.
Živeo voz! Vek valjevske železnice.
(Tekst g. Zdravka Rankovića,
novinara izdavačkog preduzeća ”Kolubara” iz Valjeva, objavljen za
stogodišnjicu pruge Zabrežje – Lajkovac – Valjevo.)
U ponedeljak, prvog (14. po novom kalendaru) septembra u 16 časova
1908. godine, počeo je saobraćaj prugom uzanog koloseka Zabrežje
-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo. Dva dana ranije, uveče, sastavljene su u
Lukavcu šine koje su do tada postavljane od Valjeva i od Zabrežja. (To
je oglašeno sa dva puščana pucnja i dve svetleće rakete i proslavljeno
zakuskom od šest pečenih ovnova i buretom vina.)
Dužina pruge 67,4 kilometra; širina koloseka 0,76 metara. Stanice:
Zabrežje, Obrenovac, Stubline, Brgule, Mali Borak, Skobalj, Jabučje,
Lajkovac, Slovac, Divci, Iverak i Valjevo (jedina prve klase). Njihovi
šefovi: Zabrežje – Dragutin Milojević, Obrenovac – Milan Sretenović, Mali
Borak – Dragoljub Kostić, Jabučje – Boža Lazarević, Lajkovac – Dušan
Trifković, saobraćajni činovnik VII klase, Slovac – Svetozar Đukić, Divci
– Dragoljub Nikolić, Iverak – Dimitrije Pavlović, Valjevo – Nikola
Vukadinović, saobraćajni činovnik IV klase. Postojalo je i pet postaja.
Kompoziciju od četiri vagona druge i treće klase sa bogato okićenom
lokomotivom, koja je tog dana polazila iz Zabrežja, ispunili su gosti iz
Beograda, dotle pristigli lađom. Sa državnim činovnicima viskog ranga
bila je skupina beogradskih Valjevaca koja nije odolela izazovu da na taj
način putuje u zavičaj. Među njima se nalazio i dr Milorad Gođevac koji
se, četiri godine ranije, zarekao da će opet otići u Valjevo tek kad
proradi voz. „Putnici su – posvedočile su onovremene novine – uživali u
vožnji, u lepotama Posavine, Tamnave i Kolubare”.
Na usputnim stanicama prvim putnicima prugom Zabrežje-Valjevo
pridruživali su se ugledni seoski domaćini u svečanim narodnim odelima.
U Slovcu je to učinio i upravnik novih pruga Viljem Bader sa povećom
grupom nadzornika i radnika; Bader je presudno doprineo ubrzanom
završetku radova. To putovanje je trajalo šest časova.
Doček prvog voza u Valjevu 14.09.1908

- prvivoz-1.jpg (56.94 KiB) Pogledano 13082 puta
U Valjevu ih je dočekala velika masa građana iz te varoši ali i iz mnogih
sela u njenoj okolini. Većina ih do tada nije ni videla voz. Svečanost je
organizovao Odbor za doček prvog voza, sastavljen od 40 predstavnika
svih političkih stranaka i iz rukovodstava Valjevske opštine, Okruga
valjevskog, strukovnih i drugih udruženja.
Među malobrojnima što su izostali sa te velike svečanosti nalazio se
i „Abrašević” gde su se tada zavetovali: „Nikad mi nećemo pevati ni za
buržoaziju ni sa buržoazijom”.
Prangije sa okolnih brda najavile su skori ulazak voza u grad što se ubrzo
i obistinilo prolaskom kompozicije krou kapiju slavoluk, napravljenu
prema zamisli gimnazijskog nastavnika crtanja Lazara Krdžalića i do tog
momenta zastrtu „muslinskim zastorom boje neba”. „Ceo prostor oko
železničke stanice baša prekrilio svet izoblačen u svečano ruho. Stanica
je bila divno okićena... Masa lepih valjevskih gospođa i gospođica, veliki
broj građana, činovnika i oficira, činili su vanredno lep utisak na onoga,
koji je sa strane posmatrao sa kakvim su oduševljenjem Valjevci
pozdravili dolazak prvog voza na njihovu stanicu” – opisale su
beogradske „Večernje novosti”.
Graditelji pruge su ostali da obeduju u objektima uz stanicu, a gosti u
hotelu „Sekulić” uz zdravice uglednika ali i uz igru i veselje. Dobrom
tamošnjem raspoloženju doprinosila je valjevska vojna muzika. Dugo se
potom pričalo da je pobednik u igranju bio sedamdesetogodišnji apotekar
Prikelmajer. Pred ponoć to veselje je nastavljeno u kafani „Srbija”.
Povratak u Zabrežje bio je sutradan u devet sati.
Razglednica Lajkovca objavljena 1928. godine povodom 20 godina
pruge Zabrežje – Lajkovac – Valjevo i svečanog otvaranja pruge
Obrenovac – Beograd
Teretni i putnički saobraćaj, doduše neredovan, počeo je 9. septembra i
to kompozicijama mešovitog sastava, od putničkih i teretnih vagona.
Ipak je u prvih 20 dana prevezeno 2.268 putnika i 487 vagona šljive i
ostvaren prihod od 25.542. dinara. (Na izvoz je čekalo još oko 2.000
vagona suvih šljiva.)
Voz je iz Valjeva polazio u 6.30 ujutro, a iz Zabrežja u 13 časova.
Saobraćao je i vanredni voz: polazak iz Valjeva u 13, iz Zabrežja u 18
časova. Karta trećeg razreda na čitavoj relaciji stajala je 2.80, a drugog
4.20 dinara u srebru. Za prtljak do 10 kilograma na relaciji Valjevo
-Obrenovac naplaćivane su 43 pare, od Valjeva do Lajkovca 10 para i od
Lajkovca do Obrenovca 33 pare. Za jednog psa je prevoz vozom od
Obrenovca do Valjeva naplaćivan 2.30 dinara u zlatu, do Lajkovca 1.25,
a do Brgula 65 para u zlatu.
Redovan putnički saobraćaj na relaciji Valjevo-Zabrežje uveden je 6.
aprila 1909. godine i to po novom redu vožnje: svakodnevni polasci iz
Valjeva u 6.15, dolasci u Zabrežje u 9.45 časova. Dnevno je u proseku
bivalo 70-80 putnika.
.