Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma-Knin

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Bosni i Hercegovini
mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1177
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma-Knin

Porukaod mali.paja » 01 Nov 2014, 21:55

Dodao ivanjz:

Karta pruge:
Slika

Jedan od redova vožnje:
Slika

MALI PAJA KAŽE:

Titov vlak na Oštrelju 16.08.1975. godine. Lokomotiva broj 12, Partizanka. Oko podne je bila magla.

Slika

Slika

Slika

Drvar 16.08.1975.

Slika

Koliko znam sve je devastirano.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5347
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma

Porukaod ivanjz » 02 Nov 2014, 13:01

Lokomotiva Unrra 19 u stanici Drvar.

http://www.google.com
Prilozi
UnrraDrvar.JPG
UnrraDrvar.JPG (174.08 KiB) Pregledano 5166 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5347
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma

Porukaod ivanjz » 02 Nov 2014, 15:59

Železnička stanica Oštrica nalazila se neposredno pre Drvara iz smera Srnetice. Od ove stanice lokomotive su gurale voz u suprotnom smeru ili su možda uglavnom bile dve kao na slici Čarla Levisa. Ako bi bila jedna lokomotiva onda bi vozovi u Drvar ulazili sa lokomotivom na kraju voza. Da li je to tako bilo?

http://www.google.com
Prilozi
Ostrica.jpg
Ostrica.jpg (319.06 KiB) Pregledano 5157 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 4467
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma

Porukaod PECELJ » 05 Nov 2014, 11:42

Grafički prikaz karakteristika ove pruge :

GRAF_PRILIK_31-05-1964_1.jpg
GRAF_PRILIK_31-05-1964_1.jpg (177.34 KiB) Pregledano 5140 puta

GRAF_PRILIK_31-05-1964_2.jpg
GRAF_PRILIK_31-05-1964_2.jpg (162.2 KiB) Pregledano 5140 puta

Izvor : HR forum

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 4467
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma

Porukaod PECELJ » 05 Nov 2014, 12:11

Postavljeno je pitanje od g.ivanjz u vezi ponašanja u stanici Oštrici.
Ja ću izneti neko svoje mišljenje, što ne mora da znači da je tako bilo.

Stanica Oštrica, kao reverzna, je imala jedan slepi kolosek, jednu skretnicu i drugi kolosek kojki je išao od skretnice ka Drvaru.
Ako pogledamo gornji GRF, razlika nad.visina Drvara i Oštrice je oko 70 m a pruga je duga oko 3,2 km.
Prosečan uspon(pad) je oko 22 o/oo a maksimalni oko 29 o/oo, što je poprilično.
Iz tog razloga smatram da su u oba smera išle 2 lokomotive-vučna i potisna.

Sad tu postoje 2 mogućnosti :

1 mogućnost :

Srnetica-ostrica-Drvar.jpg
Srnetica-ostrica-Drvar.jpg (35.79 KiB) Pregledano 5139 puta

Drvar-ostrica-Srnetica.jpg
Drvar-ostrica-Srnetica.jpg (29.94 KiB) Pregledano 5139 puta


2 mogućnost :

Zbog velikog uspona(pada) na relaciji Oštrica-Oštrelj- oko 26 o/oo, moguće je da su iz Oštrela išle 2 lokomotive kao i iz Drvara ka Oštrelju.
Tada nije bila potrevna dodatna lokomotiva za stanicu Oštricu.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5347
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma

Porukaod ivanjz » 07 Nov 2014, 11:37

Unrra 32 u stanici u Prijedoru.

http://www.google.com
Prilozi
Unrra32-Prijedor.jpg
Unrra32-Prijedor.jpg (154.08 KiB) Pregledano 5118 puta

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1177
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma

Porukaod mali.paja » 07 Nov 2014, 22:22

ivanjz piše:Unrra 32 u stanici u Prijedoru.

http://www.google.com

Po dolasku iz Amerike i iskrcaju u Dubrovniku ova lokomotiva je imala prvi domicil Split.

milanp
Mašinovođa
Poruke: 171
Pridružen: 31 Mar 2012, 07:57
Kontakt:

Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma

Porukaod milanp » 09 Nov 2014, 17:55

Zamolio bih g. Pecelja da nam postavi nesto fotogtafija sa ove pruge iz knjihe A. Horna.

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 4467
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma

Porukaod PECELJ » 10 Nov 2014, 11:35

Kratki istorijat ove pruge :

Ova pruga je deo tzv. Steinbeis-ove železnice u Bosni (kasnije tzv.Šipadove železnice) :

Knin – Prijedor 233 km
Knin – Jajce 239 km (Srnetica-Jajce 106 km)
Srnetica-Ribnik Gornji 62

Srnetica_Karta.jpg
Srnetica_Karta.jpg (93.59 KiB) Pregledano 5078 puta

Izvor : sajt Grmeč

Sve do kraja prvog svetskog rata čuveno austro-ugarsko šumsko deoničarsko društvo "Steinbeis" je posedovalo svoju 760 mm železnicu "Steinbeisbahn" u direktnom vlasništvu i dužini od 400 km sa 33 lokomotive, petstotinjak teretnih, te 60 putničkih vagona, 18 drvenih tendera za vodu i potrebne radionice za održavanje lokomotiva i pruge u Drvaru.

Ta mreža je bila sastavljena od glavnih linija:

1. Lička Kaldrma-Srnetica-Prijedor: 232km
2. Srnetica-Jajce: 106km
3. Srnetica-Ribnik Gornji: 62km

Uzana pruga Knin - Oštrelj je otvorena za teretni promet 1902.godine .Ta pruga je poslije produzena do Prijedora, pa je putnicki promet od Knina do Prijedora otvoren 10.10.1914.godine.
Ukupna duzina pruge Knin - Prijedor je bila 232,8 km.



Na deonici pruge Knin - Lička Kaldrma je napravljena konverzija na normalni kolosijek 1435 mm kada je 29.11.1948.godine za promet otvorena pruga normalnog kolosijeka Bihać - Knin.

Važniji periodi za ovu prugu su :

1. [1889. - 1920.] Štembajzove željeznice (Steinbeisbahn)
Period izgradnje i austrougarske eksploatacije ove uskotračne željezničke mreže kojom su jurile parnjače germanskog porijekla. Među najbrojnijima su bile lokomotive "Weitzer", "O&K - Orenstein & Koppel OHG", "Maffei", "Krauss", "Krauss-Maffei AG", "Jung-Jungenthal GmbH" i još nekih drugih proizvođača. U arhivama se govori mnogobrojnim parnjačama iz tog doba.

2. ŠIPAD-ove željeznice - [1921. - 1945.]
Period u kojem je bila prava ekspanzija ove pruge koja je u paraleli sa starim lokomotivama uzimala još novih od istih proizvođača ili nekih novih kao "Henschel & Sohn", " Mavag " i mnogih drugih, uzimatih bilo u zakup ili kupovnjem. Broj lokomotiva se povećava u ŠIPAD-ovim mrežama. Prava industrijska revolucija za ove pruge.

3. Nacionalizacija TPŽ i period JŽ - [1946. - 1976.]
Period poslijeratne nacionalizacije privatnih železnica i pokretanja rada ove pruge je bio dosta ograničen u poređenju sa predratnim vremenom. Da bi 70-tih godina došlo do njenog definitivnog gašenja. Pored postojećeg starog Šipadovog voznog parka mogle su se sad ovdje sretati i novije lokomotive češkog porijekla "Škode" i po koja domaća parnjača "Đuro Đaković"

Promet na uzanoj pruzi Knin – Lička kaldrma je obustavljen 29.11.1948.
Promet na uzanoj pruzi Prijedor - Drvar je obustavljen 1.6.1975.
Promet na uzanoj pruzi Licka Kaldrma - Drvar je obustavljen 28.5.1978.


Izvor : sajt Grmeč

Gledajući ovu istoriju pruge, možda bi u naslovu trebalo dodati i stanicu Knin ?

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 4467
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Prijedor-Srnetica-Drvar-Lička Kaldrma

Porukaod PECELJ » 10 Nov 2014, 11:54

Dve karte ove trase pruge iz različitih perioda :

Slika

mapaprugedrvarprjedordr.jpg
mapaprugedrvarprjedordr.jpg (241.37 KiB) Pregledano 5078 puta

Izvor : HR forum


Povratak na “Nekadašnje pruge uskog koloseka u Bosni i Hercegovini”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 0 gosta