000.jpg
Sava.1.25000.jpg (241.93 KiB) Pogledano 2656 puta

Korisnikov avatar
PECELJ
Uber minister
Postovi: 8811
Pridružio se: 01 Apr 2012, 19:47
Kontakt:

Re: Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik - B. Mezgraja

Post od PECELJ »

Rok napisao: 06 Dec 2021, 18:22 Komentar na post sa 14. str.
PECELJ napisao: 06 Dec 2021, 12:09 Po meni to su sa normalnog koloseka (upoređivanje poda vagona sa stasom radnika). Ako je tako, onda se ovo nije stanica Bijeljina ?
Ovo je kolosijek 760 mm.
G.Rok postavići Vam jednu sliku sa uzanog koloseka iz 1928.godine.

Vi sad razmislite da li su prevrnuti vagoni sa uzanog ili normalnog koloseka i pošro je 1927.godina u časopisu, da li je onda u pitanju stanica Bijeljina ???

Obrenovac-docek_zps6bdafc0e 30.09.28g.jpg
Obrenovac-docek_zps6bdafc0e 30.09.28g.jpg (257.73 KiB) Pogledano 2675 puta

Rok

Re: Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik - B. Mezgraja

Post od Rok »

Komentar na post sa 11. str.
Rok napisao: 28 Nov 2021, 11:38 Na fotografiji iz kasnog proljeća (najkasnije ljeta) 1917. vidi se 1 austrijski brod "33" (DDSG) te 2 mađarska broda "551" i "421" (M.F.T.R.). Ja mislim da je fotografija nastala u sklopu "svečanosti" puštanja pruge Bosanska Rača - Bijeljina u saobraćaj (kolosijek 600 mm). Za ukrcaj s desne obale Save na parobrod se koristila daska (to isključuje 1918.).
Da je riječ o "svečanosti", vidi se to po modi onih predivnih dama na parobrodima.
Pretpostavljam da su dame "svečanim" vozom pošle iz Bijeljine na izlet do Save.
Uzvanika iz Srbije nije bilo na "svečanosti" puštanja pruge Bosanska Rača - Bijeljina saobraćaj (1917.).
Brod "33" pripada firmi: "Die Erste Donau-Dampfschiffahrts-Gesellschaft m.b.H." tj. "Donaudampfschiffahrtsgesellschaft" ("First Danube Steamboat Shipping Company"), skraćeno: DDSG. O toj slavnoj austrijskoj firmi neću sada ništa da napišem.

Brodovi "551" i "421" pripadaju firmi: "Magyar (Királyi) Folyam - és Tengerhajózási Részvénytársaság" ("The Hungarian River and Sea Shipping Company"), skraćeno: M.F.T.R. Ova firma je osnovana kao "firma - kćerka" slavne "Magyar Államvasutak" (MÁV), odnosno "Hungarian State Railways". Firma M.F.T.R. je "carevala" Dunavom krajem XIX vijeka, pa sve do 1918.

Zasluge za "extending the tracks of MÁV to the water", pripadaju onom istom mađarskom ministru saobraćaja (Gábor Baross de Bellus), koji je značajan za razvoj Rijeke (Fiume) kao lučkog grada (druga polovina XIX vijeka). Po njemu se dio riječke luke zove "porto Baroš".

Dodajem da sam ubijeđen da su one dame na brodovima, Njemice iz Franz-Josefsfeld (danas: Novo Selo).
Prikačeni fajlovi
Berislav.Sekelj.jpg
Berislav.Sekelj.jpg (229.02 KiB) Pogledano 2510 puta

Rok

Re: Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik - B. Mezgraja

Post od Rok »

Komentar na kartu iz posta sa 11. str.
Rok napisao: 28 Nov 2021, 11:38 O karti koju također prilažem, možda naknadno nešto napišem, a za sada samo da Beljina nije Bijeljina.
Za mlađe generacije je jako bitno da znaju u koja pristaništa na Dunavu su uplovljavali M.F.T.R. brodovi.

Belegiš
Zemun
Beograd
Pančevo (Pancsova)
Ada Starčevo (Tárcsó sziget)
Starčevo
Ivanovo (Sándoregyháza)
Ivanovačka ada (Homolicer sziget)
Grocka
Gročanska ada
Smederevska ada
Smederevo (Semendria)
Kovin (Kevevára)
Ada Ponjavica
Ada Ostrovo (Temes sziget)
Ada Čibuklija
Ram (tvrđava)
Stara Palanka (Ópalánka)
Baziaş
Ostrovul Calinovăţ
Veliko Gradište
Moldova Veche (Ómoldova)
Ostrovul Moldova Veche (Moldova sziget)
Stânca Babacai (Babakaj)
Golubac (tvrđava)
Coronini
Cetatea Ladislau (Lászlóvár)
Alibeg
Stenca
Dobra
Berzasca
Drencova
Cozla
Dojke
Jelişeva
Izlaz
Greben
Porečko ostrvo
Sviniţa
Donji Milanovac
Juc
Golubinje
Tisoviţa
Lubotina
Cazanele Dunării (Kazán-szoros)
Štrbac
Tabula lui Széchenyi (Széchenyi emléktábla)
Dubova (Dunatölgyes)
Plavişeviţa (Naszádos)
Ogradena Veche (Óasszonyrét)
Eșelnița (Dunaorbágy)
Tekija
Orşova Veche
Ada Kaleh
Virciorova
Sip
Porțile de Fier (Vaskapu-szoros)
Kladovo
Turnu Severin
Şimian
Batoţi
Vajuga
Velesnica

Dešifrovani su nazivi svih lokaliteta na obali Dunava (redom, nizvodno), koji su zapisani na karti.
Na karti, pristaništa M.F.T.R. su potcrtana crvenim (ima 16 "potcrtanih"), ali to ne znači da među "nepotcrtanim" nije bilo pristaništa. Kao primjer, na Ada Kaleh je fotografiran MTFR-368.
Kartu datiram u kraj XIX vijeka, jer jer posteri M.T.F.R. nisu mogli biti štampani prije 1895. a na karti nije označen Sipski kanal.
Karta sadrži mnogo zanimljivih podataka, ali je začuđujuće da nije ucrtan položaj Tabula Traiana.

Mlađim generacijama ostavljam da dešifruju nazive ostalih naselja (to neće biti teško). Ja sam se ograničio samo na lokacije pokraj Dunava, a najteži problem mi je bio da odredim položaj pristaništa Lubotina (lijeva obala Dunava), jer je kompletan pripadajući dio (danas rumunjske) obale Dunava potopljen akumulacijom brane Đerdap, uključujući "Széchenyi Straße".
Prikačeni fajlovi
Dunav.jpg
Dunav.jpg (130.39 KiB) Pogledano 2510 puta
Ada.Kaleh.M.F.T.R.368.jpg
Ada.Kaleh.M.F.T.R.368.jpg (210.42 KiB) Pogledano 2510 puta

železocestnik
Direktor železnice
Postovi: 1355
Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
Kontakt:

Re: Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik - B. Mezgraja

Post od železocestnik »

Pozdravljeni,

dokumenat odmah posle završetka drugog svetskog rata pokazuje stanje, koje pruge upravlja koja železnička uprava.

Dokumenat je na jeziku: slovenščina, ali je izdat na osnovu odluke Glavne uprave Jugoslovanskih državnih železnica.
Dokumenat nosi datum: 9.7.1945

U dokumentu piše i to, ko upravlja prugom: Bos. Rača-Ugljevik.
Nova vlast_Rača_Ugljevik_IMG_6662.jpg
Nova vlast_Rača_Ugljevik_IMG_6662.jpg (3.67 MiB) Pogledano 2206 puta

Ona enigma u dokumentu za mlađe člane: S.F-S.N. znači:
SMRT FAŠIZMU-SVOBODA NARODU v slovenščini = SMRT FAŠIZMU-SLOBODA NARODU u drugim jezicima područja ex YU.


pozdrav
Darko

Tanka vatra
Vozovođa
Postovi: 264
Pridružio se: 03 Jan 2016, 19:34
Kontakt:

Re: Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik - B. Mezgraja

Post od Tanka vatra »

"Bis" za uvaženog bivšeg šefa stanice Ovča,da se još bolje seća dečačkih dana!
Stanica Bijeljina i lokomotive : 83-182, -175 i 174.
Preuzeto sa nemačkog DSO - foruma.
Stanica Bijeljina
Stanica Bijeljina
Clip_913_p1.jpg (467.94 KiB) Pogledano 1202 puta

mali.paja
Direktor železnice
Postovi: 1954
Pridružio se: 09 Jul 2012, 12:38
Kontakt:

Re: Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik - B. Mezgraja

Post od mali.paja »

Hum napisao: 04 Mar 2023, 17:13 Заиста не знам зашто би ова слика требала да буде "бис", али Овча сигурно није на овој прузи. Исто тако, слика не поткрепљује листу локомотива коју сте навели.

Овде се види ЈЖ*83-162 (нисте написали), а све остало су нагађања.
U donjem desnom kutu je ime autora. On je uz sliku naveo što je slikao a to već nije nagađanje. Ili si možda ti bio tada tamo pa malo bolje sve znaš?

mali.paja
Direktor železnice
Postovi: 1954
Pridružio se: 09 Jul 2012, 12:38
Kontakt:

Re: Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik - B. Mezgraja

Post od mali.paja »

Ti mora da si Vidoviti Milan pa znaš koje lokomotive nisu na slici?

Tanka vatra
Vozovođa
Postovi: 264
Pridružio se: 03 Jan 2016, 19:34
Kontakt:

Re: Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik - B. Mezgraja

Post od Tanka vatra »

Hum napisao: 04 Mar 2023, 17:13 Заиста не знам зашто би ова слика требала да буде "бис", али Овча сигурно није на овој прузи. Исто тако, слика не поткрепљује листу локомотива коју сте навели.

Овде се види ЈЖ*83-162 (нисте написали), а све остало су нагађања.
Pošto se "stručno" petljaš u one stvari koje ne poznaješ i to besprizorno komentarišeš,da ti detaljno objasnim stvar :
- "Bis"
Priloženu sliku sam postao u 3 podforuma : Pruga Bos.Rača - Bijeljina - Bos.Mezgraja - 1- "srpski", 2 - "Bosanski" i 3. Parne
lokomotive ser.83.
Navedena slika je omaž nekadašnjem otpravniku vozova gl-žel.stanice Beograd i kasnije šefu stanice Ovča.g-dinu Slobodanu
Čoliću,koji je svoje dečačke dane proveo na žel.stanici Bijeljina,gde je njegov otac službovao kao šef tokom 50-tih i 60-tih
godina.Danas je on naš kolega - vozoljubitelj,izrađuje modele JŽ lokomotiva u sistemu "n". Na beogradskoj berzi modela
zadnje subote,Čolke mi je vidno uzbuđen,toliko zahvaljivo na objavi slike,da sam morao da mu obećam još slika iz Bijeljine.
Sada pitam ja tebe,gde si ti bio tih godina mudologu moj pametni?

- Raspored lokomotiva :
U prvoj polovini osamdesetih godina,išao sam putničkim vozom Šid - Bijeljina - Šid,koji je vukla lokomotiva 20-099. Pitao
sam,i mašinovođa,sećam se dobro da je bio jedan divni Musliman, primio me je u "kujnu" i sa njim sam se vozio i u odlasku
i u povratku.
Tokom bavljena u Bijeljini,na ložioničkom koloseku su stajale sve 3 lokomotive onako kako sam ih nabrojao u prilogu slike,
sa tim da sam omaškom napisao 83-182,a trebalo je 83-162. Inače razlika između ovih dveju lokomotiva je u tome,što nisu
imale istovetna dimnička vrata.
Dakle lično sam ih video,nisam smeo da ih fotografišem jer je bilo milicije na stanici,a i bila je jurnjava za fotografima,jer
su proglašavani "stranim špijunima".
Sada pitam ja tebe,gde si ti bio tih godina mudologu moj pametni?

- Pogrešna oznaka lokomotive 83-182,umesto 83-162 :
Tačno je da sam pogrešno napisao,u pitanju je bilo permutovanje oznaka, mudologu moj pametni!

I za kraj - MUDOLOGU MOJ PAMETNI,ovo nije nikakvo nagađanje,jer si se kao takav već dokazao!

colicdusan325
Šef stanice
Postovi: 444
Pridružio se: 03 Apr 2012, 20:26
Kontakt:

Re: Bosanska Rača – Bijeljina – Ugljevik - B. Mezgraja

Post od colicdusan325 »

postovani moj prijatelju g-dine tanka vatra postovani g-dine mali paja pustite gospodina da zivi u svom svetu,ocigledno da je on dovoljan sam sebi.bitno je da se mi ostali smrtnici dobro slazemo i razumemo.jos jednom ti se zahvaljujem na fotografiji .otac dosao 50-tih za sefa stanice,a majka potomak stare bijeljanske porodice[drzali su stari hotel drina.kuca im je bila pored stare autobuske stanice] rodjen 53,i deset lepih godina odrastao ,nagutao se dima od parnih lokomotiva sto u stanici bijeljina sto u lozionici bijeljina stara.puno pozdrava od dusana colica negdasnjeg otpravnika vozova stanice novi beograd,sefa stanice beograd centar, sefa stanice ovca kao i dispecera bezbednosti stanice vukov spomenik.sada samo penzioner koji sa velikim zadovoljstvom razmenjuje i diskutuje sa zeleznickim zaljubljenicima.

Odgovori

Povratak na “Nekadašnje pruge uskog koloseka u Bosni i Hercegovini”

Ko je OnLine

Korisnika u ovom forumu: Nema registrovanih korisnika i 6 gostiju