Prvo da nešto pojasnim. Lokomotive nikad ne idu u rikverc. To se odnosi na sve vrste, kako parne tako i dizel i električne. Parne lokomotive ukoliko nisu sa dimnjakom na čelu vlaka ili idu strojne a dimnjak je suprotan smjeru vožnje onda se to kaže da vozi lokomotiva natraške ili kako je napisano unatrag. Ovo se sve odnosi na vlakove kada prometuju između 2 kolodvora ili do određenog mjesta na otvorenoj pruzi između kolodvora. Kada je i lokomotiva sama na putu između kolodvora ona je vlak bez obzira što nema vagona. Čak se nekad i lokomotiva sa vagonima do 12 osovina tretiralo kao strojni vlak. Kod manevriranja u kolodvoru je nešto drugačija situacija. Kada vlak prispije u stanicu svako pokretanje koje nije polazak vlaka smatra se manevarskom vožnjom. Tako se može dogoditi da se vlak treba pomaknuti naprijed ili natrag za 1, 2, 3 ili više metara i to je manevarska vožnja. Kod parnih lokomotiva postoje 2 da grubo kažem vrste. Prva bi bila tender lokomotiva, a druga lokomotiva sa zasebnim tenderom. Kod tender lokomotive spremnik za ugalj i vodu (tender) je bio ugrađen na samu lokomotivu. Lokomotive sa zasebnim tenderom zalihe uglja i vode imaju u grubo rečeno posebno građenom vagonu, tenderu. Propis kaže ukoliko tender lokomotiva vuče vlak natraške onda je brzina vožnje ista, neovisno da li je dimnjak naprijed ili otraga. Jedino je ograničenje u težini vlaka. U takvim slučajevima se opterećenje vlaka smanjuje. U Knjižicama VR ukoliko je već bilo predviđeno je sve to ništa se posebno nije događalo. Ali ako je neplanirano bila potreba da se vlak vuče sa lokomotivom natraške onda se strojovođa morao pismeno obavijestiti o smanjenu težine vlaka. Kod vlakova sa prijevozom putnika uglavnom nije bilo baš neke potrebe za smanjivanjem težine. To je uglavnom bilo kod težih teretnih vlakova pogotovo na brdskim prugama. O lokomotivama sa zasebnim tenderom slijedi nastavak, kao i o elektro i dizel lok.Igor Legaz napisao:Hvala za informacije o zupčastim prugama normalnog kolosijeka. Rijetke su, ali postoje. Detaljnije ću pretražito ono za Češku (Poljsku).
U Hrvatskoj ima Siemens lokomotiva, koje nemaju dvije upravljačnice i (naravno) nemaju tender.
Ovo zadnje ne razumijem? Kako u rikverc da idu dizel i elektro lokomotive?
Kada takve lokomotive voze unatrag, koji se izraz koristi (u željezničarskom žargonu)?
Moram još napomenuti da je strojovođa mogao zahtjevati isto tako smanjenje opterećenja ukoliko je ugalj bio slabije kvalitete ili ako su bile loše vremenske prilike. Ovo loše prilike je značilo mokra pruga od kiše, magle, rose, slane, leda i snijega. Ne bi ste vjerovali da i danas imamo situacija da gusjenice ometaju promet. Prije par godina na HŽ-u sam gledao izvješće o proklizavanju vlaka radi gusjenica. Nisam mogao vjerovati? Rekao mi je u Direkciji čovjek da su prema Rijeci gusjenice prelazile prugu i to vrlo široko i dugačko. Elektrolokomotiva sa 6 osovina nije mogla izvući vlak na usponu jer je pruga bila masna od tog mesa.
Možda admin smatra da bi o ovome trebalo pisati na nekoj drugoj temi a ne na uskotračnoj?