Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Srbiji
Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 4979
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod ivanjz » 26 Okt 2016, 15:31

jovanla piše:.

Ing. Petar Milenković: Užice – Šargan

Ova pruga ustupljena je putem licitacije 3. oktobra 1921.
preduzeću „Feniks“. Ugovoreni rok za potpuno dovršenje ove pruge bio
je 24. arpil 1924. godine, ali preduzeće nije na vreme svršilo prugu nešto
krivicom svojom, nešto i krivicom Direkcije za Građenje, a poglavito
zbog devalvacije dinara.

Preduzeću je produžen rok prvi put do 30. juna 1924. godine, a drugi put
do 30. januara 1925. godine, te je građenje trajalo tri godine i tri meseca.
Licitaciona cena iznela je 35,810.832- din. ali zbog povećanja radova na
toj pruzi koštanje je po pogođenim cenama iznosilao 44,313.333- din.
Međutim ova je suma povećana usled devalvacije dinara još za
46,000.000- din, i po reklamacijama od kolaudirajuće komisije za
3,100.000 din. Prema tome celokupno koštanje ove pruge iznelo je
93,413.000- din.

Povećanje cena usled devalvacije dinara i povećanja cena radne snage i
materijala kretala se u procentima u I tromesečju 1922. god. od 32,40%
do 125,08% u I tromesečju 1924. god.


Mislim da ovo nije 1920 već 1922 ili 1923. godina.

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3972
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod PECELJ » 26 Okt 2016, 19:46

Izgleda da sam izlapeo :D Svo vreme govorim o stanici Vrutci a u potpisu fotografije lepo stoji Stapari !!!

To i ovde piše :
https://www.facebook.com/12431945440729 ... =3&theater

Zamolio bih Moderatora da prepravi ime stanice na postu.

Što se tiče datuma, Dr.M.Grujić navodi i ovo :

UZ-Var.jpg
UZ-Var.jpg (153.5 KiB) Pregledano 432 puta


Našao sam i ovu fotografiju, gde se pominje isti datum kao i nekakav štrajk železničara (ne verujem da je ovo ulazak u Užice) :

Uzice 16041920godstrajkelezniuj2.jpg
Uzice 16041920godstrajkelezniuj2.jpg (207.62 KiB) Pregledano 432 puta


Siptomatično je ovo pominjanje datuma. Verovatno se nešto radilo na trasi od Užica u periodu 1919-1921.g. , tako da je moguće da je ovo detalj sa stanice Stapari.

sdz361
Mašinovođa
Poruke: 150
Pridružen: 02 Apr 2012, 17:19
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod sdz361 » 27 Okt 2016, 20:21

Ovo je jedna od fotografija koja je najčešće objavljivana sa pogrešnom legendom. Dugoje korišćenja kao ilustracija generalnog štrajak železničara iz 1920. godine u Užicu. U novije doba se pojavljuju nove verzije kao što je ova da se radi o stanici Stapari.

Ništa od ovog nije tačno. Kopije fotografije ovde prikazane nisu najboljeg kvaliteta. Ali u železničkom muzeju u Beogradu se nalazi original koji je jako dobar i na kome se vidi puno detalja, uključujući i oznake na lokomotivama i vagonima. Takođe detalji uniforma se na njoj dosta dobro vide. Pošto se na lokomotivama nalaze originalne oznake i brojevi SDŽ nema nikakve dileme da je ova fotografija nastala pre I svteskog rata. Te oznake su na ovim lokomotivama i vagonima skinute za vreme okupacije i pouzdano se zna da posle rata nisu ponovo stavljene. Takođe, to se vidi i po detaljima uniforma kako železničara tako i vojnika koji se nalaze u drugom vagonu.
Na slici se nalazi lokomotiva SDŽ 366 koja je posle I sv. rata dobila oznaku SHS 11 322 (JŽ 72 - 012). Ova lokomotiva se početkom dvadesetih godina nalazila u ložionici Kruševac.

Slika je nastala tokom balkanskih ratova, verovatno 1913. jer je voz sastavljen od novih četvoroosovinskih Linke-Hofmanovih vagona koji su uključeni u saobraćaj tek krajem 1912. godine. Lokacija bi morala biti stara stanica Ovčar Banja jer je to jedina stanica u krivini, a imala je i samo dva koloseka.

Inače nije bilo moguće da neki vozovi budu u Staparima 1919 - 1921. godine. Pošto postoje sačuvani dokumenti, pouzdano se zna da su je kolosek na pruzi Užice - Šargan Vitasi počeo da se polaže tek početkom 1924. godine, tako da su pre toga kroz stanicu Stapari mogla da prolaze samo volovske zaprege

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3972
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod PECELJ » 28 Okt 2016, 10:22

Najlepše hvala g.sdz361. Ja i g.ivanjz smo nešto pokušavali ali nismo uspeli. Zahvaljujući Vama konačno dođosmo do istine.

Šteta što se na slici nije video onaj most preko kanala, bilo bi puno lakše.

Srdačan pozdrav !!!

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3972
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod PECELJ » 28 Okt 2016, 10:30

Pošto se pominje generalni štrajk železničara iz 1920.godine, za one koji žele više saznati :

Generalni štrajk željezničara Jugoslavije 15. aprila 1920. godine

http://vremeplov.ba/wp-content/uploads/ ... April_.pdf

Korisnikov grb
cira-1
Direktor železnice
Poruke: 1366
Pridružen: 30 Mar 2012, 19:43
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod cira-1 » 29 Okt 2016, 16:56

Austougarske okupacione snage odmah po zauzimanju užičkoga kraja su želele da spoje Užice sa Sarajevom, odnosno Srbiju s Bosnom. Da bi im bilo bliše da liferuju u Austrougarsku sve što su popljačkali, oduzeli i sl. Iz Austrije su doveli carsku Ka und Ka komapaniju. Izvršena su merenja i pobodeni znaci nove trase i radovi su krenuli. Radilo se na najprostiji način: krampovi, lopate, ručna kolica... Preko Šargana se moralo tunelima, kako bi se iz Mokre Gore prešlo u kotlinu Kremana. Visinska razlika je između centra M. Gore i Kremana 180 metara, kako prugom savladti toliku visinsku razliku i proći prako Šargana? Tunel? Da je započet s mokrogorske strane, iz podnožja Šargana, on bi izašao negde kod današnjeg jezera u Vrutcima. U to vreme tunel tolike dužine nigde u svetu nije postojao. A "Šargan", koji je kažu dobio ime po konju Šarcu, Maraka Kraljevića je kao visoko sedlo između Tare i Zlatibora, sve sama stena, najviše tvrdog crnog kao noć, serpentina. Austriska trasa pruge vijugala je uz rečicu Kamišinu gotovo do pola visine Šargana, današnja trasa ide sasvim drugim pravcem.
Bilo je to 1916. godine. Problem je bio u radnoj snazi, većina sposobnih muškaraca i sa srpske i sa bosanske strane bila je regrutovana, ratovli su jedni s drugima. Dovedeni su ruski i italijanski zaroblejnici zarobljeni na Karpatima i Lombardiji za koje su podignute barake u podnožju Šargana... Terali su ih trasom uz Kamašinu pa zatim strminom ispod vrha Šargana jednom malom zaravni koja se zove Budim, da bez mašina, ručno, s krapovima razbijaju tvrdo stenje. Svi su izgledali ito u pohabanim odelima s drvenim klompama na nogama. Svakodnevno su sve više ulazili u dubinu planine. Pojavila se voda, uslovi su bili sve teži, austrougare je to ponajmanje interesovalo. Mine su odjekivale... S druge strane od Kremana radovi nisu ni započeti... Tog sasvim običnog dana čula je se snažna i podmukla gramljavina, planina se zatresla. U nekoliko trenutaka ulaz u tunel je bio zatrpan, hiljade tona onog crnog mokrogorskog srpetinskog kamena, cela smena 200, ruskih i italijanskih zarobljenika sa ausriskim nazornicima, ostala je zatrpana u dubini tunela. Niko nije pokušao da sa ulaza u tunel ukloni ogromnu masu stenja.

Austrijanci su odmah prekinuli radove, nekoliko nedelja su odvlačili materijal sa stanice u Vardištu za Sarajevo, odatle u Klenik u Sremu, za prugu do Šapca. Na toj trasi uz reku Kamišine, ostale su i danas se poznaju kamene pozide na mestima gde je moglo biti odrona koje su pravili Italijani pedantno s mnogo veštine. Poznaju se temelji nekadašnjih baraka kao da vreme stoji. Ispod Budima ostao je donekle prokopan tunel na koji se 1967 srušilo još jedno brdo stenja. Kada je bila ovde ekipa TV5 penjala se strmom stazom do na zaravan ispod tunela, pričali su da nigde nisu videli više zmijurina sve šarke... Njima meštani ime ne pominju, takav je običaj. Posumljali su da je ime Šargana zbog konja Šarca, pre će

Radovi na pruzi prema Vardištu.Fotografija iz albuma Vove Prohrova
105.jpg
105.jpg (157.33 KiB) Pregledano 371 puta


biti zbog šarki koje su viđali ispod svakog kamena. Tu su videli i ruiniran neugledan spomenik na mestu ispred nekadašnjeg ulaza u tunel. Danas se u Mokroj Gori teško ko može naći ko zna za ovu tragediju zarobljenika a spomenik je gomila kamenja i betona.
Istorijskom igrom ovde na izgradnji pruge uzanog koloseka između Kremana i Šargana ponovo su radili Rusi, emigranti, tokom 1922-24. godine. U Markovom polju u Mokroj gori izginulim Rusima na gradnji pruge je nad grobom ostavljen spomenik sa zapisom, nekima samo krst od kamena, većini ništa. Tu je i veliki spomenik usred groblja pod Mećavnikom, betonski krst sa šest krakova... Pruga je završena, a čuvena šarganska osmica, ušla kao i većina toga u "Krmansko proročanstvo", skidana i vrćena danas turistička atrakcija užičkoga kraja sa Kusturicinim Mećavnikom.

Izvor - Užice koga vise nema

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3972
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod PECELJ » 10 Dec 2016, 12:39

Gradnja vijadukta na Šarganskoj osmici :

SO 1.jpg
SO 1.jpg (232.24 KiB) Pregledano 381 puta

Izvor : Dr.M.Grujić-Feniks na šarganu

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3972
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod PECELJ » 15 Dec 2016, 12:52

Pogled na gvozdeni železnički most, prvi posle stanice Užice, i prugu ka Višegradu :

10410684_300690833436825_4353762909818876471_n.jpg
10410684_300690833436825_4353762909818876471_n.jpg (137.9 KiB) Pregledano 341 puta

Izvor : Fb Uzice

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 4979
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod ivanjz » 11 Jan 2017, 12:47

Osmica na Šarganu.

http://www.google.com
Prilozi
MGora.jpg
MGora.jpg (87.65 KiB) Pregledano 271 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 4979
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Užice-Šargan-Vardište

Porukaod ivanjz » 24 Jan 2017, 10:59

Lokomotiva 85-037 u Užicu 1973. godine.

http://www.google.com
Prilozi
85-037-uzice-1973.jpg
85-037-uzice-1973.jpg (101.76 KiB) Pregledano 480 puta


Povratak na “Nekadašnje pruge uskog kolose u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 1 gost

cron