Pruga uzanog kolosjeka Mostar - Čapljina - Dubrovnik

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Bosni i Hercegovini
Odgovori
mali.paja
Direktor železnice
Postovi: 1954
Pridružio se: 09 Jul 2012, 12:38
Kontakt:

Re: Pruga uzanog kolosjeka Mostar - Čapljina - Dubrovnik

Post od mali.paja »

Brgat je bio stajalište. Odmah malo dalje lokomotiva će ući u tunel i iz Hrvatske preći u Hercegovinu.

Rok

Re: Pruga uzanog kolosjeka Mostar - Čapljina - Dubrovnik

Post od Rok »

ivanjz napisao: 18 Avg 2017, 13:03 Da li je ovo stanica Cavtat ili Hum?
Iako u legendi uz gornju fotografiju piše: "Ragusa vecchia", to nije Cavtat, nego Hum.

Donja fotografija je priložena da se vidi isto brdo u pozadini.
Prikačeni fajlovi
AT-OeStA_KA_BS_I_WK_Fronten_Montenegro.jpg
AT-OeStA_KA_BS_I_WK_Fronten_Montenegro.jpg (174.58 KiB) Pogledano 2502 puta
Hum 83-055 i 151.jpg
Hum 83-055 i 151.jpg (213.4 KiB) Pogledano 2502 puta

Rok

Re: Pruga uzanog kolosjeka Mostar - Čapljina - Dubrovnik

Post od Rok »

Ovo nije prizor s pruge standardnog kolosijeka u Bosni i Hercegovini, niti je "kulturno umjetničko društvo", kao to PECELJ krivo podučava mlađim generacijama. To je narodna nošnja hercegovačkih katolkinja.
PECELJ napisao: 09 Dec 2021, 12:04 KUD iz Hercegovine ispred jednog od tunela u BiH.

Snimak iz 1900.godine.
Ako je zaista 1900. onda su "kandidati" tuneli na dionici Šurmanci - Dretelj. Treba otići na lice mjesta.

Pogledao sam duljine tunela od Dračeva do Zavale, ali nema ovako kratkih.
Prikačeni fajlovi
Tunel.jpg
Tunel.jpg (496.55 KiB) Pogledano 2410 puta

Rok

Re: Pruga uzanog kolosjeka Mostar - Čapljina - Dubrovnik

Post od Rok »

Našao sam skice sa cca. km 161.1, cca. km 163.0 i cca. km 165.2.

Hercegovke katolkinje su svakako na kod južnog portala tunela na dionici Šurmanci - Dretelj.

Tunel na cca. km 163.0 je duljine 23.90 m i R=200 , a tunel na cca. km 165.2 je duljine 30.60 m i R=100. Kamera je iznad istočne šine, u pozadini se vidi djelić "pejsaža" van sjevernog portala tunela. Mislim da otpada tunel bliže Dretelju (na cca. km 165.2), ali, ponavljam, bez obilaska lica mjesta, sve je u okviru nagađanja.
Prikačeni fajlovi
Surmanci.161.115.jpg
Surmanci.161.115.jpg (147.91 KiB) Pogledano 2519 puta
Surmanci.163.044.55.jpg
Surmanci.163.044.55.jpg (216.76 KiB) Pogledano 2519 puta
Dretelj.165.219.55.jpg
Dretelj.165.219.55.jpg (214.58 KiB) Pogledano 2519 puta

železocestnik
Direktor železnice
Postovi: 1355
Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
Kontakt:

Re: Pruga uzanog kolosjeka Mostar - Čapljina - Dubrovnik

Post od železocestnik »

Fotografija je bila izdata kod knjižare Jaromira Studničke u Sarajevu u zbirci: Trachten aus Hercegowina

Studnička Jaromir.jpg
Studnička Jaromir.jpg (13.98 KiB) Pogledano 2506 puta


Fotograf je Topič František.
Fotografija nije bila snimljena posle 31.10.1904, izgleda da odmah posle izgradnje pruge, u blizini Čapljine.

Možda malo bolja resolucija fotografije za mlađu generaciju ;)
Pa sad se vidi, da su dvojica muškarca između žena.
Jaromir Studnička1.jpg
Jaromir Studnička1.jpg (269.84 KiB) Pogledano 2506 puta
Copyright: Zemaljski Muzej Bosne i Hercegovine

Ja mislim, da bi morao onaj, ko bi htio tačno znati km na pruzi pokušati u Zemaljskom muzeju tražiti zapise fotografa, kde je tačno snimljeno. Pošto su to bili Česi, postoji velika vjerovatnost, da je to zabeleženo. Baš su Česi malo sjevernije od Beča...

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Postovi: 1355
Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
Kontakt:

Re: Pruga uzanog kolosjeka Mostar - Čapljina - Dubrovnik

Post od železocestnik »

Da ne kvarim gornje fotografije za mlađu generaciju dodajem ovdje dokaz, da se može na fotografiji u Sarajevu tačno vidjet, da su na slici među ženama i dva muškarca.
Ovdje na tom detajlu je jedan...

detajl.jpg
detajl.jpg (72.98 KiB) Pogledano 2499 puta


pozdrav
Darko

Rok

Re: Pruga uzanog kolosjeka Mostar - Čapljina - Dubrovnik

Post od Rok »

Još jedanput moram da napišem, da je, po tko zna koji put, zbrku izazvao PECELJ, koji je prizor s pruge 760 mm, uvrstio u "Železničke pruge iz našeg okruženja nekada i sada" (Bosna i Hercegovina), gdje se piše isključivo o prugama 1435 mm.

Dalje, PECELJ je napisao da je "KUD" iz Hercegovine. Nikakvo "KUD", to je nošnja katolkinja iz Hercegovine, a oni mladi Hercegovci katolici koji su na slici (dvojica koji su se ugurali među žene i jedan koji sjedi na stijeni), nisu bili snimatelju u planu, oni su samo iskoristili priliku da uđu u legendu.

za PECELJ se mora priznati da odnekud uspješno izvlači stare fotografije, ali kad nađe neku iz BiH, onda se ne snalazi, pa samo zbunjuje mlađe generacije.
On samo politizira kad je BiH u pitanju (dokazao se na primjeru Bosanske Rače), a temu "Vladari i železnice" pretvorio je u temu "Aleksandar i ostali Karađorđevići", uz ispisivanje političkih parola, poput "viteški", "nebeski", "božanski".

U prilogu je detalj JNA topografske karte, koji pokriva dionicu Šurmanci - Dretelj, M = 1:100000 jer se tu prikazane pruga standardnog kolosijeka i pruga uskog kolosijeka, a uočavaju se pozicije tunela. Međutim, treba otići na lice mjesta da se usporede južni portali tunela s onim na slici.
Prikačeni fajlovi
Surmanci.Dretelj.jpg
Surmanci.Dretelj.jpg (227.4 KiB) Pogledano 2496 puta

mali.paja
Direktor železnice
Postovi: 1954
Pridružio se: 09 Jul 2012, 12:38
Kontakt:

Re: Pruga uzanog kolosjeka Mostar - Čapljina - Dubrovnik

Post od mali.paja »

Rok napisao: 17 Nov 2021, 11:09
ivanjz napisao: 18 Avg 2017, 13:03 Da li je ovo stanica Cavtat ili Hum?
Iako u legendi uz gornju fotografiju piše: "Ragusa vecchia", to nije Cavtat, nego Hum.

Donja fotografija je priložena da se vidi isto brdo u pozadini.
Igore nisi u pravu! Upravo se vlak spustio od Vojskog Dola pa preko okretnog tunela Mihanići i ukrižja/ukrsnice Mihanići ili kako su nekad rabili meni dragu riječ mimoilaznice Mihanići stao u Cavtatu. Vlak se počeo spuštati padom od 25%o već iz BiH točnije ukrsnice Glavska. Na vlaku su 2 lokomotive. Prva zaprežna je Klose lokomotiva ili kako su je zvali i radijalka JDŽ/JŽ serija 185 dok je druga vozna lokomotiva serije JDŽ/JŽ 83. Osoblje vuče je te lokomotive serije 83 kolokvijalno nazivalo i HILJADARKE. Prve lokomotive nosile su najprije oznaku serije 1000 (tisuću/hiljadu). Na tu brojku dodavao se inventarski (redni broj) Tako su prve lokomotive na zasićenu paru imale dvocifrene inventarske brojebe a kasnije lokomotive na pregrijanu paru ili kako je osoblje vuče kolokvijalno govorilo blizne lokomotive dobilo inventarske trocifrene brojeve brojeve. Tako su za prve lokomotive kazali hiljadarke podserije "0" a za kasnije hiljadarke podserija "100". To je sve bilo tako dok nije došlo do nove numeracije JDŽ. U Cavtatu je bila i vodostanica gdje su lokomotive redovito uzimale vodu. Jedine lokomotive koje nisu kod vlakova sa prijevozom putnika uzimale vodu bile su lokomotive serija 83 i 85 koje su imale veliki četveroosovinski tender. Iako ima i dalje uspona prema Zeleniki glavni razlog zašto su 2 lokomotive na vlaku je bio propis da svi vojni vlakovi MORAJU imati 2 lokomotive na vlaku! Pa taman da je vlak od 1-2 vagona! U ovom vlaku su mornarički časnici AU monarhije. U Cavtatu je uz namirivanje i pregled lokomotiva bio i doručak za te časnike.
Vozio sam se prugom Zelenika-Uskoplje-Hum. Bio sam i u Konavlima u selima Duba i Stravča!

Rok

Re: Pruga uzanog kolosjeka Mostar - Čapljina - Dubrovnik

Post od Rok »

Iz postova koje piše mali.paja mlađe generacije mogu mnogo toga da nauče. Ne znam kako se on zove, ne znam kako se on preziva, zagonetno krije svoj identitet i to je njegovo pravo. Držim da je jedan od najboljih poznavalaca željeznica na Balkanu i prava je šteta da nije napisao knjigu, ako ne onakve kao Keith Chester, onda barem 10 puta opsežniju i kvalitetniju.
Fantastičan je znalac, ali danas nije njegov dan, promašio je u identifikaciji lokacije, a promašio je i u identifikaciji lica koga je prozvao, jer korisničko ime Rok, ne odgovara onakvom imenu korisnika kako mali.paja zamišlja. Lokacija na obje fotografije je jedno te ista, a to je: Hum (BiH).
Prikačeni fajlovi
Hum.BiH.jpg
Hum.BiH.jpg (174.58 KiB) Pogledano 2472 puta
Hum.dvije.83.jpg
Hum.dvije.83.jpg (213.4 KiB) Pogledano 2472 puta

železocestnik
Direktor železnice
Postovi: 1355
Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
Kontakt:

Re: Pruga uzanog kolosjeka Mostar - Čapljina - Dubrovnik

Post od železocestnik »

sdz361 napisao: 01 Sep 2017, 11:22 mali.paja me uputio na ovu temu. Moje mišljenje je da je na ovoj slici stanica Hum. I na prvi pogled mi stanica na slici izgleda suviše "prostrana" za Cavtat. Cavtat, iako nije bio mala stanica, je u odnosu na Hum ipak nekako "stešnjen".

Međutim glavni argiment je sledeći. Na stanici se vidi da je stanica dobro osvetljena, na peronskom prostoru između 2 i 3 koloseka se nalazi niz svetiljki, a i u pozadini u pravcu magacina (tj. otvorenih vagona koji stoje) se vide takođe neki stubovi, najverovatnije dodatnih svetiljki (za neku drugu namenu su suviše visoki). Ovakve rasvete je bilo samo na velikim stanicama, uključujući Hum. U stanicama ranga Cavtata nije bilo takvog osvetljenja već samo par svetiljki ispred vestibila, tj prostra između zgrade i prvog koloseka. Ovo sam proverio na dostupnim slikama i dokumentima i svi potvrđuju ovo. Čak u zadnjem dokumentu iz 1960. godine se navodi da su između Gabele samo stanice Hum i Uskoplje noću osvetljene, dok za Cavtat to ne piše.

Drugi argument je sledeći. Vidi se da je ovaj voz zaustavljen za duže vreme, mnoga vrata na vagonima su otvorena, oficiri se nonšalantno šetkaju pored voza. Pošto je ovo specijal komande Armije koji nestaje tek tako, mislim da je legenda tačna i da je voz zaustavljen zbog pauze za doručak. Ne vidim drugi razlog za to, sigurno ne čeka ukrštavnje sa nekim tertenim vozom ili ulazak putnika, a ni promenu lokomotiva i sl. A ako je u pitanju obedovanje onda opet može da se radi samo o Humu jer je jedino ta stanica imala restoraciju. U relativno maloj staničnoj zgardi u Cavtatu bi to bilo nemoguće organizovati, niti tamo ima kuhinje.

I na kraju treći argument. Kao što je u nekim člancima o I sv. ratu već pisano predeo oko Mihanića i Cavtata je jedini koji je izložen dejistvu neprijateljske flote. Sigurno nikom ne bi palo na pamet da voz sa komandom armije od cele bezbedne pruge zaustavlja na duže baš na jedinom delu na kome postoji opasnost od protivnika.

Dakle moje mišljenje je da je ovo ipak Hum.
Pozdravljeni, mi smo već o ovoj fotografiji raspravljali i prije. Nije sada to neki novi argumenat.

Ja se sa @sdz361 slažem.

Ali slažem se i sa @mali.paja o tome, da su Rok i Igor (nekadašnji član) ista osoba. Već smo dvojica, koji tako misle.
Da, nemam dokaza ali ako pogledamo i dokaze o prugama svi su nam nešto loši, pošto nisu "pokriveni" sa podacima iz arhiva, novina itd.
Dokaza nemam, pošto ima uvid u registraciju samo vlasnik foruma.
A i ovdje su labavi standardi o IP.
Ako bi bila registracija na forum sa stabilnom IP i e-mailom onda ne bi moglo biti, da se isti dan prijave dva nova člana sa istim IP.

pozdrav
Darko

Odgovori

Povratak na “Nekadašnje pruge uskog koloseka u Bosni i Hercegovini”

Ko je OnLine

Korisnika u ovom forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost