Stranica 2 od 7

Re: Lokomotive serije JZ 72

Poslato: 16 Avg 2013, 15:27
od PECELJ
U potpunosti ste u pravu gospodine IVANJZ, samo sumnjam da će se to dogoditi. Ima tu i tužnijih stvari u Valjevu..

Evo još jedne slike ove lokomotive u Slovenskim Konjicama :
img2841a.jpg
img2841a.jpg (89.5 KiB) Pregledano 3384 puta
A ona danas izgleda ovako:
SLK_72-018_02_06-10-2008_gbrumen.jpg
SLK_72-018_02_06-10-2008_gbrumen.jpg (121.69 KiB) Pregledano 3384 puta
Slovenci su poštovali ono što su nekad imali, bez obzira što su im skoro sve pruge bile normalnog koloseka a dosta i elektrificirano. Nisu zaboravili uzani kolosek.
Šta li mi radimo ?

Re: Lokomotive serije JZ 72

Poslato: 16 Avg 2013, 16:12
od ivanjz
Ovako nešto kao na slici bila bi prava stvar.

Verovatno Slovenci ne bi nam vratili ovu lokomotivu ni pod razno. To sdž361 bolje zna. Međutim, mislim da bi se ova lokomotiva mogla i kod nas izraditi jer sam negde našao da je moguću u fabrici Haine-St-Pierre u Belgiji dobiti bilo kakav tehnički materijal njihovih proizvoda. Lazarevac, Lajkovac, Aranđelovac, Mladenovac pa donekle i Valjevo bi mogli da plate njenu izgradnju.

http://www.google.com

Re: Lokomotive serije JZ 72

Poslato: 17 Avg 2013, 11:59
od PECELJ
Neizvesna sudbina stare žel.stanice u Valjevu

Poštovani g,Ivanjz, napomenuh ja Vama da u Valjevu ima i tužnih stvari. U par navrata sa pisao na jednom valjevskom portalu i apelovao da se spasi stara žel.stanica od propadanja i da se nešto ućini. Prenosim vam jedan moj tekst i jedan komentar :
-------------------------------------------------------------------
VALJEVO I POŠTOVANJE TRADICIJE
Objavljen od Pecelj na četvrtak, 13 septembar 2012 in RAZNO 7 komentara

U petak,14.09.2012.godine navršava se 104 godine od dolaska prvog voza u Valjevo, odnosno puštanja u promet uzane pruge Valjevo-Lajkovac-Obrenovac-Zabrežje. Na stogodišnjicu o tome su pisale novine a izdata je i monografija „Živeo voz! Vek valjevske železnice“ od strane g.Rankovića. Postavljena je i tabla na zgradi stanice koja svedoči o tom događaju. Na neki način lepo od strane Železnice i grada Valjeva.

A šta nije lepo?
Po mom skromnom mišljenu Valjevo u svojoj istoriji nikad nije doživelo takav tehničko-tehnološki i privredni napredak. Znači događaj koji treba poštovati, to je naša tradicija.
Iz tog perioda ostala nam je zgrada železničke stanice (verovatno u to vreme među najlepšim u gradu) i još neki manje važni objekti.

Nekadašnji izgled stanice Valjevo i luke na Savi u Zabrežju :

Slika
Slika

Današnji izgled železničke stanice :
Slika

U međuvremenu zgrada je oronula a ova nastrešnica će se uskoro srušiti.
Koliko sam čuo u zgradi više nema stanara ali ne znam u čijem je vlasništvu-grada Valjeva,Železnice Srbije ili nekog trećeg.

Šta li radi Zavod za zaštitu spomenika i istorijskih građevina? Da li je značajnija istorijski zgrada Doma Vojske oko koje se vode tolike polemike i potrošiće se silne pare? Sećate li se onog lepog malog parkića, vezanog za Vuka Karadžića, na čijem je mestu sada rugoba od zgrade ? Zamislite renoviranu zgradu železničke stanice i u njoj muzejska postavka vezana za to doba i usku železnicu ? Kakav je preporod doživela Mokra Gora i njen kraj sa Šarganskom osmicom?
Eto tako mi poštujemo tradiciju! TUŽNO DA TUŽNIJE NE MOŽE BITI !
-----------------------------------------------------------------

STARO VALJEVO
-2 #3 R.Pecelj 26-05-2013 10:22

Juče, 25 maja navršilo se 45 godina od ukidanja železnice uzanog koloseka u Valjevu. Takođe ove godine(14 septembra) biće 105. godina od dolaska prvog voza u naš grad.
Valjevo, u svojoj istoriji nije doživelo veći tehničko-tehnološki napredak odnosno događaj.Odnos grada prema takvoj baštini (zgradi železničke stanice) i zaštićenom istorijskom spomeniku je katastrofalan. Ona neprekidno propada od 1968.godine i u očajnom je stanju a čujem da je prodata jednom polupismenom zidaru od strane Železnice Srbije ili samog grada. Taj čovek sigurno nema smisla i estetskog šlifa da bilo šta učini sa njom.
A trebalo bi to biti Muzej prve naše železnice, kao što treba renovirati i one ložionice da ne predstavljau ruglo i sve pretvoriti u jedan kompleks.
Ja mogu razumeti komuniste, za njih istorija počinje 1941,ali šta je sa ovim demokratskim vlastima posle 2000-te ?
Potrošiše a i još će potrošiti silne pare za Dom vojske koji ima daleko manji značaj-jedino što je veći po gabaritu.
Sramota ! Zašto grad nešto ne učini ?

Komentare drugih ne objavljujem jer bi ušli u sferu politike.
-----------------------------------------------------------------

Određene napomene :
Zgrada stanice je pod zaštitom države-grada kao kulturno istorijski spomenik. Kako je mogla bit prodata jednom privatniku-lokalnom tajkunu ? Taj privatnik je Vidoje Vujić (Vujić-prozori, Vujić-voda, hoteli Grand, Narcis,Jablanica, Balkanija i kongresni centar na Divčibarama i još mnogo štošta). U zadnjem izveštaju Poreske uprave on duguje oko 4 miliona evra na ime poreza i nikom ništa !!!!!

Mada poštujem Vaše predloge i ideje, jako sam skeptičan.

Re: Lokomotive serije JZ 72

Poslato: 17 Avg 2013, 16:49
od ivanjz
Šta da kažem g. PECELJ? Želosno, puno žalosno. Vaši pokušaji da se uredi makar stara železnička stanica u Valjevu teško prolaze. Kao i svuda u Srbiji uplitanje privatnih interesa dovodi do problema. Nadam se da će makar stanična zgrada ostati očuvana. O lokomotivi 72 možemo da pričamo ako nam se priključi i sdž361 u akciji. Videćemo!

Re: Lokomotive serije JZ 72

Poslato: 17 Avg 2013, 18:54
od sdz361
ivanjz je napisao:
Ovako nešto kao na slici bila bi prava stvar.

Verovatno Slovenci ne bi nam vratili ovu lokomotivu ni pod razno. To sdž361 bolje zna. Međutim, mislim da bi se ova lokomotiva mogla i kod nas izraditi jer sam negde našao da je moguću u fabrici Haine-St-Pierre u Belgiji dobiti bilo kakav tehnički materijal njihovih proizvoda. Lazarevac, Lajkovac, Aranđelovac, Mladenovac pa donekle i Valjevo bi mogli da plate njenu izgradnju.
Ono što je serija 01 sa normalnog koloseka za našu tehničku kulturno-istorisku baštinu to je serija 72 za uzani kolosek. Zato je velika šteta što nijedna lokomotiva te serije nije sačuvana u Srbiji. Pošto je "Joka (72-002)" koja je preživela sve ratova bez ikakvog razloga isečena u Sarajevu pre par godina, ostala je "u životu" samo 72-ojka u Sloveniji, mada ni ona nije u najboljem stanju. Pre par godina, u okviru akcije oko "Šumadiske krivulje" razgovarano je sa Slovencima oko mogućnosti da nam ustupe tu lokomotivu. Nije sasvim nemoguće ako bi im u razmenu dali nešto što je njima važno (npr. jednu od lokomotiva serija 761 plavog voza) ali je to vrlo komplikovano i teško ostvarivo.

Druga mogućnost bi bila da se proba da se od Bugara otkupi ili za nešto razmeni jedna od njihovih lokomotiva serije BDŽ 01 (76). Trebalo bi da su sačuvali dve ili tri lokomotive te serije. Te lokomotive su potpuno identične sa našom serijom 72. Bugari su u stvari i poručili iz Nemačke te lokomotive po ugledu na naše koje su za vreme okupacije u I svetskom ratu koristili. Nije baš da je to potpuno kao original SDŽ ali je bolje od ničega.

Što se mogućnosti pravljenja jedne ovakve lokomotive tiče, tehnički je to moguće. I ne treba tražiti dokumentaciju u Belgiji ili Nemačkoj. Detaljni farbrički crteži ove lokomotive su na sreću sačuvani i nalaze se u Železničkom Muzeju, ima nekoliko fascikli sa crtežima i najsitnijeg šrafa. Međutim to je veoma skupa opcija. Do sada je koliko znam u bližoj prošlosti to urađeno samo u Velikoj Britaniji. Nekako se dogodilo da i oni koji sve čuvaju, iseku sve lokomotive jedne serije. Zato je napravljena velika akcija u kojoj su nekoliko godina skupljani dobrovoljni prilozi za ponovo pravljenje jedne takve lokomotive. Posle par godina skupljeno je oko milion funti koliko koštalo da se napravi potpuno nova takva lokomotiva. To je koliko je meni poznato jedina tava akcija koja je uspela. Francuzi na primer godinam pričaju o tome da naprave novu lokomotivu tipa "Pešo-Burdon" kao što je naš "Kostolac" u Požegi. Iako je to za njih veoma značajna serija oni nemaju nijednu, sačuvane su samo jedna u Nemačkoj i ova kod nas. Međutim još uvek su daleko od realizacije te ideje.

Dakle to bi bio težak i skup poduhvat. Verovatno bi obnova lokomotive serije 72 bila znatno jeftinija od britanske jer se kod njih radilo o velikoj lokomotivi normalnog koloseka ali nema sumnje da bi za to trebalo najmanje nekoliko stotina hiljada evra, verovatno oko pola miliona. A To su velike pare za današnje stanje u Srbiji.

Re: Lokomotive serije JZ 72

Poslato: 17 Avg 2013, 20:20
od ivanjz
Hvala na odličnom odgovoru sdz361.

Malo sam se namučio da na bugarskim forumima pronađem fotografiju ove lokomotive. Mislim da je ova sa oznakom 10.76. Međutim ova serija lokomotiva 01 - 10 vrlo slabo, skoro nikako se ne spominje na njihovim sajtovima, pa je teško reći da li ih još uopšte ima. Svakako da dosta sliče našim lokomotivama serije 72, čak imaju isti raspored osovina.

Dobro bi bilo da se povede neka akcija, malo šira, kako bi povratili makar jednu lokomotivu serije 72.

Ja sam u temi http://www.zeleznice.in.rs/forum/viewto ... f=29&t=228 pokazao jednu sličnu lokomotivu koja saobraća na jednoj turističkoj pruzi u Francuskoj.

Re: Lokomotive serije JZ 72

Poslato: 19 Avg 2013, 14:15
od ivanjz
Ploćica na jednoj lokomotivi koja je proizvedena u HStP, sa dugačkim nazivom fabrike, koja je proizvela i naše lokomotive 72 serije.

http://www.google.com

Re: Lokomotive serije JZ 72

Poslato: 21 Avg 2013, 10:48
od ivanjz
Lokomotiva 72-011 snimljena u želzničkoj stanici u Sarajevu.
Fotografija je sa Nemačkog foruma železnica.

http://www.google.com

Re: Lokomotive serije JZ 72

Poslato: 21 Avg 2013, 12:12
od PECELJ
Dve slike lokomotiva JDŽ СОЖ N3 snimljene u Lajkovcu i kasnije preimenovane u jž72-xxx ?:
72 str193jdzsozno3lajkovacrz4.jpg
72 str193jdzsozno3lajkovacrz4.jpg (144.08 KiB) Pregledano 3337 puta
72-soz3ut5.jpg
72-soz3ut5.jpg (43.07 KiB) Pregledano 3337 puta
Lokomotiva JŽ72-010 snimljena os strane Dr.E.Scherera u Sarajevu :
Sarajevo_8_65_br72-010.jpg
Sarajevo_8_65_br72-010.jpg (146.56 KiB) Pregledano 3337 puta

Re: Lokomotive serije JZ 72

Poslato: 21 Avg 2013, 23:35
od sdz361
SOŽ N3 je lokomotiva bivših Požarevačkih Okružnih Železnica (Tadej u svojoj knizi navodi Smederevske Okružne Železnice, ali to je greška, železnice pod tim imenom nisu postojale). Ta lokomotiva je 1945. godine preuzeta u satav JDŽ ali nikad nije prenumerisana na seriju 72. Originalna oznaka SOŽ N3 joj je ostala do kraja, tj. do kasiranja 1968. godine. Ona je kao i deo SDŽ-ovih lokomotiva napravljena u fabrici Haine Saint Pierre, ali je 1928. godine dobila novi kotao proizveden u Slavonskom Brodu.