Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Srbiji
Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5543
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod ivanjz » 17 Sep 2012, 17:22

sdž361 je napisao:

Da se malo vratimo do Užica. Slika ćire koji prelazi preko poznatog mosta na Đetinji.
Ćira je još u dobroj formi ali se već pored njegove trase desno od mosta vidi izgradnja
barske pruge normalnog koloseka koja će značiti njegov kraj.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5543
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod ivanjz » 17 Sep 2012, 17:34

Železnička stanica Šaragan-Vitasi 1970 godine, četiri godine pre
ukidanja pruge Užice – Višegrad. Teretna kompozicija iz pravca Užica
stoji u stanici, sa lokomotivom 85-040 na čelu.

Slika

Gledajući ovu fotografiju primećujemo sledeće:

1. Na dimnjaku lokomotive postoji mreža koja je sprečavala da veće
varnice neometano izlaze što bi u ovim predelima neminovno dovodilo do
požara.

2. U donjem levom uglu vidi se deo trijangle koja je postojala u stanici
Šargan-Vitasi a koja postoji i danas.

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5543
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod ivanjz » 19 Sep 2012, 17:05

Austriska trasa od granice do Mokre gore i dalje do Jatara je skoro identična onoj koja je kasnije napravljena. Razlikuje se samo što su neki kraći tuneli zaobiđeni ili duži skraćeni krivinama manjeg poluprečnika jer su Austrijanci želeli da izbegnu duže zemljane radove što je uobičajeno kada se grade ratne pruge. Od Jatara u pravcu Kremne Austriska trasa se potpuno razlikuje iz istih razloga. Da bi uštedeli velike radove predvideli su da se od Jatara penju dalje uz brdo ne klasičnim razvijanjem trase nego povratnicom. To znači da bi Jatare bila čeona stanica tj. vozovi bi nakon ulaska u tu stanicu dalji put nastavljali promenom pravca vožnje. Naravno i na ovoj trasi su bili neophodni neki tuneli ali u manjem broju i kraću nego na kasnijoj trasi. Međutim i Austrijanci su ovu trasu smatrali privremenom tj. ratnom sa dosta provizorijuma zbog brzine građenja i predviđali su da se kasnije ona rekonstruiše i prilagodi normalnim standardima za jednu ovaku važnu saobraćajnicu. Da li bi njihova definitivna trasa bila slična onoj koja je projektovana posle rata na delu od Jatara tj. na samoj osmici, to se ne zna ali je sigurno da su njihova proučavanja trase preko Šargana iskorišćena za naš projekat.
O izgradnji ove pruge je sačuvana brojan dokumentacija u Bečkom ratnom arhivu a dobar deo toga je kopiran i postoji i ovde. Čim budem skenirao crtež austriske trase postaviću ga ovde.
I da dodam još nešto što je postalo jasno iz tih inače veoma pedantno vođenih dokumenata. Priča o velikoj nesreći u tunelu tokom radova za vreme I svetskog rata nije tačna. Radi se o dalekoj manjoj nesreći u kojoj je stradao jedan inženjeriski oficir a povređeno nekoliko zarobljenika ali je to kasnije iz godine u godinu u pričama po sistemu pokvarenog telefona dobijalo sve veće i veće razmere. Međutim dokumenti jasno pokazaju da je to samo legenda.

I kad sam već počeo da izigravam profesora koji drži predavanje još jedna ispravka. U stanici Brđani se ne radi o sačuvanom vodonapojniku. Ova stanica uostalom nikad nije imala vodostanicu. Na slici je u stvari napojnik za sipanje goriva u vagone cisterne. Naime u Brđanima je odavno (možda čak i od pre II svetskog rata) naša vojska imala velika skladišta goriva (Vidljiva su i danas sa ibarske magistrale u brdu sa suprotne strane železničke stanice). Vojni kolosek je i služio za utovar goriva u vagon- cisterne koloseka 0,76 m.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5543
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod ivanjz » 19 Sep 2012, 17:24

Lokomotive u stanici Užice nakon ukidanja pruge šrema Višegradu 1974. godine.

Slika

Na slici su lokomotive: 83-003, 83-005 i 83-023 ili 83-025.

Zadnje dve lokomotive pripadale su lozionici u Lajkovcu.

Nazalost niti jedna od ovih lokomotiva nije sacuvana.

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5543
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod ivanjz » 19 Sep 2012, 17:27

Tunel broj 53 na pruzi Uzice – Visegrad, jeste granicni tunel izmedju Srbije i Bosne. Ovaj tunel je poznat po spomeniku srpskom vojniku - granicaru koji se nalazi na ulaznom portalu tunela, iz pravca Vardista, dok je na izlaznom portulu tunela prikazan srp i cekic.
Hroničari su zabeležili da je nepoznati vajar isklesao kip srpskog vojnika - graničara, u tradicionalnoj uniformi stare srpske vojske, visine od preko dva metra. Prema potezu noge i ruke, više je nego jasno da je skica za njegovu izradu urađena još za vreme dok je na prostorima Bosne i Hercegovine vladala Austrougarska monarhija. Desnom nogom pokazuje na Austrougarsku carevinu, a levom rukom na graničnu liniju sa Srbijom, pedesetak metara ispred ulaza u tunel u Vardištu.Sve je to, na neki način, bila „promašena ideja i umetnička fikcija“ nepoznatog vajara, da bi početkom 1996. godine, konačnim raspadom Jugoslavije i uspostavljanjem novih država, njegova uloga, a posebno uočljivi potezi postali stvarnost. Pogotovo nakon obnove turističke uskosinske pruge, popularne „šarganske osmice“.

Ovaj spomenik su ustase 1941 godine srusili, da bi ga srpski zeleznicari obnovili u prolece 1964 godine, 19 godina posle rata. Zahvaljuci sacuvanim detaljima beogradski vajar Stojadin Cvetkovic restaurirao je figuru vojnika – granicara. Na svecanosti ponovog postavljanja spomenika na tunelu broj 53 govorio je direktor Zeleznickog muzeja u Beogradu Branko Medic.

Na slici je prikazan ulazni portal tunela broj 53, bez spomenika.

Slika

z slike se vidi da je bilo ugravirano i ime Kralja Aleksandra, koje je takodje osteceno. Ipak, uspešno je preživeo dva rata, tri države i tri društvena sistema, ostajući na vrhu graničnog tunela

Nakon obnavljanja spomenika ulazni porta tunela broj 53.

Slika

Na slici se vide ucesnici proslae pored spomenika srpskom vojniku – granicaru.

Produzenjem pruge od Mokre Gore prema Visegradu, danas kroz ovaj tunel prolazi pruga. Ispred ulaza tunela napravljeno je malo stajailiste kako bi putnici iz voza mogli da izadju i vide ovaj spomenik. Nazalost ime kralja Aleksandra nije obnovljeno.

Slika

http://www.google.com

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5543
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod ivanjz » 29 Sep 2012, 13:56

Ova fotografija je sa početka 30-tih godina snimljena u železničkoj stanici
u Užici. Lokomotiva No 1306 koja je kasnije dobila JŽ oznaku
83-006.

Slika

Svakako jedna od retkih predratnih fotografija 83 mašina na srpskim
železnicama. Moguće je da je snimljena po prispeću ove lokomotive u
ložionicu u Užicu. Na lokomotivi je SDŽ oznaka. Zanimljiv je njen tender.
Više sliči na tendere 85-mašina. Vidi se ugrađen prečistač za vodu na
ovoj lokomotivi, što znači da je ova serija od 44 MAVAG lokomotive,
koje su isporučene 1930 godine, imale ih ugrađene. Zbog toga sa velikom
verovatnoćom mogu da tvrdim da je svečani voz prilikom otvaranja
pruge Beograd - Obrenovac, 30.09.1928. godine, sa železničke stanice u
Beogradu vukla neka od Jungovih lokomotiva 83-045, 83-046, koje ove
prečistače nisu imale fabrički ugrađene.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5543
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod ivanjz » 29 Sep 2012, 13:58

Lokomotiva 83-006 snimljena u stanici Meeđa u posleratnom periodu.

Slika

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5543
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod ivanjz » 29 Sep 2012, 14:00

1930. godine šefovi stanica bili su:

u Kremni - Mihajlo Fridl
u Šargan Vitasima - Dušan Žutić
u Moktoj Gori - Lovro Mak
U Vardištu - Dragutin Jurišić

Iz njihovih prezimena vidljivo je da su šefovi bili iz različtih delova Kraljevine SHS.

Korisnikov grb
shuca
Vozovođa
Poruke: 230
Pridružen: 05 Jun 2012, 22:27
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod shuca » 16 Dec 2012, 15:17

Sa staza i bogaza interneta...

Ruski zarobljenici na gradnji Sarganske pruge...
ruskeizbeglice vardiste.jpg
ruskeizbeglice vardiste.jpg (212.95 KiB) Pregledano 1030 puta

Stara razglednica sa otvaranja pruge..
vardisteuzice.jpg
vardisteuzice.jpg (188.11 KiB) Pregledano 1030 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5543
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod ivanjz » 09 Mar 2013, 15:13

Izgradnja Šarganskog tunela.

Slika

Fotografija je u vlasništvu Muzeja železnica Srbije.

http://www.google.com


Povratak na “Nekadašnje pruge uskog kolose u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 1 gost

cron