Šumske pruge - Pruge Goča
Poslato: 19 Jul 2012, 20:44
Pošto govorimo o šumskoj pruzi na Goču, neznam dali ste upoznati da je na Goču bilo četiri šumske pruge (koliko je meni poznato) i to :
1 - Kamenica - Kraljevo (železnička stanica) - Rižina pruga
2 - Goč - Vrnjci (Vrnjačka Banja)(železnička stanica)
3 - Kamenički Lager - Sastavci
4 - Podunavci - Ljuti breg u Gračacu
Od ovih pruga je najpoznatija i najduže je bila u upotrebi pruga Kamenica - Kraljevo, takozvana Rižina pruga.
1. Краљево - Гоч ( 1916 – 1959 )
Лаку дековиљску пругу од Краљева до шума на планини Гоч изградили су окупатори
у Првом светском рату. Пруга је била ширине колосека 600 mm, а дуга око 20 километара. Укупна дужина свих колосека износила је око 22 километара. Овом железницом превозила
се шумска грађа са Гоча до стоваришта крај железничке станице Краљево.
Ова шумска железница радила је скоро до средине педесетих година прошлог столећа.
Према извештају Главне дирекције предузећа за експлоатацију шума Министарства дрв-
не индустрије НР Србије из 1950. године, на шумској прузи Краљево – Гоч саобраћала су сл-
едећа возна средства :
♦ 3 троосовинске парне локомотиве ( бр. 10-62, 10-64 и 60 ),
♦ 5 четвороосовинских парних локомотива ( серије 99.4-024, 043, 063, 079
и 091 ),
♦ 21 вагона за превоз дрвета,
♦ 35 плато вагона за превоз трупаца,
♦ 1 затворени теретни вагон серије G.
Троосовинске локомотиве биле су са распоредом осовина 0 – C – 0,тендерке. Локомотиве број 10-62 и 10-64 произведене су у пољској фирми " Хразанов ", а локомотива број 60 у фа-
брици " Ђуро Ђаковић " – Славонски Брод. Прве две су биле од по 150 KS, а локомотива"Ђу-
ро Ђаковић " 130 KS.
Четвороосовинске локомотиве имале су распоред осовина 0 – D – 0. Локомотиве серије 99.4-043 и 99.4-091 произведене су у познатој берлинској фабрици Schwartzkopff. Локомотива
99.4-063 такође је произведена у Немачкој, али у фирми Henshel und Sohn – Kessel. Све ове локомотиве су биле са засићеном паром, тендерке, снаге 150 KS.
Локомотиве серије 99.4-024 и 99.4-079 биле су са засићеном паром, произведене у фаб-
рици Vulcan Iron Wickers Locomotive Works, Berre, USA.
Вагони за превоз огревног дрвета били су тежине 4 тоне. Затворени теретни вагон сер- ије G служио је за превоз намирница за шумске раднике на Гочу.
Плато вагоне за превоз трупаца чинила су по два двоосовинска транспортна колица -"трукова".
На овој шумској железници било је 1950. запошљено 16 машиновођа, 16 ложача и 114 кочничара. Пруга је била у употреби све до 1959. године.
- ПРИВАТНЕ ПРУГЕ УЗАНОГ КОЛОСЕКА У СРБИЈИ 1881 - 2006. рударске, индустриске, шумске, туристичке и пионирске пруге узаног колосека - Ненад Говедаровић, Желкон, Ниш
2006. ( 311 страница ), страна 227 до 228.
Gočke šume - Sa foruma sumadijska-strela.
1 - Kamenica - Kraljevo (železnička stanica) - Rižina pruga
2 - Goč - Vrnjci (Vrnjačka Banja)(železnička stanica)
3 - Kamenički Lager - Sastavci
4 - Podunavci - Ljuti breg u Gračacu
Od ovih pruga je najpoznatija i najduže je bila u upotrebi pruga Kamenica - Kraljevo, takozvana Rižina pruga.
1. Краљево - Гоч ( 1916 – 1959 )
Лаку дековиљску пругу од Краљева до шума на планини Гоч изградили су окупатори
у Првом светском рату. Пруга је била ширине колосека 600 mm, а дуга око 20 километара. Укупна дужина свих колосека износила је око 22 километара. Овом железницом превозила
се шумска грађа са Гоча до стоваришта крај железничке станице Краљево.
Ова шумска железница радила је скоро до средине педесетих година прошлог столећа.
Према извештају Главне дирекције предузећа за експлоатацију шума Министарства дрв-
не индустрије НР Србије из 1950. године, на шумској прузи Краљево – Гоч саобраћала су сл-
едећа возна средства :
♦ 3 троосовинске парне локомотиве ( бр. 10-62, 10-64 и 60 ),
♦ 5 четвороосовинских парних локомотива ( серије 99.4-024, 043, 063, 079
и 091 ),
♦ 21 вагона за превоз дрвета,
♦ 35 плато вагона за превоз трупаца,
♦ 1 затворени теретни вагон серије G.
Троосовинске локомотиве биле су са распоредом осовина 0 – C – 0,тендерке. Локомотиве број 10-62 и 10-64 произведене су у пољској фирми " Хразанов ", а локомотива број 60 у фа-
брици " Ђуро Ђаковић " – Славонски Брод. Прве две су биле од по 150 KS, а локомотива"Ђу-
ро Ђаковић " 130 KS.
Четвороосовинске локомотиве имале су распоред осовина 0 – D – 0. Локомотиве серије 99.4-043 и 99.4-091 произведене су у познатој берлинској фабрици Schwartzkopff. Локомотива
99.4-063 такође је произведена у Немачкој, али у фирми Henshel und Sohn – Kessel. Све ове локомотиве су биле са засићеном паром, тендерке, снаге 150 KS.
Локомотиве серије 99.4-024 и 99.4-079 биле су са засићеном паром, произведене у фаб-
рици Vulcan Iron Wickers Locomotive Works, Berre, USA.
Вагони за превоз огревног дрвета били су тежине 4 тоне. Затворени теретни вагон сер- ије G служио је за превоз намирница за шумске раднике на Гочу.
Плато вагоне за превоз трупаца чинила су по два двоосовинска транспортна колица -"трукова".
На овој шумској железници било је 1950. запошљено 16 машиновођа, 16 ложача и 114 кочничара. Пруга је била у употреби све до 1959. године.
- ПРИВАТНЕ ПРУГЕ УЗАНОГ КОЛОСЕКА У СРБИЈИ 1881 - 2006. рударске, индустриске, шумске, туристичке и пионирске пруге узаног колосека - Ненад Говедаровић, Желкон, Ниш
2006. ( 311 страница ), страна 227 до 228.
Gočke šume - Sa foruma sumadijska-strela.