Beogradski tramvaji

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od železocestnik »

JŽ 363, pozdravljen,

puno ti hvala za ovo obrazloženje, da nacrt nije iz 1908. godine nego je nastao u posleratnim godima.

Možda još pitanje, koja je to linija, koja je bila već elektrificirana na razglednici sa Terazija gore i linija konjskog tramvaja, koja skreće sa bulevara ?

Terazije su sigurno na razglednici, pošto se na razglednici vidi česma.

pozdrav
Darko

JŽ 363
Ložač
Poruke: 90
Pridružen: 01 Sep 2017, 22:24
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od JŽ 363 »

Pozdravljen Železocestnik, alias Darko,

elektrificirana linija je Topčiderska, dok je neelektrificirana pruga koja s Terazija skreće u Bulevar tzv. "grobljanska" - pruga prema Novom groblju. Ukoliko je fotografija nastala 1900. godine ili pre (vidimo po potpisu datum - maj 1900?), onda je u vreme njenog nastanka samo pruga prema Topčideru bila elektrificirana (pardon - uz deonicu pruge prema Železničkoj stanici i Donjem depou na Dorćolu). Preostale linije su elektrificirane u narednim godinama.

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od železocestnik »

JŽ 363, pozdravljen,

hvala za objašnjenje.

O prugama konjskog tramvaja možemo ponešto saznati u članku:

Beogradske priče: Štajerci od Slavije do Kalemegdana
Vеčernje Novosti 12. maja 2016

U Beogradu živi još jedan iz redova neobičnih primeraka stare garde: najstariji tramvajdžija, u stvari pionir svih beogradskih tramvaja, i konjskih i električnih, Vasa Tomić zvani 'Gospoja'.“

Novembra meseca 1938. godine ovako je počeo tekst u listu „Vreme“, u reportaži koja se bavila očuvanjem varoške tradicije i sećanja na stari Beograd.
U tom trenutku Tomić je uveliko bio sedamdesetogodišnjak, a vozio je prvi tramvaj na liniji koja je u Beogradu spajala Kalemegdan i Slaviju. Prvo šinsko vozilo klaparalo je ovom trasom počev od 1892. godine. Sećanja Tomića Gospoje duhovito su ilustrovana manirom ondašnje dnevne štampe, a čitaoci su uživali u anegdotama koje prenosimo čitaocima „Beogradskih priča“.

Bez stanica autor teksta Svetozar Glišović opisuje kako se u doba početka tramvajskog prevoza niko nije peo u „prva kola“ jer su ta kola u stvari bili konji. – Brzina se razvijala pomoću biča – šarmantno beleži predratni reporter. – Ono „ššš“ koje danas proizvodi vadušna kočnica moglo bi da se čuje jedino ako se „motor“ previše najeo „pa na taj neinteligentan način izražava svoje unutrašnje zadovoljstvo i spokojstvo. Za dejstvo takve 'vazdušne kočnice' iz starih, dobrih vremena kočničar je unapred znao čim bi video da se podiže rep tramvajskog motora“. Pored ovih muka sa konjem za vuču i njegovim fiziološkim potrebama tokom radnog vremena, Gospoja je prepričavao i ostale dogodovštine koje su se zbivale tramvajskom šoferu.

A stanica, e moj priko, uopšte nije bilo – pričao je Gospoja.- Ako hoćeš u tramvaj, imaš da mašeš rukom još izdaleka, ili da staneš ispred konja, da ih zaustaviš, pa onda možeš da uđeš. Doduše, mogao si lepo i da uskačeš. Kočijaš koji upravlja tramvajem na svaka dva sata dobijao bi dva odmorna konja, koji bi nastavili posao prethodnika.
Vozio sam ja od Slavije do Kalemegdana za 20 minuta, isto kao i sad, pa možda i za koji konjski nokat brže! A konji su bili štajerci, treba tu povući 50 putnika, pa možda i više. Sećao se Tomić i bakšiša koji je dobijao, a u to vreme, s kraja 19. i početka 20. veka, vožnja tramvajem bila je donekle i deo statusa.

Što su ljudi nekad bili galantni! – sećao se Gospoja svoje mladosti. – Tramvaj, nekad, moj priko, to ti je kao sad pozorište ili koncert. Kad neko obuče novo odelo i hoće da se pokaže pred svetom, a on gde će nego u tramvaj! Ne uđe on zato što žuri, nego da se pokaže pred boljim svetom, da ga zagledaju. E, moj priko, danas ti je pozorište sasvim zamenilo stare konjske tramvaje! Evo baš sam na jednoj slavi čuo dve gospođe kako razgovaraju o pozorištu. Pa jedna pita šta se daje, a druga joj odgovara: „Baš me briga šta se daje, za mene je to premijera moje nove haljine!“ Eto, tako su ti pre ulazile i u moj konjski tramvaj. Ne zna ona gde ide, nego samo uđe i namesti se, a svi se zablenu u njene nove krpe. Tako se „nađiđi“ kao da ništa ne primećuje, a kad stigne na Slaviju kaže: „Ju, pa zar smo već na Kalemegdan?“.

SAOBRAĆALE SE TRI LINIJE U doba uvođenja prvih, konjskih tramvaja prednjačile su tri linije. Kako se sećao Vasa Gospoja, prva je išla od kafane „Tri seljaka“ do „Srpske krune“ (Slavija – Kalemegdan), druga na relaciji „Šiško – Groblje“ (Današnje Terazije – Ruzveltova) i treća od kafane „Žagubica“ ka električnoj centrali na Dorćolu.

ISKAKANjE iz tramvaja koji vozi sporo nije bilo zabranjeno, kao što je to postalo kasnije, kada su uvedena brža, električna vozila. Gospoja je govorio kako su „čak i babe uskakale i iskakale“. Konjski tramvaji su radili do 1903. godine, kako se sećao Vasa Tomić, a prvi električni je prešao preko Terazija 1897.

Bio je to redak dan za Beograd. Objavljeno je da će u nedelju preći preko Terazija tramvaj koji ide sam. Toga jutra crkve su bile prazne, jer je svet još pre jutrenja zauzeo sva mesta duž pruge, očekujući to prvo čudovište. Potom je došlo vreme da se naši kočijaši obuče vožnji električnog tramvaja. A to je bio sasvim novi izazov. – Belgijanci su doveli trojicu tramvajdžija koji su kočijašima naše Direkcije tramvaja i osvetljenja davali časove. Eh, prika moj, tako ti je to bilo. Ja sam čovek iz starih konjskih vremena, to jest iz starih dobrih tramvaja. Terao sam tramvaj 31 godinu i sedam meseci, a nikom nisam zgazio ni na žulj, a kamoli da sam nekog pregazio preko stomaka. To sam samo ja, Vasa Tomić i niko više! Drugi bi dobio diplomu za građanske časti i vrline, ali meni je i ovako dosta. Ja sam time zadovoljan. Vasa je penzionisan (ili, kako on kaže „metnut u turšiju“) 1930. godine. I pitao se: „Čika Ajnštajn da izračuna koliko puta se čika Vasa Gospoja vozio od Čubure do Kalemegdana i natrag?“.

KARTA IZ 1894. Sečao se Gospoja i cene prevoza tramvajem sa konjskom vučom, pa je reporteru objasnio kako je stajanje naplaćivano pet para, a sedenje deset. – Ko bi kupio ovu prvu kartu, a onda seo, morao je da doplati! Te godine vozni park koji je vukao beogradske tramvaje brojao je 38 konja.

Tramvaj za Groblje...
vreme,-19381.jpg
vreme,-19381.jpg (120.42 KiB) Pregledano 1407 puta
Grafika: Vreme, 1938


pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od železocestnik »

Prošlo je vrijeme za popravke i novosti :?

IZ DOBRIH STARIH VREMENA...
P_2689_1938_11_20_011b1.jpg
P_2689_1938_11_20_011b1.jpg (1.39 MiB) Pregledano 1402 puta
P_2689_1938_11_20_011a.jpg
P_2689_1938_11_20_011a.jpg (634.29 KiB) Pregledano 1402 puta
Crteži:
P_2689_1938_11_20_011c1.jpg
P_2689_1938_11_20_011c1.jpg (43.17 KiB) Pregledano 1402 puta
izvor: Narodna biblioteka Srbije

pozdrav
Darko

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od PECELJ »

Terazije 1938.godine :
167871638_10225093715392696_4187493002518294270_n Terazuje 38.jpg
167871638_10225093715392696_4187493002518294270_n Terazuje 38.jpg (317.46 KiB) Pregledano 1382 puta

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2464
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od cira-1 »

Do sada smo mogli videti fotografije prvog tramvaja iz Beograda za Zemun.

Jedna fotografija iz Zemuna za Beograd :

Polazak prvog tramvaja iz Zemuna
Polazak prvog tramvaja iz Zemuna.png
Polazak prvog tramvaja iz Zemuna.png (234.15 KiB) Pregledano 1337 puta
Tramvajska linija za Zemun (Fotomagacin.com)
25.jpg
25.jpg (47.81 KiB) Pregledano 1337 puta
Izvor : Fb

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

onaj nacrt tramvajske mreže, kod koje je godina 1908, preuzeo sam sa wikipedije.
Wikipedija je nacrt preuzela sa Facebook-a, kde ju je stavio 17. junija 2013:
Istorijski arhiv Beograda: Tramvajska mreža u Beogradu, 1908. god.

link do nacrta na Facebook: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=588524474511944

Pa nisam znao, da je potrebno proveravati nacrte, koje daje u javnost arhivska služba grada Beograda :shock:

Dobro, ako treba provjeravati i to, i to čemo nekako uraditi :idea:

Pogledat čemo nacrte grada Beograda od 1900 do 1912. godine...

Prvi nacrt, kojeg sam pronašao je iz 1900. godine. Objavljen je bio u knjizi vodića Baedeker za Austro-ugarsku...
BG1900_01703017_5423_0556a.jpg
BG1900_01703017_5423_0556a.jpg (122.07 KiB) Pregledano 1321 put
01703017_5423_0557a.jpg
01703017_5423_0557a.jpg (116.69 KiB) Pregledano 1321 put
Tačno se vidi, koliko je bilo 1900. godine pruga. Ima i ona, koja skreće sa Terazija prema Kralja Alexandra ulici.
Skretanje se vidi i na nacrtu iz 1903. godine:
BG1903.png
BG1903.png (908.77 KiB) Pregledano 1321 put
Ali nas sada više interesuje, koje linije su elektrificirane a koje još uvjek vuću konji...

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

u Baedeker vodićia trebali su da daju inforacije o hotelima, željeznici, brodovima, šta treba vidjet i...o prometu u gradu :idea:

Dale i o tramvajima...pa bili to konjski ili električni.

Da vidimo, što piše u Baedeker vodiću za Austro-ugarsku, kde je i izlet u Beograd:
2021-05-12 071151.png
2021-05-12 071151.png (333.6 KiB) Pregledano 1314 puta
Tramvaji su:
Baedeker tram Bg1.png
Baedeker tram Bg1.png (42.75 KiB) Pregledano 1314 puta
-konjski tramvaj kroz grad (20-50 c)

-linija električnog tramvaja počne u Dušanovoj ulici, prođe pored železničke stanice i dalje do Topčidera. Vožnja traje 25 minuta, cijena 35 c)

Car Dušanova ulica je tamo na nactu tramvajskih pruga, kde su "tramvajske šupe" (štale).

Godine 1900 bila je elektrificirana tek jedna linija beogradskog tramvaja!

pozdrav
Darko

JŽ 363
Ložač
Poruke: 90
Pridružen: 01 Sep 2017, 22:24
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od JŽ 363 »

železocestnik piše:Pozdravljeni,
Pogledat čemo nacrte grada Beograda od 1900 do 1912. godine...
Prvi nacrt, kojeg sam pronašao je iz 1900. godine. Objavljen je bio u knjizi vodića Baedeker za Austro-ugarsku...
Pozdrav Železocestnik,

spomenuti Baedeker-ovi nacrti Beograda nažalost nisu relevantni izvori za proučavanje faktografije beogradskog tramvaja - iako su bili ažurirani od godine do godine, čak u izdanjima iz 20-ih godina (tu mislim na sam nacrt koji je reprintovan) nailazi se na ucrtane nepostojeće ili izostavljene postojeće tramvajske pruge. Na konkretnom nacrtu iz 1908. godine, nije ucrtana tramvajska pruga Kolarac - Trkalište, ali je zato ostavljena prvobitna stara trasa tramvajske pruge od Železničke stanice do Pristaništa (prostorom današnje beogradske međugradske autobuske stanice). I najinteresantnije - trasa tramvajske pruge od Guberevca (kraj ulice Miloša velikog) prema Topčideru, ucrtana je potpuno imaginarnom trasom preko senjačkog brda, kojom ona nikada nije vodila.

Do 1900. godine, u Beogradu su bile elektrificirane dve tramvajske pruge (tj. linije): od Terazija do Topčidera i od Slavije do Pristaništa i Električne centrale (tramvajskog depoa na Dorćolu). Elektrifikacija preostalih pruga, izvršena je do polovine prve decenije 20. veka.

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Beogradski tramvaji

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

ostavit ćemo strane vodiće...

Pretražit ćemo srpsku štampu, koliko je moguće.


Pripreme za otvaranje konjskog tramvaja U Beogradu:
Posnetek zaslona 2021-05-14 011515a.png
Posnetek zaslona 2021-05-14 011515a.png (293.33 KiB) Pregledano 1250 puta


Posnetek zaslona 2021-05-14 011601a.png
Posnetek zaslona 2021-05-14 011601a.png (386.85 KiB) Pregledano 1250 puta
Da li će promet stvarno otpočeti 1. oktobra 1892 ?

pozdrav
Darko

Pošalji Odgovor

Povratak na “Tramvaji i žičare na bivšim ExYu prostorima”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 10 gostiju