kde bi mogli dobiti podatke koliko KS imele su ove prve lokomotive

Pa kod inženjera k.u.k Bosnabahn-a, F. Žežuleželezocestnik napisao:
Prvih 10 godina posle izgradnje pruge 1898 bile su na pruzi 3 lokomotivefirme Krauss, Linz:
-jedna starija, broj 828, izgrađena 1879. godine
- 2 nove iz 1889. godine:
-broj 2411: ime BOSNA
-broj 2412: ime USORA
Kako su izgledale ove nove lokomotive vidimo na fotografiji, koju je stavio alend:
pozdrav
Darko

Godine 1893 izdao je u Sarajevu knjigu o uskotračnim prugama:
Žežula, Friedrich: Im Bereiche der Schmalspur. Eine Darstellung der hervorragendsten Errungenschaften auf dem Gebiete des schmalspurigen Eisenbahnwesens. [Illustr.] -
Sarajevo: Spindler &Löschner 1893.
Na kratko sam ispisao, šta je on napisao o Usoratalbahn-u:
Firma Morpurgo & Parente je pod rukovodiljstvom Eduarda Porr-a u godini 1890 izradila industrijski tir za eksploataciju dužica za sudove.
U Usori se je industrijska pruga priključila na k.k. Bosnabahn. Pruga je u glavnom slijedila putu, 47,1 km u brda, a uspon je imala i do 28 promila.
Najmanji radius iznosio je 40 m.
U početku bile su ovakve šine: 60mm visoke, na glavi 25 mm široke, na nogi 48 mm a stojina je bila debela 6 mm, što znači da je bila težina 5,5 kg/m.
Iskazalo se je, da profil ne odgovara i več u prvim mesecima se je na nekim oddelcima promjenio na jači profil.
Pragovi (šveleri) bili su stavljeni na razdalji 45-50 cm, tako da je bio največi pritisak na kotač 1,5 t.
Maksimalna brzina bila je 15 km/h, noću nije bilo dozvoljeno voziti.
Na pruti postoji samo jedan željezni most, svi ostali su cestni mostovi, koje su ojačali sa novim drvenim nosačima.
Stanice i vodostanice povezane su sa telefonom.
Stanica Usora ima električko razsvjetu i radnju za popravke lokomotiva.
Pruga u Usori se završava u jednoj šlajfi sa radiusom 35 m, koja ide oko zgrade stanice, tako da se vlak odmah može vratiti posle razlaganja tereta.
Prazni vlak dovozi i namirnice šumskim radnicima, kojih ima oko tisuću.
Lokomotive imaju oko 30 HP. U 1891 godini prevezle su oko 34.000 tona dužica za sudove.
Vlak vozi po Tešanjskom putu, koji je prilično frekventan ali do sada se nije desila ni jedna nesreća.
Vozovi imaju bremze za zaustavljanje i kod tare 1,4 t imaju nosivost 3,5 t. Dužina ovih duplih vozova iznosi 4,6 m.
Za ovakve pruge najprimernije su lokomotive firme Kraus & Comp. iz Minkena, koja ima težinu 12 t (radna težina), što znači 1,5 t pritisak na kotač.
Vučna snaga je 1536 kg i lokomotiva može povuči vlak bruto težine 28 t na usponima do 30 promila.
Ukupna dužina ove lokomotive iznosi 8,2 m, naveća visina (zajedno sa dimnjakom) iznosi 2,9 m, a širina iznosi 1,8 m.
Površina rešetke je 0,68 m2, površina izparavanja:22m2.
Zapremina rezervoara za vodu: 1m3, zapremina za uglje:1,5 m3.
Originalni tekst je na nemačkom.
link: http://archive.org/stream/imbereicheder ... 1/mode/2up
Dakle, ove lokomotive imale su 30 KS.
pozdrav
Darko