- 349561754_776057264197498_1641998834908180011_n.jpg (827.65 KiB) Pogledano 5738 puta
Pruga Beograd - Bar
Re: Pruga Beograd - Bar
Malo statistike i istorije..........................
Pruga Bar – Beograd svrstana među deset najživopisnijih i najpotcenjenijih u Evropi
Pruga Bar - Beograd svrstana je među deset najživopisnijih i istovremeno najpotcenjenijih u Evropi, a CNN je, uz preporuke čitaocima, opisuje kao "epski podvig građevinara".
Pruga koja povezuje Beograd i Bar, prema pisanju CNN-a, nudi "jedno od najspektakularnijih putovanja železnicom na kontinentu".
"Pruga je čudo građevinarstva 20. veka, sa 254 tunela i 435 mostova, među kojima je i onaj na Maloj reci, koji je do 2001. bio najviši železnički most na planeti", navodi se u tekstu.
Dodaje se da posetioci "uglavnom zanemaruju Srbiju i Crnu Goru”.
"Voz Beograd – Bar sve je popularniji među turistima koji koriste Interrail ili Eurail karte. Ali, i ako nemate takve propusnice, jedanaestočasovno putovanje koštaće vas samo 21 evro u jednom pravcu", piše CNN.
Najljepši deo pruge je, kažu, u Crnoj Gori. Osim pruge Beograd-Bar, na listi su: Trondhajm – Bode (Norveška), Invernes – Kajl of Lohalš (Škotska), Cirih – Inzbruk (Švajcarska, Austrija), Dablin – Veksford (Irska) Lucern – Domosola (Švajcarska, Italija), Bastija – Ajačo (Francuska), Beč – Trst (Austrija, Slovenija, Italija) Pruga ‘Srce Velsa’ (Vels), Klermon-Feran – Nim (Francuska), preneo je portal RTCG.
Puštanje pruge u saobraćaj
Prvi voz ka Baru iz Beograda krenuo je 30. maja 1976. godine i time je uspostavljen redovan saobraćaj. Dva dana ranije, 28. maja 1976. godine, prugom je prošao „Plavi voz“, u kome je prvi putnik bio maršal J. B. Tito sa suprugom, Jovankom, i državnim rukovodstvom svih republika i Federacije. Na teritoriji Srbije se nalazi 301 km, a na teritoriji Crne Gore 175 km. Najviša tačka pruge je u Kolašinu, 1.032 m. Najveći uspon je na deonici Podgorica-Bijelo Polje 25 promila. Granična stanica između država je Vrbnica.
Prilikom gradnje pruge se nije puno obratilo pažnje na činjenicu da 9 km pruge prolazi kroz teritoriju Bosne i Hercegovine, ali je to kasnije postalo prilično zanimljivo. Na teritoriji Republike Srpske danas postoji stanica Štrpci, ali tu voz ne staje već služi samo kao stanica za posebne situacije.
Infrastrukturni poduhvati
Tuneli
Postoji 254 tunela u ukupnoj dužini 114,4 km, što iznosi 24% dužine pruge.
Najduži tunel je „Sozina“ na deonici Podgorica—Bar od 6.170 m. Sledeći tuneli po dužini su „Zlatibor“(6.169 m), „Trebešnica“ (5.170 m), „Goleš“ (4.949 m), „Ostrovica“ (3.831 m) i „Mojkovac“ (3.243 m).
Najviše tunela je na delu pruge Branešci—Štrpce, u ukupnoj dužini od 29,4 km, zatim na Zlatiboru 22 tunela u dužini od 17.940 m, na deonici Lučice—Gostun 16 tunela dužine 13.039 m, i na deonici Kolašin—Bratonožići 54 tunela u dužini od 23.784 m.
Mostovi
Duž pruge postoji 234 mosta u ukupnoj dužini od 14,6 km. Od toga je 206 betonskih mostova ukupne dužine 10.760 m i 28 čeličnih mostova dužine 3.833 m. Najduži i najatraktivniji most jeste most iznad Male rijeke, a za njim po dužini ističu se i mostovi „Ljuboviđa“ (450 m), „Uvac“ (308 m).
Najviši železnički most u Evropi
Most iznad Male rijeke je jedan od najviših u Evropi. Dužine je 498, a visine 200 m. Radovi su trajali 4 godine. U stubove je ugrađeno 23.000 m³ betona, a čelična konstrukcija je težine 25.000 t.
Pruga Bar – Beograd svrstana među deset najživopisnijih i najpotcenjenijih u Evropi
Pruga Bar - Beograd svrstana je među deset najživopisnijih i istovremeno najpotcenjenijih u Evropi, a CNN je, uz preporuke čitaocima, opisuje kao "epski podvig građevinara".
Pruga koja povezuje Beograd i Bar, prema pisanju CNN-a, nudi "jedno od najspektakularnijih putovanja železnicom na kontinentu".
"Pruga je čudo građevinarstva 20. veka, sa 254 tunela i 435 mostova, među kojima je i onaj na Maloj reci, koji je do 2001. bio najviši železnički most na planeti", navodi se u tekstu.
Dodaje se da posetioci "uglavnom zanemaruju Srbiju i Crnu Goru”.
"Voz Beograd – Bar sve je popularniji među turistima koji koriste Interrail ili Eurail karte. Ali, i ako nemate takve propusnice, jedanaestočasovno putovanje koštaće vas samo 21 evro u jednom pravcu", piše CNN.
Najljepši deo pruge je, kažu, u Crnoj Gori. Osim pruge Beograd-Bar, na listi su: Trondhajm – Bode (Norveška), Invernes – Kajl of Lohalš (Škotska), Cirih – Inzbruk (Švajcarska, Austrija), Dablin – Veksford (Irska) Lucern – Domosola (Švajcarska, Italija), Bastija – Ajačo (Francuska), Beč – Trst (Austrija, Slovenija, Italija) Pruga ‘Srce Velsa’ (Vels), Klermon-Feran – Nim (Francuska), preneo je portal RTCG.
Puštanje pruge u saobraćaj
Prvi voz ka Baru iz Beograda krenuo je 30. maja 1976. godine i time je uspostavljen redovan saobraćaj. Dva dana ranije, 28. maja 1976. godine, prugom je prošao „Plavi voz“, u kome je prvi putnik bio maršal J. B. Tito sa suprugom, Jovankom, i državnim rukovodstvom svih republika i Federacije. Na teritoriji Srbije se nalazi 301 km, a na teritoriji Crne Gore 175 km. Najviša tačka pruge je u Kolašinu, 1.032 m. Najveći uspon je na deonici Podgorica-Bijelo Polje 25 promila. Granična stanica između država je Vrbnica.
Prilikom gradnje pruge se nije puno obratilo pažnje na činjenicu da 9 km pruge prolazi kroz teritoriju Bosne i Hercegovine, ali je to kasnije postalo prilično zanimljivo. Na teritoriji Republike Srpske danas postoji stanica Štrpci, ali tu voz ne staje već služi samo kao stanica za posebne situacije.
Infrastrukturni poduhvati
Tuneli
Postoji 254 tunela u ukupnoj dužini 114,4 km, što iznosi 24% dužine pruge.
Najduži tunel je „Sozina“ na deonici Podgorica—Bar od 6.170 m. Sledeći tuneli po dužini su „Zlatibor“(6.169 m), „Trebešnica“ (5.170 m), „Goleš“ (4.949 m), „Ostrovica“ (3.831 m) i „Mojkovac“ (3.243 m).
Najviše tunela je na delu pruge Branešci—Štrpce, u ukupnoj dužini od 29,4 km, zatim na Zlatiboru 22 tunela u dužini od 17.940 m, na deonici Lučice—Gostun 16 tunela dužine 13.039 m, i na deonici Kolašin—Bratonožići 54 tunela u dužini od 23.784 m.
Mostovi
Duž pruge postoji 234 mosta u ukupnoj dužini od 14,6 km. Od toga je 206 betonskih mostova ukupne dužine 10.760 m i 28 čeličnih mostova dužine 3.833 m. Najduži i najatraktivniji most jeste most iznad Male rijeke, a za njim po dužini ističu se i mostovi „Ljuboviđa“ (450 m), „Uvac“ (308 m).
Najviši železnički most u Evropi
Most iznad Male rijeke je jedan od najviših u Evropi. Dužine je 498, a visine 200 m. Radovi su trajali 4 godine. U stubove je ugrađeno 23.000 m³ betona, a čelična konstrukcija je težine 25.000 t.
Re: Pruga Beograd - Bar
Železnička stanica UŽICE-Teretna.
Na fotografiji je dizel lokomotiva JŽ 665-010 a iza motorni voz 711 kojim su Slovenci došli u Užice.
Izvor : FB
Na fotografiji je dizel lokomotiva JŽ 665-010 a iza motorni voz 711 kojim su Slovenci došli u Užice.
Izvor : FB
Re: Pruga Beograd - Bar
Dolazak prvog voza na normalnoj pruzi iz Titograda u Bar 27.novembra 1965.godine :
Izvor : FB
Izvor : FB
Re: Pruga Beograd - Bar
1976. V 29. Ulazak Plavog voza u stanicu Titograd, prilikom otvaranja pruge Beograd-Bar :
Izvor : TN.
Izvor : TN.
Re: Pruga Beograd - Bar
Zlatno doba Josipa Broza Tita.
Ko je OnLine
Korisnika u ovom forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost