Za snabdevanje nemačkih i bugarskih trupa na zapadnom delu fronta sagrađena je 1916. godine poljska vojna železnička pruga koloseka 0,60 Žostov(Đeneral Haris, danas Đorče Petrov) –Tetovo – Gostivar – Kičevo – Selo Malinovac. Njena dužina je je bila 163 kilometra. Bugari su radili na produženju ove pruge od Ki?eva do Ohrida u dužini 65. kilometara ali je do kraja rata nisu završili. Na ovoj pruzi nisu sagra?eni nikakvi objekti niti putna postrojenja. Za snabdevanja trupa u centralnom delu fronta koriš?ena je pruga normalnog koloseka Skoplje – ?ev?elija ali su dogra?ene i dve poljske vojne pruge koloseka 0,60 i to:
- Veles – Stepanci u dužini 32 km, izgra?ena 1917. godine.
- Gradsko – Drenovo – Prilep – Bela Crkva – Murgaš – Svinište dužine 54 km, sa odvojcima Prilep – Alince – Beranci dužine 26 km i Alince – Kantlarci dužine 8 km.
Nemci su Drenovo zvali "Mekenzen" po komandatu nema?ke vojske Augustu Makenzenu koji je okupirao Srbiju krajem 1915. godine. Od pruge normalnog koloseka Sofija – ?ustendil – ?uševo i stanice Radomir izgra?ena je vojna pruga koloseka 0,60 Radomir – Dupnica – ?umaja – Marinopolj dužine 170 km i krak pruge od stanice kod Marinopolja pa preko Petri?a do Strumice u dužini 60 kilometara. Ukupna dužina ove pruge bila je 230 km. Nemci su izgradili i prugu od Žostova do Rudnika hroma u Raduši u dužini od 18 km. Na vojnim prugama Žostova – Ki?evo i Radomir – Petri? – Strumica prevožen je vojni materijal (hrana, municija i ostalo) ali je bio organizovan i javni vojno-putni?ki saobra?aj.
Na karti u prvom postu mogu se videti trase ovih pruga.
Nakon oslobo?enja srpska vojska je u jesen 1918. godine zaplenila ukupno 144 parne lokomotive i 872 vagona, što teretna, putni?ka, sanitetstka i cisterne za vodu.
Za razliku od pruga koloseka 0,60 na savezni?kom delu fronta u Gr?koj koje su po oslobo?enju skinute sve u celini, ove pruge u Makedonij ?e se koristit dugi period sve do po?etka 60-tih godina a neke nakon I svetskog rata bi?e još i izgra?ene. Neke od njih bi?e normalizovane ili ?e biti napravljeni drugi pravci. Na ovim prugama upotrebljavane su ?uvene nema?ke vojne lokomotive koloseka 0,60 nazvane brigadne lokomotive a kasnije su na JŽ dobile notaciju kao serija 99.4. Samo su dve ostale sa?uvane u Makedoniji.
Na slici dole bugarski i nema?ki vojnici snimljeni negde na ovim prugama uz lokomotivu.
Na slici dole putni?ki voz u stanici Gostivar kojeg je snimio g. Alfred Horn krajem pedesetih godina.
Sjajnu reportažu sa ovih pruga dao je g. Charlie Lewis na svome poznatom sajtu:
http://www.penmorfa.com/JZ/ohrid.html
___