Pruga uskog koloseka Ćuprija - Senjski Rudnik - Ravna Reka
-
- Šef stanice
- Poruke: 422
- Pridružen: 29 Maj 2012, 10:18
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Ćuprija - Senjski Rudnik - Ravna Reka
Železnička stanica u Ćupriji 1961 g. U prvom planu lokomotiva 90-008. Iza nje izgleda da su sve lokomotive ove serije.
Izvor>: već sam naveo na drugim
Izvor>: već sam naveo na drugim
- Prilozi
-
- Cuprija-stanica-4.jpg (77.63 KiB) Pregledano 4246 puta
- ivanjz
- Uber minister
- Poruke: 5716
- Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Ćuprija - Senjski Rudnik - Ravna Reka
- Prilozi
-
- SenjskiRudnik1.jpg (87.11 KiB) Pregledano 4180 puta
- PECELJ
- Uber minister
- Poruke: 8352
- Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Ćuprija - Senjski Rudnik - Ravna Reka
Železnička stanica Ćuprija.
Na ovoj staroj fotografiji vidi da je na čelu putničkog voza lokomotiva serije 90.
Vagoni dosta starog tipa ?
Na ovoj staroj fotografiji vidi da je na čelu putničkog voza lokomotiva serije 90.
Vagoni dosta starog tipa ?
- ivanjz
- Uber minister
- Poruke: 5716
- Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Ćuprija - Senjski Rudnik - Ravna Reka
Nije ovo Ćuprija. Ovo je Ćehoslovačka. Nekoliko lokomotiva serije 90 ostalo je tamo i nosile su oznaku U47.
Evo lokomotive U47 001 nekada SDŽ 391.
http://www.google.com
Evo lokomotive U47 001 nekada SDŽ 391.
http://www.google.com
- Prilozi
-
- U47-001.jpg (98.14 KiB) Pregledano 4079 puta
- PECELJ
- Uber minister
- Poruke: 8352
- Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Ćuprija - Senjski Rudnik - Ravna Reka
Verovatno ste u pravu. Na Internetu je pisalo Ćuprija ?
Meni su bili čudni vagoni !
Možda ovo da izbrišete , da ne stvaramo zbrku ?
Meni su bili čudni vagoni !
Možda ovo da izbrišete , da ne stvaramo zbrku ?
- ivanjz
- Uber minister
- Poruke: 5716
- Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Ćuprija - Senjski Rudnik - Ravna Reka
Neka ostanu ovi postovi jer je verovatno ova lokomotiva vozila i na Senjskoj pruzi.
http://www.google.com
http://www.google.com
- ivanjz
- Uber minister
- Poruke: 5716
- Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Ćuprija - Senjski Rudnik - Ravna Reka
Odavno ništa nemamo sa Senjske pruge. Evo jedne fotograije iz I svetskog rata. Želenička stanica Ravna Reka, seperacija i dve lokomotive verovatno serije 90. Ovu prugu su kontrolisali Nemci.
http://www.google.com
http://www.google.com
- Prilozi
-
- RavnaRekaSt.jpg (96.08 KiB) Pregledano 4001 put
- PECELJ
- Uber minister
- Poruke: 8352
- Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Ćuprija - Senjski Rudnik - Ravna Reka
Imali smo dve fotografije crno-bele ove železničke nesreće a evo sada i u boji :
- ivanjz
- Uber minister
- Poruke: 5716
- Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Ćuprija - Senjski Rudnik - Ravna Reka
- Prilozi
-
- RavnaReka.jpg (66.81 KiB) Pregledano 3847 puta
-
- Vozovođa
- Poruke: 212
- Pridružen: 13 Feb 2014, 15:28
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Ćuprija - Senjski Rudnik - Ravna Re
ivanjz piše:Vrlo lep tekst o ovoj pruzi dao je sdz361 na hrvatskom forumu pa ga prenosim u celini:
"Pruga Ćuprija - Senjski Rudnik - Ravna Reka je bila jedna od lepših pruga u Srbiji jer se probijala kroz dve klisure i pela na visoki plato kod Pasuljanskih Livada (poznat toponim mnogim koji su služili vojsku u SFRJ jer je tu bio jedan od većih poligona bivše JNA). Pruga je sagrađena radi prevoza uglja iz nekoliko najvećih ugljenokopa u Srbiji. Prvi deo je sagrađen 1892. godine sa kolosekaom 0,75 m a kada je 1908. godine pruga produžena do Ravne Reke kolosek je prepravljen (na u međuvremenu standardizovan) "bosanski" kolosek. Zbog teškog terena pruga je pravljena sa dosta malim poluprečnicima krivina i jako velikim usponima. Ovo je bila adheziona pruga sa ubedljivo najvećim usponima na celoj mreži JŽ. Do Senjskog Rudnika maksimalni uspon je bio 33 promila a između Senjskog Rudnika i Ravne Reke uspon je dostizao i 46 promila dakle čak malo više od zupčanice preko Komara. Iako je bilo mnogo polemika oko ovakvo velikog uspona, čak su i mnogi stručnjaci tvrdili da je na tom delu nemoguće napraviti klasičnu železnicu i predlagali žičaru, u praksi se to nije pokazalo kao problematično. U stvari pošto je tovareni pravac bio "nizbrdo" na ovoj pruzi je bilo mnogo više problema sa kočenjem vozova nego sa vučom. Dok su se koristile male troosovne lokomotive bilo je više teških nesreća zbog problema sa kočenjem vozova. Zato su na ovoj pruzi suvereno vladale Malet (SDŽ 391 - 402, JDŽ 90) lokomotive a bila je i domicil jedinim lokomotivama sistema Hagans (SDŽ 381, JDŽ 193) i Mayer (JDŽ 90 - 008) na JDŽ/JŽ. I po još nečem je ova pruga bila posebna. Na njoj vagoni nisu bili opremljeni klasičnim "bosanskim" kvačilom već takozvanim "senjskim" kvačilom. Ovo kvačilo je preuzeto sa Saksonskih Železnica kad je pruga građena i zadržano sve do kraja. Naravno standardno "bosansko" kvačilo i "senjsko" su mogli međusobno da se spajaju.
Na ovu prugu se naslanjala industriska pruga iz Sisevca (koloseka 0,60 m) i brojni industriski koloseci i žičare iz rudnika. Kada je 1960. godine pruga normalnog koloseka iz pravca Markovca produžena do Resavice transport uglja je počeo da se prebacuje na taj pravac. Prvo je 1962. godine ukinut deo između Ravne Reke i Senskog Rudnika a zatim 1967. godine i ostatak pruge. To je izazvalo snažnu reakciju lokalnog stanovništva koji su smatrali da je ova pruga njihova najvažnija veza sa svetom. Scena iz filma "Petrijin venac" kada sve žene iz mesta oblače crninu i plaču kao na sahrani kada je zadnji voz polazio iz Senskog Rudnika je preuzeta iz stvarnog života.
Inače nekoliko lokomotiva serije 90 i 88 je nakon ukidanja deonice Ravna Reka - Senjski Rudnik poslato u Bosnu u ložionice Dolac, Jajce i Drvar.
Ostaci pruge su vidljivi i danas sem u ravničarskom delu između Ćuprije i Senja jer je taj deo dosta urbanizovan a na njemu nije bilo ni većih objekata. Lokomotive sa ove pruge su na žalost isečene, čak i Mayer (ex Saksonska IVk lokomotiva, JŽ 90 - 008) koja je dugo stajala u Ćupriji da bi bila sačuvana za muzej. Ipak 2 takve lokomotive sa ove pruge su sačuvane, jedna je čak i u voznom stanju ali u Češkoj i Slovačkoj. Radi se o 2 od 4 lokomotive koje su na kraju I svetskog rata ostale na području Čehoslovačke i koje nisu nikad vraćene u Srbiju. Tamo su dobile oznake U 47 001 - 004. Kada su povučene iz službe njima su bile dovoljno interesantne da ih sačuvaju za muzej što kod nas očigledno nije bio slučaj."
Detalj sa pruge uskog koloseka prema Senjskim rudnicima.
Данас сам погледао филм Петријин венац. У сцени кад укидају пругу су колосеци нормалне ширине. Локомотива која се види у сценама је серије 62.
Ko je na vezi
Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 1 gost