Pruga uskog koloseka Podgorica - Plavnica

Sve vezano za nekadašnje pruge uskog koloseka u Crnoj Gori
Igor Legaz
Direktor železnice
Poruke: 523
Pridružen: 17 Maj 2018, 16:01
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Podgorica - Plavnica

Porukaod Igor Legaz » 25 Maj 2019, 12:25

Kad bih mogao pribaviti "šematizme" ostale 4 "direkcije" iz 1937. pronašao bih informacije koje me zanimaju.

Ipak, ovaj "šematizam" je izuzetno interesantan, jer sadrži popis svakog "zaposlenika željeznice" iz 1937. (uključujući one koji su radili u Dubrovniku).

Popis osoblja ložione Mostar, prilažem ovdje, jer obuhvaća ispostavu Plavnica.

Mislio sam da se prugama Bar - Virpazar i Donja Plavnica - Podgorica upravljalo iz iste "direkcije", ali je očito da nije tako bilo.
Prilozi
IMG-baf86c8e142a65c32d7e834cb5761b8d-V.jpg
IMG-baf86c8e142a65c32d7e834cb5761b8d-V.jpg (209.58 KiB) Pregledano 430 puta
IMG-cfb1b7590dec2721bb35cb23830240eb-V.jpg
IMG-cfb1b7590dec2721bb35cb23830240eb-V.jpg (192.51 KiB) Pregledano 430 puta
IMG-64fc9b5c873bacbb927d0bda1da188a4-V.jpg
IMG-64fc9b5c873bacbb927d0bda1da188a4-V.jpg (226.59 KiB) Pregledano 430 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 5154
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Podgorica - Plavnica

Porukaod PECELJ » 25 Maj 2019, 18:20

G.Igore preuzmite ovaj članak i tu ćete imati o Direkcijama železnica u Kraljevini Jugoslavije.

Ja ću Vam iz ovog članka navesti samo ovo :

"Godine 1921. postojale su željezničke direkcije Beograd, Zagreb, Sarajevo, Subotica, Inspektorat državnih željeznica u Ljubljani i Obratno ravnateljstvo Južne željeznice u Ljubljani."

Znam da je Valjevo pripadalo Direkciji Sarajevo a za prugu Bar-Virpazar to ne znam .
Prilozi
Direkcije.jpg
Direkcije.jpg (181.03 KiB) Pregledano 417 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 5154
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Podgorica - Plavnica

Porukaod PECELJ » 26 Maj 2019, 10:27

Igor Legaz :
"Mislio sam da se prugama Bar - Virpazar i Donja Plavnica - Podgorica upravljalo iz iste "direkcije", ali je očito da nije tako bilo."


Pruga Bar-Virpazar je bila u to vreme privatna pruga , odnosno pod koncesijom i nije se mogla naći u Direkciji Sarajevo. To se lepo vodi iz ovog teksta :

"Bar – Virpazar
Vratimo se opet na period poslije Berlinskog kongresa. Tada je Crna Gora dobila izlaz na more. Time se otvaraju nove mogucnosti Crne Gore, kao i Bara, kao luckog grada. Radilo se na izgradnji drumskih puteva (koje je projektovao Josip Slide), kao i na izgradnji pristanista u baru (prvi kameni gat je projektovao Josip Slide). No, bez zeljeznice nije moglo da se prica o brzem razvoju. Godine 1905 formirano je ,,Barsko drustvo'' u Baru. Iste godine postaju partner sa italijanskom firmom Compagnia di Antivari. Ovo drustvo sa crnogorskom vladom 1906 godine potpisuje ugovor o koncesijama. Bili su u obavezi da u roku od tri godine sagrade pristaniste u Baru, Virpazaru, Plavnici i Rijeci Crnojevica. Obavezni su da pristaniste u Baru i Virpazaru povezu zeljznickom prugom. Rad na izgradnji pruge poceo je 1906 godine i zavrsen je 1908 godine. Jedna zanimljivost, ta pruga je bila sirine 750 mm, sto je 10 mm uze od standarda. Zato su za potrebe ove pruge lokomotive i vagoni bili prepravljani u Berlinu.
Uradjen je i projekat da se zeljeznicki krak od Virpazara produzi do Cetinja i to preko Sotonica, Brcela, Podgora, Gradjana. No, zbog pocetka balkanskih ratova i daljeg politickog razvoja taj projekat nikad nije realizovan. Ostao je samo projekat. "

mali.paja
Direktor železnice
Poruke: 1312
Pridružen: 09 Jul 2012, 11:38
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Podgorica - Plavnica

Porukaod mali.paja » 02 Jun 2019, 22:59

Sve uskotračne pruge kolosijeka 760mm su bile pod upravom Sarajeva neovisno na možemo reći današnje granice bivših republika. Negdje u pedesetim se počelo sa razdvajanjem prema republičkim granicama. Ali i tada kod razdvajanja se gledala pruga kao 1 cjelina. Uskotračne pruge u Crnoj Gori pa čak i normalnotračna pruga Nikšić-Bar je do sredine šezdesetih potpadala pod ŽTP Sarajevo. ŽTP Zagreb je imao pod upravom prugu sve do laznog signala stanice Bosanski Novi isto tako što je ŽTP Sarajevo imalo upravljanj prugom do ulaznog signala Vrpolje ili Knin i kompletnom prugom do Ploča. Pruga za Dubrovnik je do ukidanja bila u vlasništvu ŽTP-a Sarajevo. To je bilo samo desetak km. Interesantno je to da se nudilo tadašnjoj Republici Hrvatska dotiranje gubitka samo za hrvatski dio uz opstanak pruge ali nisu pristali na to.


Povratak na “Nekadašnje pruge uskog koloseka u Crnoj Gori”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 2 gosta

cron