Jovanla je napisao:
KANJON PRAČE
„Ali od Stambulčića se ide dole: pruga je dostigla već svoj najviši nivo u
uspinjanju i sada iznenada zaranja u senovite kanjone. Duž pruge
tragovi tunela i kamenih platformi. Sa tunelom broj 13 dugim 211
metara otpočinje ugodna vožnja. Nailazi tunel broj 14 dug289 metara i
vožnja od 3 kilometara u krugu poluprečnika 350 metara ali i visinske
razlike od 55 metara. Tunel broj 15 dug 377 metara i tunel broj 16 je od
234 metra. Onda na 20 metara iznad ždrela Rakite elegantan viadukt
dug 41 metar.
Na momente čak žureći voz stiže u malu stanicu Sjetline koja se nalazi na
36.4 pružnom kilometru i 793 metara nadmorske visine Put do stanice
ostaje opet dole ali se iznenada u pozadini čuje Grabovica. Dalje u
proširenju je sumorna Prača. Nasuprot njoj je u sunčanoj dolini Gračanica
kroz koju vodi 15 metara širok i 16 metara visok pasažer na 39.2
pružnom kilometru.
Na jednoj širokoj livadi na 44.9 pružnom kilometru od Sarajeva i 685
metara nadmorske visine je stanica Donja Prača. Sama stanica dominira
u ovom mirnom predelu.
Dalje od stanice je kratak tunel i mlin u dolini. Kroz šumu pruga je sama
sa bučnom rekom. Voz ostavlja iza sebe duboko senovito dno
klisure.Kroz stene se probija železnička trasa zajedno sa 500 metara
dugom kamenitom branom.
Kanjon Prače 55 ti kilometar:
Tako prolazi „Istočna pruga“ kroz tesnac Prače.Voz klizi niz 218 metara
dug tunel broj 21.Trenutak dnevne svetlosti pre drugog tunela a zatim
opet svetlost i zvuk kočnica : voz staje. Na 58.7 pružnom kilometru i 571
metar nadmorske visine stanica Banja Stijena.
Nakon Banje Stene nema nigde ni traga ljudskog naselja. Tek posle
tunela broj 35 dugog 384 metra vide se male kuće dole.U svakom
slučaju stenovita oblast. To je dovoljno za 233 metara dug tunel broj 36.
Probijen je u klisuri ispunjenoj fantastičnim kamenim tvorevinama.
Kanjon Prače 67 ti kilometar:
112 metara dug tunel broj 39 je u nekadašnjoj pećini. Posle tunela broj
40 ( 369 metara) vodi životinjska staza do Crnog Vrha ( kota 879 ).
Utisci iz kanjona Prače ostaju za nama. Kroz kameni blok Oštrovice
prolazi tunel broj 42 dug 250 metara. Odozgo spuštajući se životinjskom
stazom put koji vodi od Rogatice prelazi Praču na jednom zidanom mostu.
Zatim put nastavlja za Goražde.
Kanjon Prače 69 ti kilometar:
Na 67.2 pružnom kilometru gde prestaje velika krivina je jedan
železnički most preko Prače od 50 metara . On direktno vodi u tunel broj
44 dužine 145 metara. Pravo iz vode Prače izdiže se na cementnom
bloku stena – tunel broj 45 (275 metara). A onda impresivna scena
Varošišta u ovom divljem okolišu.
Pitomi prizori u dolini obasjani oštrim zracima. U vrhu tog prizora od
njega odvojen klanac u suncu. Smenjuju se tri kratka tunela sa dve
gvozdene konstrukcije od 20 i 50 metara. Tu je i jedna prirodna stena
koja se uzdiže do 3 km u visinu da bi se zatim spustila na 6 metara iznad
vode. Moderan čovek doživljava ovde čuda kojih će se dugo sećati.
Mesići-Rogatica ( na 69.9 tom pružnom kilometru i 491 metru nadmorske
visine) su prolazna stanica za napajanje vodom smeštena u sredini
zelene površine. Jedno novo ime za zasada gotovo napušteno područje.
Putna veza između dvaju glavnih pravaca:
Sarajevo-Glasinac-Rogatica-Višegrad-Sandžak i
Sarajevo-Prača-Ranjen-Goražde-Plevlje.
Pre nego što se ponovo uđe u kanjon Prače čuje se njena buka. U ovoj
600 metara nailazećoj kamenoj ogrlici kao nigde u svetu kuda se voz
kreće čovek je blizak silini neukrotive prirodne moći.
Kanjon Prače 72 ti kilometar:
Preko jedne 35 metarske mostne konstrukcije ova bučna pruga prelazi
na levu obalu koje se sada drži.Jedan manji tunel sledi kao broj 50 dug
256 metara. Odmah na izlazu iz njega na 80 metara visine može se videti
pećina koju je ovdašnje stanovništvo koristilo u prošlim ratovima. U
avgustu 1904. godine kada su ovde bili u jeku radovi na izgradnji pruge
slične pećine bile su dobro mesto za spavanje pružnim radnicima. Ovde
su prisutna klizišta na trasi pa je urađen 300 metara dug potporni zid.
Sledi tunel broj 52 sa lepim portalom ( 103 metra ). Na 75 pružnom
kilometru jednim 20- to metarskim gvozdenim mostom ostavljamo ovo
područje u kojem u rečnom glibu rastu šume i stanuju zmije i škorpije.
Kao da je u reku gurnut pravi zid: tunel br 54 ( 210 metara ). Zatim 20
metara dug most preko jarka Breskunjica. Voz na 82 kilometru stiže do
novog drvenog mosta na Prači.
Krivina ulevo na ulazu u poslednji tunel u klisuri Prače. Divlji zeleni oblak
je ispred nas. Ravnica jednom i konačno. Napuštamo druženje sa
visinama i voz staje u širokoj dolini Drine koju goropadna Prača često
plavi.“
http://www.google.com