Slovenija

Stanje danas, reportaže,stare fotografije, problemi..
Odgovori
Korisnikov avatar
cira-1
Ministar železnica
Postovi: 2506
Pridružio se: 30 Mar 2012, 20:43
Kontakt:

Re: Slovenija

Post od cira-1 »

Imam molbu za model. da otvori novu temu u industrijskim prugama Slovenije i ovaj post neka premesti.

Leški rudnik uglja

Leški rudari ispred ulaza u okno Franciskus. Godina se nezna, ali je sigurno da je nešto pre 1939, kada su tamo iskopana poslednja kolica uglja. Leški rudnik je pedesetih godima 19 veka bio najveći rudnik u Sloveniji, jer 1847 svi slovenački rudnici zajedno su kopali tri puta manje uglja nego Leški rudnik. Najviše rudara, 865, je bilo zapošljeno u rudniku tako da je 1882. ptozvodnja uglja iznosila 70 000 tona.
1998.jpg
1998.jpg (99.91 KiB) Pogledano 2867 puta

železocestnik
Direktor železnice
Postovi: 1355
Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
Kontakt:

Re: Slovenija

Post od železocestnik »

Pozdravljeni,

za one, koji ne vide dobro natpisa, dodajem malo veći natpis ;)

Slika

Do godine 1875 vozili su ugalj do željezare Prevalje sa konjskom vućom po uzkotirni pruzi.

Baš se nezna, da li je ova lokomotiva Krauss München vozila i do rudnika ali je vozila od kolodvora Prevalje do željezare..

Slika

Na kraju je vozila ova:

Slika

pozdrav
Darko

Korisnikov avatar
cira-1
Ministar železnica
Postovi: 2506
Pridružio se: 30 Mar 2012, 20:43
Kontakt:

Re: Slovenija

Post od cira-1 »

Ako sam dobro razumeo i preveo i ovo je vezano za pomenti rudnik. Ako sam negde pogrešio zamolio bih gospdina branka da me ispravi..

Kad su hteli preći svojevremeno od Mežica do Črne, morali su proći kroz dva tunela:
111.jpg
111.jpg (60.54 KiB) Pogledano 2855 puta
Fotografija prikazuje prirodni tunel na glavnom putu Mežica – Žerjav. U vreme kad još nije bilo tunela, put je vodio do skele.Ko je hteo da ide do Žerjava ili Črne, morao je ići vodom, tačnije skelom. Zbog te prepreke nije pravovremeno došlo do prosperiteta stanovnika Žerjave i Črne.
"Kužni križ" i danas postoji i vidljiv je sa puta.
112.jpg
112.jpg (79.57 KiB) Pogledano 2855 puta
Dva tunela na putu Mežica – Črna probijeni su 1921. godine, kada je rudnik produžio prugu uzanog koloseka na relaciji Prevalje Polena – Žerjav, i tada je krenuo voz

Pozdrav

Korisnikov avatar
cira-1
Ministar železnica
Postovi: 2506
Pridružio se: 30 Mar 2012, 20:43
Kontakt:

Re: Slovenija

Post od cira-1 »

Na sajtu : Stare fotografije in razglednice Koroške, objavljena je ova zanimljiva informacija o ovoj pruzi, a odnosi se na poslednju fotografiju ove teme:

Prilažem fotografiju uzane železnice Prevalje – Žerjav, koja je izgrađena za potrebe rudnika. Pruga je radila od 1917. do 1934. godine, bila je dužine 13 km. Ova fotografija je verovatno snimljena između Poleno (Mežice) i Žerjav.Rudnik je prvo imao kamion, ali od njega nije bilo puno pomoći. Mislim da je čak imao drvene točkove.

železocestnik
Direktor železnice
Postovi: 1355
Pridružio se: 03 Jul 2016, 13:07
Kontakt:

Re: Slovenija

Post od železocestnik »

cira-1, pozdravljen,

sa ovakvim vestima na facebook-u uvjek so problemi, jer si niko ne uzme u ruke ni knjige o lokalni historiji.Samo se prepisuje...

Sa prugom od Prevalj do Žerjava (rudnik olova) bilo je ovako:

Slika


U vrijeme prvog rata nestalo je vučnih životinja, pa su počeli razmišljati o uzkotračnoj pruzi iz Žerjava do Prevalj.
U prvoj fazi su dogradili prugu do Polene (1917), kasnije, 1921 povukli su prugu do Žerjava.
Prugu su stavili na put ali su trebali naplačivati koncesiju i sređivati i put i železnicu.
Polako su ustanovili, da to nije rentabilno. Imali su lokomotivu težine 20 tona, koja je mogla povuči 5 vagona. Imali su dve lokomotive po 80 KS i 18 teretnih vagona (za 5 tona).
Zbog toga su se odlučili, da če voziti sa teretnim cestnim vozilima. Kupili su TATRE.
Rasturili su prugu Prevalje-Žerjav i 1935 počeli voziti sa teretnim vozilima po putu.
Kupili su dva kamiona i šest prikolica i sve je bilo jeftinije.

Pored ovog tovornog vozila piše, da je vozio olovo prije 1917. godine.

Slika

Da li je to tačno, ne bih znao, jer nemam poznavanja teretnih vozila.

Fotografije iz knjige: 300 let Mežiški rudniki, Mežica 1965
Podaci iz knjige: Ivan Mohorič: Industrializacija Mežiške doline

pozdrav
Darko

Korisnikov avatar
cira-1
Ministar železnica
Postovi: 2506
Pridružio se: 30 Mar 2012, 20:43
Kontakt:

Re: Slovenija

Post od cira-1 »

Darko

Hvala na ovim činjenicama i fotografijama

Pozdrav

Korisnikov avatar
PECELJ
Uber minister
Postovi: 8848
Pridružio se: 01 Apr 2012, 19:47
Kontakt:

Re: Slovenija

Post od PECELJ »

Železnička stanica Hrastnik na pruzi Zagreb-Ljubljana :
655_001 hrastnik.jpg
655_001 hrastnik.jpg (155.14 KiB) Pogledano 2819 puta

Korisnikov avatar
PECELJ
Uber minister
Postovi: 8848
Pridružio se: 01 Apr 2012, 19:47
Kontakt:

Re: Slovenija

Post od PECELJ »

Stajalište (najverovatnije) Dolič u severoistočnom delu Slovenije. Snimak iz 1920.godine.
SL 384_001 dolic 1920.jpg
SL 384_001 dolic 1920.jpg (179.67 KiB) Pogledano 2803 puta

Korisnikov avatar
cira-1
Ministar železnica
Postovi: 2506
Pridružio se: 30 Mar 2012, 20:43
Kontakt:

Re: Slovenija

Post od cira-1 »

03-011 at Maribor.
20.jpg
20.jpg (172.19 KiB) Pogledano 2793 puta

Korisnikov avatar
PECELJ
Uber minister
Postovi: 8848
Pridružio se: 01 Apr 2012, 19:47
Kontakt:

Re: Slovenija

Post od PECELJ »

Pruga na ulazu u Sloven Grdec. Snimak iz 1962.godine.
545_001sloven gradec 1962.jpg
545_001sloven gradec 1962.jpg (215.26 KiB) Pogledano 2779 puta

Odgovori

Povratak na “Železničke pruge iz našeg okruženja nekada i sada”

Ko je OnLine

Korisnika u ovom forumu: Google [Bot] i 0 gostiju