UKIDANJE USKOTRAČNIH PRUGA

Zanimljive priče sa motivima uskog koloseka

Urednik: mitra

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1018
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

UKIDANJE USKOTRAČNIH PRUGA

Porukaod mali.paja » 06 Nov 2014, 20:56

Ovdje ću pisati o ukidanju uskotračnih pruga. Tu će bito samo one pruge južnije o kojima ipak znam ponajviše. Bilo bi mi drago da netko nešto napiše i o tome iz Srbije.
Počet ću sa prugom Uskoplje-Zelenika. Tu nema puno materijala. Promet na pruzi je ukinut 29.06.1968. godine. Te godine u noći 01/02 lipnja (juni) stupio je novi VR. Dana 29.06. putnički vlak sa MOT 802 je dovezao u Zeleniku Rade Vlaović. Rodom je bio iz Sutorine. Počeo je kao strojovođa u Zelenici. Trebao je vratiti vlak sa putnicima u Čapljinu. Ali umjesto da vlak vrati sa putnicima vratio se prazan, iako je za vlak bilo i prodatih karata. Naime stigao je brzojav da se vlak vrati odmah u Čapljinu. Vlak su sačinjavala 2 kola. Prva, sa upravljačnicom su bila 802-003. Druga bez upravljačnice su bila 802-505. Kod vlakova MOT 802 sva četvora kola su imala motore. Odmah su upravljačka kola okrenuta na okretaljci i natrag pravac Čapljina, put pod noge. Tako samo što je stupio novi VR pruga je nakon manje od mjesec dana ukinuta.

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1018
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: UKIDANJE USKOTRAČNIH PRUGA

Porukaod mali.paja » 08 Nov 2014, 20:44

Sad o ukidanju pruge Nikšić-Hum. Strojovođe na tom vlaku su bili Jozo Pažin i Ferid Klepo. Kod polaska iz Nikšića prometnik im je dao neki suvenir (pepeljare i još nešto sitno) za uspomenu na posljednju vožnju. Crnogorci nisu baš bili oduševljeni ukidanjem pruge. Puno ljudi je radilo na željeznici a i za dosta mjesta je to bila jedina veza sa svijetom. To se pogotovo odnosilo na zimu. Vlakovi su zimi znali voziti kroz tunele od snijega. Nanosi su znali biti visoki i po nekoliko metara. Naime na tom dijelu se sudarala mediteranska i kontinentalna klima i to je rezultiralo velikim snijegom. Ljudi su na pruzi napravili prezidu od kamenja. Osoblje je moralo samo raskrčiti prugu da bi nastavilo vožnju.

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1018
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: UKIDANJE USKOTRAČNIH PRUGA

Porukaod mali.paja » 08 Nov 2014, 21:24

mali.paja piše:Sad o ukidanju pruge Nikšić-Hum. Strojovođe na tom vlaku su bili Jozo Pažin i Ferid Klepo. Kod polaska iz Nikšića prometnik im je dao neki suvenir (pepeljare i još nešto sitno) za uspomenu na posljednju vožnju. Crnogorci nisu baš bili oduševljeni ukidanjem pruge. Puno ljudi je radilo na željeznici a i za dosta mjesta je to bila jedina veza sa svijetom. To se pogotovo odnosilo na zimu. Vlakovi su zimi znali voziti kroz tunele od snijega. Nanosi su znali biti visoki i po nekoliko metara. Naime na tom dijelu se sudarala mediteranska i kontinentalna klima i to je rezultiralo velikim snijegom. Ljudi su na pruzi napravili prezidu od kamenja. Osoblje je moralo samo raskrčiti prugu da bi nastavilo vožnju.

Da nastavim dalje sa ovim.
U Bileći nije bilo ispraćaja. U Trebinju isto ništa. Šef kolodvora zabranio. Trebinje je bilo dosta željeznički grad. Iako nije bilo čvorište puno je ljudi bilo zaposleno na željeznici. Tu je bila i ložionica. O ispraćaju dalje od Huma pisat ću na posljednjem vlaku iz Dubrovnika.

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1018
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: UKIDANJE USKOTRAČNIH PRUGA

Porukaod mali.paja » 10 Nov 2014, 22:40

Dubrovnik-Hum, nije bilo nikakvog protestiranja. Skupilo se ljudi na ispraćaju zadnjeg vlaka i to je to. Pruga Čapljina-Dubrovnik je samo petnestak kilometara bila u Hrvatskoj. Znam da se nudilo dosta prije ukidanja pruge Hrvatskoj da pokrije samo svoje troškove i pruga bi opstala. Hrvatska nije bila zainteresirana za to.

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1018
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: UKIDANJE USKOTRAČNIH PRUGA

Porukaod mali.paja » 10 Nov 2014, 22:54

Od Huma prema Čapljini doveli su djecu sa cvijećem na ispraćaj. Ljudi su kamenjem gađali vlak. U Ravnom i Hutovu su odrasli plakali. Televizija je sve snimala ali su u montaži sve izbacili gdje ljudi protestiraju i plaču a ostavili djecu sa cvijećem. Ovo je bilo kod ispraćaja vlaka Crnogorca, kako su kolokvijalno zvali vlak iz Nikšića.

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1018
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: UKIDANJE USKOTRAČNIH PRUGA

Porukaod mali.paja » 11 Nov 2014, 00:07

Kada je vlak išao iz Čapljine za Dubrovnik ljudi su iz revolta pregradili prugu u Zelenikovcu. To je bilo stajalište između kolodvora Hutovo i ukrižja Turkovići. Kako je vlast vidjela revolt ljudi, na kolodvore je dovela miliciju. Vlak kada se vraćao iz Dubrovnika u ukrižju Poljice dobio je još 1 lokomotivu, kako se ne bi dogodilo da slučajno ostanu radi sabotaže. Na obje lokomotive se popela milicija i vlak dalje pratila. I u putničkoj garnituri je bila milicija. Ispred Ravnog ljudi su na prugu granje nabacali. I taj vlak sa 2 lokomotive je bio posljednji vlak na toj pruzi. Više ništa nije vozilo osim kasnije materijalnog vlaka koji je prugu demontirao.
I tako nakon punih 75 godina Dubrovnik i Trebinje su ostali bez svoje željeznice. Nenarodna vlast im to napravila a kasnije narodna ukinula.
Za razliku od ovih žalovanja i plakanja o ukinutim prugama u sljedećem tekstu ću pisati o veselju kod ukidanja pruge.

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3657
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: UKIDANJE USKOTRAČNIH PRUGA

Porukaod PECELJ » 14 Nov 2014, 12:49

mali.paja piše:Ovdje ću pisati o ukidanju uskotračnih pruga. Tu će bito samo one pruge južnije o kojima ipak znam ponajviše. Bilo bi mi drago da netko nešto napiše i o tome iz Srbije.


Na stranicam 3 i 5 teme : Zabrežje-Obrenovac-Lajkovac-Valjevo imate fotografije i novinski članak o ukidanju ove pruge 1968.godine.
Nije bilo nekih problema jer je se znalo da će uskoro proraditi normalni kolosek ka Lajkovcu, odnosno Beogradu. To se stvarno i desilo krajem te godine.

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3657
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: UKIDANJE USKOTRAČNIH PRUGA

Porukaod PECELJ » 13 Dec 2014, 17:15

Ni Mostar nije mnogo tugovao za odlaskom "Ćire" bez obzira na veliko prisustvo ispraćaju .
Uskoro mu je stizao normalni kolosek.

Čak su se i šalili :

34echsk.jpg
34echsk.jpg (167.18 KiB) Pregledano 599 puta


Povratak na “Priče sa uskog koloseka”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 1 gost

cron