Stranica 17 od 134

Re: Beogradski tramvaji

Poslato: 24 Avg 2017, 03:58
od Vesa
Mali podsetnik na tramvaje koji su vozili Beogradom (1)
Godine 1894. kupljeno je i pušteno u saobraćaj jedanaest tramvaja marke "Thomson-Houston". Logično, nosili su garažne brojeve 1-11. Imali su dve osovine. Postojale su dve varijante ovog tramvaja - otvorena i zatvorena, nezvanično - "terazijska" i "topčiderska", mada nije sasvim jasno šta se događalo sa otvorenim modelima zimi. Neki od ovih tramvaja svakako su preživeli Prvi svetski rat i verovatno zauvek sišli sa scene posle velike nabavke tramvaja iz nemačkih ratnih reparacija 1923. godine.
Na fotografiji je tramvaj "Thomson-Houston" otvorenog tipa, na "savskoj liniji", u Ulici Rige od Fere.
02 - 01.jpg
02 - 01.jpg (75.34 KiB) Pogledano 1772 puta

Re: Beogradski tramvaji

Poslato: 24 Avg 2017, 04:02
od Vesa
Na ovim fotografijama je "Thomson-Houstin" zatvorenog tipa - jedan u Ulici kralja Milana, drugi na početnoj stanici u Topčideru.
02 - 09.jpg
02 - 09.jpg (57.18 KiB) Pogledano 1772 puta
02 - 16.jpg
02 - 16.jpg (67.03 KiB) Pogledano 1772 puta

Re: Beogradski tramvaji

Poslato: 24 Avg 2017, 04:14
od 661-441
.

Re: Beogradski tramvaji

Poslato: 24 Avg 2017, 20:28
od 661-441
Jedini sačuvani primerak - BB&C (Jasenica (Goša/Đuro Đaković)).
Autor: Igor Vujanović.

Re: Beogradski tramvaji

Poslato: 24 Avg 2017, 21:22
od 661-441
ČKD-KT4 YU-B-M.

Re: Beogradski tramvaji

Poslato: 26 Avg 2017, 16:21
od 661-441
.

Re: Beogradski tramvaji

Poslato: 29 Avg 2017, 23:02
od 661-441
.

Re: Beogradski tramvaji

Poslato: 29 Avg 2017, 23:16
od 661-441
.

Re: Beogradski tramvaji

Poslato: 01 Sep 2017, 12:52
od sdz361
Vesa napisao:Mali podsetnik na tramvaje koji su vozili Beogradom (1)
Godine 1894. kupljeno je i pušteno u saobraćaj jedanaest tramvaja marke "Thomson-Houston". Logično, nosili su garažne brojeve 1-11. Imali su dve osovine. Postojale su dve varijante ovog tramvaja - otvorena i zatvorena, nezvanično - "terazijska" i "topčiderska", mada nije sasvim jasno šta se događalo sa otvorenim modelima zimi. Neki od ovih tramvaja svakako su preživeli Prvi svetski rat i verovatno zauvek sišli sa scene posle velike nabavke tramvaja iz nemačkih ratnih reparacija 1923. godine.
Na fotografiji je tramvaj "Thomson-Houston" otvorenog tipa, na "savskoj liniji", u Ulici Rige od Fere.
Najviše grešaka oko istorije GSP-a ima za ovaj prvi period tj. kad je njima upravljalo Francusko a posle Belgijsko društvo. Kad je pisana prva monografija GSP, još 1932, godine oni su napisali da je za taj period, s obzirom da nisu sačuvani dokumenti, pisano na osnovu sećanja starijih službenika. Kako su sećanja varljiva stvar u tom delu teksta je napravljeno nekoliko pogrešaka, ali su one kasnije stalno prepisivane i ponavljane pa su i prihvaćene kao istina. Tačno je da mnogo dokumentacije o ovom periodu nije sačuvano, ali je nešto ipak u međuvremenu pronađeno, a postoji i dokumentacija u Belgijskim arhivima. Zato da ispravimo neke pogreške.

Prvih beogradskih električnih tramvaja marke "Thomson-Houston" je zaista bilo 11 i zaista su postojala dva "podtipa". Ali to nisu bili otvoreni i zatvoreni tipovi tj. "teraziski i topčiderski". Ovi tramvaji su svi bili zatvoreni, a malo su se razlikovali samo u opremi. Na slikama se to najlakše vidi po krovnoj lanterni tkz. "imperijalu". Prvih 7 tramvaja ima nisku lanternu a zadnja 4 visoku, što se lepo vidi na tramvaju garažni broj 9 u Topčideru sa visokim krovom i tramvaju garažni broj 7 u Kralja Milana sa niskim krovom, a na slikama koje je postavio "Vesa".

Otvoreni i zatvoreni tip se odnosio na prikolice, one su bile dva različita tipa. Otvorene su se uobičajeno nazivale letnje, jer su korišćene samo tokom lepog vremena.

Što se tramvaja tiče, pojam otvoreni i zatvoreni se odnosi na sledeći tip tramvaja koji je 1904/05 nabavljen za Beograd u Belgiskoj fabrici "ACEC - Charlerois". Oni konstrusani tako da su mogli da se pretvaraju u obe varijante, i zimsku sa zatvorenim prozorima i letnju kada su bočni prozori skidani a stavljana poprečna šipka da neko nebi zbog naginjanja ispao kroz taj otvor.

Isti tramvaji, samo sa jačim motorima (od po 50 KS) su nabavljeni ponovo 1912. ali izgleda (na žalost nema preciznih sačuvanih dokumenata) da su ti bili samo u zatvorenoj varijanti. Uopšte većina slika ovih tramvaja u saobraćaju je u zimskoj varijanti, moguće je da se to pretvaranje u letnju varijantu praktikovalo samo kartko vreme.

Re: Beogradski tramvaji

Poslato: 01 Sep 2017, 19:37
od Vesa
Evo, hvala Bogu, nekog ko zna više. Hajde da pokušamo da na ovom mestu damo neku jasniju, tačniju i potpuniju sliku o beogradskim tramvajima, hoćete? Ja bih vam bio duboko zahvalan, a verujem i mnogi drugi članovi ovog foruma, koje to zaista zanima. Za početak, možete li da nam potvrdite da je prva fotografija koju sam postavio takođe tramvaj "Thomson-Houston" - bez obzira što je očigledno otvoren - ili su to oni drugi tramvaji o kojima govorite? Imate li kakvih tehničkih podataka o ovim tramvajima i da li ste spremni da ih podelite s nama? Od mene - veliko hvala!