Re: Pruge uzanog kolos. Lašva-D.Vakuf(Bugojno.-G.Vakuf)-Srnetica
Poslato: 10 Maj 2019, 22:28
Napokon sam nabavio dugo tražene podatke. Radi se o najvažnijem prometom projektu, zamišljenom na Balkanu, u povijesti.
Kad su Geiger i Lebret 1869. započeli izradu idejnog "projekta svih projekata", nije postojala pouzdana kartografska osnova. Pogotovo je veliki problem predstavljao nedostatak visinskih podataka, tako da su tada po prvi put, na teritoriju BiH, geodetskim metodama određivane visine. Zato je projekt (koji mi je pri ruci) zbilja nevjerojatan.
Nakon toga bi se izbilo na rijeku Grovnicu. Grovnica (u narodu: Grlonica) protječe kroz Novi Travnik i desna je pritoka Lašve.
S takvom trasom, Abtova dionica ne bi bila potrebna.
Plavim sam označio Grovnicu, a crvenim sam označio približan položaj uskotračne pruge: Donji Vakuf - Oborci - Abtova dionica - tunel Komar od oko 1430 m - Abtova dionica - Goleš - Turbe.
Kad su Geiger i Lebret 1869. započeli izradu idejnog "projekta svih projekata", nije postojala pouzdana kartografska osnova. Pogotovo je veliki problem predstavljao nedostatak visinskih podataka, tako da su tada po prvi put, na teritoriju BiH, geodetskim metodama određivane visine. Zato je projekt (koji mi je pri ruci) zbilja nevjerojatan.
Za sada, samo izdvajam, da su Geiger i Lebret, kao najbolju varijantu, osmislili da normalnotračna pruga, nakon Banje Luke, Jajca i Donjeg Vakufa, ide kroz tunel Komar (duljine od oko 600 metara), ali ne na lokaciji probijenog (uskotračnog).
Iz te rečenice se saznaje da je Austrougaraka (do 1882.) imala u planu da se Banja Luka, poveže željeznicom s Travnikom, preko Jajca.
Pretpostavljam, da je ta pruga, bila zamišljena kao normalnotračna, odnosno kao nastavak postojeće normalnotračne pruge Dobrljin - Banja Luka, koju je Sultanat dovršio 1872. godine.
Iz te rečenice, također, vidljivo je definitivno odustajanje od gradnje pruge preko "Usko pass", ali je ostalo je otvoreno pitanje, kako su zamislili svladat Komar na "normalnotračni način"?
Nakon toga bi se izbilo na rijeku Grovnicu. Grovnica (u narodu: Grlonica) protječe kroz Novi Travnik i desna je pritoka Lašve.
S takvom trasom, Abtova dionica ne bi bila potrebna.
Plavim sam označio Grovnicu, a crvenim sam označio približan položaj uskotračne pruge: Donji Vakuf - Oborci - Abtova dionica - tunel Komar od oko 1430 m - Abtova dionica - Goleš - Turbe.