Jedna interesantna pruga uzanog koloseka, širana koloseka 750 mm, kažu prva u Crnoj Gori, ako ne računamo prugu Uskoplje - Zelenika koja je bila širine 760 mm. Prvo kratak istorijat ove pruge, tekst sam dobio od prijatelja jovanla, a ja sam ubacio par fotografija, čini mi se da je tako interesantnije.
Izgradnja pruge Bar - Virpazar
Na prostoru koji obuhvata granice današnje Crne Gore prva železnička pruga Gabela – Zelenika otvorena je u julu 1901. godine. Austro- ugarska, koja je tada vladala Bokom i delom Crnogorskog primorja, gradila je ovu prugu uskog koloseka iz vojničkih razloga. Od nje su se račvali pravci Uskoplje - Dubrovnik i Hum – Trebinje, preko kojih je bila povezana sa železničkom mrežom u Bosni i Dalmaciji. U Beču su planirali da prugu od Zelenike preko teritorije Kneževine Crne Gore produže sve do Skadra.
Na Cetinju su imali drugačije planove. Ekonomski interesi zemlje nalagali su građenje saobraćajnica koje bi povezale demografske centre i šumama i rudama bogata područja u unutrašnjosti sa obalom Jadranskog mora.
Radovi na izgradnji pruge u Barskom polju. Iz knjige 100 godina železnice Crne Gora.
U Crnoj Gori su ideje o gradenju železnica ozbiljnije počele da se razmatraju 90-tih godina XIX vijeka. Kao moguće linije pominjane su trase Plavnica-Danilovgrad, Nikšić - Skadarsko jezero, Andrijevica - Skadarsko jezero. Ove projekte i proračune radili su francuski stručnjaci, a francuski je trebalo da bude i kapital za njihovu realizaciju. Crnogorska vlada je zvanični konkurs za izgradnju pruge Nikšić - Bar raspisala 1901. godine. Trebalo je da ova železnica posluži iskorišćavanju prirodnih resursa u Kneževini. Crnogorski ministar inostranih poslova Gavro Vuković, prilikom svoje posete Parizu, bezuspešno je stojao da francuski kapital izgradi ovu prugu.
Početkom XX veka inženjer Ante Dešković iznosi planove za ekonomski preobražaj Crne Gore u kojima značajnu ulogu igra izgradnja železničkih pruga.
Pošto Rusija nije pokazivala interes, poželjno je bilo da kapital bude iz zemalja politički nezainteresovanih za Crnu Coru, poput Holandije ili Belgije, ali ni za njih Crna Gora nije bila dovoljno ekonomski zanimljiva.
Nastupajući u Zapadnoj Evropi kao promoter crnogorskih privrednih resursa Ante Dešković se oktobra meseca 1902. godine, pojavio u Veneciji. U iscrpnom ekspozeu zainteresovanima je predočio prednosti ulaganja u Crnu Goru. Za realizaciju su nuđene sledeće koncesije: izgradnja i korišćenje Barske luke u trajanju od 50 godina; izgradnja i iskorišćavanje železnice Nikšić- Bar u trajanju 75 godina uz garanciju 5 odsto dobiti na uloženi kapital u ova preduzeća.
Đuzepe Volpi i crnogorski fukcioner nadgledaju radove na pruzi. Iz knjige 100 godina železnice Crne Gora.
U pomenutom ekspozeu predviđalo se da je za gradnju luke i železnice, organizovanje eksploatacije šuma i ruda i uspostavljanje monopola duvana, neophodno obezbediti 20.000.000 franaka. Ključni i najskuplji segment poduhvata koji je trebalo da ekonomski preobrazi Crnu Goru, bila je izgradnja železnice. Za nju je trebalo prema ovom proračunu utrošiti 10.300.000 franaka.
Predstavnici venecijanske grupe Ruđero Revedini, Pjero Foskari i Đuzepe Volpi sačekali su da rok važenja Deškovićevih koncesija istekne, a onda su početkom januara 1903. godine doputovali na Cetinje. ržavnom savetu Kneževine obratili su se 15. (28.) januara sa željom da preuzmu pomenute koncesije kao i da im se odobri rok od pola godine radi dodatnih istraživanja i finansijske pripreme. Vlada im je u svemu izašla u susret.
Od momenta dobijanja koncesija pa do potpisivanja konačnog ugovora između italijanskih kapitalista i crnogorske vlade o gradnji luke, železnice i plovidbenog sistema na Skadarskom jezeru, prošlo je više od tri godine.
Tunel Sutorman na pruzi Bar - Virpazar. Arhiv Voja Milanović.
Nakon pravog diplomatskog rata, konačno je 20 decembra 1905. godine ustanovljeno anonimno cnogorsko društvo pod nazivom “Barsko društvo” sa sedištem na Cetinju. Ciljevi Društva bili su podizanje Luke Bar i pridodate Slobodne zone, gradnja i korišćenje železnica “u Crnoj Gori i inostranstvu”, monopolsko vršenje plovidbe po Skadarskom jezeru mehaničkim sredstvima i uopšte,"svaka finansijska i trgovačka operacija ma koje vrste”.
Projekat železnice izradio je predsednik Društva, inženjer Roberto Paganini.
Izvesni radovi na gradnji luke i železnice obavljani su i prije nego što je zaključen ugovor sa “Barskim društvom”. Inženjeri Pasi i Cenderini tokom proleća 1906. godine počeli su sa izgradnjom stanice u ristanu i tunela kroz Sutorman.
Od samog početka radova na železnici dolazilo je do sukoba između crnogorskih radnika i italijanskih poslodavaca. Italijanski inženjer Pasi žalio se crnogorskim vlastima na nedisciplinu radnika. . .U opštoj klimi nepopularnosti Italijana kod naroda, inženjer Pasi je molio da vlasti pošalju žandarme, kako bi oni garantovali red.
Barska luka 1908. godine. Iz knjige 100 godina železnice Crne Gora.
Nastavak sledi