Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj
-
- Direktor železnice
- Poruke: 1353
- Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj
Šta kaže Asim Bećirović, profesor geografije zaposlen u Muzeju u Prijepolju o tom mostu u Prijepolju...
Kameni most u Šarampovu, smešten na samom ulazu u grad, prvi put se u pisanim dokumentima pominje u dubrovačkim ugovorima 1413. godine. Kroz stoleća, u mnogobrojnim ratovima više puta je bio rušen i obnavljan.
- U popisu hercegovačkog sandžaka za vilajet Prijepolje iz 1485. godine navodi se da je zajednica od 11 hrišćana bila zadužena za održavanje mosta na Limu koji je podigao Mehmed Fatih. Kroz bogatu istoriju, on se pominje i nepuna dva veka kasnije, u zapisu o drvenom mostu koji je čuvala turska vojska. Kasnije, 1886. godine, na tom mestu podignut je novi most, čiji su stubovi bili od kamena, a njegova širina je bila tolika da su se na njemu mogla mimoići dvoja kola. Deset godina kasnije, most ponovo odnosi reka Lim. Poslednji put Turci su počeli da ga grade 1902. godine, a radovi su trajala sve do 1907, kada su postavljene kamene kule sa drvenim patosom - o bogatoj istoriji mosta priča, za "Novosti", Asim Bećirović, profesor geografije zaposlen u Muzeju u Prijepolju.
Tokom prijepoljske bitke 4. decembra 1943. most je oštećen, dok je kompletno uništen u savezničkog bombardovanju 1944. godine. Sadašnji oblik on dobija četiri godine kasnije, kada je u postojeće kule ugrađeno desetine tona betona i čelika. Poslednje ozbiljno oštećenje most je pretrpeo tokom poplava koje su zadesile Prijepolje decembra 2010. godine, kada je pukao duž središnjeg dela.
Još nešto zanimljivo:
Projektom njegove sanacije, između ostalog, predviđeni su vertikalno izdizanje mostovske konstrukcije s postojećih stubova, saniranje kolovoznih i trotoarskih površina na njemu, odnosno saniranje pešačke ograde.
Posledjica poplave 1896:
pozdrav
Darko
Kameni most u Šarampovu, smešten na samom ulazu u grad, prvi put se u pisanim dokumentima pominje u dubrovačkim ugovorima 1413. godine. Kroz stoleća, u mnogobrojnim ratovima više puta je bio rušen i obnavljan.
- U popisu hercegovačkog sandžaka za vilajet Prijepolje iz 1485. godine navodi se da je zajednica od 11 hrišćana bila zadužena za održavanje mosta na Limu koji je podigao Mehmed Fatih. Kroz bogatu istoriju, on se pominje i nepuna dva veka kasnije, u zapisu o drvenom mostu koji je čuvala turska vojska. Kasnije, 1886. godine, na tom mestu podignut je novi most, čiji su stubovi bili od kamena, a njegova širina je bila tolika da su se na njemu mogla mimoići dvoja kola. Deset godina kasnije, most ponovo odnosi reka Lim. Poslednji put Turci su počeli da ga grade 1902. godine, a radovi su trajala sve do 1907, kada su postavljene kamene kule sa drvenim patosom - o bogatoj istoriji mosta priča, za "Novosti", Asim Bećirović, profesor geografije zaposlen u Muzeju u Prijepolju.
Tokom prijepoljske bitke 4. decembra 1943. most je oštećen, dok je kompletno uništen u savezničkog bombardovanju 1944. godine. Sadašnji oblik on dobija četiri godine kasnije, kada je u postojeće kule ugrađeno desetine tona betona i čelika. Poslednje ozbiljno oštećenje most je pretrpeo tokom poplava koje su zadesile Prijepolje decembra 2010. godine, kada je pukao duž središnjeg dela.
Još nešto zanimljivo:
Projektom njegove sanacije, između ostalog, predviđeni su vertikalno izdizanje mostovske konstrukcije s postojećih stubova, saniranje kolovoznih i trotoarskih površina na njemu, odnosno saniranje pešačke ograde.
Posledjica poplave 1896:
pozdrav
Darko
-
- Direktor železnice
- Poruke: 523
- Pridružen: 17 Maj 2018, 16:01
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj
Članak o planu za gradnju Sandschakbahn iz 1908. (s političkim prilikama)
- Prilozi
-
- IMG-ccdb362fbb87395bd74c24b13e719f87-V.jpg (181.88 KiB) Pregledano 5256 puta
-
- IMG-da44fa13021fa25417cba105be9f25fb-V.jpg (142.96 KiB) Pregledano 5256 puta
-
- IMG-d4a0afa22acf46477d51c8d36c6bf1c2-V.jpg (146.76 KiB) Pregledano 5256 puta
-
- Direktor železnice
- Poruke: 523
- Pridružen: 17 Maj 2018, 16:01
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj
Članak sadrži skicu plana za Sandschbahn. Zagovaratelj takvog projekta je bio Aloys Lexa Graf von Aehrenthal.
Quelle: Frankfurter Zeitung, 01.02.1908.
Quelle: Frankfurter Zeitung, 01.02.1908.
- Prilozi
-
- IMG-9a89b11f23877a9071f309b9072d66c2-V.jpg (209.17 KiB) Pregledano 5255 puta
-
- IMG-2698aa09a8a15f1a2c6bd7f1dd410e23-V.jpg (142.86 KiB) Pregledano 5255 puta
-
- 2019-05-10 17.24.25_25.jpg (157.54 KiB) Pregledano 5255 puta
-
- Direktor železnice
- Poruke: 523
- Pridružen: 17 Maj 2018, 16:01
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj
Prilog 1Ponavljam da je austrijski oficir Jan Rośkiewicz (Poljak iz ukrajinskog dijela Galicije) Bosnu i Hercegovinu obišao 1863. i 1864., svoja zapažanja zapisao je u "Studien über Bosnien und die Herzegovina", objavljenom 1868. godine.
Taj njegov kapitalni rad sadrži i kartu BiH, kojom su se Geiger i Lebret, "vjerojatno", služili, kad su 1869. započeli rad na terenu.
Plod rada Geiger & Lebret je povijesni Längenprofil (rađen 1869. i 1870.) koji mi je pred očima.
Najveća poteškoća će mi biti predstaviti Längenprofil, jer je velikog formata, a sadrži mnoštvo detalja.
Zanimljivo je (za sad samo) spomenuti da su za tu normalnotračnu prugu, Geiger i Lebret planirali Drinu premostit između Ustiprače i Međeđe.
Geiger i Lebret jesu koristili kartu koju je Rośkiewicz izradio!
Prilog 2
Geiger i Lebret su gradnju željezničkog mosta na Drini (za normalnotračnu prugu: Dvor na Uni - Bosanski Novi - Banja Luka - Jajce - Busovača - Sarajevo - Gorovići - Ustiprača - Strgačina - Priboj na Limu - Kosovska Mitrovica) planirali nizvodno od ušća rijeke Janina, ali uzvodno od naselja Međeđa.
- Prilozi
-
- IMG-b216aff93d4295e983a3e4d78e8b845e-V.jpg (170.31 KiB) Pregledano 5235 puta
-
- IMG-ca37b3df2e09930d73420bdf9e050a14-V.jpg (147.1 KiB) Pregledano 5235 puta
-
- IMG-0aa5b1454b95e91eb8661e9b903b4d26-V.jpg (106.73 KiB) Pregledano 5235 puta
-
- Direktor železnice
- Poruke: 523
- Pridružen: 17 Maj 2018, 16:01
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj
Ušće Lima.
Treba li objašnjenje?
Treba li objašnjenje?
- Prilozi
-
- 2019-05-27 14.47.29_29.jpg (174.63 KiB) Pregledano 5189 puta
- ivanjz
- Uber minister
- Poruke: 5716
- Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj
Tuneli 77 78.
- Prilozi
-
- s-l400 (4).jpg (21.04 KiB) Pregledano 5122 puta
- PECELJ
- Uber minister
- Poruke: 8355
- Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj
Edmonson karta iz 1950.godine :_
Izvor : ebay
Izvor : ebay
- Prilozi
-
- s-l1600 1950 Priboj-TU.jpg (132.17 KiB) Pregledano 5064 puta
-
- Pružni radnik
- Poruke: 1
- Pridružen: 26 Jul 2012, 19:13
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj
Na slici je Bukva Borivoje otpravnik vozova železničke stanice Rudo.
Rodjen je 15. 10. 1940. u Rudom. Na zeleznici je radio od 1960 do
1996. u stanicama Rudo, Uvac, Setihovo, Strmica na Limu i Priboj
u koji je prešao 1976. kada je barska pruga puštenau redovnu eksploataciju.
Na žalost nije dugo uživao u zasluženoj penziji jer je preminuo 23. 11. 2001.
Zahvaljujem njegovoj porodici na fotografijama.
Rodjen je 15. 10. 1940. u Rudom. Na zeleznici je radio od 1960 do
1996. u stanicama Rudo, Uvac, Setihovo, Strmica na Limu i Priboj
u koji je prešao 1976. kada je barska pruga puštenau redovnu eksploataciju.
Na žalost nije dugo uživao u zasluženoj penziji jer je preminuo 23. 11. 2001.
Zahvaljujem njegovoj porodici na fotografijama.
- PECELJ
- Uber minister
- Poruke: 8355
- Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj
Železnička stanica Rudo 1970.godine :
- PECELJ
- Uber minister
- Poruke: 8355
- Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
- Kontakt:
Re: Pruga uskog koloseka Međeđa-Uvac-Priboj
Austrougarska vojska posle poraza na početku WW I i povlačenja zbog nastupanja srpske vojske,bila je primorana da sruši železnički most preko Drine u blizini stanice Međeđa.
Snimak iz 1914/15.godine
Izvor : fotografija iz Albuma ukrajinskog vojnika koji je bio u sastavu austrougarske vojske i ovo snimao
Snimak iz 1914/15.godine
Izvor : fotografija iz Albuma ukrajinskog vojnika koji je bio u sastavu austrougarske vojske i ovo snimao
Ko je na vezi
Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 1 gost