Danas sam gledao reportažu na B92 gde se govorilo da je danas navršeno 160 godina od izgradnje prve pruge na prostorima današnje Srbije.
Otišao sam na Internet i evo :
Najstarija pruga u Banatu dobija mesto u muzeju
VRŠAC - Najstarija pruga u Banatu Oravica-Jasenovo-Bela Crkva-Buzjaš dobiće stalnu muzejsku postavku u rekostruisanoj zgradi Železničke stanice u Vršcu.
Prema rečima šefa železničkog putničkog saobraćaja južnog Banata Radovana Lekića, sakupljen je najveći deo eksponata.
Uz staru lokomotivu serije 51 koja stoji ispred stanice biće prikazane dresine, skretnice, mašine za sečenje i montiranje šina, signalne lampe, stari pečati, uniforme, fotografije. "Sve se već uredno arhivira", kaže Lekić.
Postavka će biti smeštena u potkrovlju stanične zgrade, na 300 kvadratnih metara iznad čekaonice, a prikupljeni eksponati svedoče o 150 godina železničkog saobraćaja u Banatu.
"Uređenje ovog prostora je deo rekonstrukcije Železničke stanice u Vršcu po projektu Instituta CIP. Radovi na ovoj zgradi započeli su pre tri godine. Finansira ih JP 'Železnice Srbije'. Realizacija idejnog rešenja muzejskog prostora planirana je za narednu godinu", kaže Lekić.
Sve počelo 1847. godine
Izgradnja pruge Oravica-Jasenovo-Bela Crkva-Buzjaš započeta je 1847. a završena 1854. godine. Pruga je izgrađena da bi se ruda iz moldavskih rudnika prevozila u čeličanu u Rešicama i do Dunava.
Putnički saobraćaj na ovoj pruzi dugoj 64 kilometra započeo je dve godine kasnije, 1856.
Jasenovo je bila glavna stanica na toj pruzi, imala je ložionicu, radionicu, vodotornjeve za punjenje parnih lokomotiva na koje su dolazile i one iz Vršca i Bele Crkve, ugljarnicu i okretnicu.
Vršac bio povezan sa svetom
Godine 1858. Vršac koji je tada sa više od 22.000 stanovnika bio jedna od većih varoši u Južnoj Ugarskoj, povezao se prugom, preko Temišvara, sa Budimpeštom, Bečom i drugim metropolama Starog kontinenta.
Usledila je izgradnja lokalnih pravaca, 1891. preko Margite do Velikog Bečkereka (Zrenjanin), 1894. ka Kovinu, a posle 1898. i ka Pančevu, preko Petrovog Sela, današnjeg Vladimirovca.
Nova zgada od klinker opeke
Tadašnja zgrada Železničke stanice u Vršcu nije kapacitetom odgovarala potrebi pa je, prema planu napravljenom 1899. u Pešti, od 1900. do 1902. godine nova izgrađena od klinker opeke u stilizovanoj verziji istoricističke arhitekture.
Predsednici opština južnog Banata 2006. godine pokrenuli su kod državnih organa inicijativu za revitalizaciju lokalnog i regionalnog železničkog saobraćaja.
Tu inicijativu podržale su i pogranične županije u Rumuniji u kojima se, prema sadašnjim granicama, nalaze početak i kraj najstarije pruge u Banatu.

- karta.jpg (167.44 KiB) Pogledano 2642 puta
Železnička stanica Vršac :
=nastaviće se=