Beogradski tramvaji
Re: Beogradski tramvaji
Malo skretanje sa teme...
Na Fejsbuku u grupi "Crno-beli Beograd" se pre deset i po godina pojavila sledeća zanimljiva fotografija "brede dva" g. b. 44:
"Fotografija od pre tačno 65 godina, ljubaznošću Đorđa Živkovića:
"Radmila Nehiba Jocić i Milica Jocić Živković, tramvaj broj 2 u ulici Tadeuša Košćuškog preko puta broja 34, 10. mart 1951:"" https://www.facebook.com/crnobeli.beogr ... 840512714/
Dve su stvari zanimljive na ovoj fotografiji:
1. Breda II na liniji 2, mislim da je do sada jedinstvena na internetu;
2. Iako je tramvaj jednosmeran, dobio je trolnu motku za kretanje unazad, slično tramvajima istorijske linije F u San Francisku; ovo je takođe jedinstvena fotografija na kojoj se vidi ovo svojstvo na vagonima ovog tipa.
Na Fejsbuku u grupi "Crno-beli Beograd" se pre deset i po godina pojavila sledeća zanimljiva fotografija "brede dva" g. b. 44:
"Fotografija od pre tačno 65 godina, ljubaznošću Đorđa Živkovića:
"Radmila Nehiba Jocić i Milica Jocić Živković, tramvaj broj 2 u ulici Tadeuša Košćuškog preko puta broja 34, 10. mart 1951:"" https://www.facebook.com/crnobeli.beogr ... 840512714/
Dve su stvari zanimljive na ovoj fotografiji:
1. Breda II na liniji 2, mislim da je do sada jedinstvena na internetu;
2. Iako je tramvaj jednosmeran, dobio je trolnu motku za kretanje unazad, slično tramvajima istorijske linije F u San Francisku; ovo je takođe jedinstvena fotografija na kojoj se vidi ovo svojstvo na vagonima ovog tipa.
-
- Ložač
- Postovi: 147
- Pridružio se: 22 Apr 2021, 22:59
- Kontakt:
Re: Beogradski tramvaji
Meni je zanimljivo to da onda nije tačno da su brede druge serije stigle 1949/1950 iz knjiga, ako je pruga puštena do rakovice 1948, jer je na svečanom otvaranju pruge bila Breda 43.
Re: Beogradski tramvaji
Da, "Brede II" su počele pristizati 1948. Mislim da je do otvaranja pruge za Rakovicu samo #43 pušten u rad.
Re: Beogradski tramvaji
1946. g.: Ovako dobih, ne bih znao koji je to časopis "20. oktobar".Broken Boveri & Cie napisao: 30 Sep 2022, 13:12 A evo slike i tramvaja #1(201) iz 1966 godine na liniji 2, od strane Trotskee travel, pre par godina na aukciji bila.
Re: Beogradski tramvaji
Kasno primetih da sam pogrešno citirao u prethodnom postu, trebalo je ovo:
Elem, da, u mojoj prethodnoj poruci je prikazan g.b. 4 sa drugom karoserijom.
Što se tiče natpisa "Smrt fašizmu - sloboda narodu", na nekim vozilima je opstao najmanje do početka 1947, ima okačenih slika u ovoj temi:
https://zeleznice.in.rs/forum/viewtopic ... 274#p20274
A autobus na Trgu iz ovog posta:
https://zeleznice.in.rs/forum/viewtopic ... 282#p26282
je zapravo domaća sklepotina iz "Dorćola" na kamionskoj šasiji firme "Izota Fraskini" (Isotta Fraschini). Nakon nekoliko godina su autobusima te serije izbacili motore, namontirali rude za vuču, te su služili kao prikolice "renoima".
Upravo se to meni desilo, da me slika navela da citiram pogrešnu poruku.Broken Boveri & Cie napisao: 29 Sep 2022, 23:04 Ovo nema šanse da je autobus ceo dan gledam ovu sliku, gde su točkovi ?!
Autobus ima velike polukrugove u karoseriji kod točkova a ovo vozilo se kreće prema Kalemegdanu kako može autobus imati vrata sa obe strane
Ovo je nesumnjivo neki tramvaj ili prikolica, možda BBC uništen u ratu sa nekom drugom karoserijom pa je to onda #12, ali ako su kola fali oprema na krovu te je ovo po meni opet prikolica kojoj fali zadnji broj
Kolko je meni poznato ove sine su uklonjene početkom 1947, a renoi su 1948 krenuli da voze po monografijama ( nije isključeno da je netačno)
Ali natpis smrt fašizmu sloboda narodu neverujem da se zadržao dalje od 1945
I još jedna stvar puno trmavaja više puta je rekaroserirano, a AEG #4 čak 3 puta, to sam saznao od jednog jako velikog poznavaoca tramvaja. Karoserija u višnji na Tašmajdanu je treća, a istu takvu karoseriju imao je tramvaj broj #1 koji je radio šezdesetih uveliko ali to je ex #201 (zašto je menjao broj ko će ga znati), oboje su imali tablu za pokazivač linije. Pa se šezdesetih veoma lako #1 i #4 mogu mešati ako naidju slike gde se ne vidi broj.
Nesumnjivo samo jedan AEG je uništen a to je #1 a veoma moguće da su neki delovi korišćeni za stvaranje njegovog "klona" #1 ex #201, 1952
Elem, da, u mojoj prethodnoj poruci je prikazan g.b. 4 sa drugom karoserijom.
Što se tiče natpisa "Smrt fašizmu - sloboda narodu", na nekim vozilima je opstao najmanje do početka 1947, ima okačenih slika u ovoj temi:
https://zeleznice.in.rs/forum/viewtopic ... 274#p20274
A autobus na Trgu iz ovog posta:
https://zeleznice.in.rs/forum/viewtopic ... 282#p26282
je zapravo domaća sklepotina iz "Dorćola" na kamionskoj šasiji firme "Izota Fraskini" (Isotta Fraschini). Nakon nekoliko godina su autobusima te serije izbacili motore, namontirali rude za vuču, te su služili kao prikolice "renoima".
-
- Ložač
- Postovi: 147
- Pridružio se: 22 Apr 2021, 22:59
- Kontakt:
Re: Beogradski tramvaji
Glas narodnog fronta srbije, rekao bih ista fotografija, datum 6.4. 1949.CKD-KT4 napisao: 11 Nov 2022, 17:321946. g.:Broken Boveri & Cie napisao: 30 Sep 2022, 13:12 A evo slike i tramvaja #1(201) iz 1966 godine na liniji 2, od strane Trotskee travel, pre par godina na aukciji bila.
IMG_20221111_172901.jpg
Ovako dobih, ne bih znao koji je to časopis "20. oktobar".
Uzgred hvala za fotografiju, a da li znaš koji je bbc tramvaj bio razoren kod kalemegdana, posle rata imajh svi slike što znači da je obnovljen.
Ps meni ovo jako liči na BBC ovaj na slici što si postavio AEG da nije ovo možda 14 možda taj uništen u ratu? Novine znaju da zavaraju malo sa rezolucijom.
- Prikačeni fajlovi
-
- FB_IMG_1668197292850.jpg (231.09 KiB) Pogledano 436 puta
Re: Beogradski tramvaji
Definitivno je g.b. 4, jasno se vidi uživo, tako piše i u beleškama uz fotku (gde je upisana 1946. godina). Pored toga imao sam prilike još dve fotografije "četvorke" da vidim, tako da nema dileme.
Ne znam nažalost g.b. BBC-a uništenog pored Kalemegdana.
Ne znam nažalost g.b. BBC-a uništenog pored Kalemegdana.
Re: Beogradski tramvaji
E-bay: #35 iz 1966. godine u Nemanjinoj ulici, na liniji 7. Taman da se podsetim da je bio izrazito visok. Iza njega #138 na liniji 3 ili 9.
- Prikačeni fajlovi
-
- s-l1600 (1).jpg (276.62 KiB) Pogledano 408 puta
Re: Beogradski tramvaji
Nedavno sam se bavio izučavanjem "breda" prve dve serije i nekako me je to dovelo i do otrežnjenja i razočarenja...
Naime, nije se preterivalo da je u navođenju da je Beograd neposredno pre Drugog svetskog rata nabavio jedan od momentu najmodernijih tramvaja tog doba. "Brede I" su bila tzv. "Grossraumwagen"-i (u prevodu - prostrana kola, dosta većeg kapaciteta i ergonomije u putničkom salonu), sa (tada) modernim sistemom upravljanja sa akceleratorom, slično američkom PCC principu (samo što se kontrola ubrzanja vršila putem kurble, a ne pedalama kao PCC-a) i prvi serijski tip tramvaja kod nas sa daljinskim upravljanjem vratima (putem slavina, kasnije na dugmad; jedino je pre toga g. b. 36 napravljen u radionicama DTO-a imao tu osobinu).
Kao što je nekima poznato, jedan primerak "bredâ I" je završio u austrijskom Inzbruku 1944. g. Imao sam prilike 2015. godine da se provozam njome - prilažem dva videa koja sam snimio prilikom te posete (istina kvalitet kadrova je mogao biti daleko bolji):
https://youtu.be/cqhTd7CFvMI
https://youtu.be/J_5nhu-KoTo
Dakle, kao što se može videti, izgled upravljačnice izgleda(o) je ovako: Međutim, ponovo prelistavajući pojedine monografije i beleške, primetio sam da se pominje u nekoliko navrata isporuka kontrolera marki "Siemens" i "Škoda", kako tokom okupacije, tako i nakon nje, a sve za potrebe opravki pokvarenog i oštećenog voznog parka. Vrlo verovatno nisu samo kontroleri isporučivani, već i druga elektrooprema, koja je ugrađivana na više tipova tramvaja, ne samo na one za koji su ti delovi bili predviđeni. To se jasno vidi na posleratnim slikama, npr. krovna oprema kod AEG-ova i "jasenica" proizvedenih u Slavonskom Brodu (oba tipa su imala nemačku opremu - AEG i BBC) je istovetna opremi kod "jasenica" proizvodenih u Smederevskoj Palanci (Škoda). Pored toga, u monografiji o 60. godišnjici GSP-a pisalo je da se kod "bredâ" vršila izmena kontrolera.
(Nastavak u sledećem postu, jer forum iz nekog razloga ne dopušta kačenje više od tri datoteke)
Naime, nije se preterivalo da je u navođenju da je Beograd neposredno pre Drugog svetskog rata nabavio jedan od momentu najmodernijih tramvaja tog doba. "Brede I" su bila tzv. "Grossraumwagen"-i (u prevodu - prostrana kola, dosta većeg kapaciteta i ergonomije u putničkom salonu), sa (tada) modernim sistemom upravljanja sa akceleratorom, slično američkom PCC principu (samo što se kontrola ubrzanja vršila putem kurble, a ne pedalama kao PCC-a) i prvi serijski tip tramvaja kod nas sa daljinskim upravljanjem vratima (putem slavina, kasnije na dugmad; jedino je pre toga g. b. 36 napravljen u radionicama DTO-a imao tu osobinu).
Kao što je nekima poznato, jedan primerak "bredâ I" je završio u austrijskom Inzbruku 1944. g. Imao sam prilike 2015. godine da se provozam njome - prilažem dva videa koja sam snimio prilikom te posete (istina kvalitet kadrova je mogao biti daleko bolji):
https://youtu.be/cqhTd7CFvMI
https://youtu.be/J_5nhu-KoTo
Dakle, kao što se može videti, izgled upravljačnice izgleda(o) je ovako: Međutim, ponovo prelistavajući pojedine monografije i beleške, primetio sam da se pominje u nekoliko navrata isporuka kontrolera marki "Siemens" i "Škoda", kako tokom okupacije, tako i nakon nje, a sve za potrebe opravki pokvarenog i oštećenog voznog parka. Vrlo verovatno nisu samo kontroleri isporučivani, već i druga elektrooprema, koja je ugrađivana na više tipova tramvaja, ne samo na one za koji su ti delovi bili predviđeni. To se jasno vidi na posleratnim slikama, npr. krovna oprema kod AEG-ova i "jasenica" proizvedenih u Slavonskom Brodu (oba tipa su imala nemačku opremu - AEG i BBC) je istovetna opremi kod "jasenica" proizvodenih u Smederevskoj Palanci (Škoda). Pored toga, u monografiji o 60. godišnjici GSP-a pisalo je da se kod "bredâ" vršila izmena kontrolera.
(Nastavak u sledećem postu, jer forum iz nekog razloga ne dopušta kačenje više od tri datoteke)
Re: Beogradski tramvaji
Vrag mi nije dao mira, i bacih pogled na TV seriju "Grlom u jagode". U drugoj epizodi ima scena gde se jasno vidi kontroler "brede" g. b. 39:
Dakle, u Beogradu su vozili italijansko-čehoslovački hibridi... Nazdravlje!
Ovo saznanje deluje neverovatno, budući da su prvi PCC-i (čija je nabavka ugovorena 1949. sudeći prema monografijama, a isporuka izvršena koncem 1952. godine), koji su do kraja svog radnog veka imali akceleratore.
Za kraj prilažem izgled unutrašnjosti kola istog modela (UITE 900) jednog primerka iz Đenove: Izvor: https://www.marklinfan.com/f/topic.asp?TOPIC_ID=4530
Na YouTube-u sam našao u jednom klipu (naziv je vidljiv) prikaz upravljačnice muzejske "škode" g.b. 81:
Kao što se da primetiti, ubudžen je "Škodin" kontroler, a to znači da je akcelerator izbačen u nekom momentu (da li u toku okupacije ili neposredno nakon nje, još uvek ne znam). Takođe, ne znam da li su ovakve izmene (i ako da, kada) vršene na kolima tipa "Breda II" (pretpostavljam da jesu).Dakle, u Beogradu su vozili italijansko-čehoslovački hibridi... Nazdravlje!
Ovo saznanje deluje neverovatno, budući da su prvi PCC-i (čija je nabavka ugovorena 1949. sudeći prema monografijama, a isporuka izvršena koncem 1952. godine), koji su do kraja svog radnog veka imali akceleratore.
Za kraj prilažem izgled unutrašnjosti kola istog modela (UITE 900) jednog primerka iz Đenove: Izvor: https://www.marklinfan.com/f/topic.asp?TOPIC_ID=4530
Ko je OnLine
Korisnika u ovom forumu: Nema registrovanih korisnika i 5 gostiju