Pruga uskog koloseka Bosanski Brod-Doboj-Zenica-Sarajevo
Re: Pruga uskog koloseka Bosanski Brod-Doboj-Zenica-Sarajevo
ПОГЛЕД НИЗ ПРУГУ
Након што је на Берлинском конгресу 1878. године добила управу над Босном и Херцеговином, Аустро-Угарска је, да би успоставила транспортне везе с новим територијама, 20. септембра те године донијела одлуку о изградњи пруге Босански Брод-Сарајево.
Пругу је градио приватни предузетник Михаил Сагер. Према једној верзији он је био специјалиста за пруге уског колосијека (0,76 м) и након што је завршио градњу пруге у Румунији, успио је, подмићивањем утицајних људи на Двору, добити нови посао у Босни, те се само због њега одустало од градње пруге нормалног колосијека.
За непуних пет мјесеци, 12. фебруара 1879, пуштена је у саобраћај пруга Босански Брод-Добој. За два мјесеца продужена је до Жепча, затим до Зенице, а 1882. и до Сарајева.
Пруга Добој-Тузла-Симин Хан завршена је 29. априла 1886. године, а 1897. у саобраћај је пуштена шумска пруга Усора-Прибинић. Изграђена је за потребе тршћанске фирме „Босанска експлоатација дрва“ са сједиштем на Усори, која је са Земаљском владом закључила уговор о дугогодишњој експлоатацији шума са простора између ријека Босне и Врбаса. Због разлике у ширини колосијека у прекосавским крајевима сва роба је претоварана у тадашњем Босанском Броду, а још 1878. године у ту сврху је основана посебна организациона јединица која је названа „Жељезнички претовар“.
Прве локомотиве биле су марке „краус“ јачине од 20 до 60 коњских снага са вагонима носивости до двије тоне. Већ 1880. у саобраћај су уведене „краус“-локомотиве од 150 коњских снага са „клозе“-вагонима који су могли носити терет до шест тона.
Ноћу се није возило, композиције су заустављане и пошто није било гријања у путничке вагоне уношене су посуде са топлом водом, а путницима су дијељена ћебад. Вагони су освјетљавани лампама са таваница у којима је службеник, звани „лампист“, ноћу палио уље.
Постојале су четири класе у путничком саобраћају. Прва класа била је прескупа и коштала је осам хелера (стоти дио круне) по једном километру. Друга је плаћана шест, трећа четири, а четврта само два хелера по километру јер није имала ни клозета ни клупа и могло се сједјети само на поду.
У „Сарајевском листу“ из 1884. године забиљежено је да је брзи воз из Добоја полазио у 11 часова и 45 минута и у Сарајево стизао за 12 часова. Воз истог ранга раздаљину од 45 километара до Дервенте преваљивао је за четири часа.
Са своје двије станице, једном у граду, а другом на Усори, Добој је већ у то вријеме постао важна жељезничка раскрсница. У непосредној близини станице формирано је ново градско језгро са Конзорцијем, хотелом, поштом, бројним угоститељским и тровачким радњама. Како би проширили градски трг, општинске власти су од добојских трговаца откупиле приватно земљиште. У бомбардовањима 20. и 23. новембра 1944. године страдао је комплетан центар града и већина зграда је или уништена или знатно оштећена.
Након Другог свјетског рата стара жељезничка станица је полако губила корак с временом, а њену улогу преузела је станица Добој Нови на прузи нормалног колосијека.
Са станице Усора на ускотрачној прузи Дервента-Добој-Теслић посљедњи воз је отишао 31. марта 1968. године. На станици је владала помало тужна атмосфера, а локомотиву 73021 возио је машиновођа Илија Брнардић.
Воз су испратили и новинари, а један од њих је у „Гласу комуна“, број 481. од 10. априла 1968. године записао: „Више не пролази овим крајем тај мали воз. Не пролази, а иза њега је остало доста питања која треба ријешити.“
Ипак, све невоље које је одлазак „ћире“ проузроковао убрзо су заборављене, остала је само носталгија. Отклања је и сјећање на жељезницу уског колосијека чува стара локомотива испред зграде Жељезница Републике Српске, која стрпљиво и упорно пркоси времену будућем.
Након што је на Берлинском конгресу 1878. године добила управу над Босном и Херцеговином, Аустро-Угарска је, да би успоставила транспортне везе с новим територијама, 20. септембра те године донијела одлуку о изградњи пруге Босански Брод-Сарајево.
Пругу је градио приватни предузетник Михаил Сагер. Према једној верзији он је био специјалиста за пруге уског колосијека (0,76 м) и након што је завршио градњу пруге у Румунији, успио је, подмићивањем утицајних људи на Двору, добити нови посао у Босни, те се само због њега одустало од градње пруге нормалног колосијека.
За непуних пет мјесеци, 12. фебруара 1879, пуштена је у саобраћај пруга Босански Брод-Добој. За два мјесеца продужена је до Жепча, затим до Зенице, а 1882. и до Сарајева.
Пруга Добој-Тузла-Симин Хан завршена је 29. априла 1886. године, а 1897. у саобраћај је пуштена шумска пруга Усора-Прибинић. Изграђена је за потребе тршћанске фирме „Босанска експлоатација дрва“ са сједиштем на Усори, која је са Земаљском владом закључила уговор о дугогодишњој експлоатацији шума са простора између ријека Босне и Врбаса. Због разлике у ширини колосијека у прекосавским крајевима сва роба је претоварана у тадашњем Босанском Броду, а још 1878. године у ту сврху је основана посебна организациона јединица која је названа „Жељезнички претовар“.
Прве локомотиве биле су марке „краус“ јачине од 20 до 60 коњских снага са вагонима носивости до двије тоне. Већ 1880. у саобраћај су уведене „краус“-локомотиве од 150 коњских снага са „клозе“-вагонима који су могли носити терет до шест тона.
Ноћу се није возило, композиције су заустављане и пошто није било гријања у путничке вагоне уношене су посуде са топлом водом, а путницима су дијељена ћебад. Вагони су освјетљавани лампама са таваница у којима је службеник, звани „лампист“, ноћу палио уље.
Постојале су четири класе у путничком саобраћају. Прва класа била је прескупа и коштала је осам хелера (стоти дио круне) по једном километру. Друга је плаћана шест, трећа четири, а четврта само два хелера по километру јер није имала ни клозета ни клупа и могло се сједјети само на поду.
У „Сарајевском листу“ из 1884. године забиљежено је да је брзи воз из Добоја полазио у 11 часова и 45 минута и у Сарајево стизао за 12 часова. Воз истог ранга раздаљину од 45 километара до Дервенте преваљивао је за четири часа.
Са своје двије станице, једном у граду, а другом на Усори, Добој је већ у то вријеме постао важна жељезничка раскрсница. У непосредној близини станице формирано је ново градско језгро са Конзорцијем, хотелом, поштом, бројним угоститељским и тровачким радњама. Како би проширили градски трг, општинске власти су од добојских трговаца откупиле приватно земљиште. У бомбардовањима 20. и 23. новембра 1944. године страдао је комплетан центар града и већина зграда је или уништена или знатно оштећена.
Након Другог свјетског рата стара жељезничка станица је полако губила корак с временом, а њену улогу преузела је станица Добој Нови на прузи нормалног колосијека.
Са станице Усора на ускотрачној прузи Дервента-Добој-Теслић посљедњи воз је отишао 31. марта 1968. године. На станици је владала помало тужна атмосфера, а локомотиву 73021 возио је машиновођа Илија Брнардић.
Воз су испратили и новинари, а један од њих је у „Гласу комуна“, број 481. од 10. априла 1968. године записао: „Више не пролази овим крајем тај мали воз. Не пролази, а иза њега је остало доста питања која треба ријешити.“
Ипак, све невоље које је одлазак „ћире“ проузроковао убрзо су заборављене, остала је само носталгија. Отклања је и сјећање на жељезницу уског колосијека чува стара локомотива испред зграде Жељезница Републике Српске, која стрпљиво и упорно пркоси времену будућем.
- Prikačeni fajlovi
-
- 73-016-019-021_zps18683e28.jpg (86.41 KiB) Pogledano 2258 puta
Re: Pruga uskog koloseka Bosanski Brod-Doboj-Zenica-Sarajevo
Na forumu nemačkih železnica postavljene se ove
dve fotografije:


Naslov "Putovanje vozom za Sarajevo 1940."
Lokomotiva serije 189 na čelu, iza serija 73, Zanimljiv je svakao kilometarski stub
na kome piše 217, verovatno od Sarajeva. Ako je to tako onda je fotografija
snimljena između stanica Lupljenica i Komarice. Svako je za pretpostaviti da se
radi o delu pruge između Bosanskog Broda i Doboja gde je bilo puno oštrih
krivina. Vidi se i jedan vertikalni stub. Kakva je njegova namena?
http://www.google.com
dve fotografije:


Naslov "Putovanje vozom za Sarajevo 1940."
Lokomotiva serije 189 na čelu, iza serija 73, Zanimljiv je svakao kilometarski stub
na kome piše 217, verovatno od Sarajeva. Ako je to tako onda je fotografija
snimljena između stanica Lupljenica i Komarice. Svako je za pretpostaviti da se
radi o delu pruge između Bosanskog Broda i Doboja gde je bilo puno oštrih
krivina. Vidi se i jedan vertikalni stub. Kakva je njegova namena?
http://www.google.com
Re: Pruga uskog koloseka Bosanski Brod-Doboj-Zenica-Sarajevo
Gledajući drugu fotografiju čini mi se da voz stoji. Verovatn je neko stajalište a što bi mogao da označava i ovaj vertikalni stub. Ispred 70-trojke vidi se šljaka od čišćenja lokomotive.ivanjz napisao:Na forumu nemačkih železnica postavljene se ove
dve fotografije:
http://www.google.com
Re: Pruga uskog koloseka Bosanski Brod-Doboj-Zenica-Sarajevo
Kolodvor Doboj 1950. godine.
Izmješani noramalnotračni i uskotračni kolosijeci. Krajnje desno lokomotiva serije 73 u smjeru Bosanskog Broda.
Izmješani noramalnotračni i uskotračni kolosijeci. Krajnje desno lokomotiva serije 73 u smjeru Bosanskog Broda.
Re: Pruga uskog koloseka Bosanski Brod-Doboj-Zenica-Sarajevo
Iz arhiva Hrvatskog Željezničkog Muzeja.
Radnici Direkcije Zagreb na studijskom putovanju BiH (Zavidovići)
Godina: 1929.
Radnici Direkcije Zagreb na studijskom putovanju BiH (Zavidovići)
Godina: 1929.
- Prikačeni fajlovi
-
- ZavidoviciSt1_zps74f3c7c5.jpg (39.38 KiB) Pogledano 2258 puta
Re: Pruga uskog koloseka Bosanski Brod-Doboj-Zenica-Sarajevo
Lokomotive serije 83 došle su na bosansku prugu 1903. godine.
Te godine proizvedene su tri lokomotive iz ove seriji u fabrici
Kraus Linc sa fabričkim brojevima: 5068, 5069 i 5070 dok će na
bosanskim prugama biti numerisane 1001, 1002 i 1003.
Prva proizvedena lokomotiva dobiće kasnije JŽ numeraciju
83-124.
Na slici dole ova lokomotiva snimljena u stanici Dubrovnik.

U odnosu na njen orginalni izgled znatno je promenjena.

Zanimljivo je da je dočekala kraj uskog koloseka u Bosni.
http://www.google.com
Te godine proizvedene su tri lokomotive iz ove seriji u fabrici
Kraus Linc sa fabričkim brojevima: 5068, 5069 i 5070 dok će na
bosanskim prugama biti numerisane 1001, 1002 i 1003.
Prva proizvedena lokomotiva dobiće kasnije JŽ numeraciju
83-124.
Na slici dole ova lokomotiva snimljena u stanici Dubrovnik.

U odnosu na njen orginalni izgled znatno je promenjena.

Zanimljivo je da je dočekala kraj uskog koloseka u Bosni.
http://www.google.com
Re: Pruga uskog koloseka Bosanski Brod-Doboj-Zenica-Sarajevo
Gradnja bosanskobrodskog kolodvora, bez peronskih stajališta.
- Prikačeni fajlovi
-
- BBrod4_zps5ed15a68.jpg (117.28 KiB) Pogledano 2258 puta
Re: Pruga uskog koloseka Bosanski Brod-Doboj-Zenica-Sarajevo
Poznato je da su 1915. godine bile velike poplave u dolini reke Bosne.
Videli smo nekoliko postova vezanih za ove poplave.
Na slici dole odnosena pruga u blizini Begovog Hana 1915. godine.

http://www.google.com
Videli smo nekoliko postova vezanih za ove poplave.
Na slici dole odnosena pruga u blizini Begovog Hana 1915. godine.

http://www.google.com
Re: Pruga uskog koloseka Bosanski Brod-Doboj-Zenica-Sarajevo
Putnički vou ulazi u stanicu u Bosanskom Brodu. Na čelu 73-001.
- Prikačeni fajlovi
-
- 73-001-Bosanski-Bord-1964.jpg (66.97 KiB) Pogledano 2243 puta
Ko je OnLine
Korisnika u ovom forumu: Nema registrovanih korisnika i 3 gosta