Pruga Stalać - Kruševac - Kraljevo - Čačak - Požega

Sve vezano za istoriju železnica u Srbiji
Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 4655
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Pruga Stalać - Kruševac - Kraljevo - Čačak - Požega

Porukaod ivanjz » 16 Feb 2016, 17:38

Pecelj je napisao:

"Izgradnja tunele Grdica 1937/39.godine u blizini Kraljeva na pruzi Kraljevo - Kragujevac."

Grdica 37-39 KV-KG.jpg
Grdica 37-39 KV-KG.jpg (82.54 KiB) Pregledano 594 puta


"Današnji izgled tog tunela :"

Grdica danas.jpg
Grdica danas.jpg (136.64 KiB) Pregledano 594 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 4655
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Stalać - Kruševac - Kraljevo - Čačak - Požega

Porukaod ivanjz » 16 Feb 2016, 17:43

Tamčić je napisao:

"Господине Пецељ тунел Грдица није на прузи Лапово-Краљево-Косовска Митровица-Скопље него на прузи Пожега-Чачак-Краљево-Сталаћ
На мапи белом стрелицом је означен тунел, црвеном правац за Косовску Митровицу а жутом излаз из станице Краљево за Сталаћ и Лапово.
Испред тунела је тријангла која повезује ове две пруге."

1.jpg
1.jpg (163.21 KiB) Pregledano 594 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 4655
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Stalać - Kruševac - Kraljevo - Čačak - Požega

Porukaod ivanjz » 16 Feb 2016, 17:45

Pecelj je napisao:

"Zahvaljujem g.Tamcic na ispravci. Ja pogledah neku drumsku kartu i videh da je Grdica iznad Kraljeva. Znači to je to-pruga je ka Kragujevcu.
Kad ne lezi vraže !!!.Kad sam zumiro Vašu kartu, sve mi je bilo jasno. Inače kao dečak sam za raspust često bio kod ujaka u Kraljevu koji je radio u Poljoprivrednoj školi. Sećam se kad smo išli u školu, prelazili smo na prelazu prugu ka S.Mitrovici. U to vreme je još bila uzana pruga Kraljevo-Čačak."

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 4655
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Pruga Stalać - Kruševac - Kraljevo - Čačak - Požega

Porukaod ivanjz » 16 Feb 2016, 17:45

Tamčić je napisao:

"Господине Пецељ предлажем да администратор пребаци наше поруке на одговарајућу тему. Нешто ме збуњује у овој причи. Нисам сигуран за годину коју сте навели за градњу тунела.
Ако је пруга уског колосека пуштена у рад 1912 године, а конверзија на нормални колосек рађена крајем шездесетих почетком седамдесетих, да ли је овај тунел грађен за пругу уског колосека па касније проширен за нормалан колосек, или је грађен директно за пругу нормалног колосека?
Ако је постојао тунел на прузи уског колосека онда је грађен између 1908 и 1911.
Ако је грађен за пругу нормалног колосека онда је то рађено кад је конвертована пруга.
Ако није постојао тунел на прузи уског колосека, куда је пруга уског колосека излазила из Краљева према Чачку. Можете ли то да означите на мапи.

Од Краљева до Чачка нема других тунела.
Из Краљева према Чачку после овог тунела трасе пруга уског и нормалног колосека се прилично поклапају. Одступања су минимална а негде се и виде остатци старе пруге поред нове. Трасе се не поклапају на самом улазу у Чачак јер нормални колосек не иде у Љубић куда је ишла уска пруга већ директно у станицу Чачак."

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3652
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga Stalać - Kruševac - Kraljevo - Čačak - Požega

Porukaod PECELJ » 16 Feb 2016, 19:34

Ovo su neke činjenice :

- Pruga Kragujevac-Kraljevo je završena u decembru 1929.godine
- Pruga Kraljevo-Kosovo Polje je završena 1931.godine
- Uzana pruga Kraljevo-Čačak je ukinuta 1960.godine . Nisam našao podatak kad je pušten u promet normalni kolosek do Čačka.
Sumnjam da je to bilo krajem 60-te i početkom 70.te. Verovatno pre ?

Ovo je mapa iz 1929.godine. Nema ucrtanih pruga ka Kragujevcu i Kos.Polju. Mislim da uzana pruga ka Čačku ide iznad Grdice i da verovatno nije bilo tunela. Zašto je građen ovaj tunel od 1937 do 1937.godine teško je reći (ako je predhodna moja tvrdnja tačna) ? Možda je greška u godini ?

Slika

Ovo je karta iz 1944,godine i ucrtane su sve pruge ali se ne vidi ono šti nam je potrebno.

Slika

Evo još jedne slike ovog tunela :

12321488_1503316056631404_5011033586468739359_n.jpg
12321488_1503316056631404_5011033586468739359_n.jpg (84.54 KiB) Pregledano 581 puta

Tamcic
Vozovođa
Poruke: 211
Pridružen: 13 Feb 2014, 15:28
Kontakt:

Re: Pruga Stalać - Kruševac - Kraljevo - Čačak - Požega

Porukaod Tamcic » 16 Feb 2016, 20:28

Господине Пецељ нисам могао да нађем тачан податак кад је укинута уска пруга од Краљева до Чачка па сам отприлике написао шездесете. По вашим мапама пруга уског колосека иде жутом трасом (можда грешим)
Црвеном је означена пруга нормалног колосека а белом пруга Краљево Кос. Митровица.
Белом стрелицом тунел. Распитаћу се још око градње тог тунела.

Slika

Tamcic
Vozovođa
Poruke: 211
Pridružen: 13 Feb 2014, 15:28
Kontakt:

Re: Pruga Stalać - Kruševac - Kraljevo - Čačak - Požega

Porukaod Tamcic » 16 Feb 2016, 20:31

Слика тунела са стране Адрана. Слика скинута са фејсбук странице железница Србије.

Slika

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3652
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga Stalać - Kruševac - Kraljevo - Čačak - Požega

Porukaod PECELJ » 17 Feb 2016, 13:10

Na Internetu sam pronašao ovaj link časopisa "Taljige", gde se piše o "Razvoj mreže železničkih pruga u Srbiji" :
https://taljige.wordpress.com/category/zeleznica/
Ovo je izgleda časopis studenata Saobraćajnog fakulteta. Pitanje je da li je sve tačno ?

Tu piše da je normalna pruga Kraljevo –Čačak otvorena 1955 a za Stalać 1958, što je meni bilo čudno jer kod mene stoji zapisano :
Uzana pruga Stalać-Kraljevo ukinuta 1958 a za Čačak 1960.

Međutim podseti me g.cira-1 da je ranije pisano o tome. I stvarno.

G.ivanjz :
"Дана 20. маја 1958. године, почињу радови на полагању нормалног колосека на прузи Крушевац–Краљево. Полагање колосека вршиће се од Крушевца према Краљеву. С тим у вези са даном 20. мајем т. г. обуставља се целокупан цаобпаћај возова колосека 0,76 од станице Параћин до непоседнуте станице Кошеви. У првој етапи нормализације пруге Крушевац–Краљево предвиђа се полагање нормалног колосека од Крушевца до Трстеника у следећим роковима: од 19. V до 31. V – између Крушевца и Кошева, од 2. VI до 12. VI. између Кошева и Стопање, од 23. VI до 3. VII 1958. год. између Почековине и Трстеника. За део пруге Трстеник–Краљево рокови нормализације биће утврђени и објављени накнадно. У вези горе изнетог са даном 19. V 1958. године у 24,00 часа престаје саобраћај свих возова на делу пруге од Параћина до непоседнуте станице Кошеви, издатих редом вожње 2. VI 1957. године, а са даном 20. V 1958. године, у прилогу овог наређења издаје се нови ред вожње нормалног колосека од Сталаћа до Крушевца..."

Na to je sledio odgovor g.sdz361 :
Prema tome pomenuti tunel je građen za normalni kolosek i u upotrebi od 1955.godine. Mislim da uzana pruga nije prolazila kroz ovaj tunel, već da se spajala sa normalnim kolosekom najverovatnije u stanici Adrani.
Da li su do Čačka kolseci bili upleteni ili su išli razdvojeni , to ne znam. Možda će nam odgovor dati naš poštovani g.sdz361 !

"Pruga normalnog koloseka od Kraljeva do Čačka je zvanično puštena u javni saobraćaj 29.11.1955. godine. Ali ta pruga je praktično izgrađena još pre II svetskog rata kao deo radova na novoj pruzi Kraljevo - Čačak - Valjevo - Loznica. Međutim do izbijanja aprilskog rata ona nije puštena u redovan saobraćaj, koliko znam nisu bila završena sva kolosečna postrojenja u Čačku. Tokom rata je i oštećena tako da je tek 1955. potpuno osposobljena za redovan saobraćaj.
Inače uzana pruga od Kraljeva do Čačka je radila sve do 1960. godine, dakle još 2 godine nakon ukidanja uzane pruge od Kraljeva do Kruševca. Razlog za to je nepostojanje pretovarnih kapaciteta u Čačku. Naime pretovar sa uzanog na normalni kolosek se vršio u Kraljevu i dok nisu napravljena odgovarajuća postrojenja u Čačku (a to je završeno tek 1960. godine) morao je da se zadrži uzani kolosek radi dopreme uzanih vagona na pretovar."

Trasa planirane pruge (verovatno normalni kolosek svuda) Kraljevo-Čačak-Valjevo-Loznica je data ovde :

viewtopic.php?f=25&t=10&start=20

Korisnikov grb
PECELJ
Ministar železnica
Poruke: 3652
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Pruga Stalać - Kruševac - Kraljevo - Čačak - Požega

Porukaod PECELJ » 17 Feb 2016, 13:26

Prema tome pomenuti tunel je građen za normalni kolosek i bio je u upotrebi od 1955.godine.

Ne verujem da je uzani kolosek prolazio kroz tunel, već je verovatno svojom starom trasom dolazio do stanice Adrani i tu se spajao sa normalnim kolosekom.

Da li su koloseci do Čačka bili upleteni ili razdvojeni , to ne znam ? Nadam se odgovoru našeg poštovanog g.sdz361 !

Tamcic
Vozovođa
Poruke: 211
Pridružen: 13 Feb 2014, 15:28
Kontakt:

Re: Pruga Stalać - Kruševac - Kraljevo - Čačak - Požega

Porukaod Tamcic » 17 Feb 2016, 21:48

PECELJ piše:Prema tome pomenuti tunel je građen za normalni kolosek i bio je u upotrebi od 1955.godine.

Ne verujem da je uzani kolosek prolazio kroz tunel, već je verovatno svojom starom trasom dolazio do stanice Adrani i tu se spajao sa normalnim kolosekom.

Da li su koloseci do Čačka bili upleteni ili razdvojeni , to ne znam ? Nadam se odgovoru našeg poštovanog g.sdz361 !


Господине Пецељ хвала на одговору. Сад је јасно кад је изграђен тунел Грдица. Мислим (можда грешим) да се трасе уске и нормалне пруге нису спајале у станици Адрани, него овако како сам означио на карти. Зеленом је означена траса уске пруге, црвеном стрелицом станица Адрани а црвеном оловком пут. Кад се упореди са картом коју сте ви поставили мислим да сам прилично погодио трасу. На карти коју сте ви поставили сам црвеном стрелицом означио станицу Адрани а црвеном оловком пут. Траса узане пруге се види на карти.
Slika

Slika


Povratak na “Istorija pruga normalnog koloseka u Srbiji”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 1 gost