Pruga Usora - Teslić - Pribinić (Usoratalbahn)

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Bosni i Hercegovini
železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 624
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Pruga Usora - Teslić - Pribinić (Usoratalbahn)

Porukaod železocestnik » 06 Mar 2017, 20:21

Pozdravljeni,

kde bi mogli dobiti podatke koliko KS imele su ove prve lokomotive :?:

železocestnik piše:
Prvih 10 godina posle izgradnje pruge 1898 bile su na pruzi 3 lokomotivefirme Krauss, Linz:

-jedna starija, broj 828, izgrađena 1879. godine

- 2 nove iz 1889. godine:
-broj 2411: ime BOSNA
-broj 2412: ime USORA

Kako su izgledale ove nove lokomotive vidimo na fotografiji, koju je stavio alend:

Slika


pozdrav
Darko


Pa kod inženjera k.u.k Bosnabahn-a, F. Žežule :!:

Godine 1893 izdao je u Sarajevu knjigu o uskotračnim prugama:

Žežula, Friedrich: Im Bereiche der Schmalspur. Eine Darstellung der hervorragendsten Errungenschaften auf dem Gebiete des schmalspurigen Eisenbahnwesens. [Illustr.] -
Sarajevo: Spindler &Löschner 1893.

Na kratko sam ispisao, šta je on napisao o Usoratalbahn-u:

Firma Morpurgo & Parente je pod rukovodiljstvom Eduarda Porr-a u godini 1890 izradila industrijski tir za eksploataciju dužica za sudove.
U Usori se je industrijska pruga priključila na k.k. Bosnabahn. Pruga je u glavnom slijedila putu, 47,1 km u brda, a uspon je imala i do 28 promila.
Najmanji radius iznosio je 40 m.

U početku bile su ovakve šine: 60mm visoke, na glavi 25 mm široke, na nogi 48 mm a stojina je bila debela 6 mm, što znači da je bila težina 5,5 kg/m.
Iskazalo se je, da profil ne odgovara i več u prvim mesecima se je na nekim oddelcima promjenio na jači profil.
Pragovi (šveleri) bili su stavljeni na razdalji 45-50 cm, tako da je bio največi pritisak na kotač 1,5 t.
Maksimalna brzina bila je 15 km/h, noću nije bilo dozvoljeno voziti.
Na pruti postoji samo jedan željezni most, svi ostali su cestni mostovi, koje su ojačali sa novim drvenim nosačima.
Stanice i vodostanice povezane su sa telefonom.
Stanica Usora ima električko razsvjetu i radnju za popravke lokomotiva.
Pruga u Usori se završava u jednoj šlajfi sa radiusom 35 m, koja ide oko zgrade stanice, tako da se vlak odmah može vratiti posle razlaganja tereta.
Prazni vlak dovozi i namirnice šumskim radnicima, kojih ima oko tisuću.
Lokomotive imaju oko 30 HP. U 1891 godini prevezle su oko 34.000 tona dužica za sudove.
Vlak vozi po Tešanjskom putu, koji je prilično frekventan ali do sada se nije desila ni jedna nesreća.

Vozovi imaju bremze za zaustavljanje i kod tare 1,4 t imaju nosivost 3,5 t. Dužina ovih duplih vozova iznosi 4,6 m.
Za ovakve pruge najprimernije su lokomotive firme Kraus & Comp. iz Minkena, koja ima težinu 12 t (radna težina), što znači 1,5 t pritisak na kotač.
Vučna snaga je 1536 kg i lokomotiva može povuči vlak bruto težine 28 t na usponima do 30 promila.
Ukupna dužina ove lokomotive iznosi 8,2 m, naveća visina (zajedno sa dimnjakom) iznosi 2,9 m, a širina iznosi 1,8 m.
Površina rešetke je 0,68 m2, površina izparavanja:22m2.
Zapremina rezervoara za vodu: 1m3, zapremina za uglje:1,5 m3.

Originalni tekst je na nemačkom.
link: http://archive.org/stream/imbereicheder ... 1/mode/2up


Dakle, ove lokomotive imale su 30 KS.

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 624
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Pruga Usora - Teslić - Pribinić (Usoratalbahn)

Porukaod železocestnik » 07 Mar 2017, 01:17

Pozdravljeni,

najprije ćemo pogledati sve lokomotive na Državni šumski željeznici Usora-Pribinić, pa tek poslije u tvornici Destilacija drva Teslić. Neke od lokomotiva sa pruge Usora-Pribinić ionako su završile u Destilaciji drva u Tesliću.

Do sada imamo podatke za lokomotive u vlasti Državne šumske željeznice Usora-Pribinić:

Prvih 10 godina posle izgradnje pruge 1898 bile su na pruzi 3 lokomotive firme Krauss, Linz:

-jedna starija, broj 828, izgrađena 1879. godine
- 2 nove iz 1889. godine:
-broj 2411: ime BOSNA
-broj 2412: ime USORA


Godine 1900 zemaljska vlada poručila je dve lokomotivi kod firme Orenstein & Koppel AG (O & K), Berlin-Drewitz dve lokomotive sa snagom 50 KS:
- broj 527/1900. kojoj su dali broj 1 i imao je posle kod Borje u Tesliću broj 10(posle preuradnje u dizel lokomotivu ?)
- broj 528/1900, koji je dobio broj 528 i posle 1920 u Tesliću broj 4-DD



Od sada dalje dolaze lokomotive, koje su bile izrađene još u monarhiji ali i ostale su na toj pruzi i posle prvog svetskog rata.

Godine 1901 Ministarstvo kupuje kod Krauss Linz novu lokomotivu:

broj: 4657 koja je dobila broj 3

Fotografiju ove lokomotive za vrijeme prvog svetskog rata na stanici Usora stavio je Chester u knjigu: The Narrow Gauge Railways in BiH

Slika


Slijedeća lokomotiva bila je nabavljena isto kod firme Krauss, Linz u 1904. godini:

broj: 5091 i dobija broj 4

Kasnije ide ova lokomotiva u DD Teslić i završava u PDI Vrbas, Banja Luka.


Slijedeče dve lokomotive za Državnu šumsku željeznicu Usora-Pribinić bile su nabavljene kod firme Maffei.

Prva je bila nabavljena godine 1907 i imala je tvornički broj 2604. Koji broj je imala uopšte neznamo, poznato je, da je bila posle prvog svetskog rata na prugi Usora-Pribinić.


Druga lokomotiva je bila nabavljena kod firme Maffei u 1913. godini.
Imala je tvornički broj: 3877 i dobila je broj 3 na Državni šumski železnici Usora-Pribinić, kasnije u Destilaciji Drva broj 7 i 7-DD.

Chester je stavio u knjigu: The Narrow Gauge Railways in BiH, kako su je transportovali iz Nemačke u BiH...

Slika

Slika



ivanjz stavio je fotografiju ove lokomotive, kada je već radila u Destilaciji drva i imala broj 7:
citat:
"Što se tiče sačuvane lokomotive radi se o lokomotivi br. 7 koju je proizveo Maffei fabričkog broja 3877, proizvedena 1913. godine. I ovu lokomotivu je snimio Dr E. Šeker."

Slika
16. August 1967


Samo mi sada ove dve fotografije ne idu zajedno. To nije ista lokomotiva.

Što sada ?

Postoji još koja fotografija ove Chesterove lokomotive :?:


pozdrav
Darko

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 4185
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga Usora - Teslić - Pribinić (Usoratalbahn)

Porukaod PECELJ » 07 Mar 2017, 13:42

I ovo je , čini mi se lokomotiva br.7. Snimljena u Blatnici :

Br.7.jpg
Br.7.jpg (246.76 KiB) Pregledano 259 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 4185
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga Usora - Teslić - Pribinić (Usoratalbahn)

Porukaod PECELJ » 07 Mar 2017, 17:38

U listi lokomotiva Pospichala postoji 7-DD u Blatnici sa fabričkim brojem 3877 :

http://www.pospichal.net/lokstatistik/29444-teslic.htm

Verovatno je K.Chester pogrešno postavio sliku. Na slici je možda lokomotiva 3-DD. Dosad nismo imali njenu sliku ?

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 624
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Pruga Usora - Teslić - Pribinić (Usoratalbahn)

Porukaod železocestnik » 07 Mar 2017, 20:07

Pozdravljeni,

da, to znači, da nije jednostavno pronači put neke od lokomotiva, ako nije zapisa iz arhiva, lokomotivskih knjiga i fotografija.

Rad otežavaju i prerade lokomotiva. Ako neznaš, da su iz jedne parne lokomotiva uradili dizel lokomotivu, možeš pogrešit. Pored toga povečavali su i rezervoare za vodu, tako da je potrebno uzeti u obzir još takve činjenice.

Ali o lokomotivama preduzeča Destilacija drva, Teslić i Drvna industrija Borja, Teslić raspravljat ćemo kasnije.



Tačno znamo, da je bilo krajem 1906. godine:

- na Državnoj šumskoj željeznici Usora-Pribinić: 4 lokomotive i 40.4 km pruge Usora-Pribinić

- Prerada drveta Teslić (Bosnishe Holzverwertung AG): 8 lokomotiva i 60,6 km vlastitih pruga


Krajem 1916. godine bila je situacija ovakva:

- na Državnoj šumskoj željeznici Usora-Pribinić: 4 lokomotive

- Prerada drveta Teslić (Bosnishe Holzverwertung AG): 9 lokomotiva i 79,2 km vlastitih pruga sa lokomotivskom vućom i 30,1 km sa konjskom vučom ili gravitacijske



Mi moramo sada zakljućiti, koje lokomotive ostale su na Državnoj šumskoj željeznici Usora-Pribinić posle prvog svjetskog rata :!:

Da li možemo ustanoviti nešto novo, što još nije u knjigama ili je u knjigama, koje ja nemam ili ja neznam za njih :?:


Situacija u 1920. godini bila je slijedeća na Državnoj šumskoj željeznici Usora-Pribinić *:

Lokomotive, broj:

- 4 (lokomotiva Krauss, Linz 5091/1904)

- 201 (lokomotiva Krauss, Linz 1075/1885, kkBB 21, kasnije BHStB 201, posle SHS 201 i na kraju JDŽ 189-001)

- 203 (lokomotiva Krauss, Linz 1796/1886, kkBB 23, kasnije BHStB 203, posle SHS 203 i na kraju JDŽ 189-003)

- 213 (lokomotiva Krauss, Linz 2508/1890, kkBB 31, kasnije BHStB 213, posle SHS 213 i na kraju JDŽ 189-013)

- 217 (lokomotiva Krauss, Linz 2692/1892, kkBB 33, kasnije BHStB 217, posle SHS 217 i na kraju JDŽ 189-017)

- 2640 (lokomotiva Maffei, 2640/1907)

- 3877 ( lokomotiva Maffei 3877/1913, broj 3, posle u Destilacija drva Teslić broj 7 i na kraju 7-DD; muzejski primjerak Blatnica)

* podaci su iz Direkcije Sarajevo

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 624
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Pruga Usora - Teslić - Pribinić (Usoratalbahn)

Porukaod železocestnik » 08 Mar 2017, 01:42

Pozdravljeni,

na žalost sam pogrešio, a vremena za ispravljanje nije dovoljno :!:

Ja sve pišem direktno u mjesto za odgovor. Ne mogu se naviknut, da napišem nešto u Wordu pa posle stavim u mjesto za odgovor.

Zbog toga mi treba nešto više vrijemena za popravke...




Kod onih brojeva lokomotiva ja sam sam pripisao, koje lokomotive bi to morale biti (najviše iz Pospichalove statistike)

Ako pogledamo zapis tih lokomotiva po redu za godinu 1920:

Slika

i pogledamo još zapis o nekim lokomotivama iz istog zapisa...

Slika

vidimo, da se pojavi u spisku i lokomotiva 55/828 :!:

To je lokomotiva, koja je bila na Državnoj šumskoj željeznici Usora-Pribinić od samog počeka, dakle od 1889. godine.

Interesantno je, da saznajemo, da je imala lokomotiva Krauss Linz KrL 828/1879 50 KS in ne 30 KS, kako kaže Žežula.
A šta je značila ona oznaka 55, baš ne znamo. Možda broj kod firme Hügel & Sager, koja je gradila željeznice po BiH.

To je prva greška, da u listi nije bila upisana i ta lokomotiva. Ali možda nije uopšte radila, pa uopšte nije greška. Možda nije imala dozvole zbog parnog kotla, baš neznam.
Drugu grešku odkrijemo, kada stavimo i listu lokomotiva za 1921. godinu...


Lista lokomotiva Državne šumske željeznice Usora-Pribinić za godinu 1920:

Slika

Odmah primjetimo, da se u spisku pojavi lokomotiva Krauss Linz 828/1879 :!: Dakle ove godine radi (posle 1.6.1921).

Ali sada vidimo, da se pojavi u spisku lokomotiva sa brojem 5091 (dakle Krauss Linz 5091/1904), za koju sam ja mislio, da je "sakrita" pod brojem 4.
Dakle nije. I to je prva greška iz liste za godinu 1920, koju sam uradio.

Slika

U spisku nema više lokomotiva sa brojevima:

- 201 ( BHStB 201, posle SHS 201)

- 203 ( BHStB 203, posle SHS 203 )

- 217 ( BHStB 217, posle SHS 217 )

U spisku za godinu 1921 ove lokomotive zamjene one gornje, koje su izpale:

- 202 ( KrLi 1795/87, kkBB 22, 202, SHS 202, JDŽ 189-002)

- 212 ( KrLi 2507/91, kkBB 30, 212, SHS 212, JDŽ 189-012)

- 227 ( KrLi 3067/94, BHStB 38, 227, SHS 227, JDŽ 189-027)


Jedino još sada neznamo, je ona lokomotiva pod brojem 4!


Dakle to je nova situacija, koju ćemo primjenjivat kao službeno, jer su podaci od Direkcije Sarajevo. Mislim, da će i g. Pospichal dopuniti podatke na njegovoj stranici.

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 624
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Pruga Usora - Teslić - Pribinić (Usoratalbahn)

Porukaod železocestnik » 08 Mar 2017, 09:24

Pozdravljeni,

nema vremena za popravke, pa je potrebno popravljati ovako:

železocestnik piše:Drugu grešku odkrijemo, kada stavimo i listu lokomotiva za 1921. godinu...


Lista lokomotiva Državne šumske željeznice Usora-Pribinić za godinu 1920:

Slika

Odmah primjetimo, da se u spisku pojavi lokomotiva Krauss Linz 828/1879 :!: Dakle ove godine radi (posle 1.6.1921).

Ali sada vidimo, da se pojavi u spisku lokomotiva sa brojem 5091 (dakle Krauss Linz 5091/1904), za koju sam ja mislio, da je "sakrita" pod brojem 4.
Dakle nije. I to je prva greška iz liste za godinu 1920, koju sam uradio.

Slika

U spisku nema više lokomotiva sa brojevima:

- 201 ( BHStB 201, posle SHS 201)

- 203 ( BHStB 203, posle SHS 203 )

- 217 ( BHStB 217, posle SHS 217 )

U spisku za godinu 1921 ove lokomotive zamjene one gornje, koje su izpale:

- 202 ( KrLi 1795/87, kkBB 22, 202, SHS 202, JDŽ 189-002)

- 212 ( KrLi 2507/91, kkBB 30, 212, SHS 212, JDŽ 189-012)

- 227 ( KrLi 3067/94, BHStB 38, 227, SHS 227, JDŽ 189-027)


Jedino još sada neznamo, je ona lokomotiva pod brojem 4!


Dakle to je nova situacija, koju ćemo primjenjivat kao službeno, jer su podaci od Direkcije Sarajevo. Mislim, da će i g. Pospichal dopuniti podatke na njegovoj stranici.

pozdrav
Darko


Godina nije tačno zapisana:

Lista lokomotiva Državne šumske željeznice Usora-Pribinić za godinu 1920:

Umesto 1920 trebalo bi biti 1921 :!:


pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 624
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Pruga Usora - Teslić - Pribinić (Usoratalbahn)

Porukaod železocestnik » 08 Mar 2017, 10:24

Pozdrav,

u godinama 1920/1921 radila je na Državnoj šumskoj željeznici Usora-Pribinić i ova lokomotiva:

203 (lokomotiva Krauss, Linz 1796/1886, kkBB 23, kasnije BHStB 203, posle SHS 203 i na kraju JDŽ 189-003)

ivanjz stavio je fotografiju lokomotive 203 na nepoznatoj lokaciji...

Slika


Ovdje vidimo isto seriju, kada je imala već JDŽ oznake (JDŽ 189-013) (godina 1965, Sarajevo)

Slika

wikipedija, Foto: Dr. E. Scherer

I ova lokomotiva je radila u godinama 1920/1921 na Državnoj šumskoj željeznici Usora-Pribinić

213 (lokomotiva Krauss, Linz 2508/1890, kkBB 31, kasnije BHStB 213, posle SHS 213 i na kraju JDŽ 189-013)



pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 624
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Pruga Usora - Teslić - Pribinić (Usoratalbahn)

Porukaod železocestnik » 08 Mar 2017, 10:58

Pozdravljeni,

tek sada vidim, da postoje podaci o lokomotivama serije JDŽ 189 i na wikipediji za ove lokomotive:

1885 Krauss München 21 201 189-001 1919–1920 Usoratalbahn

1887 Krauss Linz 23 203 189-003 1919–1920 Usoratalbahn

1891 Krauss Linz 31 213 189-013 1919–1920 Usoratalbahn

1892 Krauss Linz 33 217 189-017 1919–1920 Usoratalbahn

link: https://de.wikipedia.org/wiki/BHStB_IIIa4

Dakle ovo što sam napisao nije (skoro) ništa novo. Avtor članka na wikipediji imao je podatke za lokomotive za godine 1919/1920 za lokomotive:

-201
-203
-213
-217

Ali nije imao podataka za lokomotive u godinama 1920/1921:

- 202 ( KrLi 1795/87, kkBB 22, 202, SHS 202, JDŽ 189-002)

- 212 ( KrLi 2507/91, kkBB 30, 212, SHS 212, JDŽ 189-012)

- 227 ( KrLi 3067/94, BHStB 38, 227, SHS 227, JDŽ 189-027)

I da je 213 još radila i u 1920/1921 na pruzi Usorabahn.

Nije nešto mnogo novo, ali barem nešto. I tačno se zna, odakle podaci. I to je važan podatak.

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 624
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Pruga Usora - Teslić - Pribinić (Usoratalbahn)

Porukaod železocestnik » 11 Mar 2017, 18:12

Pozdravljeni,

sada vidim, da je podatke za lokomotive serije JDŽ 189 za godinu1920 imao i Chester i Pospichal.
Ali kod obojice nema podataka za godinu 1921/1922.

Sada bi bilo dobro, da vidimo, šta su "odradile" sve lokomotive na prugi Usora - Pribinić u godinama 1920/1921/1922...*

Godina 1920/1921 (od 1.6.1920 do 31.5.1921):

Slika


Za vrijeme od 1.6.1921 do 31.5.1922:

Slika


*...tih podataka nema na internetu ili Guglu ;) :D

Mogu se dobit jedino u Sarajevu...ili Ljubljani :D


pozdrav
Darko


Povratak na “Nekadašnje pruge uskog koloseka u Bosni i Hercegovini”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 1 gost