Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika
Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika
- Prikačeni fajlovi
-
- HNOvi.jpg (72.17 KiB) Pogledano 4220 puta
Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika
Potok koji prolazi kroz Zeleniku izazvao je velike poplave i u železničkoj stanici u novembru 1922,godine.
Na fotografiji se vidi poplavljena ložionica.
Izvor : Ilustrovani list 1922.g
Na fotografiji se vidi poplavljena ložionica.
Izvor : Ilustrovani list 1922.g
- Prikačeni fajlovi
-
- Zelenika poplave 1922.jpg (185 KiB) Pogledano 4137 puta
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika
PECELJ, pozdravljen,
odlično si to pronašao
Dali je pored i nešto teksta ?
Da li možeš skenirati fotografiju, tako, da se vidi godina Ilustrovanog lista ?
Do sada bilo je mišljenje, da je poplavilo stanicu u Zelenici plimni talas i da je snimak napravljen oko 1930. godine.
Pa da, pitanje je, samo koliko uzmeš toleranciju oko 1930. godine
Podaci su iz knjige Josip Weber: Željeznica u Boki Kotorskoj, Hercegnovi 2009
Ima u njoj malo veća gornja fotografija, na kojoj ima i...pola konja

U knjizi ima još jedna fotografija...

Fotografije iz foto arhiva: Stevo Lepetić
pozdrav
Darko
odlično si to pronašao

Dali je pored i nešto teksta ?
Da li možeš skenirati fotografiju, tako, da se vidi godina Ilustrovanog lista ?
Do sada bilo je mišljenje, da je poplavilo stanicu u Zelenici plimni talas i da je snimak napravljen oko 1930. godine.
Pa da, pitanje je, samo koliko uzmeš toleranciju oko 1930. godine

Podaci su iz knjige Josip Weber: Željeznica u Boki Kotorskoj, Hercegnovi 2009
Ima u njoj malo veća gornja fotografija, na kojoj ima i...pola konja


U knjizi ima još jedna fotografija...

Fotografije iz foto arhiva: Stevo Lepetić
pozdrav
Darko
Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika
Zadnju fotografiju sam objavio na 11 strani teme. Malo posle je g.mali.paja naveo da je poplava nastala od plimskog talasa ?
Opet u 47 broju (od 52) Ilustrovanog lista iz 1922.godine, piše kako sam i naveo ?
Evo te stranice :

Opet u 47 broju (od 52) Ilustrovanog lista iz 1922.godine, piše kako sam i naveo ?
Evo te stranice :

-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika
PECELJ, pozdravljen,
puno ti hvala za ovaj sken Ilustrovanog lista.
Sada je potpuno jasno, da je to bila poplava zbog nabujanog potoka i ne zbog plimnog vala.
Piše ispod fotografije u 7 (sedam) svjetskih jezika
Ilustrovani list, Beograd 1922, broj 46 (30.XI.-7.XII. 1922).
pozdrav
Darko
puno ti hvala za ovaj sken Ilustrovanog lista.
Sada je potpuno jasno, da je to bila poplava zbog nabujanog potoka i ne zbog plimnog vala.
Piše ispod fotografije u 7 (sedam) svjetskih jezika


Ilustrovani list, Beograd 1922, broj 46 (30.XI.-7.XII. 1922).
pozdrav
Darko
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika
Pozdravljeni,
skoro sam obrisao gornju poruku, kada sam htijo još nešto dodati
Dakle iz knjige dr. Zoltan Mađar / dr. Magyar Zoltán: Z E L E N I K A, KOLIJEVKA TURIZMA, 2002
....
Spomenuli smo Sokolanu: to je bila jednostavna kuća gimnastičkog društva
„Sokol“, a stajala je pri obali na mjestu kasnije lučke kapetanije. Imala je neveliku
gimnastičku salu sa otvorenim sportskim terenom, gdje su se održavali sletovi pred
publikom. Preko puta je pak ona velika poljana, gdje je 1920. održana prva zvanična
fudbalska utakmica mjesnog kluba „Obilić“, dosta visokog kvaliteta, jer je garnizon
obavezivao birane nogometaše. Taj teren je u drugoj polovini 30-ih godina upropašten
katastrofalnom poplavom, kada je uništena i Sokolana, potok je promijenio tok u novim
vododerinama, pa je čak otplavio dio puta za Kute pri trgovini Vujnovića, izazvavši i
pukotine na toj zgradi. Do tada je ista poljana služila i za logorovanje šatrovačkih
zabavljača sa „ringišpilom“, strijeljanom i drugim uređajima. I prije i poslije toga je bilo još grdnih poplava, 1922. godine je jedna takva katastrofa koštala živote tri vojnika i jednog civila.
....
Potvrde za ovu tehničku očiglednost leže u Hrvatskom državnom arhivu u Zagrebu, gdje je danas pohranjena dokumentacija za željeznice u Dalmaciji, Carsko-kraljevskog ministarstva saobračaja u Beču, sa planovima i pripadajučom dokumentacijom. Tu se moglo utvrditi sljedeče: Nakičenovičeva napomena "od skora", o regulaciji zeleničkih voda, mora imati vremenski dijapazon od oko 20 godina, krajem XIX vijeka. I to unazad do gradnje kolskog puta sa mostovima. Zabareni prostor je več time bio poboljšan u takvoj mjeri, da se mogao nazvati "Na Zeleniku", odnosno, bujica Repaj je regulativno produžena sve do mora. Za potrebe željezničke stanice je cesta zatim nešto premještena, i to sa jednim novim mostom preko novoregulisanog odvodnog kanala izvorskih voda. Takođe je novo regulisano ušče Repaja, počev od pritoka tih izvorskih voda (odnosno od onog starijeg cestovnog mosta).
Ovo stanje zadržalo se nekoliko decenija, kada je jedna katastrofalna poplava – tridesetih godina - izazvala nove regulacione radove.
link do knjige: http://www.magyar.de/zelenika/ZELENIKA.pdf
pozdrav
Darko
skoro sam obrisao gornju poruku, kada sam htijo još nešto dodati

Dakle iz knjige dr. Zoltan Mađar / dr. Magyar Zoltán: Z E L E N I K A, KOLIJEVKA TURIZMA, 2002
....
Spomenuli smo Sokolanu: to je bila jednostavna kuća gimnastičkog društva
„Sokol“, a stajala je pri obali na mjestu kasnije lučke kapetanije. Imala je neveliku
gimnastičku salu sa otvorenim sportskim terenom, gdje su se održavali sletovi pred
publikom. Preko puta je pak ona velika poljana, gdje je 1920. održana prva zvanična
fudbalska utakmica mjesnog kluba „Obilić“, dosta visokog kvaliteta, jer je garnizon
obavezivao birane nogometaše. Taj teren je u drugoj polovini 30-ih godina upropašten
katastrofalnom poplavom, kada je uništena i Sokolana, potok je promijenio tok u novim
vododerinama, pa je čak otplavio dio puta za Kute pri trgovini Vujnovića, izazvavši i
pukotine na toj zgradi. Do tada je ista poljana služila i za logorovanje šatrovačkih
zabavljača sa „ringišpilom“, strijeljanom i drugim uređajima. I prije i poslije toga je bilo još grdnih poplava, 1922. godine je jedna takva katastrofa koštala živote tri vojnika i jednog civila.
....
Potvrde za ovu tehničku očiglednost leže u Hrvatskom državnom arhivu u Zagrebu, gdje je danas pohranjena dokumentacija za željeznice u Dalmaciji, Carsko-kraljevskog ministarstva saobračaja u Beču, sa planovima i pripadajučom dokumentacijom. Tu se moglo utvrditi sljedeče: Nakičenovičeva napomena "od skora", o regulaciji zeleničkih voda, mora imati vremenski dijapazon od oko 20 godina, krajem XIX vijeka. I to unazad do gradnje kolskog puta sa mostovima. Zabareni prostor je več time bio poboljšan u takvoj mjeri, da se mogao nazvati "Na Zeleniku", odnosno, bujica Repaj je regulativno produžena sve do mora. Za potrebe željezničke stanice je cesta zatim nešto premještena, i to sa jednim novim mostom preko novoregulisanog odvodnog kanala izvorskih voda. Takođe je novo regulisano ušče Repaja, počev od pritoka tih izvorskih voda (odnosno od onog starijeg cestovnog mosta).
Ovo stanje zadržalo se nekoliko decenija, kada je jedna katastrofalna poplava – tridesetih godina - izazvala nove regulacione radove.
link do knjige: http://www.magyar.de/zelenika/ZELENIKA.pdf
pozdrav
Darko
Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika
Možda je to ova rečica ?
Železnički most u Zelenici preko reke Opačica :
Železnički most u Zelenici preko reke Opačica :
- Prikačeni fajlovi
-
- zelenika zel.most reka Opacica WW I Zelenika.jpg (82.63 KiB) Pogledano 5562 puta
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika
PECELJ, pozdravljen,
tačno je, to je ta rečica. Sada se zove Opačica, prije se zvala drugačije (može se vidjet u knjizi, citiranoj gore).
NOVA PITURA NA STARI ŽELJEZNIČKI MOST U ZELENICI
03.11.2011. 10:30 (Radio Jadran)
Radnici JKS preduzeća iz Herceg Novog pituravaju ovih dana stari željeznički most u Zelenici. Da li to čine zbog važne godišnjice 103 godine crnogorske željeznice, ili 110 godina od prvog voza u Boki Kotorskoj, želje da sačuvaju tragove istorije ovog kraja, kome je pruga Gabela – Hum – Uskoplje – Herceg Novi – Zelenika donijela bogatiji život, tek zarđali stari most postaje lijep spomenik prošlom vremenu.
Mostom su vozovi tutnjali skoro 67 godina, a danas malo ko i od ovdašnjih stanovnka prođe. Posljednji putnički voz napustio je Zeleniku 30. juna 1968. godine u 11 sati.

Ustvari, u istoriji crnogorske željeznice 16. jul 1901. godine ostaće zapamćen po tome što je toga dana stigao prvi voz u Boku Kotorsku, austrougarskom prugom. Ova pruga je „samo periferno“, od Sutorine, 11,5 kilometara, ulazila na teritoriju sadašnje Crne Gore. Mada je gradila Austrougarska, ona je dio tehničkog i kulturnog nasljeđa Crne Gore.
– Donjela je zajedno sa Lukom Zelenika prosperitet cijelom kraju. Od nje je živio Herceg-Novi – prisjeća se, Zeleničanin, bivši vlasnik prvog hotela “Plaža” i aktuelni počasni konzul Mađarske u Crnoj Gori, Ćaba Mađar.
– Ovaj most je bio ogranak pruge za istovar municije, vodio je prema Povijeri, odnosno Barutani na Zmijici. Tamo je bilo skladište municije. Tu se sa vozova istovarala municija, ali bio je i pretovar za brodove – priča za Radio Jadran, Ćaba Mađar.
– Pruga je izgubila značaj izgradnjom jadranske magistarle, nije bilo tereta, išlo je sve prema Luci Ploče. A Zelenika je živjela od Luke, Željezničke stanice i hotela “Plaža”. Kada je željeznica došla, bila je za pedeset godina obezbjeđena perspektiva čitavog mjesta i Boke. Herceg-Novi je u to vrijeme živio od Zelenike, ubirao poreze i prihode, sve dok nije ukinuta željeznica – kazuje Mađar.
Danas je lokalnom stanovništvu izvor egzistencije sve samo ne transport robe željeznicom, sve samo ne hotelski turizam i tek po malo lučki rad.


Prije pituranja mosta, most je držala skupa hrđa.
Sada ga drži skupa hrđa i farba
Garantujem, jer sam ga vidio u detajle!
pozdrav
Darko
tačno je, to je ta rečica. Sada se zove Opačica, prije se zvala drugačije (može se vidjet u knjizi, citiranoj gore).
NOVA PITURA NA STARI ŽELJEZNIČKI MOST U ZELENICI
03.11.2011. 10:30 (Radio Jadran)
Radnici JKS preduzeća iz Herceg Novog pituravaju ovih dana stari željeznički most u Zelenici. Da li to čine zbog važne godišnjice 103 godine crnogorske željeznice, ili 110 godina od prvog voza u Boki Kotorskoj, želje da sačuvaju tragove istorije ovog kraja, kome je pruga Gabela – Hum – Uskoplje – Herceg Novi – Zelenika donijela bogatiji život, tek zarđali stari most postaje lijep spomenik prošlom vremenu.
Mostom su vozovi tutnjali skoro 67 godina, a danas malo ko i od ovdašnjih stanovnka prođe. Posljednji putnički voz napustio je Zeleniku 30. juna 1968. godine u 11 sati.

Ustvari, u istoriji crnogorske željeznice 16. jul 1901. godine ostaće zapamćen po tome što je toga dana stigao prvi voz u Boku Kotorsku, austrougarskom prugom. Ova pruga je „samo periferno“, od Sutorine, 11,5 kilometara, ulazila na teritoriju sadašnje Crne Gore. Mada je gradila Austrougarska, ona je dio tehničkog i kulturnog nasljeđa Crne Gore.
– Donjela je zajedno sa Lukom Zelenika prosperitet cijelom kraju. Od nje je živio Herceg-Novi – prisjeća se, Zeleničanin, bivši vlasnik prvog hotela “Plaža” i aktuelni počasni konzul Mađarske u Crnoj Gori, Ćaba Mađar.
– Ovaj most je bio ogranak pruge za istovar municije, vodio je prema Povijeri, odnosno Barutani na Zmijici. Tamo je bilo skladište municije. Tu se sa vozova istovarala municija, ali bio je i pretovar za brodove – priča za Radio Jadran, Ćaba Mađar.
– Pruga je izgubila značaj izgradnjom jadranske magistarle, nije bilo tereta, išlo je sve prema Luci Ploče. A Zelenika je živjela od Luke, Željezničke stanice i hotela “Plaža”. Kada je željeznica došla, bila je za pedeset godina obezbjeđena perspektiva čitavog mjesta i Boke. Herceg-Novi je u to vrijeme živio od Zelenike, ubirao poreze i prihode, sve dok nije ukinuta željeznica – kazuje Mađar.
Danas je lokalnom stanovništvu izvor egzistencije sve samo ne transport robe željeznicom, sve samo ne hotelski turizam i tek po malo lučki rad.


Prije pituranja mosta, most je držala skupa hrđa.
Sada ga drži skupa hrđa i farba


Garantujem, jer sam ga vidio u detajle!
pozdrav
Darko
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika
Pozdravljeni,
fotografija mosta preko Opačice, koju je gore stavio PECELJ je stvarno iz vremena prvog svetskog rata ili koju godinu kasnije.
Kako znam ?
Pa 23.8.1918 bilo je bombardiranje saveznika, pa je i ovaj most stradao. Nije baš puno, ali ako pogledaš malo bolje, vidi se, da je savijen...
pozdrav
Darko
fotografija mosta preko Opačice, koju je gore stavio PECELJ je stvarno iz vremena prvog svetskog rata ili koju godinu kasnije.
Kako znam ?
Pa 23.8.1918 bilo je bombardiranje saveznika, pa je i ovaj most stradao. Nije baš puno, ali ako pogledaš malo bolje, vidi se, da je savijen...
pozdrav
Darko
-
- Direktor železnice
- Postovi: 1355
- Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Uskopje-Herceg Novi-Zelenika
Savijen glavni nosać (a i gornji oštečen)) mosta zbog bombnog napada saveznika 23.8.1914:

pozdrav
Darko

pozdrav
Darko
Ko je OnLine
Korisnika u ovom forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost