Pruga uskog koloseka Beograd-Čukarica-Obrenovac

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Srbiji
admin
Site Admin
Poruke: 40
Pridružen: 29 Mar 2012, 18:07
Kontakt:

Pruga uskog koloseka Beograd-Čukarica-Obrenovac

Poruka od admin »

Sve vezano za ovu prugu

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Beograd-Čukarica-Obrenovac

Poruka od ivanjz »

Jovanla je napisao:

Da bi se ostvarila direktna veza između Beograda i Dubrovnika, pristupilo
se gradnji pruge uskog koloseka Beograd – Obrenovac. Do pred samo
građenje ove pruge bile su u pitanju dve trase: Beograd – Obrenovac i
Beograd-Stepojevac-Lazarevac. Glavna zamerka trasi Beograd-
Obrenovac je bila što je teren kod Dubokog klizav i što će pruga praviti
konkurenciju rečnom saobraćaju na Savi. Dobra strana joj je ta, što će
se saobraćaj na već izrađenoj pruzi Lajkovac – Obrenovac povećati i što
je jeftinija za građenje.

Da bi se izbegao klizav teren kod Dubokoga, trasa je odmah skrenula
posle Umke uz reku Rudsku i tunelom dužine 1620 metra se probila u
dolinu Baričke reke, pa njenom desnom obalom ide do reke Save, pa
pored Save na Obrenovac.Osim ovog tunela na ovoj pruzi dugoj 39
kilometara, probijen je još jedan tunel, pred samim Beogradom, kod
Čukarice, dug 390 metara.

Pored ova dva tunela važni su objekti na ovoj pruzi: most preko Kolubare
koji ima 60 metara otvora, i tri mosta između čukaričkog tunela i
beogradske železničke stanice.
Od ova tri mosta, prvi je preko Topčiderske reke, drugi preko normalnog
koloseka Beograd – Niš, a treći preko druma Beograd-Šabac.

Na pruzi ima osam stanica:
Obrenovac,Barič,Moštanica,Umka,Ostržnica,Železnik, Žarkovo,Čukarica i
deveta Beograd.


Prvi radovi na ovoj pruzi otpočeli su u februaru 1926. Za izgradnju ove
pruge utrošeno je 66 miliona i 200000 dinara. Pruga je podeljena na
osam deonica i pri tome zgrade su date zasebno na licitaciju, kao i
nabavka šina i kolosečnog materijala, pa zasebno i polaganje koloseka.
Pruga je sagrađena sa finansiranjem iz budžeta, izuzev zidanja zgrada
koje je plaćeno iz dolarskog zajma. Na izgradnji je bilo zaposleno 12
preduzeća. Deonice su sledeće:


• I deonica od 4,5 km.Gradilo preduzeće Kosta Šijački u periodu od
3.1.1927.-20.6.1928.

• II deonica od 4,40 km. Gradilo preduzeće Stojan Veličković u periodu
od 26.3.1928.-25.9.1927.

• III deonica od 4,95 km. Gradilo preduzeće Petar Pančić u periodu od
30.2.1926.-10.12.1926.

• IV deonica od 4,15 km. Gradilo preduzeće Dušan Stojadinović u periodu
od 20.2.1926. – 5.1.1927.

• V deonica od 4,43 km. Gradilo preduzeće Dušan Stojadinović u periodu
od 20.2.1926. – 20.1.1927.

• VI deonica od 4,18 km. Gradilo preduzeće Dušan Stojadinović u
periodu od 1.2.1926. – 25.7.1927.

• VII deonica od 7,52 km. Gradilo preduzeće Dušan Stojadinović u
periodu od 1.2.1926. – 25.7.1027.

• VIII deonica od 5,30 km. Gradilo preduzeće Đ. Ojdrović u periodu od
15.2.1926.-10.1.1028.

• Zgrade. Gradilo preduzeće Juzbašić Frajndl u periodu 16.4.1927. –
16.6.1928.

• Kolosek dužine 39,43 km. Gradilo preduzeće Saharov u periodu
1.4.1927. – 15.9.1928.

• Beograd Sava – Čukarica u dužini od 3,70 km. Gradilo preduzeće
Pokret A.D. u periodu od 1.9.1928. – 17.2.1929.

• Magacin. Gradilo preduzeće Šićanski u periodu od 5.12.1928.
-20.4.1929.

Pruga Beograd – Obrenovac je predata saobraćaju u nedelju, 30.
septembra 1928. godine.

Važnost ove pruge je bila u tome što je bila deo Jadranske pruge uzanog
koloseka 0,76 m. Beograd – Dubrovnik, a kao lokalna pruga nije imala
veliki značaj, jer je pored nje bila reka Sava i dobar automobilski put.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Beograd-Čukarica-Obrenovac

Poruka od ivanjz »

Na donjoj slici prikazan je raspored stanica na bivšoj pruzi uskog
koloseka Beograd – Čukarica – Obrenovac, koja je puštena u saobraćaj
30. septembra 1928. godine, a ukinuta 5. maja 1968. godine, posle
četrdeset godina rada.

Slika

Karta sa ucrtanom trasom ove pruge.

Slika

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Beograd-Čukarica-Obrenovac

Poruka od ivanjz »

Istorijska fotografija polaska prvog voza na novotvorenoj pruzi uskog
koloseka Beograd - Čukarica - Obrenovac, 30.09.1928. godine.

Slika

Voz polazi sa glavne železničke stanice u Beogradu. Zgrada stanice vidi
se u pozadini. Zanimljivost ove fotografije je svakako što se vidi da nema
zgrade pošte na stanici, koja je kasnije izgrađena. Uzani peron se
nalazio u produžetku zgrade železničke stanice Beograd.

Na slici dole svečani voz u železničkoj stanici Čukarica.

Slika

Dolazak svečanog voza u novu železničku stanicu u Obrenovcu, koja
je izgrađena prilikom izgradnje ove pruge.

Slika

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Beograd-Čukarica-Obrenovac

Poruka od ivanjz »

Odmah nakon otvaranja pruge Beograd – Čukarica – Obrenovac, u
mesecu oktobru 1928. godine, desilo se nekoliko iskliznuća vagona. Taj
problem je bio podignut na visok nivo, pa su mnogi govorili da pruga nije
dobro izgrađena i da nije sigurna. Čak je i tadašnji Ministar saobraćaja
morao da da obrazloženje u Skupštini na poslaničko pitanje.

Evo njegovog odgovora.

Slika

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Beograd-Čukarica-Obrenovac

Poruka od ivanjz »

Početak izgradnje ove pruge vezan je za stanicu Čukarica, sa svojim
čuvenim tunelom na izlazu iz stanice u pravcu Obrenovca. Inače je pruga
bila podelenja u osam sekcija i prvi put su pojedine sekcije za izgradnju
date nasim preduzimačima, a ne stranim. Pre postavljanja koloseka u
stanici Čukarica bila je napravljena improvizirana ložionica za lokomotive
koje su radile na postavljanju koloseka. Na donjoj slici prikazan je izgled
ove ložionice.

Slika

Na drugoj slici se vidi sama stanica Čukarica, kada verovatno još nije bila
puštena u saobraćaj.

Slika

Na slici se vidi radni voz i kolska zaprega pored vagona, kao i veliki broj
naslaganih železnicki pragova.

Raspored koloseka stanice Čukarica početkom šesdesetih godina izgledao
je kao na donjoj slici.

Slika

Treba reći da su putnički vozovi na pruzi Beograd – Čukarica –
Obrenovac – Lajkovac - Čacak prestali sa polascima sa glavne železničke
stanice u Beogradu 1960 godine. Polazili su sa železnicke stanice
Čukarica. Ostao je samo kolosek za teretne vozove prema pretovarnoj stanici Beograd Sava.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Beograd-Čukarica-Obrenovac

Poruka od ivanjz »

Železnička stanica Žarkovo, udaljena je bila od stanice Čukarica
oko 10 km. Između železničke stanice Čukarica i Žarkovo postojala su
dva stajališta: Jedek odmah po izlazu iz Čukaričkog tunela i stajalište
Proleter.

Raspored koloseka stanice Žarkovo bio je sledeći.

Slika

Drugi kolosek je bio prolazni.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Beograd-Čukarica-Obrenovac

Poruka od ivanjz »

Železnička stanica Železnik nalazila su km 14 + 200. Imale je
sledeći raspored koloseka.

Slika

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Beograd-Čukarica-Obrenovac

Poruka od ivanjz »

Železnička stanica Ostružnica nalazila su km 18 + 500. Imale je
sledeći raspored koloseka.

Slika

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Beograd-Čukarica-Obrenovac

Poruka od ivanjz »

Železnička stanica Umka nalazila su km 25 + 200. Imale je sledeći
raspored koloseka.

Slika

Drugi kolosek je bio prolazni.

Pošalji Odgovor

Povratak na “Nekadašnje pruge uskog kolose u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 8 gostiju