Trieste S. Andrea - Koper (Capodistria) - Poreč (Parenzo)
Re: Trieste Campomarzio (vecchia) - Koper (Capodistria) - Poreč (Parenzo)
Parenzo (Poreč)
- Prikačeni fajlovi
-
- Porec5.jpg (71.78 KiB) Pogledano 2500 puta
Re: Parenzana ili TPC (Trieste – Parenzo - Canfanaro)
Administrator je sve uskotračne pruge, koje su se, makar dijelom nalazile na jugoslavenskom ozemlju, razdijelio prema državama, pravnim sljednicama Jugoslavije.mali.paja napisao: Zašto se ova uskotračna pruga nalazi na 2 teme?
Ali, bilo je uskotračnih pruga koje nisu bile isključivo na ozemlju jedne sljednice.
U takvim slučajevima administrator je odlučio da pruga bude u poglavlju o prugama, koje se odnose na jednu državu (sljednicu), kako se pruga ne bi "komadala" baš točno "do granice", pa "iza granice".
Koje kriterije je administrator primijenio kod takve "raspodjele", ne znam, jer nije napisano.
Uglavnom, prema načinu kako su forsirana poglavlja (prilog 1), ova se pruga mogla naći ili među slovenskim uskotračnicama ili među hrvatskim uskotračnicama.
Budući da ovu prugu nitko prije mene nije uvrstio među slovenske uskotračnice (prilog 2), nije bilo smetnje da je uvrstim među hrvatske uskotračnice, primjenjujući načelo "kilometraže", načelo "broja stanica", načelo "očuvane infrastrukture", a nadasve načelo "najkorištenijeg naziva".
Parenzana je značila život svima, koje je povezivala, a najviše čakavcima. Ja je nikad neću prihvatiti kao "others"
- Prikačeni fajlovi
-
- u_Bosni_i_Hercegovini.jpg (99.6 KiB) Pogledano 2449 puta
-
- u_Sloveniji.jpg (44.92 KiB) Pogledano 2449 puta
Re: Parenzana ili TPC (Trieste – Parenzo - Canfanaro)
Ova uzana pruga zaista nikad nije došla do Kanfanara ali je to mesto trebalo da bude njena krajnja destinacija. Planiran je bio produžetak od Poreča do Kanfanara. Zato je kao oficijelna skraćenica za ovu prugu korišćena oznaka TPC koja ispravno glasi Triest(e) - Parenzo - Canfanaro. Na kamenim kilometarskim stubovima ove pruge, od kojih su neki još u životu stoji oznaka TPC. U naslovu teme slovo C je pogrešno protumačeno kao Capodistria (Koper) ali to je u stvari Canafanaro (Kanfanar).mali.paja napisao:Imam 2 pitanja? Zašto se ova uskotračna pruga nalazi na 2 teme? Drugo pitnje je zašto se na ovoj temi gdje sad pišem spominje Kanfanar u zaglavlju. Ova uskotračna pruga nije nikad bila do Kanfanara. Kanfanar je na normalnotračnoj pruzi prema Puli. Nekad je bio odvojni kolodvor za Rovinj dok nije pruga prema tamo ukinuta. Sada je samo međukolodvor prema Puli.
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Parenzana ili TPC (Trieste – Parenzo - Canfanaro)
Pozdravljeni,
sencica je na prvoj stranici teme zapisao, zašto je stavio naziv teme koji stoji...
Dodajem samo naslovnu stranu "Uradnog lista" Austro-ugarske monarhije, kde piše:
Nr. 77: Concessionsurkunde für den Localbahn von Triest nach Parenzo, eventuel nach Canfanaro
dakle: Koncesiona povelja za lokalnu željeznicu od Trsta do Poreča, po mogučnosti i do Kanfanara

pozdrav
Darko
sencica je na prvoj stranici teme zapisao, zašto je stavio naziv teme koji stoji...
sencica napisao:Predlog za izgradnju pruge Poreč-Trst
Svesni važnosti koju bi donelo povezivanje njihovog kraja s Trstom i Istarskom železnicom, zastupnici opština iz doline Mirne su već 1880. godine uputili peticiju ministru trgovine tražeći ozbiljno razmatranje ovog problema.
Uprkos tome što je Beč, vešto izbegavajući direktan odgovor, u načelu zauzeo pozitivan stav, pozivajući na sastanak sve zainteresovane opštine u cilju konačnog dogovora, uz veliki angažman grofa Pietera Waldersteina (koji je potom izradio i prvu celovitu studiju te stručne predradnje), još je moralo proći punih osamnaest godina pre nego što je konačno 16. decembra 1898. Vlada u parlamentu podnela na usvajanje predlog za izgradnju pruge Poreč- Trst.
Nakon osnivanja Lokalnog železničkog društva Trst-Poreč, prošli su meseci, a radovi na izgradnji nove železnice još nisu počeli. Ali, u martu 1900. godine počelo je sa radom telo za procenu vrednosti otuđenog zemljišta za izgradnju pruge, u čijem su sastavu bili gotovo isključivo strani službenici. To telo je funkcionisalo na osnovu strogih pravila.
Konačno je u Eisenblattu 18. aprila 1900. godinu dana nakon dodele službene koncesije, objavljen poziv za učestvovanje na javnom konkursu za radove na železnici Trst-Buje. Javni konkurs se održao u Beču, 10. maja 1900. Učestvovalo je ukupno 15 preduzeća, a pobedu je odnijelo preduzeće Buttoraz & Ziffer iz Trsta za deonicu Trst-Portorož, i preduzeće Filippo Suppanich iz Ljubljane za deonicu Portorož-Buje.
Nastaviće se......
Dodajem samo naslovnu stranu "Uradnog lista" Austro-ugarske monarhije, kde piše:
Nr. 77: Concessionsurkunde für den Localbahn von Triest nach Parenzo, eventuel nach Canfanaro
dakle: Koncesiona povelja za lokalnu željeznicu od Trsta do Poreča, po mogučnosti i do Kanfanara

pozdrav
Darko
Re: Trieste Campomarzio (vecchia) - Koper (Capodistria) - Poreč (Parenzo)
Moje tumačenje T.P.C. na kamenim oznakama pored pruge: To je bila prvenstveno reklama društva.Ivan Zupanc napisao:
Oko godine 1880. nekoliko općina u dolini rijeke Mirne predložilo je priključenje na željezničku mrežu Trsta. Ministarstvo trgovine je iste godine odobrilo nacrt za gradnju lokalnih pruga u Austriji. Među njima bila je i pruga Trst - Buje - Buzet - Pazin. Glavna zasluga za izgradnju pripada grofu Petru Waldersteinu koji je 1888. godine u Berlinu osnovao tvrtku "Sanderop & Comp" koja je preuzela projektiranje i pripremne radnje. Istovremeno, u Trstu su pripremali svoje nacrte pod vodstvom inženjera Luigia Buzzija. U Beču je bilo ustanovljeno društvo Lokalne željeznice Trst - Poreč - Kanfanar (T.P.C.). Njegov predsjednik je bio istarski pokrajinski glavar dr. Ludovico Rizzi. Gradnju pruge, na zahtjev Istarskog sabora koji je izglasao Zakon o izgradnji pruge, odobrio je Bečki parlament 1898. godine. Prema prvoj varijanti trasa je od Buja trebala ići prema dolini Mirne, ali je odabrana trasa preko Grožnjana, Završja i Oprtlja. Tako su radovi na relaciji Trst - Buje započeli u lipnju 1900. godine, a na relaciji Buje - Poreč u ožujku iduće godine. Ukupni troškovi gradnje iznosili su 15 milijuna i 289 tisuća kruna. U planu je bila i izgradnja produžetka Poreč - Kanfanar. Iz tog razloga, uz prugu su postavljeni kamenovi s natpisima T.P.C. (tal. Trieste - Parenzo - Canfanaro).
- Prikačeni fajlovi
-
- Roselli.jpg (19.89 KiB) Pogledano 2473 puta
Re: Trieste Campomarzio (vecchia) - Koper (Capodistria) - Poreč (Parenzo)
Stanovita sencica "frizira" tuđi tekst, pa umjesto "hrvatsko i slovensko stanovništvo", piše:
Lažljiva sencica nastavlja s preinakama:
Ispuštanjem sela Karojba i Rakotule, ona bitno mijenja smisao tuđeg teksta:
Na kraju se senčica išđuđava što su Hrvati bojkotirali svečanost otvaranja pruge:
Uz post joj prilažem ova 3 priloga, ali ne znam koliki je njen IQ da shvati.
sencica napisao:
Pruga je puštena u saobraćaj 1. aprila 1902. godine, kada je, usprkos brojnim problemima prvi voz sa železničke stanice u Bujama krenuo prema Trstu, a u decembru iste godine i prema Poreču, na sreću i radost meštana iz unutrašnjosti, koji su nestrpljivo čekali realizaciju tog dugo obećavanog projekta. Iako su je njeni graditelji nazvali Parenzaner Bahn ili Porečka pruga, slovensko stanovništvo je prugu prisno zvalo Istrijankom, Istrankom, Poreškom ili Porečankom, a italijansko stanovništvo Parenzanom.
Lažljiva sencica nastavlja s preinakama:
sencica napisao:
U novembru 1901. godine stigle su i prve vesti o nameri Vlade da na železničkim stanicama nove trase postavi dvojezične redove vožnje.
Ispuštanjem sela Karojba i Rakotule, ona bitno mijenja smisao tuđeg teksta:
Ivan Zupanc napisao:
Još dok su radovi na pruzi bili u tijeku, namjera Austrijske vlade bila je da se na željezničkim postajama postave dvojezični natpisi. Na temelju uputa Ministarstva željeznica, odluka komisije koja je odobrila puštanje u promet dijela pruge Buje - Poreč bila je da jedino postaje u Karojbi i Rakotulama imaju ploče na pročelju žaljezničke postaje sa hrvatskim nazivom. Ostali natpisi trebali su biti dvojezični i to tako da hrvatski naziv prethodi talijanskom
Na kraju se senčica išđuđava što su Hrvati bojkotirali svečanost otvaranja pruge:
sencica napisao:
Svečano otvaranje Parenzane, na liniji Trst-Buje, održano je na poseban način 1. aprila 1902. godine. Zastupnici istarske pokrajine i zainteresovanih opština nisu učestvovali zbog neslaganja u vezi postavljanja dvojezičnih natpisa.
I svečano otvaranje deonice Buje-Poreč, 15. decembra 1902. godine održano je bez službenog prisustva lokalnih vlasti, i dalje ogorčenih zbog postavljanja dvojezičnih natpisa.
Uz post joj prilažem ova 3 priloga, ali ne znam koliki je njen IQ da shvati.
- Prikačeni fajlovi
-
- Morlakea.jpg (48.28 KiB) Pogledano 2463 puta
-
- Morlacchia.jpg (23.7 KiB) Pogledano 2463 puta
-
- cakavsko.narjecje.jpg (18.46 KiB) Pogledano 2463 puta
Re: Parenzana ili TPC Trieste – Capodistria - Parenzo
Rešismo i pitanje Kanfanara. Puna zahvalnost g.sdz361 i g.železocestnik.
Da nastavim dalje.
Železnička stanica Trst :
Prvobitna i početna železnička stanica za uzanu prugu Parenzano ( 1902. godine ) je bila Trst-Sent Andrea. Bila je povezana sa gradom konjskim tramvajem, verovatno širine koloseka 0,76 m.
To se lepo vidi i na ovom Redu vožnje iz 1905.godine :
Da nastavim dalje.
Železnička stanica Trst :
Prvobitna i početna železnička stanica za uzanu prugu Parenzano ( 1902. godine ) je bila Trst-Sent Andrea. Bila je povezana sa gradom konjskim tramvajem, verovatno širine koloseka 0,76 m.
To se lepo vidi i na ovom Redu vožnje iz 1905.godine :
Re: Parenzana ili TPC Trieste – Capodistria - Parenzo
1906.godine gradi se nova stanica u Trstu sa normalnim kolosecima ali i sa uzanim kolosekom za Parenzanu. Lokacija je bila bliža centru Trsta za nekih oko 800 m . Kasnije se ta stanica naziva Trieste Campomarzio.
Red vožnje iz 1930.godine :
Red vožnje iz 1930.godine :
Re: Trieste Campomarzio (vecchia) - Koper (Capodistria) - Poreč (Parenzo)
Semedella
- Prikačeni fajlovi
-
- Semedella9.jpg (109.95 KiB) Pogledano 2446 puta
-
- Semedella 8.jpg (159.06 KiB) Pogledano 2446 puta
Re: Parenzana ili TPC Trieste – Capodistria - Parenzo
Od železničke stanice Trieste Campomarzio obe pruge su išle paralelno :
Kasnije je došlo do razdvajanaja :
Izvor : slovenački sajt
Kasnije je došlo do razdvajanaja :
Izvor : slovenački sajt
Ko je OnLine
Korisnika u ovom forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost