Pruga uskog koloseka Stalać-Kruševac-Kraljevo-Čačak-Užice

Sve vezano za pruge uskog koloseka u Srbiji
Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5582
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Stalać-Kruševac-Kraljevo-Čačak-Užic

Porukaod ivanjz » 08 Apr 2012, 14:54

Sdž361 je napisao:

Da nastavimo pregled službenih mesta na ovoj pruzi. Nakon stanice Kratovska Stena do čije izgradnje je doveo razvoj "vojne sile" socijalističke Jugoslavije sledi postja Jeminska Stena koja je takođe nastala iz istih razloga. To je prvo bilo stajlište a kada su na tom prostoru napravljena velika vojna skladišta tu je napravljen prvo slepi kolosek (mislim da je to još od vojske Kraljevine jugoslavije) za istovar vojnog materijala. Kada su u posleratnom periodu tu napravljena velika skladišta ovaj kolosek je produžen do njih.

jemsten.jpg
jemsten.jpg (22.64 KiB) Pregledano 3245 puta


Ta skladišta postoje i dan danas. Svi koji su tuda prolazili vozom ili kolima znaju za njih. Pedatno su bila obeležena znakom zabrane slikanja. Deo između Čačka i Požege je uvek bio poznat po ovim paranoičnim znakovima. Moj omiljeni je kod brane Hidrocentrale Međuvršje koji neverovatno postoji i dan danas. Položaj pruge i puta prema brani je takav da svako ko tuda prođe par puta može verovatno da je tačno nacrta kad bi ga probudili u sred noći. Danas u vreme Google Earth-a i sličnih stvari je potpuno besmislen. Sem što stvara ružnu sliku o nama kao zemlji i narodu sigurno nema nikakvu drugu praktičnu svrhu.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5582
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Stalać-Kruševac-Kraljevo-Čačak-Užic

Porukaod ivanjz » 08 Apr 2012, 14:55

Sdž361 je napisao:

Da nastavimo sa šemama stanica na pruzi Ljubić/Čačak - Užice. Prethodna službena mesta su bila u klisuri Zapadne Morave gde su smeštani vojni objekti. Nakon nje pruga ulazi u plodnu Požešku kotlinu koja je poznata po drugoj vrsti proizvodi - voću. Da je to tako vidi se i po šemi stanice Požega. Industriski koloseci fabrika Budimka i Voćar najbolje govore šta se najviše tovarilo u ćirine vagone u stanici Požega.

pozega.jpg
pozega.jpg (43.46 KiB) Pregledano 3245 puta


Stanica Požega je sagrađena kada i ova pruga 1912. i tada je imala 3 koloseka. Četvrti kolosek je sagrađen kasnije. Zadržala je originalnu "belgisku" šemu dakle pruga iz pravca Čačka ulazi na drugi a iz pravca Užica na treći kolosek. Ne znam tačnu namenu dva slepa koloseka na donjem delu šemu. Moguće je da je to imalo neke veze sa početkom gradnje pruge normalnog koloseka ka Valjevu.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5582
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Stalać-Kruševac-Kraljevo-Čačak-Užic

Porukaod ivanjz » 08 Apr 2012, 14:58

Sdž361 je napisao:

Nakon Požege prvo sledeće službeno mesto je bila Rasna. To je od početka bila stajalište. Tek posle II svetskog rata pretvoreno je u ukrsnicu što se može videti i na priloženom planu.
Prilozi
rasna.jpg
rasna.jpg (45.94 KiB) Pregledano 3245 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5582
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Stalać-Kruševac-Kraljevo-Čačak-Užic

Porukaod ivanjz » 08 Apr 2012, 14:59

Sdž361 je napisao:

Sledeća stanica su Uzići. Ona je sagrađena kada i pruga tj. 1912. godine samo što je tada imala samo 2 koloseka belgiskog tipa.
Prilozi
uzici.jpg
uzici.jpg (30.15 KiB) Pregledano 3245 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5582
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Stalać-Kruševac-Kraljevo-Čačak-Užic

Porukaod ivanjz » 08 Apr 2012, 15:02

Sdž361 je napisao:

Da konačno zvršimo "vožnju" do Užica. Zadnja stanica pre Užica je bila ukrsnica Sevojno. Sevojno je bilo obično stajalište (ili pristanište kako se nekad govorilo) a tek kasnije je je dobilo koloseke. Pedesetih je postalo značajno službeno mesto jer je Sevojno postalo užička industriska zona gde je sagrađena čuvena valjaonica bakra (trebala je da bude u okolini Bora ali je nakon 1948. i krize sa Informbiroom odlučeno da se pomeri malo dalje od granice). Industriski kolosek se vidi i na šemi:

sevojno.jpg
sevojno.jpg (25.68 KiB) Pregledano 3245 puta


Valjaonica bakra je imala svoju manevarsku lokomotivu. To je bila mala dvoosovna Deutz-ova dizelka sa polužnim prenosom.

sevojno1.jpg
sevojno1.jpg (65.83 KiB) Pregledano 3245 puta


Stanična zgrada stare stanice Sevojno bi trebalo da još uvek postoji. Nalazi (la) se između magistrale i pruge Beograd - Bar iza dnašnje stanice Sevojno u pravcu Užica.

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5582
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Stalać-Kruševac-Kraljevo-Čačak-Užic

Porukaod ivanjz » 08 Apr 2012, 15:03

Raspored koloseka stanice u Užicu dat je u temi pruge Užice - Vardište.

Korisnikov grb
presa
Šef stanice
Poruke: 378
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:15
Mesto: Мали Борак
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Stalać-Kruševac-Kraljevo-Čačak-Užic

Porukaod presa » 09 Apr 2012, 10:27

Orginalni izgled železničke stanice u Užicu iz vremena njenih početaka.
Prilozi
UziceSt1.jpg
UziceSt1.jpg (103.87 KiB) Pregledano 3245 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5582
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Stalać-Kruševac-Kraljevo-Čačak-Užic

Porukaod ivanjz » 09 Apr 2012, 11:09

Svečani doček prvog voza iz pravca Stalaća u železničkoj stanici
Čačak, 20.03.1911. godine.
Prilozi
cacakur7.jpg
cacakur7.jpg (81.43 KiB) Pregledano 3245 puta

alend
Vozovođa
Poruke: 239
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:00
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Stalać-Kruševac-Kraljevo-Čačak-Užic

Porukaod alend » 10 Apr 2012, 19:33

Osoblje železničke stanice Stalać 1931. godine.
Prilozi
Stalac-osoblje-1931.jpg
Stalac-osoblje-1931.jpg (60.26 KiB) Pregledano 3245 puta

Korisnikov grb
presa
Šef stanice
Poruke: 378
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:15
Mesto: Мали Борак
Kontakt:

Re: Pruga uskog koloseka Stalać-Kruševac-Kraljevo-Čačak-Užic

Porukaod presa » 13 Apr 2012, 19:18

Železnička stanice Užice pre drugog svetskog rata.

Uzice_ZST.jpg
Uzice_ZST.jpg (129.86 KiB) Pregledano 3245 puta


Ova stanica je bila bombardovana pa je kasnije od nje ostao samo prizemni deo
koji je renoviran.


Povratak na “Nekadašnje pruge uskog kolose u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 1 gost