Lokomotive serije JZ 83

Lokomotive, motorni vozovi, vagoni...

Urednik: ivanjz

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Lokomotive serije JZ 83

Poruka od ivanjz »

Na forumu hrvatskih železnica Great Cornholio dao je lep uvodni
članak vezan za ovu seriju lokomotiva.

"Serija 83 je najuspjesnija, najpoznatija i najbrojnija serija uzanih lokomotiva
na bivsim prugama JZ-a. Ukupno ih je numerisano 182 (napravljeno 185), sto ovu
seriju pravi najbrojnijom serijom lokomotiva na prugama 760 mm u svijetu.
Jos jedna zanimljiv podatak je da je ova serija bila u skoro konstantnoj proizvodnji,
sa malim izmjenama punih 46 godina. Prva je napravljena u Krauss/Linz 1903,
posljednja u Djuri Djakovicu 1949. Jos 3 lokomotive ove serije su napravljene i
koristene na teritoriji bivse Jugoslavije, ali nikad numerisane u sistem JZ-a.

Lokomotive su orginalno pravljenje za BHStB/BHLB, serija IVa 5.
U orginalnoj numeraciji brojevi ovih lokomotiva su pocinjali od 1000,
tako da je prva dobila broj BHLB 1001. Do ulaska teritorije BiH u Kraljevinu
SHS ukupno ih je proizvedeno 84. Od ove 84, prvih 29 su bile na zasicenu paru, ostale na pregrijanu.
Masine na zasicenu paru su numerisane od 1001 do 1029. masine na pregrijanu paru
(pocetni br 1100) su numerisane od 1101 do 1155. Ujedno, ugradnja pregrijaca pare je
bilo i jedino bitno unaprijedjenje ove serije u 46 godina proizvodnje, ostala unaprijedjenja su bila minimalna.
Za vrijeme SHS/JDZ/JZ isporuceno je jos 98 lokomotiva ove serije.
Cetiri fabrike su ucestvovale u isporuci ovih lokomotiva i to:

Krauss-Linz 67
Mavag-Budapest 67 (4 nikada isporucene JZ-u)
Jung-Jungenthal 24
Djuro Djakovic-Sl.Brod 20

Zanimljivo je da nakon stvaranja SHS/Jugoslavije niti jedna lokomotiva ove serije nije narucena od
orginalnog konstruktora, Krauss/Linz-a. Jungove masine su sve napravljene i isporucene 1923.
Djuro Djakovic je sve masine isporucio nakon II.sv.rata, tacnije 1948 i 1949.
Jedino je Mavag konstantno pravio masine ove serije, prvu 1908, posljednju 1948.

Sada malo tehnickih podataka.

Raspored osovina D'1 ili 0-8-2.
Radijus tockova 900 mm.
Pritisak bojlera 13 atm.
Tezina prazne 31 tona.
Tezina pune 36 tona.
Kapacitet vode 7.00 kubnih metara (sa orginalnim tenderom)
Kapacitet uglja 3.00 kubna metra (sa orginalnim tenderom)
Snaga oko 400 KS (na pregrijanu paru), 350 KS (na zasicenu paru)
Radijus okr. 80 metara , Jung lokomotive 60 metara (ovo je sdz361 negdje pojasnio, zamolit cu da me ispravi ako sam pogrijesio)
Maksimalna brzina 35-40 km/h (zavisi gdje nadjete podatak)
"

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od ivanjz »

"Spisak svih lokomotiva serije 83.

Prvo ide JZ broj , proizvodjac, fabricki broj/godina proizvodnje i
na kraju bivsa numeracija (ako je lokomotiva imala)

83-001 Mavag 4963/1929 (bivsa SHS 1301)
83-002 Mavag 4964/1929 (bivsa SHS 1302)
83-003 Mavag 4965/1929 (bivsa SHS 1303)
83-004 Mavag 4966/1929 (bivsa SHS 1304)
83-005 Mavag 4967/1929 (bivsa SHS 1305)
83-006 Mavag 4968/1929 (bivsa SHS 1306)
83-007 Mavag 4969/1929 (bivsa SHS 1307)
83-008 Mavag 4970/1929 (bivsa SHS 1308)
83-009 Mavag 4971/1929 (bivsa SHS 1309)
83-010 Mavag 4972/1929 (bivsa SHS 1310)
83-011 Mavag 4973/1929 (bivsa SHS 1311)
83-012 Mavag 4974/1929 (bivsa SHS 1312)
83-013 Mavag 4975/1929 (bivsa SHS 1313)
83-014 Mavag 4976/1929 (bivsa SHS 1314)
83-015 Mavag 4977/1929 (bivsa SHS 1315)
83-016 Mavag 4978/1929 (bivsa SHS 1316)
83-017 Mavag 4979/1929 (bivsa SHS 1317)
83-018 Mavag 4980/1929 (bivsa SHS 1318)
83-019 Mavag 4981/1929 (bivsa SHS 1319)
83-020 Mavag 4982/1929 (bivsa SHS 1320)
83-021 Mavag 4983/1929 (bivsa SHS 1321)
83-022 Mavag 4984/1929 (bivsa SHS 1322)
83-023 Mavag 4985/1929 (bivsa SHS 1323)
83-024 Mavag 4986/1929 (bivsa SHS 1324)
83-025 Mavag 4987/1929 (bivsa SHS 1325)
83-026 Mavag 4988/1929 (bivsa SHS 1326)
83-027 Mavag 4989/1929 (bivsa SHS 1327)
83-028 Mavag 4990/1929 (bivsa SHS 1328)
83-029 Mavag 4991/1929 (bivsa SHS 1329)
83-030 Mavag 4992/1929 (bivsa SHS 1330)
83-031 Mavag 4993/1929 (bivsa SHS 1331)
83-032 Mavag 4994/1929 (bivsa SHS 1332)
83-033 Mavag 4995/1929 (bivsa SHS 1333)
83-034 Mavag 4996/1929 (bivsa SHS 1334)
83-035 Mavag 4997/1929 (bivsa SHS 1335)
83-036 Mavag 4998/1929 (bivsa SHS 1336)
83-037 Mavag 4999/1929 (bivsa SHS 1337)
83-038 Mavag 5001/1929 (bivsa SHS 1338)
83-039 Mavag 5002/1929 (bivsa SHS 1339)
83-040 Mavag 5003/1929 (bivsa SHS 1340)
83-041 Mavag 5004/1929 (bivsa SHS 1341)
83-042 Mavag 5005/1929 (bivsa SHS 1342)
83-043 Mavag 5006/1929 (bivsa SHS 1343)
83-044 Mavag 5007/1929 (bivsa SHS 1344)
83-045 Jung 3527/1923 (bivsa RU1)
83-046 Jung 3528/1923 (bivsa RU2)
83-047 Jung 3529/1923 (bivsa RU3)
83-048 Jung 3530/1923 (bivsa RU4)
83-049 Jung 3531/1923 (bivsa RU5)
83-050 Jung 3532/1923 (bivsa RU6)
83-051 Jung 3533/1923 (bivsa RU7)
83-052 Jung 3534/1923 (bivsa RU8)
83-053 Jung 3535/1923 (bivsa RU9)
83-054 Jung 3536/1923 (bivsa RU10)
83-055 Jung 3537/1923 (bivsa RU11)
83-056 Jung 3538/1923 (bivsa RU12)
83-057 Jung 3539/1923 (bivsa RU13)
83-058 Jung 3540/1923 (bivsa RU14)
83-059 Jung 3541/1923 (bivsa RU15)
83-060 Jung 3542/1923 (bivsa RU16)
83-061 Jung 3543/1923 (bivsa RU17)
83-062 Jung 3544/1923 (bivsa RU18)
83-063 Jung 3545/1923 (bivsa RU19)
83-064 Jung 3546/1923 (bivsa RU20)
83-065 Jung 3547/1923 (bivsa RU21)
83-066 Jung 3548/1923 (bivsa RU22)
83-067 Jung 3549/1923 (bivsa RU23)
83-068 Jung 3550/1923 (bivsa RU24)
83-069 Krauss 5972/1909 (bivsa BHLB 1101)
83-070 Krauss 6029/1909 (bivsa BHLB 1102)
83-071 Krauss 6030/1909 (bivsa BHLB 1103)
83-072 Krauss 6031/1909 (bivsa BHLB 1104)
83-073 Krauss 6032/1909 (bivsa BHLB 1105)
83-074 Krauss 6033/1909 (bivsa BHLB 1106)
83-075 Krauss 6034/1909 (bivsa BHLB 1107)
83-076 Krauss 6035/1909 (bivsa BHLB 1108)
83-077 Mavag 2674/1911 (bivsa BHLB 1109)
83-078 Mavag 2675/1911 (bivsa BHLB 1110)
83-079 Mavag 2676/1911 (bivsa BHLB 1111)
83-080 Krauss 6442/1911 (bivsa BHLB 1112)
83-081 Krauss 6443/1911 (bivsa BHLB 1113)
83-082 Krauss 6444/1911 (bivsa BHLB 1114)
83-083 Krauss 6445/1911 (bivsa BHLB 1115)
83-084 Krauss 6583/1912 (bivsa BHLB 1116)
83-085 Krauss 6584/1912 (bivsa BHLB 1117)
83-086 Mavag 3030/1912 (bivsa BHLB 1118)
83-087 Mavag 3031/1912 (bivsa BHLB 1119)
83-088 Krauss 6725/1913 (bivsa BHLB 1120)
83-089 Krauss 6726/1913 (bivsa BHLB 1121)
83-090 Krauss 6727/1913 (bivsa BHLB 1122)
83-091 Krauss 6728/1913 (bivsa BHLB 1123)
83-092 Krauss 6729/1913 (bivsa BHLB 1124)
83-093 Krauss 6730/1913 (bivsa BHLB 1125)
83-094 Krauss 6892/1914 (bivsa BHLB 1126)
83-095 Krauss 6893/1914 (bivsa BHLB 1127)
83-096 Krauss 6894/1914 (bivsa BHLB 1128)
83-097 Mavag 3577/1914 (bivsa BHLB 1129)
83-098 Mavag 3578/1914 (bivsa BHLB 1130)
83-099 Mavag 3579/1914 (bivsa BHLB 1131)
83-100 Mavag 3966/1916 (bivsa BHLB 1132)
83-101 Mavag 3967/1916 (bivsa BHLB 1133)
83-102 Mavag 3968/1916 (bivsa BHLB 1134)
83-103 Mavag 3969/1916 (bivsa BHLB 1135)
83-104 Krauss 7141/1916 (bivsa BHLB 1136)
83-105 Krauss 7142/1916 (bivsa BHLB 1137)
83-106 Krauss 7143/1916 (bivsa BHLB 1138)
83-107 Krauss 7144/1916 (bivsa BHLB 1139)
83-108 Krauss 7289/1917 (bivsa BHLB 1140)
83-109 Krauss 7290/1917 (bivsa BHLB 1141)
83-110 Krauss 7291/1917 (bivsa BHLB 1142)
83-111 Krauss 7292/1917 (bivsa BHLB 1143)
83-112 Krauss 7293/1917 (bivsa BHLB 1144)
83-113 Krauss 7294/1917 (bivsa BHLB 1145)
83-114 Krauss 7295/1917 (bivsa BHLB 1146)
83-115 Krauss 7296/1917 (bivsa BHLB 1147)
83-116 Krauss 7297/1917 (bivsa BHLB 1148)
83-117 Krauss 7298/1917 (bivsa BHLB 1149)
83-118 Krauss 7299/1917 (bivsa BHLB 1150)
83-119 Krauss 7300/1917 (bivsa BHLB 1151)
83-120 Krauss 7500/1919 (bivsa BHLB 1152)
83-121 Krauss 7501/1919 (bivsa BHLB 1153)
83-122 Krauss 7502/1919 (bivsa BHLB 1154)
83-123 Krauss 7503/1919 (bivsa BHLB 1155)
83-124* Krauss 5068/1903 (bivsa BHLB 1001)
83-125* Krauss 5069/1903 (bivsa BHLB 1002)
83-126* Krauss 5070/1903 (bivsa BHLB 1003)
83-127* Krauss 5071/1903 (bivsa BHLB 1004)
83-128* Krauss 5189/1904 (bivsa BHLB 1005)
83-129* Krauss 5190/1904 (bivsa BHLB 1006)
83-130* Krauss 5191/1904 (bivsa BHLB 1007)
83-131* Krauss 5192/1904 (bivsa BHLB 1008)
83-132* Krauss 5193/1904 (bivsa BHLB 1009)
83-133* Krauss 5194/1904 (bivsa BHLB 1010)
83-134* Krauss 5472/1906 (bivsa BHLB 1011)
83-135* Krauss 5473/1906 (bivsa BHLB 1012)
83-136* Krauss 5474/1906 (bivsa BHLB 1013)
83-137* Krauss 5475/1906 (bivsa BHLB 1014)
83-138* Krauss 5476/1906 (bivsa BHLB 1015)
83-139* Krauss 5477/1906 (bivsa BHLB 1016)
83-140* Krauss 5478/1906 (bivsa BHLB 1017)
83-141* Krauss 5763/1907 (bivsa BHLB 1018)
83-142* Krauss 5764/1907 (bivsa BHLB 1019)
83-143* Krauss 5765/1907 (bivsa BHLB 1020)
83-144* Krauss 5766/1907 (bivsa BHLB 1021)
83-145* Krauss 5767/1907 (bivsa BHLB 1022)
83-146* Krauss 5768/1907 (bivsa BHLB 1023)
83-147* Krauss 5769/1907 (bivsa BHLB 1024)
83-148* Mavag 2063/1908 (bivsa BHLB 1025)
83-149* Mavag 2064/1908 (bivsa BHLB 1026)
83-150* Mavag 2065/1908 (bivsa BHLB 1027)
83-151* Mavag 2066/1908 (bivsa BHLB 1028)
83-152* Mavag 2067/1908 (bivsa BHLB 1029)
83-153 DJ.DJ 48/1948
83-154 DJ.DJ 49/1948
83-155 DJ.DJ 50/1948
83-156 DJ.DJ 51/1948
83-157 DJ.DJ 52/1948
83-158 DJ.DJ 53/1948
83-159 DJ.DJ 54/1948
83-160 DJ.DJ 55/1948
83-161 DJ.DJ 56/1948
83-162 DJ.DJ 57/1948
83-163 Mavag 5676/1948
83-164 Mavag 5677/1948
83-165 Mavag 5678/1948
83-166 Mavag 5679/1948
83-167 Mavag 5680/1948
83-168 Mavag 5681/1948

83-173 DJ.DJ 129/1949
83-174 DJ.DJ 130/1949
83-175 DJ.DJ 131/1949
83-176 DJ.DJ 132/1949
83-177 DJ.DJ 133/1949
83-178 DJ.DJ 134/1949
83-179 DJ.DJ 135/1949
83-180 DJ.DJ 136/1949
83-181 DJ.DJ 137/1949
83-182 DJ.DJ 138/1949


Lokomotive sa zvijezdicom pored broja su na zasicenu paru, dakle sve iz prve serije.

Primjetit cete da nema informacija za 4 lokomotive brojeva 169, 170, 171 i 172.
O ovome je mali.paja vec pisao, sada kada postoji tema o ovome nadam se da ce stvari jos detaljnije opisati :D
Ovi brojevi su alocirani od strane JZ-a ali lokomotive iz Mavaga nikada nisu isporucene zbog rezolucije Informbiroa 1948.
Dobra vijest je da je jedna od ovih izgleda prezivila u Madjarskoj. "

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od ivanjz »

Fabrički snimak prve lokomotive serije 83 koja će kasnije dobiti
numeraciju 83-124.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od ivanjz »

Prva lokomotiva serije 83 snimljena u Dubrovniku 1966. godine.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od ivanjz »

Neisporucena lokomotive nosile su brojeve od 83-169 do 83-172. Jedna od
ovih lokomotiva 83-172 izlozena je kao muzejski eksponat u gradu
Mosonmagyarovar u Madjarskoj.

Slika

Ova lokomotiva nosila je oznaku OKU30. Iz fotografije se vidi da je
lokomotiva preradjena na metarski kolosek i da ima cetvero osovinski tender.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od ivanjz »

Spisak sačuvanih lokomotiva serije 83.
U zagradama su mjesta gdje su se lokomotive po nekim podacima nalazile u zadnjih 10 godina.

83-017 Cacak (Visegrad)

83-029 Lapovo (Pozarevac)

83-035 Mladenovac

83-037 Pozega

83-052 Sargan (Zajecar)

83-056 Trebinje

83-062 Pozega

83-064 Skopje

83-076 Jenbach/Austrija

83-106 Ploce

83-157 Banovici

83-158 Banovici

83-159 Banovici

83-172 (OKU 30) Mosonmagyaróvár/Starograd (Madjarska) Mavag 5685/1951
Ova masina nikada nije isporucena Jugoslaviji, broj JZ 83-172 je bio alociran za ovu lokomotivu mada ga naravno nikada nije nosila.
Naknadno je rekonstruisana na 1000 mm.

83-173 Sargan

83-175 Bijeljina

83-176 Slavonski Brod

83-180 Weiz/Austrija (Banovici)

83-181 Banovici

83-182 Lajkovac

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od ivanjz »

sdž361 je napisao:

"Ova seriju seriju lokomotiva je konstruisala najpoznatija fabrika lokomotiva koloseka 0,76 m Kraus iz Linca. Posle otvaranja dalmatinskih pruga BHStB je trebala jača lokomotiva za teretne vozove jer su ove pruge imale veće athezione uspone od dotadašnjih BiH pruga. Pošto Austriski konstruktori nisu cenili Malet sistem a Klose-ov mehanizam je bio suviše komplikovan opredelili su se za lokomotivu sa četri vezane osovine i sa zadnjom pokretnom osovinom po tek konstruisanim odličnim sistemom Kraus-Helmholc. Dakle ovo je bila lokomotiva za teretne i mešovite vozove i njena maksimalna brzina je 35 km/h. Nikad u zvaničnim dokumentima nije navođena brzina od 40 km/h iako je ova lokomotiva sa lakoćom postizala tu brzinu i na mnogim probnim vožnjama je ostvarivana i veća. Ipak smatralo se da s obzirom na prečnik točka brzina veća od 35 km/h izaziva suviše veliko naprezanje osovina i redovno nije bila dozvoljena. Podatak koji se negde navodi da je maksimalana brzina ove serije bila 40 km/h je čista greška, naročito česta kod austrijanaca zbog brkanja sa sličnom serijom Mh.

Prve lokomotive ovog tipa napravljene su po tada popularnom kompaund sistemu na zasićenu paru. Zato prve 83-ojke imaju četvrtaste cilindre, desno manji (visokog pritiska) a levo vrlo veliki (niskog pritiska). Međutim kao i kod ostalih lokomotiva brzo se pokazalo da je bolja verzija blizna mašina sa pregrejanom parom kave su se dalje isključivo gradile.

Što se numeracije tiče ne vidim ništa nelogično u njoj. JDŽ numeracija je uvedena 1933. godine sa jasnom intencijom da mlađe lokomotive imaju manje brojeve. Zato su brojevi od 001 do 044 dati lokomotivama koje su 1930. godine isporučene iz Budimpešte jer su to bile tada najnovije mašine. Zatim slede od 045 do 068 lokomotive (24 komada) napravljene 1924. u fabrici Jung, pa od broja 069 do 123 55 originalnih BiH bliznih lokomotiva i na kraju 29 nastarijih kompaund lokomotiva. Ovaj princip je važio i kod većine drugih serija lokomotiva mada je bilo izuzetaka. Naravno da su kasnije nabavljane lokomotive serije 83 dobijale brojeve po hronološkom redosledu.
Jedino misteriozno kod numeracije ove serije lokomotive su oznake PУ 1 - 24 iz vremena SHS. Nikome danas nije jasno kako su nastale ove oznake. Na SHS se kod Direkcije Sarajevo koristio stari BHStB sistem a Direkcija Beograd (kojoj su ove lokomotive kao reparaciona isporuka trebalo da pripadnu) je od 1922. godine koristila šemu sa "desethiljadarkama" (10 000 - lokomotive sa 2 vezane osovine, 11 000 sa 3 vezane osovine, 12 000 sa četri vezane osovine itd.). Kako su ove lokomotive dobile oznaku ćilirično RU i šta ona uopšte znači danas nikom nije jasno.
Tri lokomotive van JDŽ-a koje pominje Great Cornholio su lokomotive koje su 1926-28 isporučene Podrinjskim i Požarevačkim Okružnim Železnicama (P-11,12 i Š-3). Ove železnice sa svim lokomotivama su 1945. godine predate JDŽ-u. Kasnije početkom 60-tih godina su radi unifikacije dobile brojeve nekih JDŽ lokomotiva koje su 1948. ostale u Mađarskoj. Tako je P-11 postala 83-021, P-12 je postala 83-035 a Š-3 je postala 83-043. Tako da lokomotiva koja se (u izuzetno lošem stanju) nalazi u Mladenovcu nije originalana JŽ 83-035 koja je završila u Mađarskoj već bivša Požarevačka P-12.

Što se tiče fabrika koje su proizvodile ovaj tip lokomotiva na to je presudno uticala politika. Lokomotivu je konstruisala i vrlo kvalitetno pravila fabrika Kraus Linc i nijedna druga fabrika nije je kvalitetom premašila. Ali budžet BiH je morao po određenom ključu da se troši na narudžbe i iz Austrije i iz Mađarske. Tako je budimpeštanska fabrika dobila da pravi određen broj lokomotiva za BHStB isključivo po političkom ključu.
Posle prvog svetskog rata sve (sem 2 lokomotive serije 88) uske JDŽ lokomotive su nabavljene na račun reparacije. Kako su samo Nemačka i Mađarska bile u obavezi da Srbiji isplaćuju reparacije a ne i Austrija sve lokomotive su morale da se prave u njihovim fabrikama. Zato Kraus u Lincu nije uopšte došao u obzir za nabavke lokomotiva za državne železnice. I posleratne nabavke iz Budimpešte su takođe posledica ratnih reparacija a proizvodnja u tada jedinoj domaćoj fabrici Đuro Đaković je bila podržana željom da se razvije domaća industrija. "

sencica

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od sencica »

Sačuvana lokomotiva 83-029 i izložena u Lapovu.
Mada ova lokomotiva nema baš nikakve veze sa Lapovom,
jer pruga uzanog koloseka u Lapovu nikada nije ni postojala.

Slika

Slika

Korisnikov grb
presa
Šef stanice
Poruke: 378
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:15
Mesto: Мали Борак
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od presa »

Lokomotiva 83-144 snimljena u stanici Dubrovnik.
Dubrovnik1-83-144-1-1960.jpg
Dubrovnik1-83-144-1-1960.jpg (56.77 KiB) Pregledano 7330 puta
http://www.google.com

Korisnikov grb
presa
Šef stanice
Poruke: 378
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:15
Mesto: Мали Борак
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JZ 83

Poruka od presa »

Lokomotiva 83-138 snimljena u stanici Dubrovnik 1960. godine.
Dubrovnik4-83-138-1960.jpg
Dubrovnik4-83-138-1960.jpg (72.45 KiB) Pregledano 7330 puta
http://www.google.com

Pošalji Odgovor

Povratak na “Vučna i vozna sredstva sa nekadašnjeg uskog koloseka”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 9 gostiju