Jaguar piše:ISPRAVAK
Jaguar piše:
... dok je Mačva potpala pod Valjevsku ...
Mačva je nakon donošenja "Vidovanskog" ustava ušla u sastav Podrinjske oblasti (prilog) sa centrom u Šapcu.
Teritorijalna politička i administrativna podela Kraljevine SHS/Jugoslavije nije imala mnogo veze sa teritorijalnom podelom oblasnih direkcija državnih železnica. Podela železničke mreže je definisana Uredbom o ustrojstvu (kasnije o organizaciji) Ministarstva saobraćaja i pri podeli pruga se imala u vidu racionalna ekspolatacija železničke mreže. Zato se teritorije tih direkcija nisu nikad sasvim poklapale sa administrativnom podelom države.
Što se tiče podataka o pripadnosti pruge Ugljevik/Bos. Mezgraja - Bijeljina - Bos. Rača podaci su Vam prilično netačni.
Ova pruga je još pre konačnog završetka građenja, 1922. godine predata Direkciji Beograd (građenje je započela Direkcija Sarajevo). Razlog za to je bio što je ova pruga je bila odvojena od ostalih bosanskih pruga a sa sremskim prugama je lako povezana brodskom vezom preko Save (u to vreme to je bilo uobičajeno i železnica je imala svoje remorkere koji su prevozili šlepove na kojima su bile položene šine. Za kolosek 0,76 m to je bio remorker "Tanasko Rajić"). Za prevoz uglja koji je bio glavna roba na ovoj pruzi sagrađena je žičara sa korpama preko Save do stanice Sremska Rača Sava. Iako dakle nije postojala direktna šinska veza, rad ove i sremskih pruga je bio jedna funcionalna celina, dok sa ostalom bosanskom mrežom rad ove pruge nije imao nikave veze. Zato je ovo rešenje bilo krajnje logično. Inače pruge u Sremu su još početkom 1921. godine predate na upravljanje Direkciji Beograd, takođe veoma logično jer te pruge funkcionalno najviše gravitiraju beogradskom železničkom čvoru.
Ova pruga je pripadala Direkciji Beograd sve do 1937. godine. U međuvremenu je na teritoriji ove direkcije izgrađeno nekoliko novih pruga i ona je postala prilično "razvučena". Zato je tada odlučeno da se zbog rasterećenja beogradske direkcije, pruge u Sremu predaju na upravljanje Direkciji Subotici, koja je inače bila najmanja direkcija u Kraljevini Jugoslaviji. Sa sremskim prugama ova direkcija je dobila i prugu Ugljevik - Bos. Rača.
To je trajalao do pred kraj 1939. godine. Tada je izbio drugi svetski rat. Lokacija tako važne ustanove kakva je oblasna direkcija železnica, na samo par kilometara od granice nije bilo dobro rešenje i odlučeno je da se sedište ove direkcije preseli u Novi Sad. Međutim u tom gradu železnica tada nije imala adekvatne prostorije i ljude, a vremena za čekanje nije bilo, pa je odlučeno da se subotička direkcija premesti u Beograd pod nazivom Direkcija Beograd Sever (dotadašnja Direkcija Beograd je postala Beograd Jug. I to je bilo privremeno rešenje jer je ona trebalo da se premesti u Niš).
Posle drugog svetskog pruge u Sremu i ova pruga su ponovo potpale pod Direkciju Beograd (Zemun) od koje je kasnije nastao ŽTP Beograd. Samo u kratkom periodu, od 1963. godine do 1966. godine ova i ostale sremske pruge su bile u eksploataciji ŽTP Novi Sad. Od 1966. godine do 1977. su bile ponovo u sastavu ŽTP Beograd. Te godine su iz njegovog sastva izuzete pruge u Vojvodini i formiran ŽTO Novi Sad. Međutim ta odluka u praksi nije sprovedena do gašenja ove pruge tako da je ona završila svoj život u ŽTP Beogarad.
Dakle u svom radnom veku ova pruga je, sem u kratkim periodima 1937-39, 41-44 i 63-66 bila pod upravom Direkcije/ŽTP Beograd.
Što se tiče pitanja o mestu na kome se o ovoj pruzi piše na ovom forumu slažem se da treba izbegavati bilo kakve teritorijalne insinuacije ili nešto što bi bila politička provokacija. Međutim ovo nije zvanični državni forum niti se on bavi takvim pitanjima. Kao i na većini "vozoljubiteljskih" foruma na ovim prostorima, i mi uglavnom primenjuje princip funkcionalne i organizacione a ne političke "pripadnosti" pruge. Pošto se ovde uglavnom radi o istorijatu života i rada neke uzane pruge, tako je mnogo praktičnije i korektnije za teme kojima se bavimo na ovom forumu. Ova pruga je za svog postojanja nesumljivo bila funkcionalni i organizacioni deo sremskih a ne bosanskih pruga. Ali ta činjenica svakako ne podrazumeva bilo kakve političko-teritorijalne insinuacije oko statusa područja na kome se ta pruga nalazi. Potpuno je jasno da se ova pruga nalazila u Bosni i ja nisam video nijedan post koji je dovodio to u pitanje.
Ovaj princip se primenjuje i u obrnutom smeru: pruga Priboj (na Limu) - Uvac koja se uvek nalazila na teritoriji Srbije se na ovom forumu razmatra pod temom pruga u Bosni i Hercegovini jer ona "funkcionalno" i organizaciono bila deo BiH a ne srpske mreže železnica.
I na kraju stanica Sremska Rača Sava nije drumom bila povezana sa teretnim železničkim pristaništem već je od nje išao kolosek sve do Save. Ostatak tog koloseka sa interesantnim čeličnim mostom koji je sad na suvom može i danas da se vidi u šumi iza stanice. Železničko pristanište je bilo malo dalje od brodskog putničkog.