Re: Lokomotive serije JZ 83
Poslato: 19 Mar 2018, 13:19
Čini mi se da je ovde nastala mala konfuzija po pitanju istorijata lokomotive JDŽ 83-043. Konkretno :
- "Ćirina" lokomotiva oznake 83-043 je u "originalnoj" isporuci imala 4-osovinski tender,kao i one ostale iz podserije 83-001 do -044.
To se lepo vidi na slici iz 1933.god. načinjenoj u Zaječaru.Taj tender je zamenjen na JDŽ sa 2-osvinskim tenderom druge lokomotive
ser.83 u skladu sa potrebama.
- Ista lokomotiva,sada sa 2-os.tenderom je tokom II sv.rata zarobljena i prebačena u Mađarsku,gde dobija novu oznaku 485.5001.Tamo
su na njoj izvršene određene prerade,prema mađarskim zahtevima : Sistem za kočenje umesto na razređeni,prerađen je na zbijeni
vazduh,tipa Westinghouse,što se prepoznaje po vazdušnoj pumpi,čija je izduvna cev pričvršćena za dimnjak lokomotive.Vide se i
pomoćni rezervoari za zbijeni vazduh.Dalje,zamenjena je peskara koja je povećana i umesto oblog,ima četvrtasi oblik.Ono što je takođe
važno je i to da je ta lokomotiva prilagođena za saobraćaj na uzanom koloseku širine 1,0 metara koliko je on bio u Diošđeru.
- Slika tendera sa oznakom 83-043 iz arhiva B.Ajdin/S.Ignjatović koja je načinjena u Mostaru 1966 godine,pokazuje da je on ostao u
Jugoslaviji i da je bio zakvačen na neku drugu lokomotivu ser.83,čiji broj u ovom momentu nije poznat.Inače ovi 4-os.tenderi su potpuno
isti sa onima koji su bili na ser.85,kod kojih su takođe menjani,što je već poznata stvar.
- "Ćirina" lokomotiva oznake 83-043 je u "originalnoj" isporuci imala 4-osovinski tender,kao i one ostale iz podserije 83-001 do -044.
To se lepo vidi na slici iz 1933.god. načinjenoj u Zaječaru.Taj tender je zamenjen na JDŽ sa 2-osvinskim tenderom druge lokomotive
ser.83 u skladu sa potrebama.
- Ista lokomotiva,sada sa 2-os.tenderom je tokom II sv.rata zarobljena i prebačena u Mađarsku,gde dobija novu oznaku 485.5001.Tamo
su na njoj izvršene određene prerade,prema mađarskim zahtevima : Sistem za kočenje umesto na razređeni,prerađen je na zbijeni
vazduh,tipa Westinghouse,što se prepoznaje po vazdušnoj pumpi,čija je izduvna cev pričvršćena za dimnjak lokomotive.Vide se i
pomoćni rezervoari za zbijeni vazduh.Dalje,zamenjena je peskara koja je povećana i umesto oblog,ima četvrtasi oblik.Ono što je takođe
važno je i to da je ta lokomotiva prilagođena za saobraćaj na uzanom koloseku širine 1,0 metara koliko je on bio u Diošđeru.
- Slika tendera sa oznakom 83-043 iz arhiva B.Ajdin/S.Ignjatović koja je načinjena u Mostaru 1966 godine,pokazuje da je on ostao u
Jugoslaviji i da je bio zakvačen na neku drugu lokomotivu ser.83,čiji broj u ovom momentu nije poznat.Inače ovi 4-os.tenderi su potpuno
isti sa onima koji su bili na ser.85,kod kojih su takođe menjani,što je već poznata stvar.