Beogradski tramvaji

CKD-KT4
Ložač
Poruke: 121
Pridružen: 27 Jun 2015, 17:20
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od CKD-KT4 »

Broken Boveri & Cie piše: 22 Mar 2023, 11:25 Na pristaništu kolko sam ja video po slikama stajali su sedmadssetih Jasenice 31 i 27 a od kraja sedmadestih i 24 sama koja je zadnja odneta
1975 je sklonjena 27 a na njeno mesto je došla 31
Ja ne bih (bez čvrstog dokaza) tvrdio da je ono što Trotskee predstavio kao g.b. 24 zaista jeste bio vagon tog garažnog broja. Takođe ne bih dao ruku da je sadašnji tramvaj 27 zaista imao prvobitno taj garažni broj. Ne bi me čudilo da se on povukao logikom da je negde video na internetu tramvaj broja 27, i posle ga permutovao u 24.

Napravio sam sledeći kolaž "jasenicâ" sa Pristaništa od meni dostupnih slika i datuma usnimljenja koji su im dodeljeni:
jasenice.jpg
jasenice.jpg (1018.08 KiB) Pregledano 416 puta
Ako je verovati izvoru prvih dveju slika, "jasenica" #31 je prvobitno stajala sâma do neke 1975. Te godine je dovučena i NN (tako ću je nazvati) u ulozi šupe (iako je već u toj ulozi bio rashodovani "reno" autobus pored #31). Na fotografiji Renea Stevensa (ne znam iz koje godine, ali pre poligonizacije mreže, vidi se stari tip konzole u pozadini) vidi se da je uslovno rečeno bila u voznom stanju, ili da se brzo mogla urediti da bude u voznom stanju (ima trolnu motku).

Neko vreme posle poligonizacije mreže (vidi se novi tip konzole u pozadini) ostala je #31 na pristaništu u poluočerupanom stanju, koliko dugo pojma nemam. Ako je verovati Trotskeeju, do 1979. godine je NN skinuta krovna oprema i dodat odžak bočno. Moja je pretpostavka da je današnja #27 zapravo #31, osim ako još jedna nije bila sačuvana u depou (ili gde god)!!!

Do 1985. je NN prefarbana u tamno oliva-zelenu boju. Takve boje je bila "jasenica" u ulozi šupe iza trafo-stanice na Autokomandi, u međuvremenu sam se setio da sam je takvu, sa sve odžakom, video tamo.

Broken Boveri & Cie
Ložač
Poruke: 147
Pridružen: 22 Apr 2021, 21:59
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od Broken Boveri & Cie »

Jasenica 31 je po meni dovucena 1974-1975 godine kao poslednja jer tramvaj je normalno okrenut, koji je trootske uslikao ne može nikako biti 31 to svako može da vidi po raznim detaljima na slikama jer je 31 imao neke linije urezane po karoseriji kao kocke i plus sto je bio okrenut da prima putnike ka pristaništu tj samo je preguran par metara napred umesto trmavaja (27?) koji se vidi delom na slici gde je T4

I ja sam zaključio onda da je #31 došao na mesto 27 sa one slike 1975 gde je T4 #20 a tramvaj koji je trootske uslikao na prozoru vozačeve kabine piše na papiricu broj 24 pa su oni odatle i uzeli taj broj za oglas

Sve u svemu jedna od godina 1976 i 1977 ne štima jer vi ste datirali sliku iz 1976 koji veoma liči i na sliku iz 1975 u ćošku gde je prvi plan #20 i na trootske sliku a ti tramvaji nisu #31.

To je neko moje mišljenje, pozdrav.

Ps gospodin Kress Pronk ako sam dobro napisao je bio dva puta u Beogradu leto 1984 odakle je isečak sa vašeg kolaža i posle 1985 kada je nastao video sa svim tipovima trmavaja.

CKD-KT4
Ložač
Poruke: 121
Pridružen: 27 Jun 2015, 17:20
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od CKD-KT4 »

Uh, puno stvari napisano :mrgreen: da odgovorim deo po deo:

1. Za papirić - pokušao sam da uveličam sliku na većem ekranu, ali mi nije uspelo, ne vidim 24 :oops:

2. Moguće da je #31 dovučena 1974/75. No koliko vidim sa prvih slika onog mog improvizovanog kolaža:

- prvo je #31 samostalno stajala, bliže odbojniku (tzv. "biku"), ovo stanje se vidi na slikama skroz gore levo (na vebsajtu datirano kao 1975);

- potom je iste godine #31 izvučena, na njeno mesto (skoro pa) je dovučena "24" i potom opet je #31 ugurana u slepi kolosek, paralelno sa rashodovanim "reno" autobusom - ovo stanje se vidi sa fotki sa T4, koju su autori datirali isto kao 1975. godinu, proverio sam u knjizi gde je objavljena;

- negde između 1977. i 1981. (konzervativna procena, jer se #31 ne vidi na Trotskeejevoj slici iz 1979) je #31 odvučena sa pristaništa.

1977. su došli "divazi" iz Hagena, solo su nosili brojeve 21, 23-26 (preskok oznake 22 zbog turističkog tramvaja), zglobni 31-36 (?). Ispada da je prvi slobodan broj bio 27, pa je #31 prenumerisana u #27 u nekom trenutku (ovo je moja teorija, nemam dokaze za sada!).

Zašto 22 nije (trajno*) renumerisan tako da ne bude rupe u numeraciji hagenskih "solaća", pojma nemam, no svedoci smo da GSP i logika ne idu uvek zajedno...

* napisao sam "trajno", jer mi je neko rekao da je #22 nosio početkom osamdesetih jedno jako kratko vreme broj 17 :!:

3. Da, Kees Pronk bio dvaput u Beogradu - jednom 1984. i jednom krajem maja 1985. Ovaj isečak iz kolaža je iz snimka iz 1984. (permutovao sam, umesto 1985. trebalo je godinu dana ranije), hvala na ukazanoj greški!

Tražeći slike "jasenica", naleteo sam na ovo:
SARTID_belg_kola_32.JPG
SARTID_belg_kola_32.JPG (69.77 KiB) Pregledano 396 puta
http://industrijskisindikat.org/userfil ... -2013_.pdf

Belgijska kola #32 na popravci u SARTID-u.

Broken Boveri & Cie
Ložač
Poruke: 147
Pridružen: 22 Apr 2021, 21:59
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od Broken Boveri & Cie »

Primera radi možda je 27 non stop stajala po dorćolu ili u gornjem depou negde zavucena, razumeo sam sta ste napisali i itekako ima logike vas tekst a gsp i logika do dana današnjeg nisu išli zajedno.

Jasno mi je sada ja sam obrnuo redosled događaja pošto sam mislio da je fotografija tramvaja T4 nastala pre fotografije onog stranog sajta gde je 31 sam, ako imate datume fotografija bilo bi idealno da potvrdimo redosled događaja :lol: rasilirli smo temu kao da je naučni projekat
A ove slike iz 1984/5 Jasenice zaista mi nsiu zapale za oko do sad

CKD-KT4
Ložač
Poruke: 121
Pridružen: 27 Jun 2015, 17:20
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od CKD-KT4 »

Slika sa T4 gb. 20 usnimljena je 10.3.1975. Tako je naveo autor fotografije Hans Lehnhart u svojoj knjizi "Tramway Systems of Eastern Europe II".

PS: da li neko može da ponovo okači sliku iz Donjeg depoa, gde se vide tek isporučeni KT4 i jedan ex-Hagen "divag" (Interesuje me garažni broj)? Ja ne mogu da pronađem tu fotografiju... Hvala unapred! :)

Vesa
Vozovođa
Poruke: 233
Pridružen: 07 Feb 2017, 19:04
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od Vesa »

Ova?
Prilozi
22 - 03.jpg
22 - 03.jpg (211.06 KiB) Pregledano 342 puta

Broken Boveri & Cie
Ložač
Poruke: 147
Pridružen: 22 Apr 2021, 21:59
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od Broken Boveri & Cie »

Meni ova slika lici na 23 malo kad se uveliča bolje broj sa leve strane

CKD-KT4
Ložač
Poruke: 121
Pridružen: 27 Jun 2015, 17:20
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od CKD-KT4 »

@Vesa: da, hvala! Eh, krečana hvata...

@BBC: da, 23, 32... Nije najjasnije, nažalost...

Vesa
Vozovođa
Poruke: 233
Pridružen: 07 Feb 2017, 19:04
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od Vesa »

Ne verujem da je to što je pisalo na papiriću garažni broj, šta god da je pisalo. To više nije bio tramvaj ni za koga sem za nas trojicu. Pre će biti da je broj šupe.

Broken Boveri & Cie
Ložač
Poruke: 147
Pridružen: 22 Apr 2021, 21:59
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od Broken Boveri & Cie »

Iz arhive Todora Vuckovica, jednog od instruktora Glavnog staba za izgradnju staring i Novog Beograda.

Trrbalo bi da je uslikan kadar 1949 godine, kada je obustavljena izgradnja Hotela Jugoslavije koji se više od 20 godina gradio.

Tramvajske sine linije 14 koje još odolevaju tom vremenu

Izvor: FB grupa arhivski snimci Jugoslavije.
Prilozi
FB_IMG_1681914190564.jpg
FB_IMG_1681914190564.jpg (42.05 KiB) Pregledano 191 put

Pošalji Odgovor

Povratak na “Tramvaji i žičare na bivšim ExYu prostorima”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 11 gostiju