Beogradski tramvaji
Re: Beogradski tramvaji
01 - Razglednicu je 1900. izdao zemunski izdavač Dragutin Frankl, a po snimku iz cca 1895. dvorskog fotografa Milana Jovanovića...
Dušanova ulica
Izvor : Stari Dorćol
Dušanova ulica
Izvor : Stari Dorćol
Re: Beogradski tramvaji
Tramvaj pored Palate Izvozne banke. Levo bi trebala biti stara kafana Albanija.
Re: Beogradski tramvaji
Nisam siguran gde je ovo . Možda studentski trg ?
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Beogradski tramvaji
PECELJ, pozdravljen,
u prvom planu ti je "Grand hotel Pariz"!
Više o "Parizu" piše Nikolina Radovanović, nesuđeni pravnik i profesionalno internet biće, u 011 INFO:
Hotel Pariz
U stvari, kao gotovo sve u Beogradu, priča nije tako jednostavna. Naime, i pre hotela "Pariz" na ovom mestu se nalazio ugostiteljski objekat. Nadaleko čuvena Ćosina mehana, sagrađena je sa dolaskom prvih srpskih doseljenika u Beograd, tridesetih godina 19. veka. Vlasnik kafane je bio mehandžija Anđelko Alekić Ćosa, koji 1868. godine odlučuje podigne uslugu na viši nivo i započinje izgradnju "Gostionice kod Pariza".
Ovako svetsko ime, kafana je dobila kao izraz težnje Srbije da se odmakne od otomanskog uticaja i približi svojoj matici, Evropi. Tih godina su mehane postajale gostionice, a hanovi hoteli, koji su imena nosili po svetskim toponimima i nacionalnim odrednicama: Pariz, Slavija, Petrograd, Bitolj, Imperijal, Nacional, Makedonija...
Hotel je svečano otvoren 1870. godine, kao jedan u nizu terazijskih hotela. Sa leve strane se nalazila čuvena "Kasina", dok je sa desne strane bila kafana "Takovo". Veličinom se nije posebno isticao, pošto je ulična fasada bila široka tek nešto više od 25 metara. Ono što mu je davalo na grandioznosti bila je velika bašta koja se protezala duboko u dvorište. Bašta je bila okružena bočnim krilima, u kojima su se nalazile kafanske sale u prizemlju i gostinjske sobe na spratu. Posedovao je tridesetak udobnih i lepo nameštenih soba.
Zbog udobnosti, urednosti i izuzetno dobre kuhinje, od svog početka bio je svrstan u hotele prve kategorije. Tako se ponosno šepurio natpisom na pročelju - "Grand hotel Paris".
Ratne godine i dva bombardovanja koja je Beograd preživeo tokom Drugog svetskog rata, ostavile su Terazije u ruševinama, a jedna od žrtava je bio i hotel "Pariz". Hotel je konačno srušen 1948. godine, a na njegovom mestu je sagrađen pasaž i trg Bezistan.
Ideja o uređenju centra Beograda i povezivanju Terazije, Trga republike i skvera ispred Narodne skupštine u jednu celinu, rođena je između dva svetska rata, ali je realizacija nastupila tek posle oslobođenja. Zbog velikih oštećenja tokom rata, ali i novih trendova u urbanizmu, arhitekturi i društvenom uređenju, sredinom 20. veka preoblikovan je izgled Terazija. Zdanja građena krajem 19. i u prvoj polovini 20. veka, srušena su i na njihovom mestu podignute su modernije zgrade.
Izgradnjom Doma sindikata, ustanovljen je novi trg kod Narodne skupštine, Trg Marksa i Engelska, a rušenjem hotela "Pariz" i okolnih zgrada, stvorena je mogućnost povezivanja sa Terazijama. Tako je pedesetih godina, na mestu bašte hotela "Pariz", nikao novi beogradski trg - Bezistan.
Još više na linku: Upoznaj Beograd: Od Pariza do Bezistana - Uzbudljiva istorija jednog beogradskog pasaža
https://www.011info.com/upoznaj-beograd ... kog-pasaza
pozdrav
Darko
u prvom planu ti je "Grand hotel Pariz"!
Više o "Parizu" piše Nikolina Radovanović, nesuđeni pravnik i profesionalno internet biće, u 011 INFO:
Hotel Pariz
U stvari, kao gotovo sve u Beogradu, priča nije tako jednostavna. Naime, i pre hotela "Pariz" na ovom mestu se nalazio ugostiteljski objekat. Nadaleko čuvena Ćosina mehana, sagrađena je sa dolaskom prvih srpskih doseljenika u Beograd, tridesetih godina 19. veka. Vlasnik kafane je bio mehandžija Anđelko Alekić Ćosa, koji 1868. godine odlučuje podigne uslugu na viši nivo i započinje izgradnju "Gostionice kod Pariza".
Ovako svetsko ime, kafana je dobila kao izraz težnje Srbije da se odmakne od otomanskog uticaja i približi svojoj matici, Evropi. Tih godina su mehane postajale gostionice, a hanovi hoteli, koji su imena nosili po svetskim toponimima i nacionalnim odrednicama: Pariz, Slavija, Petrograd, Bitolj, Imperijal, Nacional, Makedonija...
Hotel je svečano otvoren 1870. godine, kao jedan u nizu terazijskih hotela. Sa leve strane se nalazila čuvena "Kasina", dok je sa desne strane bila kafana "Takovo". Veličinom se nije posebno isticao, pošto je ulična fasada bila široka tek nešto više od 25 metara. Ono što mu je davalo na grandioznosti bila je velika bašta koja se protezala duboko u dvorište. Bašta je bila okružena bočnim krilima, u kojima su se nalazile kafanske sale u prizemlju i gostinjske sobe na spratu. Posedovao je tridesetak udobnih i lepo nameštenih soba.
Zbog udobnosti, urednosti i izuzetno dobre kuhinje, od svog početka bio je svrstan u hotele prve kategorije. Tako se ponosno šepurio natpisom na pročelju - "Grand hotel Paris".
Ratne godine i dva bombardovanja koja je Beograd preživeo tokom Drugog svetskog rata, ostavile su Terazije u ruševinama, a jedna od žrtava je bio i hotel "Pariz". Hotel je konačno srušen 1948. godine, a na njegovom mestu je sagrađen pasaž i trg Bezistan.
Ideja o uređenju centra Beograda i povezivanju Terazije, Trga republike i skvera ispred Narodne skupštine u jednu celinu, rođena je između dva svetska rata, ali je realizacija nastupila tek posle oslobođenja. Zbog velikih oštećenja tokom rata, ali i novih trendova u urbanizmu, arhitekturi i društvenom uređenju, sredinom 20. veka preoblikovan je izgled Terazija. Zdanja građena krajem 19. i u prvoj polovini 20. veka, srušena su i na njihovom mestu podignute su modernije zgrade.
Izgradnjom Doma sindikata, ustanovljen je novi trg kod Narodne skupštine, Trg Marksa i Engelska, a rušenjem hotela "Pariz" i okolnih zgrada, stvorena je mogućnost povezivanja sa Terazijama. Tako je pedesetih godina, na mestu bašte hotela "Pariz", nikao novi beogradski trg - Bezistan.
Još više na linku: Upoznaj Beograd: Od Pariza do Bezistana - Uzbudljiva istorija jednog beogradskog pasaža
https://www.011info.com/upoznaj-beograd ... kog-pasaza
pozdrav
Darko
Re: Beogradski tramvaji
Hvala Darko na objašnjenju i lepoj istorijskoj priči o ovom hotelu !!!
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Beogradski tramvaji
Pozdravljeni,
ovu kafanu "Kod Albanije" još nismo imali.
Važno je, da znamo, da je putovala 1906. godine i da su bila u Kolarčevoj ulici već dva kolosjeka
izvor: ÖNB (Nacionalna biblioteka Austrije u Beču)
Na zidu zgrade lijevo može se pročitat natpis:
Filijal galanterijske trgovine Koste Nikolića i druga
pozdrav
Darko
ovu kafanu "Kod Albanije" još nismo imali.
Važno je, da znamo, da je putovala 1906. godine i da su bila u Kolarčevoj ulici već dva kolosjeka
izvor: ÖNB (Nacionalna biblioteka Austrije u Beču)
Na zidu zgrade lijevo može se pročitat natpis:
Filijal galanterijske trgovine Koste Nikolića i druga
pozdrav
Darko
Poslednja izmena od železocestnik u 18 Sep 2021, 14:23, izmenjeno 1 put ukupno.
Re: Beogradski tramvaji
Tramvaj u ZEMUNU. Koji je ovo kraj ?
Re: Beogradski tramvaji
Avijatičarski trg, desno od tramvaja je mali parkič i vidi se osnovna škola Svetozar Miletič, aiza tramvaja je Dom Vazduhoplovstva.
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Beogradski tramvaji
Pozdravljeni,
na FB piše kod ove fotografije:
Stare slike Zemuna - Jugoslovenski (danas Avijatičarski) trg, druga polovina tridesetih.
Da dodamo još nešto malo o zemunskoj "četrnaestici" iz Modernog žurnala:
Zemunski tramvaj
Od Terazija do Glavne pošte u Zemunu od novembra 1935. godine do Aprilskog rata 1941. godine saobraćao je tramvaj broj 14.
Ideja o uvođenju nove linije nastala je posle izgradnje mosta Kralja Aleksandra koji je otvoren decembra 1934. godine, kada je stvorena kopnena veza između Beograda i Zemuna.
Beograd je u tom trenutku već imao 13 tramvajskih linija pa je novi prevoz dobio oznaku 14.
Prvi tramvaj na liniji 14 prešao je Savu i uputio se ka Zemunu naredne godine, 5. novembra 1935. Tada je zvanično uspostavljena nova linija gradskog prevoza.
Od Terazija do Zemuna bilo je sedam stanica, a popularna "četrnaestica bila je linija duga 6,2 kilometara.
Tramvaj broj 14 najpre je saobraćao od hotela Moskva do hotela Central u Zemunu i to državnim putem Beograd - Zemun koji više ne postoji. “On je išao dijagonalno u odnosu na današnje bulevare Nikole Tesle i Mihajla Pupina i sekao je prostor na kome se nalazi Palata Srbija (nekadašnja zgrada Saveznog izvršnog veća). Trasa je sa beogradske strane uskoro produžena, pa je početna stanica četrnaestice bila Vlajkovićeva ulica pored skupštine”, kaže Darko Vasić, autor DVD-a "Zemun, nekada i sada".
Na liniji 14, d Beograda do Zemuna saobraćalo je šest tramvaja sa prikolicama. Sve do 1940. Godine u Zemunu nije postojala okretnica, već samo "mimoilaznica". Ondašnji tramvaji su bili konstruisani tako da su mogli da voze u oba smera. Tako bi došli do Glavne pošte u Zemunu, stali, i jednostavno krenuli u drugom smeru. Do 1940. sa beogradske strane je linija produžena do Novog groblja.
izvor: http://modernizurnal.com/post/2019/8/1/zemunski-tramvaj
Jugoslovenski trg 1940. godine:
pozdrav
Darko
na FB piše kod ove fotografije:
Stare slike Zemuna - Jugoslovenski (danas Avijatičarski) trg, druga polovina tridesetih.
Da dodamo još nešto malo o zemunskoj "četrnaestici" iz Modernog žurnala:
Zemunski tramvaj
Od Terazija do Glavne pošte u Zemunu od novembra 1935. godine do Aprilskog rata 1941. godine saobraćao je tramvaj broj 14.
Ideja o uvođenju nove linije nastala je posle izgradnje mosta Kralja Aleksandra koji je otvoren decembra 1934. godine, kada je stvorena kopnena veza između Beograda i Zemuna.
Beograd je u tom trenutku već imao 13 tramvajskih linija pa je novi prevoz dobio oznaku 14.
Prvi tramvaj na liniji 14 prešao je Savu i uputio se ka Zemunu naredne godine, 5. novembra 1935. Tada je zvanično uspostavljena nova linija gradskog prevoza.
Od Terazija do Zemuna bilo je sedam stanica, a popularna "četrnaestica bila je linija duga 6,2 kilometara.
Tramvaj broj 14 najpre je saobraćao od hotela Moskva do hotela Central u Zemunu i to državnim putem Beograd - Zemun koji više ne postoji. “On je išao dijagonalno u odnosu na današnje bulevare Nikole Tesle i Mihajla Pupina i sekao je prostor na kome se nalazi Palata Srbija (nekadašnja zgrada Saveznog izvršnog veća). Trasa je sa beogradske strane uskoro produžena, pa je početna stanica četrnaestice bila Vlajkovićeva ulica pored skupštine”, kaže Darko Vasić, autor DVD-a "Zemun, nekada i sada".
Na liniji 14, d Beograda do Zemuna saobraćalo je šest tramvaja sa prikolicama. Sve do 1940. Godine u Zemunu nije postojala okretnica, već samo "mimoilaznica". Ondašnji tramvaji su bili konstruisani tako da su mogli da voze u oba smera. Tako bi došli do Glavne pošte u Zemunu, stali, i jednostavno krenuli u drugom smeru. Do 1940. sa beogradske strane je linija produžena do Novog groblja.
izvor: http://modernizurnal.com/post/2019/8/1/zemunski-tramvaj
Jugoslovenski trg 1940. godine:
pozdrav
Darko
Re: Beogradski tramvaji
železocestnik je napisao :
Tramvaj broj 14 najpre je saobraćao od hotela Moskva do hotela Central u Zemunu i to državnim putem Beograd - Zemun koji više ne postoji. “On je išao dijagonalno u odnosu na današnje bulevare Nikole Tesle i Mihajla Pupina i sekao je prostor na kome se nalazi Palata Srbija (nekadašnja zgrada Saveznog izvršnog veća).........
Slika sa te situacije :
iz moje arhive
Tramvaj broj 14 najpre je saobraćao od hotela Moskva do hotela Central u Zemunu i to državnim putem Beograd - Zemun koji više ne postoji. “On je išao dijagonalno u odnosu na današnje bulevare Nikole Tesle i Mihajla Pupina i sekao je prostor na kome se nalazi Palata Srbija (nekadašnja zgrada Saveznog izvršnog veća).........
Slika sa te situacije :
iz moje arhive
Ko je OnLine
Korisnika u ovom forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost