Beogradski tramvaji
Re: Beogradski tramvaji
darko,
ovo je Trg republike.
Malo ste skratili sliku. desno je Narodno pozorište a u punom planu Narodni muzej.
Pozdrav !
ovo je Trg republike.
Malo ste skratili sliku. desno je Narodno pozorište a u punom planu Narodni muzej.
Pozdrav !
Re: Beogradski tramvaji
Tramvajske šine na Zelenom vencu 1951 :
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Beogradski tramvaji
PECELJ, hvala za informaciju.
Da, to je tada bio Pozorišni trg.
¸
Više o liniji 1 saznajemo na stranici Kaldrma u članku: Pre kruga dvojke najvažnija u Beogradu je bila – linija jedinice
link: https://kaldrma.it-fortress.com/pre-kru ... -jedinice/
Beograd je krajem 19. veka više ličio na tursku kasabu nego na evropsku metropolu. Ipak, jedan od najvažnijih koraka u modernizaciji prestonice Kraljevine Srbije i njenom približavanju standardima odigrao se 14. oktobra 1892. godine konjska je zaprega povukla prvi prestonički tramvaj, na trasi od Kalemegdana do Slavije. Novoustanovljena linija dobila je oznaku – broj 1. Saobraćala je sve do posle Drugog svetskog rata, uglavnom istom trasom, a imala je i svoju dopunsku verziju 1a koja je vozila od hrama Svetog Save, nekadašnjom Prištinskom ulicom (današnja Cara Nikolaja II), do Crvenog Krsta.
“Jedinica” je polazila sa velike okretnice na Kalemegdanu, na tadašnjoj poljani gde je sada park ispred Paviljona Cvijeta Zuzorić, i vozila je najpre kroz Knez Mihailovu ulicu, a zatim i preko Pozorišnog trga, sve do Makenzijeve ulice, kasnijeg trga Slavija.
Okretnica na tadašnjem Pozorišnom trgu, a današnjem Trgu republike, postala je ubrzo prvo saobraćajno čvorište, terminus u Beogradu, sa koje su ubrzo nakon “jedinice” krenule i druge linije, poput “trojke” i “devetke” (okretnica se zvala “Knežev spomenik”). Poslednji polasci su bili po završetku predstava u Narodnom pozorištu, u zavisnosti od dužine predstave, a prvi u pet ujutro.
“Jedinica” je bila najopterećenija beogradska linija jer je prevozila brojne činovnike koji su radili po centru grada, ali i znatiželjnike kojima je vožnja tramvajem predstavljala atrakciju.
Međutim, kada je 1947. na ulice Beograda stigao prvi prestonički trolejbus, “ukrao” je trasu i broj tramvaju 1. Tako je “jedinica” nastavila svoj život kao trolejbuska linija.
Ipak, i ona je nestala kada je uveden tramvaj 11 od Kalemegdana do Lekinog brda. Zaplet sa ovom linijom je postao još veći kada se na beogradske ulice 1978. godine ponovo vratio – tramvaj 1.
Nesrećna istorija linije sa ovim broje ponovila se svega sedam godina kasnije kada su nadležni procenili da na njoj nema dovoljno putnika zbog čega je ukinuta 1985. godine.
pozdrav
Darko
Da, to je tada bio Pozorišni trg.
¸
Više o liniji 1 saznajemo na stranici Kaldrma u članku: Pre kruga dvojke najvažnija u Beogradu je bila – linija jedinice
link: https://kaldrma.it-fortress.com/pre-kru ... -jedinice/
Beograd je krajem 19. veka više ličio na tursku kasabu nego na evropsku metropolu. Ipak, jedan od najvažnijih koraka u modernizaciji prestonice Kraljevine Srbije i njenom približavanju standardima odigrao se 14. oktobra 1892. godine konjska je zaprega povukla prvi prestonički tramvaj, na trasi od Kalemegdana do Slavije. Novoustanovljena linija dobila je oznaku – broj 1. Saobraćala je sve do posle Drugog svetskog rata, uglavnom istom trasom, a imala je i svoju dopunsku verziju 1a koja je vozila od hrama Svetog Save, nekadašnjom Prištinskom ulicom (današnja Cara Nikolaja II), do Crvenog Krsta.
“Jedinica” je polazila sa velike okretnice na Kalemegdanu, na tadašnjoj poljani gde je sada park ispred Paviljona Cvijeta Zuzorić, i vozila je najpre kroz Knez Mihailovu ulicu, a zatim i preko Pozorišnog trga, sve do Makenzijeve ulice, kasnijeg trga Slavija.
Okretnica na tadašnjem Pozorišnom trgu, a današnjem Trgu republike, postala je ubrzo prvo saobraćajno čvorište, terminus u Beogradu, sa koje su ubrzo nakon “jedinice” krenule i druge linije, poput “trojke” i “devetke” (okretnica se zvala “Knežev spomenik”). Poslednji polasci su bili po završetku predstava u Narodnom pozorištu, u zavisnosti od dužine predstave, a prvi u pet ujutro.
“Jedinica” je bila najopterećenija beogradska linija jer je prevozila brojne činovnike koji su radili po centru grada, ali i znatiželjnike kojima je vožnja tramvajem predstavljala atrakciju.
Međutim, kada je 1947. na ulice Beograda stigao prvi prestonički trolejbus, “ukrao” je trasu i broj tramvaju 1. Tako je “jedinica” nastavila svoj život kao trolejbuska linija.
Ipak, i ona je nestala kada je uveden tramvaj 11 od Kalemegdana do Lekinog brda. Zaplet sa ovom linijom je postao još veći kada se na beogradske ulice 1978. godine ponovo vratio – tramvaj 1.
Nesrećna istorija linije sa ovim broje ponovila se svega sedam godina kasnije kada su nadležni procenili da na njoj nema dovoljno putnika zbog čega je ukinuta 1985. godine.
pozdrav
Darko
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Beogradski tramvaji
Opet sam zakasnio sa dodatkom
Zgrada, u kojoj je sada Narodni muzej, tada je bila u gradnji. Ali to je bila tada zgrada Uprave fondova.
"Veliki uticaj na podizanje ugleda Uprave fondova odigrala je i njena monumentalna zgrada, podignuta 1903 u samom centru Beograda po projektu Andre Stevanovića i Nikole Nestorovića."
Zgrada Uprave fondova za vrijeme prvog svetskog rata. Vide se šine tramvajskih pruga...
Dakle sada znamo i godinu, kada je bila snimljena fotografija konjskog tramvaja na Pozorišnom trgu..
Znamo i to, zašto konji još uvjek vuku tramvaj u 1903. godini.
To saznajemo iz wikipedije u geslu o beogradskom tramvaju:
"Prvi beogradski tramvaj pušten je u saobraćaj dana 14. oktobra 1892. godine i vozio je centrom grada, od Kalemegdana do Slavije. U početku su se kao pogon koristili konji, a prva električna linija uvedena je 1894. Do kraja 1905. godine sve linije bile su elektrificirane."
pozdrav
Darko

Zgrada, u kojoj je sada Narodni muzej, tada je bila u gradnji. Ali to je bila tada zgrada Uprave fondova.
"Veliki uticaj na podizanje ugleda Uprave fondova odigrala je i njena monumentalna zgrada, podignuta 1903 u samom centru Beograda po projektu Andre Stevanovića i Nikole Nestorovića."
Zgrada Uprave fondova za vrijeme prvog svetskog rata. Vide se šine tramvajskih pruga...
Dakle sada znamo i godinu, kada je bila snimljena fotografija konjskog tramvaja na Pozorišnom trgu..
Znamo i to, zašto konji još uvjek vuku tramvaj u 1903. godini.
To saznajemo iz wikipedije u geslu o beogradskom tramvaju:
"Prvi beogradski tramvaj pušten je u saobraćaj dana 14. oktobra 1892. godine i vozio je centrom grada, od Kalemegdana do Slavije. U početku su se kao pogon koristili konji, a prva električna linija uvedena je 1894. Do kraja 1905. godine sve linije bile su elektrificirane."
pozdrav
Darko
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Beogradski tramvaji
Ovu razglednicu već smo imali, ali nismo znali ni kde je ni godine.
Sada znamo, da je ova putovala 1899. godine...
Tramvaj ima broj 24...
Ja vidim ispred tramvaja konture ...konja
pozdrav
Darko
Sada znamo, da je ova putovala 1899. godine...
Tramvaj ima broj 24...
Ja vidim ispred tramvaja konture ...konja

pozdrav
Darko
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Beogradski tramvaji
Podravljeni,
na stražnjoj strani razglednice konjskog tramvaja na tadašnjem Pozorišnem trgu je zapis...
Piše, da je fotografija snimljena 1892. Pa ne vjerujem, da su zgradu Uprave fondova skoro završili 1892. godine a otvorili tek 1903. godine.
pozdrav
Darko
na stražnjoj strani razglednice konjskog tramvaja na tadašnjem Pozorišnem trgu je zapis...
Piše, da je fotografija snimljena 1892. Pa ne vjerujem, da su zgradu Uprave fondova skoro završili 1892. godine a otvorili tek 1903. godine.
pozdrav
Darko
Re: Beogradski tramvaji
Hvala Darko na uscrpnim informacijama !!!
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Beogradski tramvaji
PECELJ, pozdravljen,
pa pretražujem internet ali više fotografija sa konjskim tramvajem u Beogradu ne nađem više.
Postoji još jedna na https://opusteno.rs/grad-beograd
ali ništa ne piše kde je fotografirano:
Postoji još tabla o tome, kada je počeo voziti tramvaj u Beogradu: wikipedija
Tabla na tramvajskom depou u ulici kralja Aleksandra, Beograd. Slikao Goldfinger
pozdrav
Darko
pa pretražujem internet ali više fotografija sa konjskim tramvajem u Beogradu ne nađem više.
Postoji još jedna na https://opusteno.rs/grad-beograd
ali ništa ne piše kde je fotografirano:
Postoji još tabla o tome, kada je počeo voziti tramvaj u Beogradu: wikipedija
Tabla na tramvajskom depou u ulici kralja Aleksandra, Beograd. Slikao Goldfinger
pozdrav
Darko
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Beogradski tramvaji
Pozdravljeni,
tek sada sam pronašao koja je to ulica: Kralja Milana ulica
Razglednica je putovala 1910. godine
pozdrav
Darko
tek sada sam pronašao koja je to ulica: Kralja Milana ulica
Razglednica je putovala 1910. godine
pozdrav
Darko
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Beogradski tramvaji
Na zalihi je i u ...koloru
pozdrav
Darko

pozdrav
Darko
Ko je OnLine
Korisnika u ovom forumu: Nema registrovanih korisnika i 5 gostiju