JŽ 363, pozdravljen,
ja sam "uleteo" u jedan blog i prepisao riječ po riječ.
A i u srpskoj wikipediji nije puno drugačije:
Značaj fontane i razlozi za njeno rušenje
Značaj
Fontana je među stručnim krugovima u Srbiji zajedno sa Terazija definisana kao „remek delo umetnosti koje se može porediti sa najboljim ostvarenjima u svetu” i „kulturno dobro grada Beograda”.[4] I pored toga došlo je do njenog rušenja kojim je ona izbrisana iz kolektivnog sećanja stanovnika Beograda,[1] i danas se može videti samo u brojnim publikacijama, na muzejskim fotografijama ili u filmovima o Beogradu.
Pretpostavke o razlozima rušenja
Iz urbanog središta grada fontana je uklonjena u sklopu rekonstrukcije Terazijskog platoa, ili po samo gradskim ocima znanim razlozi, po zamisli arhitekata, koji su nakon Drugog svetskog rata želeći da prate savremene urbanističke tokove gradili novo rušeći sve što je bilo staro.
Ima i mišljenja da je to bilo posleratno vreme kada se nova ideologija obračunavala sa buržoaskom kulturom. Ali su u ime nestanka buržoaske kulture, znalci, ipak, prenosili u svoje crvene domove i vile, njene delove.[5]
Kako bilo da bilo do danas su ostala u opticaju (na osnovu pretpostavke, o sprezi dve ideologije), dva gledanja na rušenje fontane:
Prvo — nastalo na osnovu tvrdnji da je sklanjanjem fontane napravljen prostor za neku paradu
Drugo — da je njeno rušenje rezultat borbe koja se vodila protiv „buržoaskih navika”.
Obrazloženje za rušenje fontane
Terazije kao srce starog Beograda neće u budućem velikom Beogradu izgubiti svoj značaj.
Ono će biti poprište velikih narodnih manifestacija. Više stotina hiljada ljudi će stvarati zajedno sa zgradama uokvirenim prostorom, jednu urbanističku celinu živih masa i zidnih platna okolnih zgrada.
Uskoro će
Beograđani biti svedoci i učesnici ovako uzbudljivog urbanističkog doživljaja na Terazijama povodom opštenarodne prvomajske proslave. Tom prilikom će se Terazije predstaviti u svom novom ruhu.
Iz dela: N. Dobrovića, Kako će se urediti Terazije, 4. april 1947.
Rušenje fontane
Kako ne postoje pisani dokumenti o rušenju i uklanjanju fontane, ovaj čin može se rekonstruisati samo na osnovu zapisa u štampi i izjava starih Beograđana, koji se sećaju da je:
...fontana srušena 1947. zbog parade,[12] odnosno, da je to bilo pre prvomajske parade 1947. ali u svakom slučaju zbog parade, „a ne iz nekih drugih razloga”,[13] da je fontana bila gomila gvožđa i nije radila,[14] u stvari, naprotiv, da to nije istina;[15] uostalom, „da li su Terazije žrtva parade ili saobraćaja, ipak se tačno zna. Tu zaista nisu potrebna sećanja.[16]
Dodajem još dio literaturu iz srpske wikipedije, koja nas interesuje:
Borić, T. [2005]. O istoriji i arhitekturi terazijske fontane. Nasleđe, (6), 233.
M. Radošević, Dokumenta ipak postoje, Politika, 5. 10. 1987.
B. V. Nedeljković, Saga o Terazijskoj fontani, Beograd 1998, str. 57–58.
Radošević, M. (26. 9. 1987) Fontana, ipak, uklonjena zbog parade, Politika, str. 14
Đorđević, Ž. M. (2. 10. 1987) O Terazijskoj fontani i skupštinskoj ogradi, Politika, str. 15.
Radošević, M. (30. 9. 1987) Bila je to gomila gvožđa, Politika
Radošević, M. (2. 10. 1987) Radila je „do poslednjeg dana”, Politika.
Dragojević, P. [2016]. Umetnička baština kao političko sredstvo - Terazijska epizoda - fontana kao klin za klin- čorbu u političkoj kuhinji. Kultura, (152), 142-143.
Kompletan tekst iz srpske wikipedije:
https://sr.wikipedia.org/sr-el/%D0%A2%D ... 0%BD%D0%B0
Pogledajmo kod Tijane Borić: O istoriji i arhitekturi terazijske fontane. Nasleđe, 2005 (6), 233:

- Tijana_fontana1.jpg (305.05 KiB) Pogledano 1721 put

- Tijana_fontana2.jpg (178.96 KiB) Pogledano 1721 put
Literatura za tekst gore:

- Tijana_fontana3.jpg (176.42 KiB) Pogledano 1721 put
pozdrav
Darko