Vesa napisao:Što se tiče tramvaja ČKD, nemam bog zna šta da dodam.
Ja bih u tom slučaju malo proširio svoje prethodno pisanje o tramvajima T4, kroz opštu faktografiju.
Kao što sam već napisao, 1968. i 69. godine je u Beogradu bio testiran prototip tramvaja T4, skupa s odgovarajućom prikolicom B4. Nakon testiranja je doneta odluka o nabavci motornih kola, ali bez prikolice, očigledno usled određenih nepogodnosti takvog sastava (kao što je g. Vesa već napisao).
Tokom 1972. i 1973. godine, isporučeno je 20 tramvaja koji su u GSP- u dobili garažne brojeve 1 do 20. Budući da su u ovom opsegu prethodno bili numerisani BBC i AEG tramvaji, to znači da su isti sukcesivno povlačeni iz saobraćaja kako su novi T4 dolazili. Iz istog razloga pretpostavljam da su T4 u početku saobraćali na liniji 2, koju su pre toga održavali spomenuti tipovi.
Tramvaji T4 koji su isporučeni Beogradu, nosili su punu oznaku T4YU (što je samo značilo da su pravljeni za Jugoslaviju), i po svojim karakteristikama su odgovarali seriji T4SU (građenoj za SSSR) i T4R (Rumunija): nisu imali opremu za vuču prikolice, već mogućnost vožnje u sprezi (što je odlikovale i njihove šire i starije češke “rođake”, tip T3). Za Istočnu Nemačku, ČKD je proizvodio ove tramvaje (tip T4D), koji su imali mogućnost vuče prikolica. Osim toga, “nemački” tip se od ostalih razlikovao i po tome što je vozač od putničkog prostora bio odvojen običnom pregradom, dok je kod ostalih tipova (s njima i beogradski) između vozača i putnika postavljen pregradni zid (tj. formirana vozačka kabina).
Već po dolasku ovih tramvaja u GSP, jedna kola su poslata na testiranje u Zagreb, gde se u to vreme planirala nabavka novih tramvaja. Za razliku od Beograda, u kome su tokom 60-ih i 70-ih tramvaji saobraćali i sa i bez prikolica, u Zagrebu je tradicija i standard bilo korišćenje tramvaja s prikolicama, pa su se tamo odlučili za nabavku kompozicija T4+B4 (zagrebački T4 su po tehničkim karakteristikama identični nemačkim, ali uprkos tome i oni nose oznaku T4YU – iako su se razlikovali od beogradskih). Kombinacija T4+B4 se, prema navodima Zagrepčana, pokazala kao problematična; bilo je problema u vuči (ne znam tačno, ali bilo je vezano za probleme pri kočenju ili pokretanju, ili oboje), pa su zbog toga morali da redukuju maksimalnu brzinu tramvaja. Ako je na forumu prisutan neko od Zagrepčana, možda će bolje opisati. Ovo sam napisao kako bih poentirao mogući razlog odustajanja od varijante s prikolicom u Beogradu (moguće je da su u GSP-u tokom testiranja primetili isto).
Krajem 70-ih, T4 su umesto trola dobili pantografe (jedan period su, kao i ostali tramvaji) imali oba oduzimača), a da li je bilo dodatnih modifikacija, ne znam.
Tramvaji T4 su u saobraćaju ostali najverovatnije do 1990. godine (zaključno s njom), pošto je te godine isporučeno poslednjih 10 tramvaja KT4, i za ostalim tipovima definitivno više nije bilo potrebe. Već 1991. godine se više nisu mogli videti u redovnom saobraćaju. Što se tiče teorije o problematičnim elektro-kočnicama, mogu da se složim s g. Vesom da je pre reč o izgovoru – da je to bila hronična boljka čitave serije, siguran sam da bi bili zamenjeni Katicama mnogo ranije (mada, pitanje je koliko ih je dočekalo 1990. godinu u radu) – ovako su (pored Bikova) ostali u radu najduže od svih tramvaja iz perioda “šarene epohe” (doba šarenilosti tramvajskog parka u Beogradu).
Negde oko 1996. ili 1997. sam se pukim slučajem prvi put obreo u parku pored dorćolskog “Zmijarnika”. Prijatno sam se iznenadio ugledavši još uvek postojeće T4. Par očerupanih komada je bilo na spoljnim kolosecima (skupa s Bikovima), dok je unutar tramvajske hale na jednom koloseku bilo poređano još par tramvaja. Oni unutra su (bar izdaleka) još uvek delovali kao da su kompletni, pa sam se naivno ponadao da bi se čak i mogli srediti i vratiti u rad (tih godina smo vapili za dodatnim tramvajima). Na osnovu ove činjenice, sasvim je moguće da su se T4 još dugo nakon povlačenja vodili kao deo inventarskog parka GSP-a.
Izvinjavam se na čitavom ispisanom poglavlju – T4 su inače moji omiljeni BG tramvaji, pa koristim ovaj način za njihovu promociju.