Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj
Poslato: 10 Dec 2018, 23:09
Šta kaže Asim Bećirović, profesor geografije zaposlen u Muzeju u Prijepolju o tom mostu u Prijepolju...
Kameni most u Šarampovu, smešten na samom ulazu u grad, prvi put se u pisanim dokumentima pominje u dubrovačkim ugovorima 1413. godine. Kroz stoleća, u mnogobrojnim ratovima više puta je bio rušen i obnavljan.
- U popisu hercegovačkog sandžaka za vilajet Prijepolje iz 1485. godine navodi se da je zajednica od 11 hrišćana bila zadužena za održavanje mosta na Limu koji je podigao Mehmed Fatih. Kroz bogatu istoriju, on se pominje i nepuna dva veka kasnije, u zapisu o drvenom mostu koji je čuvala turska vojska. Kasnije, 1886. godine, na tom mestu podignut je novi most, čiji su stubovi bili od kamena, a njegova širina je bila tolika da su se na njemu mogla mimoići dvoja kola. Deset godina kasnije, most ponovo odnosi reka Lim. Poslednji put Turci su počeli da ga grade 1902. godine, a radovi su trajala sve do 1907, kada su postavljene kamene kule sa drvenim patosom - o bogatoj istoriji mosta priča, za "Novosti", Asim Bećirović, profesor geografije zaposlen u Muzeju u Prijepolju.
Tokom prijepoljske bitke 4. decembra 1943. most je oštećen, dok je kompletno uništen u savezničkog bombardovanju 1944. godine. Sadašnji oblik on dobija četiri godine kasnije, kada je u postojeće kule ugrađeno desetine tona betona i čelika. Poslednje ozbiljno oštećenje most je pretrpeo tokom poplava koje su zadesile Prijepolje decembra 2010. godine, kada je pukao duž središnjeg dela.
Još nešto zanimljivo:
Projektom njegove sanacije, između ostalog, predviđeni su vertikalno izdizanje mostovske konstrukcije s postojećih stubova, saniranje kolovoznih i trotoarskih površina na njemu, odnosno saniranje pešačke ograde.
Posledjica poplave 1896:
pozdrav
Darko
Kameni most u Šarampovu, smešten na samom ulazu u grad, prvi put se u pisanim dokumentima pominje u dubrovačkim ugovorima 1413. godine. Kroz stoleća, u mnogobrojnim ratovima više puta je bio rušen i obnavljan.
- U popisu hercegovačkog sandžaka za vilajet Prijepolje iz 1485. godine navodi se da je zajednica od 11 hrišćana bila zadužena za održavanje mosta na Limu koji je podigao Mehmed Fatih. Kroz bogatu istoriju, on se pominje i nepuna dva veka kasnije, u zapisu o drvenom mostu koji je čuvala turska vojska. Kasnije, 1886. godine, na tom mestu podignut je novi most, čiji su stubovi bili od kamena, a njegova širina je bila tolika da su se na njemu mogla mimoići dvoja kola. Deset godina kasnije, most ponovo odnosi reka Lim. Poslednji put Turci su počeli da ga grade 1902. godine, a radovi su trajala sve do 1907, kada su postavljene kamene kule sa drvenim patosom - o bogatoj istoriji mosta priča, za "Novosti", Asim Bećirović, profesor geografije zaposlen u Muzeju u Prijepolju.
Tokom prijepoljske bitke 4. decembra 1943. most je oštećen, dok je kompletno uništen u savezničkog bombardovanju 1944. godine. Sadašnji oblik on dobija četiri godine kasnije, kada je u postojeće kule ugrađeno desetine tona betona i čelika. Poslednje ozbiljno oštećenje most je pretrpeo tokom poplava koje su zadesile Prijepolje decembra 2010. godine, kada je pukao duž središnjeg dela.
Još nešto zanimljivo:
Projektom njegove sanacije, između ostalog, predviđeni su vertikalno izdizanje mostovske konstrukcije s postojećih stubova, saniranje kolovoznih i trotoarskih površina na njemu, odnosno saniranje pešačke ograde.
Posledjica poplave 1896:
pozdrav
Darko