Lokomotive RAMA, AUGUSTA i IDA
Poslato: 30 Jul 2014, 09:11
Lokomotive RAMA, AUGUSTA i IDA
"Prve lokomotive za pruge uskog kolosjeka isporučene su BiH u kasno ljeto 1878. godine, a izradila ih je fabrika „Kraus" iz Minhena. Radilo se o veoma jednostavnim mašinama, snage od 20 do 60 KS, koje su vukle manje putničke i teretne vozove. NJihova maksimalna brzina iznosila je 15 km/č, a prvih nekoliko godina saobraćale su na liniji Bosanski Brod - Sarajevo i na prugama u oblasti Usore, da bi potom bile korišćene za vuču teretnih vozova prilikom izgradnje „uskih pruga" u BiH krajem 19. i početkom 20. vijeka.
Od ukupno 24 lokomotive ovog tipa, 20. vijek dočekale su samo tri: „Rama", „Augusta" i „Ida". Potonja je nestala u vihoru Prvog svjetskog rata, a „Augusta" je prije pola vijeka iskorišćena kao donor rezervnih dijelova „Rami", koja je jedina sačuvana zbog činjenice da je upravo ova lokomotiva dovukla prvi voz u Sarajevo 1882. godine. Danas se „Rama", restaurisana i u voznom stanju, čuva u Železničkom muzeju u Požegi (Srbija) i najstarija je sačuvana lokomotiva koja je saobraćala prugama uskog kolosjeka u BiH."
Tehničke karakteristike :
"Prve lokomotive za pruge uskog kolosjeka isporučene su BiH u kasno ljeto 1878. godine, a izradila ih je fabrika „Kraus" iz Minhena. Radilo se o veoma jednostavnim mašinama, snage od 20 do 60 KS, koje su vukle manje putničke i teretne vozove. NJihova maksimalna brzina iznosila je 15 km/č, a prvih nekoliko godina saobraćale su na liniji Bosanski Brod - Sarajevo i na prugama u oblasti Usore, da bi potom bile korišćene za vuču teretnih vozova prilikom izgradnje „uskih pruga" u BiH krajem 19. i početkom 20. vijeka.
Od ukupno 24 lokomotive ovog tipa, 20. vijek dočekale su samo tri: „Rama", „Augusta" i „Ida". Potonja je nestala u vihoru Prvog svjetskog rata, a „Augusta" je prije pola vijeka iskorišćena kao donor rezervnih dijelova „Rami", koja je jedina sačuvana zbog činjenice da je upravo ova lokomotiva dovukla prvi voz u Sarajevo 1882. godine. Danas se „Rama", restaurisana i u voznom stanju, čuva u Železničkom muzeju u Požegi (Srbija) i najstarija je sačuvana lokomotiva koja je saobraćala prugama uskog kolosjeka u BiH."
Tehničke karakteristike :