Pruga uzanog koloseka Bileća - Nikšić - Podgorica

Sve vezano za nekadašnje pruge uskog koloseka u Crnoj Gori
Korisnikov grb
cira-1
Direktor železnice
Poruke: 1229
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Pruga uzanog koloseka Bileća - Nikšić - Podgorica

Porukaod cira-1 » 24 Dec 2013, 21:58

Da počnemo ovu temu sa jednom lepom fotografijom iz monografija - 100 godina zeleznice Crne Gore

Snabdevanje lokomotive vodom na trasi Nikšić - Bileća

Slika

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1018
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Bileća - Nikšić - Podgorica

Porukaod mali.paja » 25 Dec 2013, 00:56

cira-1 piše:Da počnemo ovu temu sa jednom lepom fotografijom iz monografija - 100 godina zeleznice Crne Gore

Snabdevanje lokomotive vodom na trasi Nikšić - Bileća

Slika

Ovo nije na trasi Nikšić-Bileća. Lokomotiva serije 85 na vodonapojniku. Vodonapojnik su željezničari u svom žargonu nazivali GRAN. Lokomotiva je Mostarka uslikana na Humu ili Trebinju. Prije bih rekao da je Trebinje. Inače lokomotive serije 85 su jako rijetko išle prema Trebinju.

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3652
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Bileća - Nikšić - Podgorica

Porukaod PECELJ » 25 Dec 2013, 13:05

NEŠTO ISTORIJSKIH PODATAKA O DELU PRUGE BILEĆA-NIKŠIĆ :

"Pruga Nikšić-Bileća je bila jedina pruga građena u Kraljevini Jugoslaviji i na području Crne Gore. To je bila pruga uzanog kolosjeka 760 mm dužine 71km i predračunske vrijednosti od oko 68 miliona dinara. Pruga je građena u državnoj režiji na osnovu odluke jugoslovenske vlade od 31.08.1935. godine. Radovi na pruzi Nikšić-Bileća otpočeli su 25. septembra 1935. godine, kada je lično predsjednik vlade Milan Stojadinović postavio kamen temeljac.
Na gradnji pruge dnevno je bilo uposleno 1.600 do 2.000 radnika,a za njenu izgradnju je utrošeno 88 miliona dinara.
Prvi voz je tom prugom prošao u julu 1938. godine kada je ona nezvanično otvorena, iako svi radovi na trasi nijesu bili dovršeni.
Pošto je ova pruga prolazila kroz bezvodne krajeve, to se voda morala dovoditi sa velike udaljenosti, što je podrazumijevalo građenje vodovoda i hidrocentrala. Glavna hidrocentrala je podignuta na rijeci Trebišnjici. Potrebna oprema je bila naručena u njemačkim fabrikama u Gracu, Beču, Breslavi, Drezdenu i Frankeštalu. Pošto je zbog događaja u Evropi tog vremena isporuka kasnila, povećavali su se i troškovi izgradnje te pruge nekoliko puta u odnosu na prvobitno predviđenu sumu".

"Dana 26.05.1976 godine iz Nikšića ka Čapljini su posljednji vlak službeno vozili Jozo Pažin i Ferid Klepo Neslužbeno se vozilo i kasnije kod izvlačenja vagona za Čapljinu i paranja pruge.
Crnogorci nezadovoljni ukidanjem pruge su istu prezidali kamenjem. Bilo je plakanja i bacanja kamenja po vlaku. Nakon što su uklonili kamenje nastavili su vožnju prema Bileći. U Bileći nije bilo službenog ispraćaja. U Trebinju je šef kolodvora zabranio ispraćaj. Od Huma do Čapljine su doveli djecu i dali im cvijeće da bacaju. To je snimano. Narod kako plače i baca kamenje nije nitko snimao. Najviše se plakalo u Ravnom i Hutovu. Uz prugu i u vlaku bilo je puno milicije. Kaže Jozo Pažin: "Da nije bilo milicije ne bi se ni vratili. A 'ko zna bi li i glava ostala čitava".
Pustanjem u saobracaj pruge Bar - Beograd 1976 godine pokazuje se da je odrzavanje pruge Niksic - Bileca nerentabilno. Tada se ukida i zadnja pruga ,,uskog kolosjeka'' u Crnoj Gori".

Izvor : sa foruma zeleznice.net

Korisnikov grb
cira-1
Direktor železnice
Poruke: 1229
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Bileća - Nikšić - Podgorica

Porukaod cira-1 » 25 Dec 2013, 13:16

Poštovani prijatelju mali.paja, ja sam samo preneo iz pomenute knjige i nisam se upuštao u proveru tačnosti.

Pozdrav cira - 1

Korisnikov grb
cira-1
Direktor železnice
Poruke: 1229
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Bileća - Nikšić - Podgorica

Porukaod cira-1 » 25 Dec 2013, 13:46

Jedan veoma čep tekst o ovoj pruzi autorke Marije Drašković. Prenosim ga u celosti

FOTO: Željeznička stajališta nekad i sad

Mnogih pruga više nema. Neki se sjećaju putovanja čuvenim „Ćirom“, a malo mlađi o tome znaju vrlo malo, iz priča starijih. Pruge na području Crne Gore su dio jedne nezaboravne priče o životu ljudi na ovim prostorima.
Jedna od zaboravljenih pruga je bila i pruga iz pravca Bileće, koja je povezivala Nikšić preko Trebinja i Popovog polja sa Mostarom, Sarajevom i Beogradom.

Slika
Železnička stanica Vilusi. Sa foruma wulfy.

Problem oko povezivanja Crne Gore sa prugama Jugoslavije bio je nerješiv dugo godina, zbog nepristupačnog terena, koji je zahtijevao velike investicije i ulaganja. Sredstava nije bilo dovoljno da bi se započeli bilo kakvi radovi.
Pored brojnih ideja i projekata nije dolazilo do pamaka, sve do početka Drugog svjetskog rata. Između dva rata planirana je izgradnja pruge od Ustiprače i Foče preko Tjentišta do Bileće i dalje za Nikšić. Ali do izgradnje nije došlo upravo zbog nepristupačnog terena preko Zelenogore i Tjentišta, tako da su radovi početkom tridesetih godina krenuli potpuno drugom trasom.

Slika
Izgradnja pruge Bileća - Nikšić

Izglasano je da se na postojeću prugu Gabela-Trebinje , napravi nastavak preko Bileće do Nikšića. Prvi odsjek od Trebinja do Lastve u dužini od 11,9 kilometara završen je 3. avgusta 1930. godine.
Pruga ka Nikšiću je građena u državnoj režiji na osnovu odluke jugoslovenske vlade od 31. avgusta 1935. godine. Na gradnji pruge tokom dana bilo je angažovano između 1.500 do 2.000 radnika koji su najčešće bili mještani u blizini trasa koje su se gradile.
Pruga je bila širine 0, 76m, kao i mnoge pruge koje su tada funkcionisale. Trasa pruge je prolazila kroz kamenit teren, gdje nije bilo puteva niti izvora vode. Zbog toga su se na svim stanicama gradile cistijerne za vodu, tačnije za kišnicu.
Radovi su tekli sporo i teško. Zbog otežanog terena morali su graditi potporne zidove, nasipe i usijeke. Na toj pruzi je bilo svega sedam tunela, ukupne dužine 962 m. Na pruzi je pored stajališta sagrađeno i šest stanica sa staničnim zgradama, službenim objektima i stanovima za željezničare. To su bile stanice : Petrovići, Vilusi, Podbožur, Trubjela, Stuba i Nikšić.
Stanične zgrade su građene tipski, od veoma kvalitetnog tesanog kamena. Pruga je nezvanično puštena u rad 12. jula 1938. godine na Petrovdan. Kako nije bila u potpunosti završena, radovi na njoj su potrajali još par mjeseci.
Zbog uskog kolosjeka, malog radijusa krivina i nepristupačnih terena, prosječna brzina kretanja voza bila je mala, na pojedinim dionicama svega 30 km/h.
Poslednji voz je prugom Bileća-Nikšić prošao 1976. godine.

Koliki su značaj pojedine pruge imale za život i rad stanovništa u krajevima kroz koje su pruge prolazile, vidjelo se tek nakon njihovog ukidanja. Mnoga mjesta, puna života, su nakon ukidanja pruga gotovo zamrla.
Ljudi su napuštali svoja mjesta i odlazili u gradove u potrazi za boljom perspektivom, gdje je situacija tada izgledala puno optimističnije. Stuba, stajalište u blizini Nikšića, na veoma atraktivnoj lokaciji, nekada puno života, optimizma i radosti, danas je napuštena ruševina.

Slika
Stajalište Stuba, današnji izgled.

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3652
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Bileća - Nikšić - Podgorica

Porukaod PECELJ » 14 Jan 2014, 16:26

Nemačka karta trase pruge iz maja 1940.godine :

Karta Hum-Trebinje-Bileca-Niksic.jpg
Karta Hum-Trebinje-Bileca-Niksic.jpg (64 KiB) Pregledano 2920 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3652
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Bileća - Nikšić - Podgorica

Porukaod PECELJ » 14 Jan 2014, 16:39

Grafički prikaz karakteristika ove trase :

Slika
Slika

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3652
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Bileća - Nikšić - Podgorica

Porukaod PECELJ » 15 Jan 2014, 19:23

Železnička stanica Bileća :

Slika

bilecaqe9.jpg
bilecaqe9.jpg (56.61 KiB) Pregledano 2903 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3652
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Bileća - Nikšić - Podgorica

Porukaod PECELJ » 15 Jan 2014, 19:30

Šema koloseka u stanici Bileća iz 1948.godine :

Slika

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3652
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uzanog koloseka Bileća - Nikšić - Podgorica

Porukaod PECELJ » 15 Jan 2014, 20:39

Železnička stanica Bileća je bila specifična. Bila je to završna stanica sa rasputnicom i staničnom zgradom bočno postavljenom :

Podela preneta sa foruma zeleznice.net

1. Trasa uskotracne pruge
Prema ovom kriteriju stanice - kolodovori se dijele na dvije grupe: zavrsne i protocne (prolazne).

1.1. Zavrsna stanica - kolodvor
Zavrsna stanica ili kolodvor je karakteristicna po tome sto trasa pruge ulazi u stanicu sa jedne strane, a ne produzava na drugoj, nego zavrsava odbojnicima. Ovaj tip je na slici ZSK.1. oznacen kao Tip 1.
Na zavrsnoj stanici polozaj stanicne zgrade u odnosu na trasu moze biti bocni ili ceoni.
Zavrsna stanica mora da ima okretnicu za lokomotive. Ovaj tip stanice se dijeli na dva podtipa s obzirom na dolaznu stranu: Podtip A - bez rasputnice i Podtip B - sa rasputnicom, sto je prikazanona slici ZSK.1.

ZSK.1.
Zavrsna stanica.jpg
Zavrsna stanica.jpg (37.65 KiB) Pregledano 2899 puta

1.1.A. Zavrsna stanica - kolodvor bez rasputnice
To znaci da uskotracna trasa dolazi na zavrsnu stanicu iz pravca samo jedne stanice. Drugim rijecima, svi vlakovi stizu iz samo jednog pravca, i mogu da se vracaju nazad samo tim pravcem. Primjer takvih stanica su Ploce, Dubrovnik, Zelenika, itd.

1.1.B. Zavrsna stanica - kolodvor sa rasputnicom
Na zavrsnu stanicu sa rasputnicom vlakovi mogu da stizu iz vise pravaca. Primjer takve stanice je Sarajevo, na koju vlakovi mogu da stizu iz pravca Dubrovnika, od stanice Alipasin Most, ili iz pravca Beograda, od stanice Bistrik. Jos jedan primjer zavrsne stanice sa rasputnicom je stanica Bileca, gdje vlakovi stizu ili iz pravca Trebinja, ili iz pravca Niksica. Stanica Bileca je napravljena kao zavrsna sa namjerom da se zavrsni kraj stanice produzi prema Gackom i Foci. Isto vazi i za odlazece vlakove koji koriste rasputnicu za razlicita odredista.


Povratak na “Nekadašnje pruge uskog koloseka u Crnoj Gori”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 1 gost