Lajkovački železnički čvor

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Srbiji
mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1855
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od mali.paja »

Poslije '45. u Lajkovcu je bila škola ili tečaj za strojovođe. To nije bilo samo za ljude iz Srbije nego su dolazili od svuda. Znam da je nekoliko kolega moga oca iz Mostara bilo na školovanju u Lajkovcu. Moj pokojni otac je na školovanju bio Sarajevu (Vogošća). Uglavnom su to bili zanatlije koji su prije školovanja radili u ložionici na održavanju. U Hrvatskoj su se školovale strojovođe i pregledači vagona u Kastvu (kod Rijeke) i danas Moravicama a nekad Komorske Moravice pa zatim Srpske Moravice. U Puli je bio nekad Željeznički tehnikum. Nisam siguran da li je bilo školovanja za strojovođe? Znam da je tamo bilo školovanje za otpravnike vlakova, robne blagajnike itd.
Pretpostavljam da je na pvpj slici ispred jedna od generacija škole za strojovođe ili kako bi vi kazali i moji u Hercegovini mašinovođe!

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od PECELJ »

Hvala g.Mali paja !!! Izgleda da sam dobro pretpostavio :)

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od PECELJ »

Grupa železničara -mašinovođa i boraca ispred lokomotive JDŽ 85-006, neposredno po oslobođenju železničke staniceLAJKOVAC :

LA.jpg
LA.jpg (170.88 KiB) Pregledano 494 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od PECELJ »

Lakovac na dlanu II deo :

https://lajkovacnadlanu.rs/2023/01/03/u ... xg3wLH9F0U

Izvor : T.Petrović

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od PECELJ »

Lakovac na dlanu I deo :

https://lajkovacnadlanu.rs/2022/12/16/m ... zoHAdiFMLA

Izvor : T.Petrović

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1855
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od mali.paja »

Malo bih prokomentirao tekstove Lajkovac na dlanu. Kako je prvi tekst bio II dio sa time ću i početi.
Na prvoj slici teksta pojavljuje se lokomotiva 83-180. Slika je nastala u Jablanici na pruzi Sarajevo-Mostar. Do lokomotive je poštanski vagon. Sve je to bilo na brzom vlaku Sarajevo-Dubrovnik. Vlak je u Mostaru bio oko 13-14 sati a baš je ovaj konkretno dosta i kasnio.
Lokomotiva 83-180 je bila mostarska lokomotiva. Po ukidanju uzane pruge Ploče-Sarajevo bila je stacionirana u ložionici Višegrad kao RR (ratna rezerva). Nakon ukidanja pruge Sarajevo-Višegrad lokomotivu je otkupio RMU Banovići gdje je nastavila raditi. Od RMU Banovići lokomotivu je otkupio Club 760. To je klub koji je na područjima bivše Jugoslavije otkupio dosta lokomotiva i iste u dugoročan najam iznajmio na razne pruge gdje voze turističke vožnje. Osim lokomotive 83-180 otkupljena je i mostarska lokomotiva 73-019. Ista vozi na pruzi Zell am See-Krimml dugačkoj 53km. Pruga je poznata po nazivu Pinzgauer Lokalbahn. Sarajevska lokomotiva 83-076 vozi na pruzi Zillertalbahn. Pruga naziva Zillertalbahn počinje u kolodvoru Jebach a završava u 33km udaljenom Mayrhofenu. Lokomotivu Škoda koja je vozila na pruzi Prijedor-Devar su iznajmili jednoj udruzi u Češkoj i tamo vozi
Da se vratimo ovoj lokomotivi 83-180. Vozila je na pruzi Feisttritztalbahn. Pruga tog imena započinjala je u Weizu a završavala u 28km udaljenom Birkfeldu. Do prije nekoliko godina do polovice pruge točnije kolodvora Anger odvijao se i redoviti teretni promet. Prugom je upravljala privatna željeznička kompanije STLB (Štajerska lokalna željeznica) u vlasništvu pokrajine Štajerske. Teretnu vuču obavljale su nekad naše JŽ uzane lokomotive serije 740. Putničkog prometa nije bilo osim ovog turističkog. On se uglavnom obavljao vikendom i blagdanima. Nakon ukidanja teretnog prometa još kratko vrijeme je prugom upravljala udruga. Kako nisu imali sredstava za održavanje pruge najprije su skratili vožnju na relaciju Birkfeld-Anger (14km) a potom prestali. Pojavio se neki fond koji je imao namjeru reaktivirati prugu. Sad ne bih znao da li su tome fondu prodali ili iznajmili prugu uglavnom je fond otišao u stečaj. Sa njim je otišlo i puno vagona koji su bili u stečajnoj masi kao i lokomotiva 83-180. Čak su i kolodvori u stečajnoj masi. Kako je danas ne bih znao ali lokomotiva 83-180 je propala. Da li bi se mogla popraviti ne bih znao. Još nešto o lokomotivi 83-18o koja je proizvod tvornice ĐĐ iz S.Broda. 1960.godine lokomotiva je sudjelovala u filmu Partizanske priče. Film je sniman u Mostaru i Drežnici . Na snmanju filma moj pokojni otac je vozio lokomotivu. Glavna uloga je bio pokojni zagrebački glumac Boris Buzančić (glavna uloga u flimu Užička republika). Film Partizanske priče je omnibus od 2-3 priče gdje svaka traje oko 30 minuta.
Za sad toliko. Nadam se da nisam predugačak? Slijedi komentar i na I dio teksta Lajkovac na dlanu.

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od PECELJ »

G.mali.paja, ne ulaazeći u komentar teksta, skrenuo sam im pažnju da je dobro bilo da su postavili slike iz Lajkovca u obadela a toliko ih ima !!!

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1855
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od mali.paja »

Lajkovac na dlanu I dio.
Mali uvod. Nekad su sve pruge kolosijeka 760mm bile pod upravom ŽTP-a Sarajevo. Čak je i pruga Bar-Virpazar kolosijeka širine 750mm kao i Titograd-Plavnica širine 600mm bile pod njihovom upravom. Pruge od 600mm u Makedoniji su bile pod upravom ŽTP-a Skopje. Neke pruge koje nisu bile povezane u jedinstvenu mrežu su bile izuzetak. Radi toga su i bile neke lokomotive UNRRA u Lajkovcu. Vraćnjem pruga geografski gdje su se nalazile republikama dolazi do preraspodjele lokomotiva. Tako sve lokomotive UNRRA završavaju na području ŽTP-a Sarajevo a tamo su vraćene Malet lokomotive serije 92. Interesantno je da su lokomotive serije UNRRA obavljale vuču i u RMU Banovići.
Druga slika po redu gdje se vidi UNRRA broj 12 a ispod slike piše Lajkovačka 12 je nastala u Zavidovićima a ne u Lajkovcu. Kako sam već napisao da su UNRRA-e lokomotive povučene u Sarajevo onda nisu mogle završiti u Kostolcu.
Slijedi nastavak.

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8137
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od PECELJ »

mali.paja piše: 06 Jan 2023, 02:17 Lajkovac na dlanu I dio.
.
Druga slika po redu gdje se vidi UNRRA broj 12 a ispod slike piše Lajkovačka 12 je nastala u Zavidovićima a ne u Lajkovcu. Kako sam već napisao da su UNRRA-e lokomotive povučene u Sarajevo onda nisu mogle završiti u Kostolcu.
Slijedi nastavak.
Ova lokomotiva UNRRA 12 koja je na slici i poszavljena u Kostolcu kao muzejska je bila za kolosek 1000 mm !

UNRRA lokomotive. Kostolac 2005.gpdine.

UNRRA lokomotive. Kostolac 2005.gpdine..jpg
UNRRA lokomotive. Kostolac 2005.gpdine..jpg (190.58 KiB) Pregledano 410 puta

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1855
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Lajkovački železnički čvor

Poruka od mali.paja »

mali.paja piše: 06 Jan 2023, 02:17 Lajkovac na dlanu I dio.
Mali uvod. Nekad su sve pruge kolosijeka 760mm bile pod upravom ŽTP-a Sarajevo. Čak je i pruga Bar-Virpazar kolosijeka širine 750mm kao i Titograd-Plavnica širine 600mm bile pod njihovom upravom. Pruge od 600mm u Makedoniji su bile pod upravom ŽTP-a Skopje. Neke pruge koje nisu bile povezane u jedinstvenu mrežu su bile izuzetak. Radi toga su i bile neke lokomotive UNRRA u Lajkovcu. Vraćnjem pruga geografski gdje su se nalazile republikama dolazi do preraspodjele lokomotiva. Tako sve lokomotive UNRRA završavaju na području ŽTP-a Sarajevo a tamo su vraćene Malet lokomotive serije 92. Interesantno je da su lokomotive serije UNRRA obavljale vuču i u RMU Banovići.
Druga slika po redu gdje se vidi UNRRA broj 12 a ispod slike piše Lajkovačka 12 je nastala u Zavidovićima a ne u Lajkovcu. Kako sam već napisao da su UNRRA-e lokomotive povučene u Sarajevo onda nisu mogle završiti u Kostolcu.
Slijedi nastavak.
U rudniku Kostolac širina kolosijeka je bila 900mm a ne 1000. Radi toga ova slika sa zelenom lokomotivom UNRRA nije iz Lajkovca. I ove UNRRA lokomotive su stigle iz SAD-a. Mnogi ne znaju da je i tvornica ĐĐ iz Slavonskog Broda po licenci za rudnik Kostolac napravila čini mi se još 5 lokomotiva. Imam negdje i sliku utovarene lokomotive na vagonu u kolodvoru S.Brod prije otpreme. IzĐĐ su sve lokomotive kasirane dok su ove američke ostale. U tekstu se navodi da je strojovođa Dušan Dule Lukić bio na zamjeni u Srnetici i vozio lokomotivu radijalku serije 145. Isto je netočno. Lokomotive serije 145 su bile normalnotračne lokomotive. Te lokomotive su 1945. godine dobile seriju 07-podseriju 100. 1947. je to promjenjeno pa su lokomotive dobile svoju novu seriju 145. Ukupno je bilo 5 tih lokomotiva. Sve su napravljene u Austriji ili boje rečeno u tadašnjoj AU monarhiji. 2 lokomotive su napravljene 1912., 2 1913. i 1 1920. godine.
Slijedi nastavak.

Pošalji Odgovor

Povratak na “Nekadašnje pruge uskog kolose u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 6 gostiju