Re: Rudnik Ljubija i njegova železnica :
Poslato: 03 Maj 2017, 12:15
Detalj sa žel.stanice Ljubija :
Forum putnika i ljubitelja železnica
https://www.zeleznice.in.rs/forum/
Vladimir Krčkovski, prof.Pod otpremnim bunkerom rude, kapaciteta 2400 tona, na nivou ranžirne stanice, ruda je utovarana u željezničke uskotračne vagone, nosivosti tri tone. Da bi se saobraćaj normalno odvijao na uskotračnoj pruzi Ljubija - Prijedor, širine 760 mm, postojale su četiri stanice za ukrštanje vozova: u Donjoj Ljubiji, Ljeskarama, Dubočaju i Baltinim Barama. Na željezničkoj stanici u Prijedoru ruda je pretovarana u vagone normalnog kolosijeka, kojima je odvožena u željezare. Dnevno je ovom prugom otpremano do 24 kompozicije vozova, a radilo se od 4 do 24 časa.
Tehnologija rada nije se mijenjala sve do otvaranja radilišta "Kozin", 1939. godine. Naredne godine završena je izgradnja žičare za prevoz rude dužine 5260 metara na relaciji Kozin - Ljubija. U pogonu ove žičare je bilo 90 korpi zapremine jedan kubni metar i nosivosti oko 1200 kilograma. Učinak prevoza žičarom je iznosio 125 tona rude na sat.
U partizanskim akcijama u toku rata srušeni su svi važniji objekti i na taj način onemogućena proizvodnja za potrebe okupatora. Uništena je žičara za prevoz rude sa Kozina, pretovarni bunker rude, izbačena iz pogona kompresorska stanica i električna centrala, minirane lokomotive na etažama, zatrpan tunel kod Dubočaja, srušen most na rijeci Sani kod Žegera itd.
Ubrzanim radom 1947. godine izgrađena je pruga normalnog puštanjem u rad žičare Gradina - Kozin, dužine 2.2 kilometra sa automatskom vagom. U novembru 1953. godine organizovana je proizvodnja na lokalitetu Nova Litica koji je povezan žičarom Nova Litica - Kozin dužine 1.7 kilometara.
Do drugog svjetskog rata u Rudniku "Ljubija" nije postojalo niti jedno motorno vozilo i svi transporti odvijali su se industrijskom željeznicom i konjskim zapregama.
Sve do 1960. godine prevoz na relaciji Ljubija - Prijedor odvijao se, prvo, uskotračnom prugom do 1949. godine, a potom prugom normalnog kolosijeka, da bi 1960. godine bio organizovan prevoz autobusima Rudnika "Ljubija".
Na ovim kartama iz tridesetih, nisu ucrtani "paralelni" kolosijeci (760 mm) od Prijedora do Baltine Baresdz361 piše: Ono što je interesntno da je pruga rudnika Ljubija koja je dolazila sa zapada presecala prugu Srnetica - Prijedor i zatim sa njene desne strane išla paralelno do Prijedora gde je napravljena poseban deo stanice 0,76 m sa ložionicom samo za "Ljubiske" vozove. Iako se radilo o prugama istog koloseka u mestu Baltine Bare je napravljena raskrsnica, dakle nije bio moguć prelazak vozila sa pruge Ljubija - Prijedor na Šipadovu prugu. Kolosečna veza je postojala tek u stanici Prijedor.
U Železničkom muzeju u Beogradu postoji plan stanice Prijedor gde se lepo vidi kolosečna situacija stanica normalnog koloseka, Šipadaova i Rudnika Ljubije.
Ono što je interesntno da je pruga rudnika Ljubija koja je dolazila sa zapada presecala prugu Srnetica - Prijedor i zatim sa njene desne strane išla paralelno do Prijedora gde je napravljena poseban deo stanice 0,76 m sa ložionicom samo za "Ljubiske" vozove. Iako se radilo o prugama istog koloseka u mestu Baltine Bare je napravljena raskrsnica, dakle nije bio moguć prelazak vozila sa pruge Ljubija - Prijedor na Šipadovu prugu