Lajkovački železnički čvor

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Srbiji
Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od ivanjz »

Jovanla je napisao:

Železnička kolonija u Lajkovcu

Dvadesetih godina prošlog veka podižu se i prve železničke zgrade za stanovanje, čime je otpočela izgradnja železničke kolonije koja je završena 1929 godine. U svojim uspomenama na Lajkovački železnički čvor i Lajkovčane B. Radojičić se seća stanara ove kolonije iz pete decenije dvadesetog veka.
Posmatrano iz pravca Lazarevca ka Valjevu, seća se Radojičić, prva u nizu bila je stanbena zgrada koja je imala ulaz sa strane pruge, a stanovi su se sastojali od jedne kuhinje i sobe. Iza nje su se nalazile dve velike zgrade karakteristične po tome što su stanovi imali dva ulaza - tj. sa strane pruge i iz dvorišta ( prema ulici ). U to vreme ovi stanovi su bili svi podeljeni, pretvoreni u „polustanove“ koji su se sastojali iz uzanog hodnika i velike dnevne sobe.Zbog male površine nameštaj je bio samo onaj neophodan.
Svodio se na krevet, sto i“šifonjer“ u kojem se držalo odelo i veš. Samo je jedna porodica koristila ceo stan tj. oba ulaza. Bila je to porodica Blažić Živojina ( imala osmoro dece ). Stanari su da bi ublažili ovakvu stanbenu situaciju u dvorištu gradili šupe i to od dasaka i iste su se koristile kao letnje kuhinje. Neki su i zidali šupe koje su se koristile do polovine decembra. U zidanim šupama preko zime je držana zimnica a između ostalog i kiseli kupus. Zidane šupe su imali Milan Krompir, Raško Radojević, Voja Stojanović i Milovan Zelja kod kojih se svraćalo na vruću proju, raso i vruću rakiju. Ove zgrade koristile su vodu iz bunara dovedenu iz vodotornja.
U zgradama ove kolonije, između ostalih – seća se Radojičić, stanovale su porodice :
Milana Markovića, Rajinović Todora, Đenadić Milutina, Mladenović Bogija, Andrića, Blažić Živojina, Jovanović Jove, Vlajka Stolića, Marković Živka, Mitrović Milorada, Nešković Vlajka, Tike Cvetkovića i Milovana Zelje.
Stanari ove kolonije imali su na suprotnoj strani pruge svoje baštice i svinjce u kojima su tovili „šunkaše“. U vreme svinjokolja kolonija se pušila od kazana u kojima se topila mast, dok su letnje kuhinje služile za sušenje mesa.
U koloniji koja je porušena 1998. godine bila je i jedna stražara u kojoj je za vreme okupacije stanovao vozovođa Ćećez. Nakon njegovog odlaska to je bila kancelarija saobraćajnog kontrolera Jurišića.
Poslednja zgrada u ovoj Donjoj koloniji bila je bila je zgrada sa spratom koja je imala četiri stana a ispred zgrade je bila česma sa vodom.

Već smo rekli da su zgrade u koloniji imale dvorišta do ulice. Tu su pored šupa obavezno bile postavljene žice za sušenje pelena i veša, na kojima se vetrila odeća i haljine pa i posteljina. U to posleratno vreme žice su uvek bile pune : dok se jedno odelo nosilo – drugo je na žici, i što je najvažnije uvek je sve bilo čisto i popeglano. A vredne domaćice stizale su u tim malim dvorištima i cveće da zasade i gaje.

Gornja kolonija se nalazila iza magacina i stanične rampe. Neke zgrade i danas postoje. U tom delu kolonije stanovali su između ostalih, Stojković Joca, Bosnić Ratko,Selenić Sava, Janković Aca, Bogić Ilić, Jurišić kontroler i Kostić- magacioner stanice. Posle ove zgrade bila je zgrada u kojoj je stanovao šef ložionice i poslednja zgrada u koloniji u kojoj je stanovao nadzornik pruge.

Posle zgrade u kojoj je bilo Nadzorništvo pruge a i sam nadzornik stanovao, postojao je put i putni prelaz preko pruge za Čačak i Valjevo, obezbeđen sa branikom. Vodio je i do glavnog ulaza u ložionicu. Na tom mestu je današnji podhodnik. Na uglu tog puta bila je kafana „ Burence“ koju je držao Steva Likušić. Iza se poput ostrva između pruge i puta nalazi još jedno železničko naselje ( postoji i danas ). Sve zgrade u tom naselju imale su „pogled na sunčanu stranu“ to jest na prugu i izlaz na toj strani. Strana prema putu imala je kapijice za pešake, koje su se retko koristile jer izlaz na drum nije bio obezbeđen. Do ulice, skoro na samom uglu, bila je fotografska radnja Jerotija Milovanovića.
Iza kafane „Burence“ bila je stanbena zgrada porodice Likušić, pa zgrada Moše Aleksandrića – Vencla ( mašinovođe ), pa kočničara Tašića (kod koga je stanovao Ljuba Stanojlović pre ženidbe i Aca Jevtović sa porodicom ). Zgrada Pere Jovića ( mašinovođe ) je bila iza Tašićeve, pa Miće Vavića ( otpravnika vozova ), zatim zgrada Živote Jovanovića ( službenika stanice ), dalje zgrada Radović Đurinca ( radnika ložionice ). Tu je bila i kuća čuvenog Janka Kovača pa Paunovića pregledača kola i na kraju ovog železničkog bloka broj dva je bila kuća Grujić Milivoja, mašinovođe.
S desne strane puta , kada se prelazila pruga na prelazu o kom smo govorili, bio je mlin i strugara Velje Lesandrića ( danas su tu zgrade elektrodistribucije ). Taj put je vodio do glavnog ložioničkog ulaza preko puta kuće mašinovođe Čede Ilića i dalje je nastavljao za stanbene zgrade u kojima su stanovale železničke porodice Tomić, Ilić –Šicari, Prvulovići,Singerlići, Sabljić i Đuzle.

Slika

Na desnoj strani pruge za Čačak, u „TRIJANGLI“ bile su kuće u kojima su stanovali Zeman Franjo, Živković Prodan, Srećković Danilo i u zgradi bivše katoličke crkve je stanovao Gačnik Franc. U trijangli prema Valjevu, dalje, stanovala su braća Ostojić,Đurkovići, Živković Živomir i Ilić Prodan.

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od ivanjz »

Jovanla je napisao:

"Zapiši to Kiš" – Egon Ervin Kiš

Ponedeljak, 16. novembar 1914.

Iz dana u dan sve više zaokupljeni pitanjem da li je naš cilj Valjevo ili Kragujevac, ili gde ćemo se uopšte sukobiti sa Srbima, krenuli smo danas u sedam izjutra prema istoku u pravcu Lajkovca, udaljavajući se nešto od Valjeva. Oni veliki marševi sada su uvek isti. Noge mokre čizme teške, drum blatnjav, vrućina koja parališe...
Preko Zvizdara došli smo do Uba, jednog većeg mesta Na jednoj kući je latinicom bilo ispisano „Hotel Srbija“; umesto „ trgovina mešovitom robom“ uobičajenih seoskih dućana, sad su se videle specijalizovane radnje čak i jedna radionica za izradu mrtvačkih kovčega. Na ulici su ležale debele velike knjižurine, verovatno poreske ili zemljišne knjige, potpuno raskupusane i uprljane. Ulice su popločane, mada džombaste. U varošici kao da nema žitelja, ali je zato puna naših trupa i odreda koji gazduju i vršljaju po radnjama i ulicama, kao i u kovačnicama; tu su generalštabni oficiri, pisari, potkivači i topdžije.
Putem od Uba nismo uopšte mogli dalje od ogromnih kolona povratnika. Seljaci su se zaustavljali pored kola da bi nas propustili.
U Rukladi smo zanoćili na slami u nekadašnjoj gostioničkoj prostoriji na brežuljkastom južnom izlazu iz naselja dok se nedaleko od nas čula artiljerijska grmljavina a i puščana paljba.

Utorak, 17. novembar 1914.

Štektanje pušaka mešalo se glasnim kloparanjem teških haubica i topova koji su se drumom, levo od nas , pomerili napred. Neprijatelj je porušio dva mosta preko rečice Ciganke i reke Kolubare, ali su ih noćas popravili naši stručnjaci iz inžinjerijskog odeljenja.
U sedam izjutra krenuli smo, razvijeni u strelce, prema jugu, ali smo maršovali samo oko pola časa. Ostali smo na koti 135, na jednoj močvarnoj livadi, kao rezerva, sve do mraka. Ispunili smo vreme na taj način što smo ( ponovo posle osamnaest dana ) u barama oprali lice i ruke, što smo jedni druge brijali i šišali i bajonetom sa pantalona i šinjela ostrugali ilovaču staru nedelju dana.

Sreda, 18. novembar 1914.

Po kiši kakva mora da je padala u vreme potopa pošli smo rano izjutra iz Lajkovca i tamo smo teškom mukom u staničnoj zgradi uredili zgodan smeštaj. Taman smo završili uređivanje, kada su stigli vojnici iz 73. regimente kojima je takođe bio dodeljen ovaj reon, pa su nas izbacili napolje. Psovali smo. Od smeštaja u lajkovačkoj stanici, koji je trajao pet minuta, ipak sam imao koristi: u đubretu sam pronašao srpske novine. Iako su bile stare već gotovo tri nedelje, a pri tome se većinom radilo o primercima srpskog službenog glasnika „Srbske novine“, iako mi sricanje ćiriličkih slova još uvek zadaje dosta muke, ipak sam uspeo da raščitam ove novine od službenog dela sve do čitulja; bile su to prve novine iz neprijateljske zemlje. Naročito su me zanimali izveštaji o borbama u Bosni, u kojima je ( bez sumnje istinito ) prikazano odbijanje naših napada.
Natporučnik dr fon Šenfeld iz komande divizije poginuo je juče na streljačkoj liniji. Njegov leš otvorenih očiju i nasmešenog lica leži u kovčegu napravljenom na brzinu. Priređen mu je poseban pogreb, pojavili su se komandant divizije i brigadiri, štabni oficiri, šef saniteta, šef intendanture, oficiri vezisti, a tu je bila i štabna povorka 14. konjičke regimente.
Drugi poginuli je dr Hans Torš, koji je poginuo juče prilikom inspekcije mosta. Dr Torš je kao najduhovitiji branilac u našem borbenom području bio izuzetno cenjena ličnost.


Petak, 27. novembar 1914.

Marširali smo prema Petki. Srbi su železnički most preko Kolubare digli u vazduh i njegova sredina leži u vodi. Prešli smo preko jednog pontonskog mosta. Petka je od Lajkovca udaljena šest kilometara.
Danas je u korpus, koji je sada u Lajkovcu, dopremljeno 300 zarobljenika. Predveče sam udisao „planinski vazduh“, pošto sam bio na proplanku kod brdske komore naše regimente ...

http://www.google.com
Teren je užasan, nemamo uopšte rezervi, svi vojnici pomišljaju na samoubistvo. Kada bismo bar samo na osam dana dobili smenu na streljačkoj liniji.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od ivanjz »

Rile je napisao:

Da postavim dve slike velikog ljubitelja uzane zeleznice g. A. lufta snimljene pre 50 godina u Lajkovcu.

Slika

Slika

http://ww.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od ivanjz »

Na slici dole "slavna" Lajkovačka lokomotiva 85-017,
prilikom jedne takve proslave početkom 60-tih godina,
sa mašinovođom Milanom Jokićem i ložačem Vidojem
Ilićem.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od ivanjz »

Jagafoto je napisao:

Ovu fotografiju snimio je Rade Ilić 1967. godine. Na mostu lokomotive
85-028 je Drpić Radivoj, VK električar Lajkovačke ložionice.
Drpićev posao bio je izrada i održavanje elektro instalacije lokomotiva.

Slika

Parne lokomotive su vodenu paru koristile ne samo za sopstveni pogon,
već i za pokretanje turbine za proizvodnju struje koja se koristila za
napajanje čeonog i tenderskog fenjera, za osvetljenje u upravljačnici, za
svetiljke ispod mosta (kojih je bilo po dve sa obe strane lokomotive i
koje su osvetljavale delove koje je trebalo redovno podmazivati).

Inače, elektro instalacija je iznova rađena posle svake glavne opravke
lokomotive a ujedno je montirana parna turbina koju bi u međuvremenu
remontovao mehaničar za dinamu i parnu turbinu.

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od ivanjz »

Jedna fotografija lokomotive 83-059 u Lajkovcu.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od ivanjz »

Da postoji autostopiranje dobro je poznato, ali da postoji i
lokostopiranje manje.

Slika

Kako je je Lajkovacka pruga duga, to su se ponekad stanovnici uz
trasu na trijangli ili spoljnoj stanici koristili ovaj nacin prevoza. Pogotovo
kada su u pitanju zgodne zenske osobe. Masinovodja Hamzic Milorad
primio je na papucu svoje masine lepu devojku, ali radi sigurnosti
ipak je pridrzava jedan zeleznicar.
Nista se ne sme rizikovati, a narucito na zeleznici!

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od ivanjz »

Jagafoto je napisao;

Na ovoj fotografiji, snimljenoj u Kragujevcu pre 1912. godine, nalazi se
bračni par Kostić (Dragutin i Leposava). Dragutin je rođen 1887. u
Stragarima, a Leposava 1890. Venčali su se pre Balkanskih ratova i imali
su šestoro dece – pet sinova i kćerku Vladanku. Svi sinovi su pošli
očevim stopama i postali železničari. Najstariji Dragić, rođen u
Stragarima, bio je metalo-strugar u lajkovačkoj ložionici; Dika, rođen
1922. u Bresju, postao je bravar, Toša, rođen u Lajkovcu- vozni
manipulant, Leka- mašinovođa i najmlađi Sava- električar.
Dragutin je od pre Balkanskih ratova do Prvog svetskog rata bio
železničar u Kragujevcu. Sa vojskom se povukao preko Albanije,
učestvovao u probijanju Solunskog fronta gde je ranjen. Posle
oslobođenja, po potrebi službe, kao pismen, dolazi u Lajkovac na mesto
magacionera u ložionici odakle je po potrebi službe, premeštan je u
Bresje na Kosovu gde mu se, 1922. rodio drugi sin. Ubrzo je vraćen u
Lajkovac gde je ostao do penzionisanja.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od ivanjz »

Kraj je 60-tih godina proslog veka. Nema vise Beogradske pruge
(Cukarica-Obrenovac-Lajkovac-Cacak). Mnogi lajkovacki zeleznicari
odlaze u penziju zajedno sa svojom prugom. Oni predratni i posleratni. U
lozionici tih godina bili su cesti ispracaji. Nikada vise kao tada lajkovackih
zeleznicara nije otislo u zasluzenu penziju.

Na donjoj slici zeleznicari na jednom takvom ispracaju.

Slika

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od ivanjz »

Sredina je sesdesetih godina XX veka. Lajkovacke pruge su jos u svom
punom sjaju. Na slici, stanovnici zeleznicke kolonije koja se nalazila tik uz
stanicu Lajkovac u casovima odmora.

Slika

Desno od skretnicarske kucice, koloseci sa vagonima na pravcu za
Mladenovac, pruga ispred na pravcu Lajkovac – Obrenovac – Beograd.
Poslednji skretnicar uzanog koloseka Tanasijevic Dragomir(zeleznicar
desno), presao je iz svoje kucice i prudruzio se drustvu. Obsluzivao je
skretnice i na jednom i na drugom pravcu.

http://www.google.com

Pošalji Odgovor

Povratak na “Nekadašnje pruge uskog kolose u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Bing [Bot] i 16 gostiju