Lokomotive serije JŽ 134

Parne lokomotive u Srbiji i svetu nekada i sada
Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Lokomotive serije JŽ 134

Poruka od ivanjz »

Jedna od lokomotive sa SDŽ oznakom.

http://www.google.com
Prilozi
sdz-21.jpg
sdz-21.jpg (53.22 KiB) Pregledano 2203 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8213
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 134

Poruka od PECELJ »

Tehnički podaci lokomotive SDŽ 21-24 (JDŽ 134 ) :
134.jpg
134.jpg (223.06 KiB) Pregledano 2189 puta

Korisnikov grb
PECELJ
Uber minister
Poruke: 8213
Pridružen: 01 Apr 2012, 18:47
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 134

Poruka od PECELJ »

Fabrička fotografija lokomotive JDŽ 134 .

Ova 1907.godina nije tačna po g.sdz361. Kupljene su krajem 1908.godine.
Slide14 134-001-004.jpg
Slide14 134-001-004.jpg (174.01 KiB) Pregledano 2188 puta

Korisnikov grb
ivanjz
Uber minister
Poruke: 5716
Pridružen: 30 Mar 2012, 11:18
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 134

Poruka od ivanjz »

Fabrički snimak ove lokomotive.

Na slici lokomotiva sa brojem SDŽ 21. Kasnije su postale serija 134.

http://www.google.com
Prilozi
134-loko.jpg
134-loko.jpg (124.55 KiB) Pregledano 2024 puta

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 134

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

da, dolazi do grešaka, koje se potom prenose na više mesta.

Zapis iz knjige Zvonimir Horvat: 100 godina remonta lokomotiva o JDŽ 134 (nisu dočekale JŽ)...

Slika

vidi se broj: SDŽ 21

Slika

Ove fogotrafije nije snimio T.Brate, jer tada još nije ni bio rođen. Niti ove lokomotive nikad nije ni vidio, jer je nestala u WW2.

I prema Pospichalu bila je izrađena lokomotiva kod Borsiga u 1908. godini:

Bors 6653/08 SDŽ 21 JDŽ 134-001 (DRB 57 801) 01.12.1942 (uništena)

Horvat piše, da su bile i u statusu ložionica u Karlovcu i Ljubljani.

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 134

Poruka od železocestnik »

železocestnik piše:Pozdravljeni,

da, dolazi do grešaka, koje se potom prenose na više mesta.


I prema Pospichalu bila je izrađena lokomotiva kod Borsiga u 1908. godini:

Bors 6653/08 SDŽ 21 JDŽ 134-001 (DRB 57 801) 01.12.1942 (uništena)

pozdrav
Darko

I u knjizi T. Brate: Die Dampflokomotiven Jugoslawiens je godina izrade ovih lokomotiva 1907.

I u knjizi Halliwell: The Locomotives of Jugoslavia stoji datum izrade lokomotiva 1907.

Ako bi htjeli zaključiti, potrebno je provjeriti u fabrički knjigi Borsig.

Ja je nemam kod kuče.

pozdrav
Darko

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 134

Poruka od železocestnik »

Pozdravljeni,

zašto nije tako jednostavno potvditi godinu građenja lokomotive :?:

Pošto ima svugdje puno podataka, a nezna se koji su tačni.

Tačan je samo jedan, onaj u dokumenti isporuke tvornice, koja je izradila lokomotivu.

Ako imamo taj dokumenat ili upisan u matičnu knjigu lokomotive, onda je sve jasno. Inače je potrebno tražiti dokumente u tvornicama. U poslednje vrijeme izašle su knjige o tvornicama lokomotiva, kde su podatki o lokomotivama a i o godini građenja.

Postoji i mogućnost proveravanja po internetu, ali to nije uvjek tačno.

Pogledajmo primjer Borsig: provjera za JDŽ 134-001
Bors 6653/08 SDŽ 21 JDŽ 134-001 (DRB 57 801) 01.12.1942 (uništena)


1907: tvornički broj 6354

Slika


1907: 6422
1908: 6449
link: http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau ... borsig.htm


Sada postoji pitanje, kako je to moguće, da ima "naša" sa brojem 6653 zapisano godino građenja 1907, kada je lokomotiva sa brojem 6449 već sa godinom građenja 1908. Ali dalje: Lokomotiva sa brojem 6457 ima godinu građenja 1907?


Proverimo još jednom kod lokomotiva, za koje imamo tačno, kod koje se zamjene godine 1908 i 1909:

1908: 7083
1909: 7084

Ali dalje, postoji napisna ploča za broj 7022 iz 1909 godine!

Slika


Dakle sa ovakvom metodom ne dođemo na kraj. Uvjek je potrebbno provjeriti originalan dokumenat ili podatke iz tvorničkih knjiga.

pozdrav
Darko

Tanka vatra
Vozovođa
Poruke: 248
Pridružen: 03 Jan 2016, 19:34
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 134

Poruka od Tanka vatra »

Potpuno su tačni svi podaci kod Pospichala o lokomotivama JDŽ ser.134,tako da nije trebalo iste navoditi samo za 134-001,već i za ostale
lokomotive te serije.Sve su proizvedene 1908.god. dok su podaci o fabričkim brojevima i datumima isporuke iz drugih izvora,takodje potpuno tačni.Dakle :
- SDŽ 21 = JDŽ 134-001 F.br. 6653 isporučena SDŽ 24.09.1908.
- SDŽ 22 = JDŽ 134-002 " 6654 " SDŽ 29.09.1908.
- SDŽ 23 = JDŽ 134-003 " 6655 " SDŽ 03.10.1908.
- SDŽ 24 = JDŽ 134-004 " 6656 " SDŽ 15.12.1908.
Inače istorijat parnih lokomotiva je veoma komplikovan i ne može se sve naći na internetu.Kao prvo,neophodno je njihovo veoma dobro
poznavanje,zatim obiman arhiv i biblioteka,iskustvo od 30 - 40 god. u istarživanju njihovih podataka.Tek nakon toga se mogu donositi
odgovarajući zaključci i potvrde.
Zahvaljujući tome,izbegavale bi se diskusije i pitanja kao : "koja je ovo lokomotiva..","koji je ovo tip..", "tako je pisalo na slici.." itd,koja
ipak devalviraju kvalitet kako foruma,tako i podforuma.Naravno da svako ima pravo da postavlja odgovarajuća pitanja,ali ipak neki
okvir treba da postoji.Ovo je samo dobronamerna sugestija,jer svet železnica je toliko bogat,da se samo pravim izborom on može
doživeti.

železocestnik
Direktor železnice
Poruke: 1353
Pridružen: 03 Jul 2016, 12:07
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 134

Poruka od železocestnik »

Tanka vatra, pozdravljen,

potpuno se slažem sa tome, što stoji u postu. Da, to, da kažeš koja je tačno lokomotiva, koji tip i koji fabrički broj i prema tome i godina proizvodnje, nije jednostavno.

Ali mislim, da je to važno da se kaže, ne samo stavlja fotografije, ako hočeš imati kvalitet foruma.
Ili se je potrebno odlučiti, da se stavlja samo fotografije...

Normalno bi bilo, da svako napiše odakle mu podaci, da jih svako može provjeriti. To važi u historiji.

Pospichal kod svog rada upotrebljava puno građe, a ima i suradnike. Uvjek zamoli, ako ima neko još neki podatak, koji "stoji", dakle neki dokument ili fotografiju, da mu ljudi šalju te podatke. Dakle, čovek je otvoren za novosti ali morajo biti potvrđene sa dokumentima. Ja sam mu slao par takvih dokumenata i odmah je ispravio podatke, koji nisu bili tačni.

Znači li to, da oni, koji su pisali godinu izgradnje lokomotiva 1907, nemaju pojma o svetu železnica (bilo je gore napisano, ko je stavio godinu 1907: T. Brate, kod C.J.Halliwella bili su i R.Holzinger i W.Gödel; svi sa iskustvom).

Tačno je, treba da imaš obimnu arhivu i biblioteku. Ko jo ima danas kod kuće? Nemaju biblioteku sa najnovijim knjigama ni Železnički muzeji. U Sloveniji je situacija sa najnovijom literaturom veoma loša. Ne znam, kako je to u drugim državama.

Ja mislim, da je pametno napisati pitanje, "koja je to lokomotiva" i "koji je to tip", jer uvjek se nađe neko, ko može to tačno ustanoviti.
Ako samo pogledamo neke teme, kde odgovaraju na ovom forumu ljudi sa iskustvom, ili ljudi, koji su još imali nekakav kontakt sa lokomotivama.
Sa ovakvim pitanjima i rešenjima diže se znanje sa područja sveta železnica.

Ali još jednom, konačno rješenje treba da ima neki citat ili objavljen dokumenat, da mu mogu svi vjerovat.
I na kraju, ako nekoga to ne zanima, može preskočiti do sledeče fotografije.


pozdrav
Darko

Tanka vatra
Vozovođa
Poruke: 248
Pridružen: 03 Jan 2016, 19:34
Kontakt:

Re: Lokomotive serije JŽ 134

Poruka od Tanka vatra »

Darko pozdravljen,kao i ostali,
Podaci o lokomotivama ser.134 koji su navedeni u mom postu potiču iz : Lokstatistik - Pospichal,knjige o
Borsig - lokomotivama,zatim Nemačkim fabrikama lokomotiva,Istorija železnica Srbija,Vojvodina,Crna Gora,
Kosovo,za toliko sam imao vremena.Inače sam mišljenja da se polemika,rasprava,diskusija - svejedno
vodi u krugu poznavalaca problematike,koji će na osnovu toga moći predpostaviti pouzdanost podataka,
i da se oni ne trebaju posebno spominjati.Ukoliko ima potrebe za konkretnijim saznanjima - detaljima,to
se može lako dobiti,ali ne i servisirati.

U principu,treba stavljati sve što se smatra interesantnim iz sveta železnica,bilo da su u pitanju fotografije,
ili ostali dokumenti.Poenta je u tome da ti prikazi imaju smisla i argumenata i da daju makar mali doprinos
novim saznanjima sa železničke teritorije.Pravi poznavaoci će znati to da prepoznaju,za ostale neznam.

To isto važi i za knjige T.Brateja i J.C.Halivella o lokomotivama sa ex.YU prostora,koje su tada bila za sve
ljubitelje železnica prava senzacija,delimično su i danas.Ipak,one su pisane pre više od 40 godina,i od tada
se pojavilo mnogo novih medija sa podacima koji su do tada bili nepoznati ili nedostupni široj publici.To
su bili tada,a i sada su novi momenti i na njih treba ukazati.Naravno,ako to doprinosi istraživanjima ili novim
saznanjima.

Mogu reći da se tokom višedecenijskog druženja sa železnicom,a naročito sa parnim lokomotivama,između
ostalog bio u prilici da upoznam mnoge autore i sa onima koji su živi imam veoma dobre kontakte (npr.Pospichal,)
a oni koji to nisu gajim posebno poštovanje ( npr.R.Holzinger).Svi su oni bez pardona izražavali spremnost za
saradnju imajući u vidu mogu postojati razlike u podacima u literaturi koji mogu biti tačni,ili se razlikovati
od podataka u npr.lokomotivskoj knjizi i na samoj lokomotivi! A toga je bilo mnogo - imao sam priliku da vidim
parnu lokomotivu 20-193,na kojoj je bila fabrička ploča sa lokomotive 04-002 (!),a kotao sa 20-022,a podaci o
toj lokomotivi u literaturi su sasvim drugačiji.Ipak za sve to se treba imati vremena.....

Mislim da smo sada već u velikom OT,ostajemo dužni drugom prilikom za više detalja o lokomotivama ser.134.
I na kraju,topla preporuka da je jako dobro da se pre objavljivanja bilo kog dokumenta on dobro proveri,kako
se nebi dešavali VELIKI PROMAŠAJI kao što je bio komentar za fotografiju nekadašnje JŽ 10-005,da je to
lokomotiva ser.33! Nažalost ovo se ne može preskočiti,kako se više nebi ponavljalo,jer mu dođe kao psovka.

Pozdrav,

Tanka vatra - uvek pod parom!

Pošalji Odgovor

Povratak na “Parne lokomotive u Srbiji i nekadašnjoj JŽ mreži”

Ko je na vezi

Korisnika pregleda ovaj forum: Nema registrovanih korisnika i 19 gostiju