Pruga uzanog kolosjeka Sarajevo-Mostar
-
- Direktor železnice
- Postovi: 523
- Pridružio se: 17 Maj 2018, 17:01
- Kontakt:
Re: Pruga uzanog kolosjeka Sarajevo-Mostar
Screenshot iz dokumentarnog filma o gradnji HE Jablanica.
Ova lokacija bi bila jako važna, u slučaju da je drvenim željezničkim mostom premoštena baš Neretva.
Lokacija bi mogla biti između mosta iz prethodnog posta i Paprasko.
Ova lokacija bi bila jako važna, u slučaju da je drvenim željezničkim mostom premoštena baš Neretva.
Lokacija bi mogla biti između mosta iz prethodnog posta i Paprasko.
- Prikačeni fajlovi
-
- 33.jpg (181.64 KiB) Pogledano 2290 puta
Re: Pruga uzanog kolosjeka Sarajevo-Mostar
Da ne bi sam sa sobom raspravljao ja ću ti odgovoriti u vezi lokomotive. Lokomotiva je proizvod tvornice ĐĐ iz Slavonskog broda. Snaga lokomotive je 28kW=37.5ks. Pogon je na 3 vezane osovine. Širina kolosijeka je 600mm. Tvornica ĐĐ je poslije WW 2 štancala te lokomotive. Nemam podatak koliko je napravljeno tih lokomotiva ali nekoliko desetina jest ako ne i nekoliko stotina. Čini mi se da je najviše tih lokomotiva bilo kod izgradnje auto puta Bratstvo i jedinstvo. Tih lokomotiva je bilo na skoro svakom većem gradilištu. U Zagrebu ih je bilo na južnoj strani rijeke Save kod izgradnje Novog Zagreba. Tako je tih lokomotiva bilo i na izgradnji HE Jablanica. Na jednoj slici na forumu "zeljeznice.net" vidi se ovaj tip lokomotive na čini mi se mostu uzane pruge negdje prije a možda čak i same Jablanice. Radi toga ostavljam mogućnost da širina kolosijema može biti možda i 760mm ili je jednostavno ugrađena 3 šina u sredini za 600mm? Sav građevinski materijal je uglavnom dolazio željeznicom pa ostavljam mogućnost da te lokomotive mogu ići u stanice po to. Kako se nova trasa puno uzdizala u odnosu na staru iz Jablanice se pojavio uspon od 18-19 %o. Radi toga su skoro svi vlakovi potiskivani sa nezakvačenom potiskivalicom do tunela Ledenik. Lokomotiva se iza toga uglavnom vraćala strojna u Jablanicu. Tunel Ledenik je bio novi objekat na pruzi i odmah je rađen sa profilom za normalnotračnu prugu. Osim toga i veći promjer tunela je bio jer je u to vrijeme bila samo parna vuča a tunel je bio dugačak oko 2000m ako ne iduži (imama negdje i podatak o duljini). Isti se trebao provjetravati. I neki mostovi su odmah građeni sa profilom normalne pruge. Radi toga je Jablanica imala 4 lokomotive serije 83 koje su uglavnom služile za potiskivanje. Još je imala i 2 lokomotive serije 185 ili 189. One su ugalvnom služile za vuču lokalnih vlakova za Konjic i Mostar.
Eto odgovor je malo duži? Nadam se da sam barem donekle odgovorio?
Eto odgovor je malo duži? Nadam se da sam barem donekle odgovorio?
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Pruga uzanog kolosjeka Sarajevo-Mostar
za Igor Legaz:
Iz odgovora malog.paje jasno je, da su sve lokomotive na izradi brane i sporednim projektima bile sve...jednake.
Na nekim poljskim željeznicama vukli su vagonete i...konji.
A i širina kolosjeka je bez veze: ili 600 mm ili 760 mm.
Sa ovim podacima ne možeš ustanoviti ono šta ti želiš: pronaći lokaciju iz filma.
Ti trebaš pronaći bolju fotografiju tog mosta, da bi mogao ustanoviti lokaciju.
Ali za to ti treba fotografije i opisi iz knjiga i novina.
Pošto je to bio za tadašnju državu nevjerovatno obiman projekt, fotografija je puno i knjiga je puno i pored toga postoje i novine.
Mi smo uglavnom na forumu "posleratna djeca", pa ti nemožemo pomoči, kako se je je tada radilo, prije je bilo sve potopljeno...
Jedino, da nađeš ove dečke iz Jablanice:
"Ušavši u jedan od otvora strojare pri dnu samoga brda, pri obali Neretve, dječaci su, ne poznavajući put, zainteresovani za sve, šta se dešava oko njih, išli desno i lijevo, peli se, silazili, krivudali. Bilo im je nezgodno da priznaju nekom da su zalutali. Tragali su za otvorom sami zagledajući ujedno u svakog radnika da nije neko od poznatih tesara. I tek nakon nekoliko sati izbili su na otvor na vrhu brda. Kako su tek tadabili zaprepašteni. Niko od njih nije primetio da su se peli kroz kamene hodnike preko dvadesetpet metara u visinu."
Vjerovatno su bile barem neke pruge 760 mm, da su mogle lokomotive dovoziti građu direktno sa pruge Sarajevo-Mostar i nije bilo potrebno prebacivati robu, posebno kad su vozilu u strojarnicu, koja je u brdu.
Tunel do strojarnice Jablanica /strojarnica je još u izgradnji):


Malo van teme (OT):
visina mašinske sale:36 metara
širina: 23 metara
dužina: 150 metara
"Centralno radno mesto u to doba bila je strojara u Jablanici. Za izbore 27.marta 1950 godine za Narodnu skupštinuFNRJ kolektiv hidrogradnje dao je obavezu da će čitav svod prve etape u izgradnji biti izbetoniran kai i visoki i široki tunel kroz koji če željeznica dovoditi strojeve za hidrocentralu. Teške turbine, generatori, transformatori i mnoge druge mašine doći će kroz ovaj tunel željeznicom direktno do mjesta instaliranja, koje se nalazi duboko u srcu brda. Željeznica u brdu to nije nešto neobično, ali u ovom slučaju željeznica ne ulazi u nekakav obični tunel, dug neznam koliko kilometara, nego je interesantno to, što ona ulazi u jedan novi svijet, u podzemnu građevinu, najveću u Evropi. Iskopavanja su u strojari zaista grandiozna. Ovao golemo prostranstvo u unutrašnjosti brda u kome će biti smještena sva postrojenja hidrocentrale godišnje od oko 200.000 KS (konjskih snaga)*."
*= centrale na Jablanici i Rami biće jake preko 400.000 KS. Godišnje će davati preko jednu milijardu i dve stotine miliona kilovat sati
pozdrav
Darko
Iz odgovora malog.paje jasno je, da su sve lokomotive na izradi brane i sporednim projektima bile sve...jednake.
Na nekim poljskim željeznicama vukli su vagonete i...konji.
A i širina kolosjeka je bez veze: ili 600 mm ili 760 mm.
Sa ovim podacima ne možeš ustanoviti ono šta ti želiš: pronaći lokaciju iz filma.
Ti trebaš pronaći bolju fotografiju tog mosta, da bi mogao ustanoviti lokaciju.
Ali za to ti treba fotografije i opisi iz knjiga i novina.
Pošto je to bio za tadašnju državu nevjerovatno obiman projekt, fotografija je puno i knjiga je puno i pored toga postoje i novine.
Mi smo uglavnom na forumu "posleratna djeca", pa ti nemožemo pomoči, kako se je je tada radilo, prije je bilo sve potopljeno...
Jedino, da nađeš ove dečke iz Jablanice:
"Ušavši u jedan od otvora strojare pri dnu samoga brda, pri obali Neretve, dječaci su, ne poznavajući put, zainteresovani za sve, šta se dešava oko njih, išli desno i lijevo, peli se, silazili, krivudali. Bilo im je nezgodno da priznaju nekom da su zalutali. Tragali su za otvorom sami zagledajući ujedno u svakog radnika da nije neko od poznatih tesara. I tek nakon nekoliko sati izbili su na otvor na vrhu brda. Kako su tek tadabili zaprepašteni. Niko od njih nije primetio da su se peli kroz kamene hodnike preko dvadesetpet metara u visinu."
Vjerovatno su bile barem neke pruge 760 mm, da su mogle lokomotive dovoziti građu direktno sa pruge Sarajevo-Mostar i nije bilo potrebno prebacivati robu, posebno kad su vozilu u strojarnicu, koja je u brdu.
Tunel do strojarnice Jablanica /strojarnica je još u izgradnji):


Malo van teme (OT):
visina mašinske sale:36 metara
širina: 23 metara
dužina: 150 metara
"Centralno radno mesto u to doba bila je strojara u Jablanici. Za izbore 27.marta 1950 godine za Narodnu skupštinuFNRJ kolektiv hidrogradnje dao je obavezu da će čitav svod prve etape u izgradnji biti izbetoniran kai i visoki i široki tunel kroz koji če željeznica dovoditi strojeve za hidrocentralu. Teške turbine, generatori, transformatori i mnoge druge mašine doći će kroz ovaj tunel željeznicom direktno do mjesta instaliranja, koje se nalazi duboko u srcu brda. Željeznica u brdu to nije nešto neobično, ali u ovom slučaju željeznica ne ulazi u nekakav obični tunel, dug neznam koliko kilometara, nego je interesantno to, što ona ulazi u jedan novi svijet, u podzemnu građevinu, najveću u Evropi. Iskopavanja su u strojari zaista grandiozna. Ovao golemo prostranstvo u unutrašnjosti brda u kome će biti smještena sva postrojenja hidrocentrale godišnje od oko 200.000 KS (konjskih snaga)*."
*= centrale na Jablanici i Rami biće jake preko 400.000 KS. Godišnje će davati preko jednu milijardu i dve stotine miliona kilovat sati
pozdrav
Darko
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Pruga uzanog kolosjeka Sarajevo-Mostar
Pozdravljeni,
znam da je to van teme (OT), ali svejedno dodajem, jer se vidi, da su bile građevinske pruge svugdje po gradilištu, i na mostu...




i još jedna sa gradilišta...

Jedna od betonara sa željeznicom...

Sve fotografije su iz 1950.godine ili prije.
pozdrav
Darko
znam da je to van teme (OT), ali svejedno dodajem, jer se vidi, da su bile građevinske pruge svugdje po gradilištu, i na mostu...




i još jedna sa gradilišta...

Jedna od betonara sa željeznicom...

Sve fotografije su iz 1950.godine ili prije.
pozdrav
Darko
Poslednja izmena od železocestnik u 12 Nov 2018, 00:41, izmenjeno 1 put ukupno.
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Pruga uzanog kolosjeka Sarajevo-Mostar
Pozdravljeni,
možda će kome pomoć podaci, kako su izgledali mostovi kod Jablanice...


pozdrav
Darko
možda će kome pomoć podaci, kako su izgledali mostovi kod Jablanice...


pozdrav
Darko
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Pruga uzanog kolosjeka Sarajevo-Mostar
Izgleda, da sam pogrešio sa onom betonarom gore.
To je samo šljunčara

pozdrav
Darko
To je samo šljunčara



pozdrav
Darko
Re: Pruga uzanog kolosjeka Sarajevo-Mostar
U Ilustrovanom listu od 1925.godine piše za ove dve slike .
(1) Porušen železnički most na pruzi Sarajevo-Mostar (Jablanica)-
(2) Izgrađen novi železnički most
Imao bih pitanje : - iz kojih razloga je porušen ovaj most 1925 i izgrađen novi ?
- gde se ovaj most nalazi ? Piše Jablanica ?
(1) Porušen železnički most na pruzi Sarajevo-Mostar (Jablanica)-
(2) Izgrađen novi železnički most
Imao bih pitanje : - iz kojih razloga je porušen ovaj most 1925 i izgrađen novi ?
- gde se ovaj most nalazi ? Piše Jablanica ?
- Prikačeni fajlovi
-
- 1 Porusen zel most na pruzi SA-Mostar-Jablanica 1925.jpg (247.12 KiB) Pogledano 1970 puta
-
- 1-1 Izgradjen novi zel-most 1925.jpg (216.9 KiB) Pogledano 1970 puta
-
- Direktor železnice
- Postovi: 523
- Pridružio se: 17 Maj 2018, 17:01
- Kontakt:
Re: Pruga uzanog kolosjeka Sarajevo-Mostar
PECELJ napisao:U Ilustrovanom listu od 1925.godine piše za ove dve slike .
(1) Porušen železnički most na pruzi Sarajevo-Mostar (Jablanica)-
(2) Izgrađen novi železnički most
Imao bih pitanje : - iz kojih razloga je porušen ovaj most 1925 i izgrađen novi ?
- gde se ovaj most nalazi ? Piše Jablanica ?
U prvom svjetskom ratu su srušeni mnogi mostovi u BiH, a poznati "poligoni" za rušenje mostova su bili na Drini (kod ušča Lima), na Savi (između Slavonskog Broda i Bosanskog Broda), na Neretvi (Aleksin Han).
Ovo je Aleksin Han.
Kroz "rešetke" od uzvodne strane mosta (desno na gornjoj fotografiji) vidim obrise bunkera (u Aleksinom Hanu su bila 2 bunkera).
Vjerojatno je "Ilustrovani list", 1925. pisao o događaju iz prvog svjetskog rata. Ili je, između srušenog mosta u prvom svjetskog rata i novog mosta (recimo 1925.), bio postavljem privremeni most, koji nije bio kvalitetan, pa je napravljen novi.
Kod Aleksinog Hana je bio ovakav kut, između pravca pruge i pravca mosta.
-
- Direktor železnice
- Postovi: 523
- Pridružio se: 17 Maj 2018, 17:01
- Kontakt:
Re: Pruga uzanog kolosjeka Sarajevo-Mostar
Ovo je "poligon za rušenje mostova" Aleksin Han.
Fotografija je iz prve polovine četrdesetih.
Fotograf je, s desne strane obale Neretve, obuhvatio 3 (tri) mosta (uzvodno od njega), od kojih je čak 1 (jedan) cjelovit!
Most, najbliži fotografu, je pješački (za radnike), drven, pontonski i cjelovit je.
Most, u sredini, je drumski, željezni, ali je raspolovljen.
Most, u pozadini, je željeznički, željezni, ali je raspolovljen.
Na desnoj obali Neretve se uočava K.u.K. bunker.
Nad lijevom obalom Neretve se ističe K.u.K. bunker.
Ova lokacija je potopljena Grabovičkim akumulacijskim jezerom, pa je zlosretni Aleksin Han nestao.
Fotografija je iz prve polovine četrdesetih.
Fotograf je, s desne strane obale Neretve, obuhvatio 3 (tri) mosta (uzvodno od njega), od kojih je čak 1 (jedan) cjelovit!
Most, najbliži fotografu, je pješački (za radnike), drven, pontonski i cjelovit je.
Most, u sredini, je drumski, željezni, ali je raspolovljen.
Most, u pozadini, je željeznički, željezni, ali je raspolovljen.
Na desnoj obali Neretve se uočava K.u.K. bunker.
Nad lijevom obalom Neretve se ističe K.u.K. bunker.
Ova lokacija je potopljena Grabovičkim akumulacijskim jezerom, pa je zlosretni Aleksin Han nestao.
- Prikačeni fajlovi
-
- Aleksin.Han.jpg (108.1 KiB) Pogledano 1957 puta
Re: Pruga uzanog kolosjeka Sarajevo-Mostar
Hvala g.Igore, uglavnom ste u pravu, pogotovu za srugu objavu.
Ja sam sada pogledao malo detaljnije moje beleške :
Austrougari su tokom WW I zamenili prvobitni lučni most sa privremenim pravougaonim-rešetkastim (možda bolja nosivost ?)
Mislim da su prilikom povlačenja i završetka rata teško oštetili ovaj most.
Kraljevina SHS posle rata ruši ovaj oštećeni most i pravi novi, opet pravougaoni i rešetkasti, što se i vidi na mojim slikama.
Zašto se to piše u Ilustrovanom listu tek 1925, teško je reći. Ne verujem da do tada nije radila pruga.
Opet kod mene piše da se 1928/29 pravi novi lučni most umesto ovog pravougaonog, što se vidi i nao voj slici :
Ja sam sada pogledao malo detaljnije moje beleške :
Austrougari su tokom WW I zamenili prvobitni lučni most sa privremenim pravougaonim-rešetkastim (možda bolja nosivost ?)
Mislim da su prilikom povlačenja i završetka rata teško oštetili ovaj most.
Kraljevina SHS posle rata ruši ovaj oštećeni most i pravi novi, opet pravougaoni i rešetkasti, što se i vidi na mojim slikama.
Zašto se to piše u Ilustrovanom listu tek 1925, teško je reći. Ne verujem da do tada nije radila pruga.
Opet kod mene piše da se 1928/29 pravi novi lučni most umesto ovog pravougaonog, što se vidi i nao voj slici :
- Prikačeni fajlovi
-
- Al.han.jpg (244.04 KiB) Pogledano 1953 puta
Ko je OnLine
Korisnika u ovom forumu: Ahrefs [Bot] i 5 gostiju