PECELJ, pozdravljen,
tačno je, to je ta rečica. Sada se zove Opačica, prije se zvala drugačije (može se vidjet u knjizi, citiranoj gore).
NOVA PITURA NA STARI ŽELJEZNIČKI MOST U ZELENICI
03.11.2011. 10:30 (Radio Jadran)
Radnici JKS preduzeća iz Herceg Novog pituravaju ovih dana stari željeznički most u Zelenici. Da li to čine zbog važne godišnjice 103 godine crnogorske željeznice, ili 110 godina od prvog voza u Boki Kotorskoj, želje da sačuvaju tragove istorije ovog kraja, kome je pruga Gabela – Hum – Uskoplje – Herceg Novi – Zelenika donijela bogatiji život, tek zarđali stari most postaje lijep spomenik prošlom vremenu.
Mostom su vozovi tutnjali skoro 67 godina, a danas malo ko i od ovdašnjih stanovnka prođe. Posljednji putnički voz napustio je Zeleniku 30. juna 1968. godine u 11 sati.
Ustvari, u istoriji crnogorske željeznice 16. jul 1901. godine ostaće zapamćen po tome što je toga dana stigao prvi voz u Boku Kotorsku, austrougarskom prugom. Ova pruga je „samo periferno“, od Sutorine, 11,5 kilometara, ulazila na teritoriju sadašnje Crne Gore. Mada je gradila Austrougarska, ona je dio tehničkog i kulturnog nasljeđa Crne Gore.
– Donjela je zajedno sa Lukom Zelenika prosperitet cijelom kraju. Od nje je živio Herceg-Novi – prisjeća se, Zeleničanin, bivši vlasnik prvog hotela “Plaža” i aktuelni počasni konzul Mađarske u Crnoj Gori, Ćaba Mađar.
–
Ovaj most je bio ogranak pruge za istovar municije, vodio je prema Povijeri, odnosno Barutani na Zmijici. Tamo je bilo skladište municije. Tu se sa vozova istovarala municija, ali bio je i pretovar za brodove – priča za Radio Jadran, Ćaba Mađar.
– Pruga je izgubila značaj izgradnjom jadranske magistarle, nije bilo tereta, išlo je sve prema Luci Ploče. A Zelenika je živjela od Luke, Željezničke stanice i hotela “Plaža”. Kada je željeznica došla, bila je za pedeset godina obezbjeđena perspektiva čitavog mjesta i Boke. Herceg-Novi je u to vrijeme živio od Zelenike, ubirao poreze i prihode, sve dok nije ukinuta željeznica – kazuje Mađar.
Danas je lokalnom stanovništvu izvor egzistencije sve samo ne transport robe željeznicom, sve samo ne hotelski turizam i tek po malo lučki rad.
Prije pituranja mosta, most je držala skupa hrđa.
Sada ga drži skupa hrđa i farba
Garantujem, jer sam ga vidio u detajle!
pozdrav
Darko