Lokomotive serije JDŽ 21

Parne lokomotive u Srbiji i svetu nekada i sada
Pošalji Odgovor
železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Lokomotive serije JDŽ 21

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

lokomotive serije JDŽ 21 postale su kod numeracije 1933. godine lokomotive SDŽ (brojevi 01 do 015).

Lokomotive je dobavila američka tvornica lokomotiva ALCO godine 1915. Počeo je prvi svjetski rat, pa nije bilo moguće više kupovati u Austo-ugarskoj ili Njemačkoj.

Na razpolaganju su i fotografije...

JDŽ 21-003

Slika

Dokaz, da je stvarno Amerikanka...

Slika


I broj...

Slika


Fotografija je iz fototeke Železniškega muzeja u Ljubljani. Original je u Železničkom muzeju u Beogradu.



JDŽ 21-007...

Slika

Foto: T. Gljivović

Slika


I na kraju još sa originalnom SDŽ oznakom ("013")...kasnije JDŽ 21-013

Slika

Slika

Sve fotografije su iz fonda prof. Kumarja.


Državne železnice Srbije kupile su svih 15 ovih lokomotiva godine 1915.


Zahvaljujem se prof. Mladenu Bogiću, ravnatelju Železniškega muzeja v Ljubljani, da je dozvolio objaviti fotografije na forumu.

pozdrav
Darko

Korisnikov grb
cira-1
Ministar železnica
Poruke: 2470
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JDŽ 21

Poruka od cira-1 »

da malo dopunim, jedan članak našeg forumaša SDŽ 361 :

Dakle evo "elementarnih" podatka o seriji JDŽ 21. To je jedan od četri tipa lokomotiva koje su SDŽ naručile 1915. godine u Americi da bi pojačale svoj vozni park tokom ratnih operacija. Ove lokomotive su bile standardne američke konstrukcije fabrike ALCO. Ali sudbina je htela da ove lokomotive u stvari nikad nisu radile na SDŽ. Nalazile su su se na na brodu u sred Mediterana kada je oktobra 1915. godine Srbija okupirana od strane centralnih sila. Brod sa ovim lokomotivama i još dosta opreme za srpske železnice su britanci zadržali prvo na Malti, pa zatim u Aleksandriji da bi na kraju, kada je bilo jasno da će se uspostaviti solunski front, ovaj materijal bio iskrcan u Solunu. Tamo su lokomotive montirane i osposobljene za saobraćaj i priključene savezničkim vojnim železnicma. Odatle im i prvi brojevi (01 - 015) koji su van šeme SDŽ. Nakon zvršetka rata predate su železnicama novoformirane Kraljevine SHS. Korišćene su za vuču mešovitih i teretnih vozova uglavnom u centralnoj (Lapovo, Niš) i istočnoj Srbiji (Zaječar). Nije tačno da nijedan primerak nije preživeo II svetski rat. Od 15 ovih lokomotiva čak 13 je nastavilo da radi na JDŽ i posle 1945. Ali relativno brzo je počelo njihovo povlačenje iz saobračaja. Do 1950. godine ostalo ih je još samo 7 (2 u Ćupriji, 2 u Lapovu, 2 u Zemunu i jedna koja je zalutala čak u Suboticu). Sredinom pedesetih već su sve izbačene iz saobraćaja.
Evo slike lokomotive 011 (kasnije JDŽ 21-011) 1933. godine u Zaječaru. Pošto je to bilo pre prenumeracije lokomotiva nosi još uvek origanlnu fabričku ploču SDŽ u američkom stilu na vratima dimnjače. Posle 1934 ona je zamnejena sa pločom JDŽ.
21-011 u Zajecaru mart 1933. godine. Foto arhiv Slobodan Rosic..jpg
21-011 u Zajecaru mart 1933. godine. Foto arhiv Slobodan Rosic..jpg (25.35 KiB) Pregledano 1751 put

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JDŽ 21

Poruka od železocestnik »

cira-1, pozdravljen,

odličan dodatak. Ja sam pretraživao po internetu, a nisam našao ni fotografije, ni podatke. Zbog toga sam i stavio fotografije.

pozdrav
Darko

Pošalji Odgovor

Povratak na “Parne lokomotive u Srbiji i nekadašnjoj JŽ mreži”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 51 gost