Stranica 11 od 12

Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj

Poslato: 10 Dec 2018, 23:09
od železocestnik
Šta kaže Asim Bećirović, profesor geografije zaposlen u Muzeju u Prijepolju o tom mostu u Prijepolju...

Kameni most u Šarampovu, smešten na samom ulazu u grad, prvi put se u pisanim dokumentima pominje u dubrovačkim ugovorima 1413. godine. Kroz stoleća, u mnogobrojnim ratovima više puta je bio rušen i obnavljan.

- U popisu hercegovačkog sandžaka za vilajet Prijepolje iz 1485. godine navodi se da je zajednica od 11 hrišćana bila zadužena za održavanje mosta na Limu koji je podigao Mehmed Fatih. Kroz bogatu istoriju, on se pominje i nepuna dva veka kasnije, u zapisu o drvenom mostu koji je čuvala turska vojska. Kasnije, 1886. godine, na tom mestu podignut je novi most, čiji su stubovi bili od kamena, a njegova širina je bila tolika da su se na njemu mogla mimoići dvoja kola. Deset godina kasnije, most ponovo odnosi reka Lim. Poslednji put Turci su počeli da ga grade 1902. godine, a radovi su trajala sve do 1907, kada su postavljene kamene kule sa drvenim patosom - o bogatoj istoriji mosta priča, za "Novosti", Asim Bećirović, profesor geografije zaposlen u Muzeju u Prijepolju.

Tokom prijepoljske bitke 4. decembra 1943. most je oštećen, dok je kompletno uništen u savezničkog bombardovanju 1944. godine. Sadašnji oblik on dobija četiri godine kasnije, kada je u postojeće kule ugrađeno desetine tona betona i čelika. Poslednje ozbiljno oštećenje most je pretrpeo tokom poplava koje su zadesile Prijepolje decembra 2010. godine, kada je pukao duž središnjeg dela.

Još nešto zanimljivo:
Projektom njegove sanacije, između ostalog, predviđeni su vertikalno izdizanje mostovske konstrukcije s postojećih stubova, saniranje kolovoznih i trotoarskih površina na njemu, odnosno saniranje pešačke ograde.

Posledjica poplave 1896:
Slika

pozdrav
Darko

Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj

Poslato: 10 Maj 2019, 17:02
od Igor Legaz
Članak o planu za gradnju Sandschakbahn iz 1908. (s političkim prilikama)

Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj

Poslato: 10 Maj 2019, 17:14
od Igor Legaz
Članak sadrži skicu plana za Sandschbahn. Zagovaratelj takvog projekta je bio Aloys Lexa Graf von Aehrenthal.

Quelle: Frankfurter Zeitung, 01.02.1908.

Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj

Poslato: 11 Maj 2019, 15:43
od Igor Legaz
Ponavljam da je austrijski oficir Jan Rośkiewicz (Poljak iz ukrajinskog dijela Galicije) Bosnu i Hercegovinu obišao 1863. i 1864., svoja zapažanja zapisao je u "Studien über Bosnien und die Herzegovina", objavljenom 1868. godine.

Taj njegov kapitalni rad sadrži i kartu BiH, kojom su se Geiger i Lebret, "vjerojatno", služili, kad su 1869. započeli rad na terenu.

Plod rada Geiger & Lebret je povijesni Längenprofil (rađen 1869. i 1870.) koji mi je pred očima.

Najveća poteškoća će mi biti predstaviti Längenprofil, jer je velikog formata, a sadrži mnoštvo detalja.

Zanimljivo je (za sad samo) spomenuti da su za tu normalnotračnu prugu, Geiger i Lebret planirali Drinu premostit između Ustiprače i Međeđe.
Prilog 1

Geiger i Lebret jesu koristili kartu koju je Rośkiewicz izradio!


Prilog 2

Geiger i Lebret su gradnju željezničkog mosta na Drini (za normalnotračnu prugu: Dvor na Uni - Bosanski Novi - Banja Luka - Jajce - Busovača - Sarajevo - Gorovići - Ustiprača - Strgačina - Priboj na Limu - Kosovska Mitrovica) planirali nizvodno od ušća rijeke Janina, ali uzvodno od naselja Međeđa.

Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj

Poslato: 27 Maj 2019, 13:56
od Igor Legaz
Ušće Lima.

Treba li objašnjenje?

Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj

Poslato: 17 Jul 2019, 09:06
od ivanjz
Tuneli 77 78.

Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj

Poslato: 17 Avg 2019, 10:11
od PECELJ
Edmonson karta iz 1950.godine :_

Izvor : ebay

Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj

Poslato: 30 Okt 2019, 20:14
od rile
Na slici je Bukva Borivoje otpravnik vozova železničke stanice Rudo.
Rodjen je 15. 10. 1940. u Rudom. Na zeleznici je radio od 1960 do
1996. u stanicama Rudo, Uvac, Setihovo, Strmica na Limu i Priboj
u koji je prešao 1976. kada je barska pruga puštenau redovnu eksploataciju.
Na žalost nije dugo uživao u zasluženoj penziji jer je preminuo 23. 11. 2001.
Zahvaljujem njegovoj porodici na fotografijama.
Bukva Borivoje Rudo 4.jpg
Bukva Borivoje Rudo 4.jpg (56.67 KiB) Pregledano 4246 puta
Bukva Borivoje Rudo 5.jpg
Bukva Borivoje Rudo 5.jpg (61.39 KiB) Pregledano 4246 puta
Bukva Borivoje 6.jpg
Bukva Borivoje 6.jpg (58.84 KiB) Pregledano 4246 puta

Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj

Poslato: 05 Feb 2020, 12:48
od PECELJ
Železnička stanica Rudo 1970.godine :
Rudo 70.jpg
Rudo 70.jpg (146.62 KiB) Pregledano 4083 puta

Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj

Poslato: 28 Feb 2020, 13:55
od PECELJ
Austrougarska vojska posle poraza na početku WW I i povlačenja zbog nastupanja srpske vojske,bila je primorana da sruši železnički most preko Drine u blizini stanice Međeđa.
Snimak iz 1914/15.godine
1914.jpg
1914.jpg (136.22 KiB) Pregledano 3931 put
Izvor : fotografija iz Albuma ukrajinskog vojnika koji je bio u sastavu austrougarske vojske i ovo snimao